Audi S8 quattro (1999)

autoreview

Audi S8 quattro (1999)

Signalement

UitvoeringS8 quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst191.000 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met mijn S8

  • 191.000 km

Wanneer je in Duitsland woont dan liggen de leuke auto's (voor relatief weinig geld) voor het oprapen. Dus wat doe je dan als autoliefhebber? Naast een werkpaard (in mijn geval een V70 D5 185pk, geen straf dus!) neem je dan een hobbypaard. Beter gezegd: gelijk 360 van die paardjes omhuld door een Lichtsilber Metallic Audi S8 van 1999.

Tot medio 2009 heb ik als tweede auto een Volvo C70 T5 coupe gereden (gechipt tot 275 pk en 400nm). Dat was een SERIEUS snelle auto en bovendien vind ik het nog steeds een prachtig model. Maar goed, na 3 jaar werd het tijd voor een ander speeltje, dat ook nu weer iets aparts moest zijn. Iets dat je niet op elke straathoek ziet. Omdat mijn broer kort tevoren een S5 van 2007 had geimporteerd dacht ik "een knappe Audi, dat is misschien wel wat!". Sinds oktober 2009 ben ik dan ook de trotse eigenaar van een Audi S8. Het is 1 van de allereerste exemplaren van na de facelift (=zomer 1999). Mijn S8 heeft zijn eerste jaren in Zwitserland doorgebracht en werd later naar zuid-Duitsland gehaald. De facelift betekende voor de S8 een aangepaste 4.2 liter V8 motor met onder meer 40 ipv 32 kleppen en 360 ipv 340pk. Tevens werd de auto voorzien van een gewijzigde neus en een opgefrist interieur. Het onderstel en de body van de A8/S8 zijn geheel van aluminium, wat het gewicht van deze ruim 5 meter lange en bijna 2 meter brede luxus-limo op iets meer dan 1.700 kilogram doet uitkomen. Dat biedt perspectieven, met 360pk in het vooronder.

Gezien de wat mindere ervaringen die ik over de Audi automaten had gelezen ging ik in eerste instantie op zoek naar een S8 handbak, echter die bleken ontzettend schaars en dus ook duur. Het moest dus een automaat worden. De automaat van mijn auto schakelt haast onmerkbaar/boterzacht. Je kan hem rijden als een echte automaat maar tevens in de tiptronic modus, met schakeling aan het stuur of middels tikjes tegen de pook.

Ik heb de auto in zuid-Duitsland gekocht en kon 'm op de terugweg dus prima testen. Enkele indrukken: super comfortabel, voorzien van alle denkbare luxe, werkelijk niets rammelt, alles voelt nog heel degelijk aan (en dat ondanks 185.000 kilometer levenservaring), de auto ligt als een blok op de weg, geen aandrijfreacties in het stuur, schitterende V8 sound hoorbaar bij lage snelheden en 'planken'. Gewoon brute power bij kickdown ( de toerenteller slaat dan ineens naar zegge en schrijve 7.000rpm) maar tevens heel relaxed te rijden. Ik heb hem nog niet op zijn top gereden, maar volgens een Duits forum moet 270 op de teller makkelijk in het vat zitten. Ook leuk: een sprintje trekken vanuit stilstand ... dankzij het quattro-systeem en de automaat ben je altijd en overal heer en meester, OOK bij vochtig wegdek. Indrukwekkend.

Ik heb inmiddels zo'n 7.000 kilometer met de S8 gereden en over die afstand gemiddeld een dikke 14 liter per 100 km aan Shell V-power verstookt. Niet weinig, maar het gaat hier dan ook niet om een auto die bedoeld is als zuinigheidsridder. Ik moet bekennen dat de eerste keer voltanken wel schrikken was: 90 (!) liter maal iets van anderhalve Euro maakt ... reken zelf maar uit. Ach, in een scootmobiel (hybride auto) rijden kan ik op latere leeftijd altijd nog.

Wat zit er zoal op en aan mijn S8?

