Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)

autoreview

Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)
Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line (2014)

Signalement

UitvoeringTTS Coupé 2.0 TFSI quattro Pro Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf8.200 km
KM-stand laatst57.500 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 10.070 km

Een paar weken geleden heb ik mijn nieuwe auto opgehaald bij onze ooster buren. Mijn vorige auto is vorig jaar gestolen helaas.
Na lang zoeken, bellen, bieden en auto's van de longlist strepen is het deze Audi TTS Competition 500 geworden, een van de laatste van het vorige model.
Ben nu de auto een beetje aan het leren kennen en opvallend is het solide volwassen weggedrag. De 4wd en DSG maken het allemaal heel smooth.
De Scirocco was meer de wildebras van de 2, maar het geluid en schakelen in de sportstand maken dit ook wel een hele leuke auto.
Binnenkort de eerste tourrit door Luxemburg met de rijdercentraal en zal dan deze review updaten.

Ervaring na de eerste tourrit

  • 12.300 km

Inmiddels de tourrit door Luxemburg gedaan en ben nooit zo tevreden over een auto geweest. Deze wagen is voor mij werkelijk perfect om heerlijke bergweggetjes te doen. Ik ben nog nooit zo snel een geworden met een auto, nu binnen 4000km. Bij de Scirocco heeft het bijna 2 jaar geduurt voordat ik het gevoel had dat ik de auto goed kende.
Helaas heeft de rit, die gedeeltelijk door Belgie ging, mij een voorruit gekost. Wat zijn die b wegen in Belgie slecht zeg, paar keer mn stuur moeten omgooien omdat er letterlijk een gat in de weg zat. Gelukkig goed verzekerd en kost het me alleen wat eigen risico.
Enige irritatie tijdens sportief rijden was zo nu en dan de kickdown, die ga ik volgend jaar door JD weg laten schrijven uit de M stand.
Kijk er naar uit met mn clubie de volgende buitenlandse tourrit te doen. Hopelijk door de Eifel of nog een keer Stelvio.

10.000km

  • 18.200 km

Mijn eerste 10k kms zitten er op ik vind het een erg fijne auto. Deze week een tourrit door de Eiffel en dan is zien hoe de wagen zich houd. Voorlopig ie geval nog geen enkel probleem aan het licht.
Mei volgend jaar wordt de remvloeistof, haldexolie en motorolie vervest.
Zodra er iets te melden is zal ik dat zeker doen.

Onderhoud en 'software update'

  • 23.300 km

In April bij km Stand 22.050
Het volgende onderhoud laten uitvoeren:
- Olie + filter (geen longlife)
- Haldex Olie vernieuwd (volgens boekje)
- Remvloeistof vernieuwd. (volgens boekje)
- Loba HPFP gemonteerd.
- Banden vervangen. Bridgestones RE050A 255/35/19

Eind April bij km stand: 22.222
Montage van een cheap ass downpipe met 100cells racekat die ik via Ebay op de kop getikt heb en de software update door JD Engineering.
Resultaat: 356pk en 490nm.
Downpipe op deze manier is een afrader, goedkope kat en slechte pasvorm. Eens maar nooit meer. Volgende keer gewoon weer naar de specialist in Noord Holland.
Leuke van de kat is wel dat er een gaaf geluid uitkomt. Gas los gorgelt ie zelfs na.

Het rijden dan. Aan het begin klaagde ik erg over de zitpositie en de harde stoelen waar ik maar niet lekker in zat. Stoelen in de Rocco zaten gewoon stukken beter. Ik dacht dat het kwam doordat de stoelen in de TT leer hadden en gewoon een hardere vulling hebben dan de Rocco.
Dit was het dus niet. De stoelen moesten gewoon inzitten. Ze zitten steeds lekkerder en denk dat als deze auto ook rond de 30k kilometers op de klok heeft ze net zo goed zitten als de Scirocco die ik toen met 35k km's op de klok aanschafte.
Zitpositie is niet fantastisch, ik moet een klein beetje met mn linker knie naar binnen knikken om goed te zitten. Een kleine onvolkomenheid in een voor de rest nagenoeg perfecte auto (voor mij)
Groot verschil zijn de Bridgestones in vergelijking met de Toyo Proxes die er onder zaten. Vindt de Bridgestone echt een fantastische band, ook onder de TTS. Zeer nieuwschierig hoe lang ze onder deze auto meegaan.
Olie verbruik nog steeds hetzelfde, niet meetbaar.
Voor de rest rijdt het als een sportauto, onwijs veel grip en loeisnel door de bochten. Mijn maatje noemde het een katapult :)
Auto wordt Juni weer goed op de proef gesteld want met mn matties van derijdercentraal.nl een schitterende tourrit naar en door de Alpen gepland. Zal na de 5 dagen rijden nog is olie pijlen, ben benieuwd.

