Audi Q4 e-tron 45 quattro Advanced edition (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Q4 e-tron 45 quattro Advanced edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 21.112 km |
Mixed feelings
- 3.700 km
Na de Kia e-Niro was het tijd voor een nieuwe leaseauto. Het budget was inmiddels iets ruimer, een met pubers was ruimte achterin belangrijk.
Het is dus een Q4 geworden met wat opties. Close call met een Kia EV6. Waarom dan toch de Audi? Gewoon omdat ik het een mooie auto vind! Plus heel ruim op de achterbank en een grote praktische kofferbak. Daarnaast rijdt het heel fijn. Ja, dat alles heeft een EV6 ook, maar bv het feit dat de Q4 bv gewone meters heeft vind ik zelf fijn (noem me ouderwets).
Beide auto's heb ik proefgereden, alsmede ook een iX1. Dus ik wist waar ik aan begon...
Is het dan de juiste keus geweest? Nou, dat weet ik eigenlijk niet... De EV6 is in ieder geval de betere elektrische (!) auto. Ik mis stiekem toch wel de one pedal drive. In B remt de Q4 maximaal, maar dat is denk ik 'level 2' van de Kia. Het gekke is dat wanneer je de recuperatie op "off" zet in het menu (andere optie is "automatisch") hij harder lijkt te remmen in B. In D met maximaal remmen op de motor lijkt het nog iets meer zelfs. Waarbij in D het ook lijkt dat sturen zwaarder gaat bij verhogen van de energieterugwinning... En dat is fijn!
Dan het pijnpunt, voor mij persoonlijk. Ik heb deze versie gekozen omdat er géén adaptieve cruise control (ACC) op zou moeten zitten. Ik vind het niet fijn om, zelfs op de kortst ingesteld afstand, 150 meter van tevoren naar links te moeten omdat anders de auto al gaat afremmen. Je voelt m al aankomen: nu blijkt dat er per abuis een serie is geleverd mét ACC, waaronder die van mij. Audi kan dit softwarematig blijkbaar niet terugzetten, terwijl je het softwarematig wel kunt aanzetten (app aankoop). Hoe dan? Maar eens kijken hoe dit afloopt...
Verder is het een mooie, ruime, zeer stille, stabiele auto. Je merkt echt dat dit een volle klasse boven de e-Niro is. En het gemak waarmee ie versnelt is echt verbazend.
Alleen heel zuinig is ie niet. Zeker niet in de koudere maanden. Dan zie je wat een warmtepomp doet (had de Kia wel). Begin maart (rond de 5 graden) kwam ik niet onder de 23 kWu/100 km, waarbij 80% snelweg met 105km/u op de teller.
Nu het warmer wordt gaat het beter: gisteren op een rit van 110 km met 18 graden kwam ik rond de 17 kWu/100 km uit. Dan ga je richting 450+ km bereik.
Dus voorlopig wat mixed feelings. Het zal vast ook nog wennen zijn. En ja, uiteraard voel ik me bevoorrecht dat ik zo'n auto kan rijden en zijn de 'problemen' relatief.
Mocht iemand vragen/opmerkingen hebben: graag!
Beste of slechtste auto ooit?
- 21.112 km
Tsja, waar te beginnen. Inmiddels ruim 20.000 km ervaring... Eerst maar de update van de ACC, zie eerste deel review.
Blijkbaar zijn er in Nederland circa 100 Q4's geleverd met ACC terwijl dat er niet op besteld is. Veel mensen vast blij, ik vind het een verschrikking. De Q4 gaat heel vroeg (te) afremmen, ik merk dat ik veel meer links rij dan wenselijk omdat wanneer ik naar rechts ga ik na 3 seconden al weer wordt afgeremd door een vrachtwagen op 200 meter afstand. Maar goed, volgens Audi niets aan te doen, iets met regeltjes en zo geaccepteerd door Audi NL, dus niet te wijzigen...
