Audi Q4 Sportback e-tron 40 Launch Edition S Competion (2021) #2

autoreview

Audi Q4 Sportback e-tron 40 Launch Edition S Competion (2021)

Signalement

UitvoeringQ4 Sportback e-tron 40 Launch Edition S Competion
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst8.200 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Q4 Etron

  • 8.200 km

Begin juli heb ik de sleutels van mijn Q4 in ontvangst mogen nemen. Het betreft een Launch Edition Plus Competition S in de kleur Navarra Blue. Geen Sportback zoals de omschrijving aangeeft maar de normale variant. E.e.a. heeft te maken dat de database van Autoweek die niet up to date is.

Na 5 Volvo’s ( 3x XC60, XC70 en een V60) nu een Audi. Hoe ik tot deze keuze kwam heef een verhaal. Na lang sceptisch tegen elektrisch rijden te zijn geweest had dit de laatste tijd stiekem toch mijn interesse gekregen. Als ondernemer en daarbij zakelijk rijder jarenlang de volle mep betaald aan bpm en bijtelling vond ik dat het tijd werd om nog een enkel resterend graankorreltje mee te pikken van de resterende voordelen die onze Haagse vrienden momenteel nog bieden. Voor mij had Volvo op dat moment niets te bieden behoudens de XC40 P8. Dit model vind ik niet mooi en is voor mij te klein.

Toen in september 2020 Skoda haar Enyaq presenteerde was ik erg enthousiast van de destijds gepresenteerde Founder Edition met zijn zwarte elementen. De sneakpreview trok mij over de streep waarna ik mijn V60 had ingeruild voor een Enyaq 80, compleet met de meeste opties. Even slikken als je een Skoda koopt die de 60K passeert. De door mij bestelde Enyaq had ik voorzien van de toen nog bestelbare Cristal Light gril. De levertijd zou destijds ca. april 2021 zijn. Het wachten kon beginnen. Ondertussen in begin 2021 een keer proef gereden met een voorloop model. De beloofde levering in april werd inmiddels juni. Daarna kwam de mededeling dat de verlichte gril problemen gaf bij het RDW t.a.v de type goedkeuring. Wanneer de levering zou plaatsvinden bleef onduidelijk. Mijn geduld begon inmiddels op te raken. Inmiddels was de sportline variant van de Enyaq ook reeds gepresenteerd maar in ons land, behoudens de omliggende landen nog niet bestelbaar.

Toen Audi begin mei de Q4 presenteerde waarbij de prijzen en leveringsdata van de eerste wagens ook direct beschikbaar waren was ik erg gecharmeerd van dit model. Een belletje naar de dealer in Gorinchem ( die gelukkig alle merken van de VAG groep onder zijn dak heeft) was voldoende om een dag later spijkers met koppen te slaan. Dank aan De Waal Gorinchem voor het meedenken! Door direct te schakelen kon ik meeliften met de 1e lichting Q4’s die naar Nederland zouden komen. Alzo geschiedde en ondergetekende wijzigde de Enyaq voor een Q4 in de eerder benoemde uitvoering.

Deze move had uiteraard wel de nodige financiële consequenties. Waar de Enyaq, met de nodige pakketten weliswaar, over compleet was. Heb ik, ondanks de rijk uitgeruste Launch Editions van Audi, wel wat zaken moeten skippen om het niet te veel uit de hand te laten lopen. (20 i.p.v 21 inch, geen augmented reality head-up display, geen volledig leder interieur maar dan wel weer sportstoelen met half kunstleer en textyl) Want ja, als een Audi wilt kopen krijg je een flinke optielijst waaruit je kunt kiezen.

De S-Competition uitvoering is overigens een erg complete uitvoering. Ik heb deze nog uitgebreid met een comfortpakket, trekhaak, donkergrijze velgen, mmi plus, akoestische ruiten en zwarte spiegels.

