Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2000)

autoreview

Audi TT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk (2000)

Signalement

UitvoeringTT Roadster 1.8 5V Turbo quattro 225pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf170.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi TT Roadster Quattro - baseball - 265 PK (2000

  • 174.000 km

Love it or hate it. De audi TT is een love it or hate it auto. Veel mensen vinden het een geweldige auto, sommige vreslijk. Ik vond de audi TT ook niets, tot dat ik goed ging kijken en er eentje tegenkwam op marktplaats. Toen werd ik plots verliefd op de TT.

Na een maandje zoeken kwam deze te koop op marktplaats. Ik wist het bijna gelijk. Dit moet hem worden. Paar dagen later wezen kijken en testen en de auto was een pracht exemplaar. Ik was verkocht. Een audi TT quattro roadster, geïmporteerd uit duitsland. Met rond de 265 PK. Voor 7000 euro.

Nimbus grijs met een baseball-leder interieur en 19'' audi R8 rep. velgen. Cruise control, Climate control, electrische kap, elec. windruitje, Dump valve, en hij was ook al gechipped. bijna alles er op en eraan. Het enige dat mist zijn xenon verlichting en koplamp sproeiers. Achja.

Nu de audi bijna een halfjaar in bezit is ben ik erg blij verrast. Nog geen problemen mee ondervonden behalve 2 kapotte lampjes. Wel staat er voor dit weekend op de agenda de D-riem vervangen. Deze is 5 jaar oud en ik ga het risico niet nemen. Kosten: 600 euro. Een mooie auto verdient het mooi onderhouden te worden. Ook heb ik de auto laten polijsten omdat de lak zeker een oppepper kon gebruiken. Deze heeft op ze minst 30% meer glans gekregen nu. Komlampen en dakje ook gedaan. Kosten: 395 euro.

Het verbuik gemiddelt is ongeveer 11,5 Liter/100km
Het verbruik in de stad is ongeveer 22 Liter/100km
Het verbruik op cruise control op 130km/h is ongeveer 7 Liter/100km
Dat is niet heel zuinig. Maar dat was te verwachten met een quattro aandrijfsysteem en 265 PK. Een tankbeurt euro95 kost ongeveer 80 euro.

De auto is verlaagd en heeft 19'' velgen. Snel over drempels gaat hem niet worden. Bij sommige drempels die écht hoog zijn moet je even schuin eroverheen maar dat geeft wel het sportauto-gevoel, haha. Zo rijd je in ieder geval niet te hard door 30 km/h zones.

De besturing is zwaar vanwege de brede banden en het gewicht van 1450 KG. Eenmaal rollend of op snelheid valt dit wel mee.

De electrische kap is makkelijk te openen. Kost ongeveer 10-12 seconden uit m'n hoofd. Het electrisch windruitje die zorgt voor minder wind in je nek is ook erg handig. Als je harder als 100 gaat rijden is het een goed idee om de kap te sluiten. Windgeruis met de kap dicht valt mee onder de 110. Net zoveel als bij gewone auto's van 2000-2006. Dit is mijn enige auto dus ik rijd er gewoon mee door in de winter. Ik zet hem wel nooit onder een boom en de kap is tijdens de polijstbeurt goed geïmpregneerd en ik houd hem regelmatig bij. "s Ochtends is het net als in elke auto koud in de auto. Door de stoelverwarming op standje 4 van 6 te merk je voordat je de straat uit bent al dat de stoel aan het opwarmen is. De climate control moet je wel op 24,5 graden C zetten en duurt 10 minuten tot deze op temperatuur is.

Kofferbakruimte. Ik kan een laptoptas en 2-3 weekendtassen achterin kwijt.

De acceleratie... De turbo heeft vrij land, pakweg 2 seconden te nodig om volledig op gang te komen. vanaf 2500 toeren. Als deze echter op gang is dan gaat die als de brandweer. Je word aangenaam in je stoel gedrukt bij een stilstaande 'launch'. Bochten waar ik voorheen met mijn peugeot 106 GTi de grens al had opgezocht. Daar gaat deze TT nog harder doorheen. Geweldig strakke wegligging i.c.m. de verlaging. Ga je snel door de bocht dan pas merk je echt goed dat je vierwiel aangedreven bent. De quattro is variabel trouwens. Maar het lekkerste is om met het zonnetje langzaam te cruisen. Standaard RVS uitlaat dus de auto is aangenaam stil. Minimale toerental houd ik 2000-2500 aan.