LGA '17 met derijdercentraal.nl 7 t/m 11 Juni

  • 27.099 km

Het verslag van deze schitterende rit door de Franse Alpen.
Km stand start: 24045 km
Km stand Thuiskomst: 27099 km
Totaal in 6 dagen gereden: 3054
Benzine getankt van begin tot eind: 345.31l
Dit betekent een gemiddelde van 1 op 8.844.... wat me zeer positief verrast gezien al de berpassen, continu vol bocht-uit acceleren en de stevige snelheid op de autoroute.

Dinsdag 6 Juni vertrokken voor een overnachting in het zuidelijkste puntje van Limburg zodat de heenreis richting Chamonix iets verkort wordt. Ik kom namelijk uit het west Holland en had anders zo’n 1100 km achter elkaar moeten rijden wat ik onprettig vind om in 1 dag te doen met deze auto.

Woensdag 7 Juni. De reisdag, maar de beloning bij aankomst aan de voet van de Alpen is groot. Een prachtig indrukwekkend bergmassief met hier en daar nog sneeuw aanwezig op de toppen. Eerste hotel is een prachtig (eigenlijk wintersport) hotel gelegen net buiten Chamonix aan de voet van de bergen.

Donderdag 8 Juni. Was eigenlijk een rustdag met weinig km’s, maar doordat we lekker bezig waren besloten een extra çolle’tje pakken. Helaas liep dit een beetje uit waardoor we toch pas tegen 18h45 bij het hotel aankwamen, de rustdag bleek een van de zwaarste dagen.
Vrijdag 9 Juni, de ávond ervoor snel in slaap gevallen want was doodop, helaas erg vroeg weer wakker. 08h45 weer bergpassen knallen. Ook dit was een lange dag die voor mij voor het mooie 1.5 uur te veel rijden was. Je merkt dat na een aantal km’s de scherpte afneemt waardoor je een stuk beter moet opletten om niet zo in een ravijn of erger te sturen.

Zaterdag 10 Juni. Dit was by far de gaafste dag. Hier merkte ik dat ik echt al aan het wennen was aan het sturen en dat er een samenspel onstaat van inremmen, aansnijden en weer gasgeven. Kroon op de hele reis was de beklimming van de Col des Champions. Dit was echt de gaafste berg met het minste verkeer dat we zo’n beetje zijn tegen gekomen. Op deze berg raakte ik echt in een kadans van aanremmen, insturen, halverwege de bocht weer op het gas en dan bijna alweer aanremmen voor de volgende bocht. Echt topsport.

Zondag 11 Juni
Om 06h30 de reis naar huis, zo’n beetje 1100 km autosnelweg. Fijn over de autoroute, betaal daar graag wat voor want die wegen zijn fantastisch onderhouden, niet te druk en de flitspalen staan meestal goed aangegeven. Onderweg nog even gestopt voor een powernap. Aankomst Thuis om precies 18h00 dus keurig in 11.5u gereden incl stops.

De auto zelf heeft zich prima gehouden. De enige auto’s die overgins wel storingen hebben gegeven waren die van dat Beierse premium merk. Was een Deja Vu. Wel weer een glasschade helaas, een barst in de ruit, nu precies op dezelfde hoogte aan de andere kant in het midden vd B-stijl. Een identieke winkelhaak. Een ster van de betrouwbaarheid af omdat ik niet weet waardoor de barst is ontstaan (steenslag of torsie krachten) Verder is het gewoon een fantastisch auto om dit soort ritten mee te doen. Stoelen vormen zich steeds beter naar mijn lichaam. De magnetic ride is top, comfortabel in de gewone en stijf in de sportstand.

Leuke bijkomstigheid van de tourrit was ook dat we geregeld andere autoclubs tegen zijn gekomen. Diverse Porsche clubs, niet merk gebonden liefhebbers clubs zoals wij en komend vanuit Monaco bij het Beklimmen van de Col de Turini een 3 tal 918 Spyders incl escorte. Erg leuk om mee te maken.
Ook hebben wij verbleven in het beroemde auto hotel boven aan de deze Col. Beetje povere zooi maar wel leuk voor de liefhebber. Veel foto’s van mooie auto’s die (tour)rally’s en races hebben gedaan incl hun al dan niet beroemde eigenaren.