De levering:
Begin juli was het zover. De Q4 stond gepoetst en wel gereed. Na een korte uitleg van e.e.a. startte het elektrisch avontuur. Met nog net geen 2 weken te gaan voordat ik met de auto naar midden Italië zou afrijzen. Een korte periode om even te wennen aan de wagen en alles uit te proberen.

De eerste ervaringen en indrukken (6000 km):
Kort samengevat: Het is een relaxe wagen om mee te rijden. Vanuit de V60 weer even wennen aan een hoge zit. Maar dat went snel. Ook de afmeting van de wagen, de relatief korte neus en het hoge gewicht is even wennen. De stilte daarentegen waarin alles plaats vindt is verrassend en erg fijn. De ruim 200 PK en het koppel ervaar ik als voldoende om vlot met het verkeer mee te komen. Vooral onder de 100km/u is de respons op het pedaal vlot en de versnelling mooi lineair. Daarboven is de reactie wat minder snel maar nog steeds ruim voldoende. Meer als 163 km/u zit er ook echt niet in.:(

Met mijn 175cm kan je een goede zitpositie achter het fraaie afgevlakte sportstuur innemen. De stoelen zijn ruim verstelbaar, zitten prima en geven een goede steun ook op lange ritten. Met 12 jaar Volvo stoelenervaring was ik vooraf wel wat sceptisch maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor fijne stoelen zijn. Al evenaren ze de stoelen van Volvo niet, deze zitten gewoon beter. Leuk detail is dat een deel van o.a. de stoelen van petflessen zijn vervaardigd. Zit niet slecht zo'n stapel plastic soep. Wel merkte wij dat bij erg warm weer het wat zweterig gaat aanvoelen. Zou dit aan het petflesmateriaal liggen? Stoelventilatie zou in deze situaties wellicht een uitkomst zijn geweest.

De auto is goed afgewerkt. Er zijn mooie materialen gebruikt. Veel hoogglans onderdelen wat wel weer een risico voor krasjes is. Tot op heden nog geen kraakjes etc. kunnen waarnemen. Er is voldoende opbergruimte en de armleuning op de middenconsole is af te stellen aan je persoonlijke voorkeur. Ik mis nog een vakje voor de zonnebril al kan je die uiteraard op allerlei plaatsen kwijt maar er is geen speciaal bakje/klepje voor verzonnen.

Het zicht door de achteruitspiegel en achterruit is niet erg groot. Dat is even wennen. Zeker met 3 pubers op de achterbank valt er weinig achter de auto waar te nemen.

Het MMI en de schermen zijn mooi gedetailleerd en vragen even wat gewenning in de bediening en locaties waar e.e.a. is geplaatst. De google navigatie is fraai maar gedateerd. Bediening met de stem werk in de meeste gevallen prima. Ik gebruik dit vooral om contactpersonen te bellen vanuit het adresboek.
Het is me wel al een enkel maal overkomen dat opgeslagen favorieten in de navigatie spontaan verdwijnen. Dit gebeurt dan ook met de navigatiehistorie. Er is inmiddels een melding bij Audi gedaan.
Het Audi Soundsysteem geeft een prima geluid, koppeling met telefoon werkt zowel bedraad als draadloos goed.

De deels touche-bediening is even wennen maar werkt goed en is helemaal van deze tijd. Al kan ik me voorstellen dat niet iedereen hiervan gecharmeerd zal zijn

De bediening van de adaptieve cruise-control gaat via een handel aan het stuur. Het systeem werkt zowel op snelheid als in de file erg goed en is een zeer nuttige functie.

In de afgelopen periode, waarin wij ook een flinke rit naar midden Italië hebben uitgevoerd, hebben we de Q4 goed leren kennen. Een lange rit is ook de passagiers goed bevallen. Voldoende ruimte op de achterbank, voor benen en knieën en de nodige usb-c aansluitingen maken de rit voor hen geen straf.