Dit is het voor zover even. De kosten zijn wel wat aan de dure kant voor een 21-jarige die nog op school zit. Maar iedereen heeft zijn hobby. Ik ben aangenaam verrast door de audi TT. Een tijdloos ontwerp, luxe, performance en wat ook mooi is, mensen die toch even omkijken als je door de straat rijd.

Even een D-riem laten vervangen... precies op tijd

  • 182.500 km

Vandaag stond op de planning om de D-riem en de haldex olie (quattro systeem) te laten vervangen en verversen.

Eenmaal de auto op de brug stond keek de monteur ook eventjes de auto van onderen na. Tot zijn schrik ondervond hij dat alle 4 de banden schuin zijn afgesleten en scheuren in zaten. 1 band zo gevaarlijk dat het niet verstandig is om nog verder te rijden met de auto. De nankang banden kwamen uit 2012. Van de buitenkant hadden de banden nog 6-7mm profiel en zagen er nog perfect uit. Ook was de waterpomp net gaan lekken, net optijd dus met de d-riem, achterste remschijven en blokjes zijn op, en hij had éigenlijk ook een beurtje nodig.

D-riem incl spanrollen waterpomp etc...
Haldex olie
Remmen achter
4 nieuwe conti sporttrack5 banden
kleine beurt

KASSA. Dat was even schrikken. Gelukkig was ik voorbereid op zo'n incident. Totale kosten waar ik op voorbereid was: 600 euro. Uit eindelijk de totale kosten: 1425 euro. Dinsdag krijg ik de TT weer terug.

Oliefilter in het carter

  • 185.000 km

Omdat ik niet terug kan zien wanneer voor het laatst de oliefilter in het carter is vervangen nam ik niet het risico hem niet te vervangen, het blok kan immers stuklopen als dit niet optijd word ontdekt. Als het olielampje gaat branden ben je al te laat. Kosten: 150 euro incl arbeid. Tevens de boordcomputer interval op 15.000KM gezet.

Nu kan de TT er weer tegenaan!

Oliedruk sensor stuk + wat aanpassingen

  • 175.500 km

Een week geleden toen het heeft gesneeuwt moest er natuurlijk even uitgebreid getest worden met het quattro monster. Na 3-4 uur lang drifts en sneeuw plezier was de verrassing een kapotte oliedruk sensor. Niet zo erg zou je denken. Totdat het OEM sensortje 161 euro blijkt te kosten. Voor dat geld mag je wel verwachten dat die van goud gemaakt is. Maar het was alleen de sensor die stuk was gelukkig. Vandaag vervangen voor een nieuwe en het probleem is verholpen.

Ter toevoeging heb ik ook de beun metertjes die op de plek van de ventilatieroostertjes in het dashboard vervangen door de originele roostertjes, die extra lucht kan ik wel gebruiken met dit koude weer. Daanraast heb ik ook de tankdop vervangen voor een exemplaar die niet bekrast was, die is in het verleden bij een vorige eigenaar bekrast. Nu weer mooi strak. Ook zijn de halogene verlichting vervangen voor LED dimlicht en stadslicht want het lichtbeeld was gewoon weg kut geworden na zoveel jaar. Nu heb ik denk ik wel 50% meer zicht en het lijkt net xenon.

Overall kosten incl. montage van dit weekend: 287 euro.
*gooit geld in bodemloze put* haha

Winter eistt zijn tol

  • 185.000 km

Vorige week liep ik naar buiten en dacht bij mijzelf haha zal je nu zien dat de auto niet start. En ja hoor, alsof ik het kon voelen hij startte niet, dashboard was gereset, waarschijnlijk de accu. Volgende dag onderzocht en het was de accu die niet goed meer laadde. Die zelfde avond een gekocht voor pakweg 100 euro en hij deed het weer.

Die zelfde week ging ik even mn moeder ophalen van het station. Ik reed rustig heen en gaf voor het eerst die rit even gas en liet de turbo opspoelen en paf, getril door heel de auto heen, dit kan niet goed zijn! auto aan de kant gezet en na kort onderzoek besloten hem een nacht te laten staa, de volgende ochtend afgesleept met de golf 1.9 tdi van m'n vader samen en naar de peugeot garage gebracht die dichtbij was en ik goede ervaring mee heb. De zelfde dag was die weer klaar. De bobine was geklapt en hij liep op 3 cilinders, gelukkig valt mee! Kosten bobine +/- 45 euro.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.