Bij deze wil ik MM-Rocco van de rijdercentraal.nl via deze weg nogmaals bedanken voor het organiseren en mogelijk maken van deze prachtrit. Dat er nog vele in goede gezondheid mogen volgen 
Voor degene die ook van plan zijn aan tour riten mee te doen leek het mij leuk een indicatie van de kosten hiervoor te geven. Het lijkt aardig wat maar het moet dan ook gezien worden als een vakantie vol adrenaline en gezelligheid en natuurlijk de 5 dagen die je met een grijns op je gezicht rondrijdt zijn imo onbetaalbaar. Je kan natuurlijk ook een week kroketten doen aan de Turkse kust, maar ik geloof niet dat mijn hart daar ligt.
Let wel deze tourtocht was door de Franse Alpen. De Italiaans/Oostenrijkse Alpen zoals de Stelvio en omgeving zijn stukken voordeliger (en eten is beter en mensen vriendelijker). Ook heb je nauwelijks tolwegen dus die kosten worden ook uitgespaard.

Totaal Hotels 5 stuks ( vaak incl ontbijt en diners): 473,80
Totaal eten (lunches en tussendoortjes): 63.65
Totaal Benzine: 503.42

Totale kosten van de tourrit: 1135,-

Natuurlijk is afschrijving, in mijn geval eigen risico van 150,- voor vervanging voorruit en de banden slijtage hierin niet meegenomen.

Onderstaande bergpassen zaten in de rit:
Col de Aravis
Col de Saisies
Corment de Roselend
Col de l'Iseran
Col du Télégraphe
Col du Galibier
Col du Lautaret
Col de l'Izoard
Col de Vars
Col de Cayolle
Col de la Couillole
Col Saint Martin
Col de Turini
Col de Champs
Col de Saint Jean
Col de Manse
Col de Bayard

4 jaarsbeurt + APK

  • 30.250 km

Grote onderhouds beurt. 4 jaars (grote) beurt.

- NGK bougies.
- Motorolie (geen longlife) + oliefilter.
- DSG olie en filter ververst.
- Diverse onderdelen gesmeerd als aangegeven in onderhoudsprogramma.

APK keuring.

Niets vermeldenswaardig, olie verbruik op het blote oog niet meetbaar enz. Fijne bak.

Helaas laatste tijd door drukte weinig tourritten kunnen doen maar hoop dit in de toekomst in te kunnen halen.
Mogelijk in Augustus met t apparaat en junior naar Zwitserland, maar dit staat nog niet vast.

Momenteel op zoek naar vervanging voor de Toyota Aygo. Op de Shortlist staan de Mazda 3 ( huidig model), Seat Ibiza (vorig model), Seat Leon SC (huidig model) of de VW Polo (vorig model). Aygo moet per September vervangen worden.

klein onderhoud en reparatie

  • 37.622 km

Ster eraf voor betrouwbaarheid en kosten want:
Brandstofpomp tank verrot, absurd natuurlijk binnen 5 jaar en nog geen 40k km's. Ik heb deze vervangen voor een versterkt exemplaar uit de TT RS, ondank moeilijk bijkomen, plug and play.

- motorolie ververst en nieuw filter
- remvloeistof vernieuwd


Auto nu klaar voor de volgende meerdaagse tourrit binnenkort. Volgende beurt wordt een mooie, want een grote incl 4 nieuwe banden.

Verder net ff proef gereden en kan niet anders zeggen, t rijdt weer fantastisch. Weer een brede grijns op mijn gezicht.


Nog ff postuum bedankje aan JD Engeneering, voor de service mbt de analyse van het probleem vd de brandstofpomp (geen druk)

grote beurt en apk

  • 45.850 km

Probleemloze grote onderhoudsbeurt en APK, niet meer dan normaal bij deze km stand. Autobedrijf had alleen het filter voor de haldex koppeling niet kunnen bestellen en dit heb ik dus zelf gedaan en moet dus nog vervangen worden incl de olie in de haldex koppeling. Dit gaat ergens komende 2 weken gebeuren.
Afgelopen jaar veel te weinig in de auto gereden maar ben van plan dat dit jaar in te halen :)

Onderhoud en nieuwe wielen.

  • 57.500 km

DSG oliewissel
Remvloeistof
Olie en oliefilter

Nieuwe quantum44 velgen in gunmetal met nieuwe banden.

Verder geen op en aanmerkingen, de auto voelt nog als nieuw.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.