Los daarvan vraag ik me continu af: is dit nu mijn beste of slechtste auto ooit? Waarom ik me dit afvraag, hierbij de ui afgepeld:
- de auto heeft de eerste 4 maanden gigantisch gestonken. Denk aan je nieuwe matras wanneer je deze uit het plastic haalt: bittere vieze geur die op neus en ogen slaat. Dealer heeft niks kunnen vinden, maar nu na 6 maanden is de geur definitief weg.
- de stroompedaalrespons boven de 80% batterijlading is anders dan onder de 80%. Erboven ga ik bij 'gas los' ineens naar 0% vermogen, de auto houdt plots erg in (nb ik rij in de B-stand). Dit is super irritant. De dealer heeft het ook geconstateerd, maar is een 'producteigenschap'... Hoezo? En de oplossing was om dan maar niet in B te rijden maar in D zonder recuperatie... Ehh, dat is geen oplossing!
Nb hebben andere Q4 (45 (quattro)) rijders ook deze ervaring?
- de software is niet best. Zegt de dealer ook: de Q4 is niet goed op dit gebied: lekker dan. Voorbeelden: verwarming gaat op frisse ochtend aan, maar schakelt de airco dan uit (staat op 'auto'). Maar denk nou niet dat ie dan bij 20+ graden en zon de airco weer aanzet... Telefoon verwijderen? Niet te doen. 1 op de 10x vliegt de radio er na 2 minuten voor 5 seconden uit. 2x per week is de dataconnectie weg. En op weg naar Oostenrijk heb ik serieus 5x een navigatie update gehad. Fijn, maar niet als je wilde gaan laden en je laadstops zijn een kwartier lang foetsie. BTW, de navigatie zelf stuurt me op vele plekken een 'weg' in die er niet is, slechts een fietspad... Vanochtend wilde ie me een eenrichtingsweg in laten rijden. Echt puur slecht en niet verwacht van Audi.
- zeer veel storingen met AC laden. Ik ben de tel kwijt hoe vaak de auto (!) een laadstoring gaf. Daar heeft de Q4 een update voor gehad, maar in Oostenrijk ook weer 3x niet kunnen laden. Arghhh...
- de app. Hier is al genoeg over gezegd, maar zeer beperkte mogelijkheden. De Kia van 5 jaar terug deed dit 10x beter.
- klein leed: de knoppen voor de temperatuur zijn soms nauwelijks af te lezen omdat ze overdag niet worden verlicht. Cruise alleen in te stellen per stappen van 10 km (5km onder de 80 km/u): mega onhandig Audi! Wat was er mis met 1 km/u en vasthouden is 10 km/u? Haptisch knoppen: inmiddels kan ik ze ontwijken, maar graag zou ik kunnen kiezen of ik haptisch wil of alleen drukken.
Veel van bovenstaande zaken zijn mijns inziens via software makkelijk op te lossen/aan te passen. Geen idee waarom het onnodig moeilijk/ingewikkeld is. Audi: aan de slag alsjeblieft! Maak er een echte Audi van.
Aan de andere kant:
+ zeer fijne reisauto. Heel stil, ruim en goede stoelen. Detail: je hoort nauwelijks het opspattende water in de wielkasten bij regen. Nog nooit zo stil gehad tijdens een bui.
+ grote kofferbak. Met 4 naar Oostenrijk: met gemak.
+ snelladen gaat heel goed en snel. Op vakantie steeds de beloofde 175 kW gehaald (tot 36%, dan bouwt de snelheid langzaam af) en daarmee in 25-30 minuten weer onderweg.
+ ik haal zeker 300 km met 80% naar 10% rijden, ook vol tijdens vakantie (max 130 km/u in Duitsland). Prima voor grootste delen van het jaar.
+ auto verwarmt enorm snel in koude maanden. Super fijn. Ook stoelverwarming is snel op stoom. Koelen vind ie overigens minder fijn, lijkt wel of die capaciteit ontoereikend is.
+ the looks: ik vind het een mooie auto in lichtblauw, je ziet dan alle donkere details heel mooi.
Kortom: ik weet het niet, beste of slechtste auto? Wat is jullie mening/ervaring?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.