Audi Q4 e-tron 45 Advanced edition (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Q4 e-tron 45 Advanced edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Audi Q4 45 na 4 maanden
- 5.500 km
Ik heb bewust niet voor de S-line gekozen omdat ik mijn vorige A4 op mindere wegen erg oncomfortabel vond en de stoelwang aan bestuurderszijde snel vond slijten, wat voor een auto in die klasse wel wat minder is. Ik heb voor akoestisch dubbel glas in de zijramen en donker glas in de achterramen gekozen. Verder comfortsleutel, comfortpakket, drie zone klimaatregeling en assistentie plus pakket. Trekhaak, stuurverwarming en twintig inch wielen. Geen type en vermogens tekens en in de kleur mythos zwart.
Moest de eerste tijd wel wennen aan de auto, de hoge zit en voor mijn gevoel de grootte van de auto. Verder aan alle hulpsystemen welke erg veel waarschuwen door piepjes. Het snelheids waarschuwings piepje heb ik snel in de favorieten gezet zodat het voor elke rit kan worden uitgezet. Een erg vervelend zgn “hulpsysteem”. De adaptieve cruisecontrol vind ik heerlijk, vooral bij file rijden. Het rijdt super ontspannen. Ik gebruik altijd de B rijmodus, even wennen maar het is bijna “ one pedal driving”.
Ruimte is er heel veel in de Q4. Achterpassagiers hebben over been en hoofdruimte niets te klagen, zelfs met de bestuurdersstoel ver naar achter. Kofferruimte is vergelijkbaar met de vorige A4 met nog een extra ruimte voor de laadkabel. Bij volle belading is het niet handig om de laadkabel hier op te bergen omdat je weer wat moet uitladen om deze ruimte te bereiken. De trekhaak bediening is geweldig door knopje in de bagageruimte.
Verbruik over de eerste 5500 km is 17 KWh per 100 km. Dit is van juni tot oktober en zal in de winter wel toenemen is mijn inschatting. Laden meestal thuis met 11 KW of onderweg met de snellader. Ervaring is dat dit geen enkel probleem is. Kopje koffie en in twintig minuten weer genoeg bijgeladen voor het vervolg van de reis. Ik heb gezien dat snelladen met 95 KW ging zonder voorverwarmen van de batterij. Er is een voorverwarmings functie aanwezig waarin je kan plannen waar je gaat laden waarna de batterij op temperatuur wordt gebracht. Laden zou dan met max 135 KW kunnen. Heb het nog niet nodig gehad.
Het elektrisch rijden bevalt mij prima. Nu nog goedkoop door wegenbelasting vrij en thuisladen voor bijna niets. Rijden met de Q4 is iedere keer weer een feest, super hoe snel dat ding is met zijn 286 pk. Verder erg comfortabel en ontspannen rijden. Valt er dan niets te klagen? Natuurlijk wel. Zo is de afwerking van het interieur wel wat minder dan de vorige A4. Veel hard plastic wat goedkoop aandoet en aanvoelt. Jammer maar je ziet het bij andere merken ook. Ook de Audi navigatie vind ik gewoon slecht. Het klopt nooit wanneer je aankomt met de geschatte aankomst van de navigatie. Verder vind ik dat de navigatie erg snel alternatieve routes geeft die altijd een stuk omrijden betekent. Dus navigeer altijd Google Maps via Apple CarPlay wat perfect werkt. Wel jammer dat je hier €99,- per jaar voor moet betalen.
Zal na de winter een update plaatsen zodat het verbruik in de winter maanden bekent is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.