- Bose Sound Systeem met 10 luidsprekers, 5 versterkers en 220 Watt vermogen; akoestisch afgestemd op het interieur
- CD-wisselaar voor 6 CD’s in kofferruimte
- Xenon koplampen
- Navigatie Plus met 5 inch kleurenscherm en TV-functie
- Uitgebreide boordcomputer
- Automatisch dimmende buitenspiegels en binnenspiegel
- Electrisch inklapbare buitenspiegels met aluminium spiegelkappen
- Electrisch bedienbaar zonnescherm voor de achterruit
- Electrisch bedienbaar “Solar” schuif/kanteldak. In het zonnedak zitten zonnecellen die bij voldoende zon het ventilatiesysteem van energie voorzien, waarna in het interieur een luchtstroom op gang wordt gebracht en warme lucht wordt afgevoerd (noot: e.e.a. werkt merkbaar!!)
- Lederen sportstuur met Tiptronic schakeling
- Volautomatische climate control met zonnestand afhankelijke regeling
- ABS en ESP; geventileerde remschijven voor en achter
- Lichtmetalen sportvelgen met 245/45/18 ZR banden
- Lederen interieur “Valcona” zwart
- Recaro sportstoelen
- Sportonderstel 20 mm verlaagd
- Quattro permanente vierwielaandrijving
- Dubbel glas
- Electrisch verstelbaar stuurwiel (axiaal en lengterichting)
- Electrisch verstelbare gordelhoogte
- Electrisch verstelbare voorstoelen (inclusief electrisch verstelbare hoofdsteunen en lendesteunen)
- Memory function (4 geheugens) voor instellingen van de bovengenoemde zaken
- Stoelverwarming
- Airbags bestuurder en passagier en zij-airbags
- Cruise control
- Anti-diefstalsysteem
- Audi autotelefoon

Goed, is/was het allemaal koek en ei met mijn nieuwe aanwinst? Nee natuurlijk niet, maar dat kan ook niet bij zo'n auto die 10 jaar geleden nieuw 250.000 (!) ouderwetse guldens heeft gekost, inmiddels ruim 180.000 kilometers achter de kiezen heeft en voor zo'n 10% van de oorspronkelijke prijs wordt aangeschaft.

Ik wist bij aanschaf al dat er wat onderhoud aan de auto moest worden uitgevoerd. Wat heeft de Audi-dealer (vlak na aanschaf door mij) allemaal geconstateerd:

- remblokken achter moeten vervangen worden
- cardanaskeerring moet vervangen worden
- EGR-vacuum slangen moeten vervangen worden
- 1 aandrijfashoes moet vervangen worden, de overige zijn nog in goede conditie
- koppelstangetjes voorwielophanging moeten vervangen worden
- remvloeistof moet vervangen worden
- thermostaat moet vervangen worden
- koelvloeistoftemperatuursensor (...) moet vervangen worden
- olie, filter en carterpan van de automaat moeten vervangen worden
- cruise control werkt niet (wss door een kapotte schakelaar achter rempedaal, wordt later nog wel eens uitgezocht, geen halszaak)
- ruitensproeiermotor moet vervangen worden
- onderhoudsbeurt (olie, filters e.d.)

Last but not least: de distributieriem en waterpomp waren eveneens aan vernieuwing toe.

Ik heb de dealer het bovenstaande laten vervangen en een nota van een paar duizend Euro betaald, maar ik ben die nota al lang en breed weer vergeten. Wat een bak !!

Via internet heb ik een oude Auto Motor und Sport gevonden met daarin een leuke test van de S8 tiptronic. Hieruit blijkt dat voor de 0-100 een tijd van 6.1 seconden is gemeten (fabriek: 6.6) en volgens mij ligt dat heel aardig in lijn met hetgeen mijn auto presteert :-) De 400 meter met staande start doet ie overigens in 14 tellen.

Het Mijn Auto topic over mijn S8
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4175386

Het Mijn Auto topic over mijn (tweede) Volvo V70 D5
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4585009

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.