Audi Q4 e-tron 45 quattro Advanced edition (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q4 e-tron 45 quattro Advanced edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.700 km |
Mixed feelings
- 3.700 km
Na de Kia e-Niro was het tijd voor een nieuwe leaseauto. Het budget was inmiddels iets ruimer, een met pubers was ruimte achterin belangrijk.
Het is dus een Q4 geworden met wat opties. Close call met een Kia EV6. Waarom dan toch de Audi? Gewoon omdat ik het een mooie auto vind! Plus heel ruim op de achterbank en een grote praktische kofferbak. Daarnaast rijdt het heel fijn. Ja, dat alles heeft een EV6 ook, maar bv het feit dat de Q4 bv gewone meters heeft vind ik zelf fijn (noem me ouderwets).
Beide auto's heb ik proefgereden, alsmede ook een iX1. Dus ik wist waar ik aan begon...
Is het dan de juiste keus geweest? Nou, dat weet ik eigenlijk niet... De EV6 is in ieder geval de betere elektrische (!) auto. Ik mis stiekem toch wel de one pedal drive. In B remt de Q4 maximaal, maar dat is denk ik 'level 2' van de Kia. Het gekke is dat wanneer je de recuperatie op "off" zet in het menu (andere optie is "automatisch") hij harder lijkt te remmen in B. In D met maximaal remmen op de motor lijkt het nog iets meer zelfs. Waarbij in D het ook lijkt dat sturen zwaarder gaat bij verhogen van de energieterugwinning... En dat is fijn!
Dan het pijnpunt, voor mij persoonlijk. Ik heb deze versie gekozen omdat er géén adaptieve cruise control (ACC) op zou moeten zitten. Ik vind het niet fijn om, zelfs op de kortst ingesteld afstand, 150 meter van tevoren naar links te moeten omdat anders de auto al gaat afremmen. Je voelt m al aankomen: nu blijkt dat er per abuis een serie is geleverd mét ACC, waaronder die van mij. Audi kan dit softwarematig blijkbaar niet terugzetten, terwijl je het softwarematig wel kunt aanzetten (app aankoop). Hoe dan? Maar eens kijken hoe dit afloopt...
Verder is het een mooie, ruime, zeer stille, stabiele auto. Je merkt echt dat dit een volle klasse boven de e-Niro is. En het gemak waarmee ie versnelt is echt verbazend.
Alleen heel zuinig is ie niet. Zeker niet in de koudere maanden. Dan zie je wat een warmtepomp doet (had de Kia wel). Begin maart (rond de 5 graden) kwam ik niet onder de 23 kWu/100 km, waarbij 80% snelweg met 105km/u op de teller.
Nu het warmer wordt gaat het beter: gisteren op een rit van 110 km met 18 graden kwam ik rond de 17 kWu/100 km uit. Dan ga je richting 450+ km bereik.
Dus voorlopig wat mixed feelings. Het zal vast ook nog wennen zijn. En ja, uiteraard voel ik me bevoorrecht dat ik zo'n auto kan rijden en zijn de 'problemen' relatief.
Mocht iemand vragen/opmerkingen hebben: graag!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.