Bij de werking van het klimaatsysteem van de auto heb ik de nodige vraagtekens. Bij hoge temperaturen moet je de temperatuur een stuk lager instellen om het interieur goed te koelen. Daarnaast krijg ik het idee dat er onvoldoende koele lucht in de zone boven het dasboard wordt aangevoerd waardoor temperatuurverschillen ervaren worden in de auto die hinderlijk zijn. Overigens speelt dit met namen bij zeer hoge buitentemperaturen. Ik heb e.e.a. gemeld bij de dealer met de vraag of hier iets aan te doen is. Mogelijk heb ik e.e.a. niet juist ingesteld.

Ook het rijden door de Ardennen in onze buurlanden en het rijden in de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen is goed te doen. Vermogen genoeg. De cruise controle houdt de auto mooi op snelheid.

De Matrix Led lampen zijn in de praktijk geweldig. Wat een bak met licht geven deze. Mooi om te zien hoe de lichtbundel zich continu aanpast aan de weg en medeweggebruikers.

Laden en verbruik:
In het MMI systeem kan je na elke rit het laad doel instellen. Ik laad voornamelijk thuis met een eigen lader. Daarnaast al regelmatig aan diverse snelladers gestaan. Wanneer de accu een eind is ontladen wordt bij de snellader van voldoende capaciteit met de volledige 125 KW geladen. Dit vermogen zie je boven de 60-70% afvlakken. Boven de 80% gaat het laadvermogen wat meer naar beneden maar nog steeds op 40 KW. De laatste 5 % tot 100% vol wordt het vermogen flink gereduceerd. Dit lijkt bij de Audi sneller te gaan dan bij de Mach E. Deze stond namelijk een keer naast mij te laden met 9-10 KW/u terwijl de accu van de Ford op 80% vol was. Ik ben benieuwd of ik dit juist heb waargenomen.

De rit naar Italië via Duitsland en Oostenrijk was t.a.v. het laden goed te doen. Er zijn al heel wat snelladers langs de autosnelwegen aanwezig. De terugreis via Zwitserland. Frankrijk en België is een ander verhaal. Daar zijn de snelladers een stuk minder frequent aanwezig. Vooral in Frankrijk en België.

In Italie, zeker als je wat dieper/lager het land in gaat moet je goed opletten waar er geladen kan worden. Ik heb een 230v mobiele lader aangeschaft zodat ik op het vakantieadres in de nacht kon bijladen. Dit voorkomt de nodige laad stres.

Het gemiddeld verbruik is volgens de boordcomputer van de auto 5,7 kw/km. Dit betreft een verbruik over ca 6000 km snelweg en binnenwegen. Ook bergwegen vallen hier onder.

Wat het regeneren betreft: ik zet deze eigenlijk standaard op de stand B. Tijdens het rijden in de bergen is het mooi om te zien hoe de auto de accu oplaad wanneer je een afdaling rijdt. De eerste keer een lange klim (40km) rijden veroorzaakte wel enige stres als je de acculading snel ziet dalen en je weet dat je nog meer dan 100km terug moet. De terugreis leerde dat door goed te regeneren de acculading bijna op het zelfde niveau terug was gekomen dan de start van de klim. Dat is dan weer mooi om te zien.

Minpunten:
Ja die zijn er ook. Ik loop in het gebruik tegen het volgende aan:
- Favorieten navigatie verdwijnen soms. Erg lastig. Je kunt dan weer opnieuw eea instellen.
- Wanneer je de druk op de stoelzitting verlaagd gaat de auto uit. Lastig bij tolpoortjes als je flink moet rekken om een bonnetje moet trekken
- Vaak een melding dat de handen aan het stuur moeten. Soms als beide handen losjes aan het stuur zijn.
- De app van Audi connect is maar beperkt bruikbaar. Veel functies werken nog niet.
- Werking klimaatsysteem kan verfijnder.

Al met al ben ik erg tevreden en geniet ik van elke rit.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi Q4

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens