Audi Coupé S2 Quattro (1992)

autoreview

Audi Coupé S2 Quattro (1992)

Signalement

UitvoeringCoupé S2 Quattro
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf213.000 km
KM-stand laatst215.300 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi met karakter

  • 215.300 km

Omdat het nu toch wel eens tijd wordt om een review te schrijven van de S2 doe ik nu toch maar een poging.

Na mijn Golf 5 FSI werd het voor mijn eens tijd voor een echte karakterbak van en voor een autoliefhebber, waar ik mij zelf toe reken. Ik had voor de Golf een 306 GTI en dat was een erg fijne auto met heel veel beleving en na die saaie Golf wou ik weer eens een auto die je niet op elke hoek van de straat ziet staan.

Ik was niet zozeer opzoek naar een S2 maar kwam deze een aantal maanden per toeval tegen. Toch maar een afspraak gemaakt met de verkoper (particulier) en ik was gelijk verkocht!

Qua luxe en comfort is het goed voor elkaar hier een greep uit de lijst:
- Zwart leren bekleding (als nieuw)
- KLIMATRONIC! (geregelde airco)
- Electrische ramen & spiegels,
- Hoogte verstelbare stoelen + lende steun
- Uitgebreide boord computer met zaken als gemiddeld verbruik, verbuikte liters, afstand tijd etc!
- Uitschakelbare ABS
- Wiswas systeem op koplampen.
- Hoogte verstelling koplampen
- Kaartlees lampen voor en achter
- verlichte spiegels achter zonnekleppen
- CV op AB
- Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
- Breesdtralers
- Delen neerklapbare achterbank + skikluik

De auto is in 2008 compleet overgespoten en dit is zeer professioneel gedaan hier is op niets bespaard en zaken als deur rubbers, logo's en strips, instaplijsten zijn allemaal vervangen.. De foto's geven denk ik ook een aardige indruk..

Ook is de motor in 2008 gereviseerd zodat het echt als een zonnetje loopt!. Hierbij zijn alle belangrijke zaken vervangen.

Het rijden is echt een apart verhaal, de auto weegt een stevige 1440kg maar accelereert indrukwekkend. De 2.2liter 5 cilinder levert standaard al 220pk en 310nm bij 2000tpm. Maar deze is zoals vele voorzien van andere chips. Geschatte vermogen rond de 270pk en rond de 400nm.

Dat is te merken, je schiet echt vooruit en je bent bijna iedereen de baas zowel in de sprint als de tussen sprint. De turbo kikt er tussen de 2500 en 3000tpm echt lekker in en zorgt voor een stevige druk in je rug. Het geluid (fijne roffel) wat hij daar bij produceert geeft kippenvel en dat terwijl hij nog voorzien is van de standaard uitlaat lijn.. Op de planning staat een katloos RVS exemplaar, dus dat wordt nog meer genieten!

Daarbij is de auto voorzien van hele lange overbrengingen 70km/h in de 1e versnelling en 120 in de 2e.. dit is erg fijn icm omdat het echt een koppelmonster is zo kan je lekker doorhalen maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig want bij 5500tpm overschakelen is bijna net zo snel door al het koppel. Trap bij 120 in de 5e versnelling het gas in en dan merk je dat hij even naar adem hapt om vervolgens indrukwekkend tot dik over de 200km/h schiet (met merkbare duw in de rug). Dat doet hij met zoveel gemak dat het gewoon oppassen geblazen is, even inhalen en je schrikt als je naar de teller kijkt. Genieten is dat!

Daarnaast voelt hij zich op de snelweg helemaal thuis, het is meer een grant tourismo dan een scheurijzer.. wat de 306GTI wel was. Bochten ronden gaat prima, licht onderstuurd maar geef een dot gas en het Quattro systeem drukt je zo weer naar de binnenkant van de bocht. Bij erg veel gas gedraagt de auto zich als een RWD, wat bij nat weer voor erg veel fun kan zorgen, maar normaliter gedraagt de auto zich heel vertrouwd.

Nadeel is het verbruik, en de houderschapsbelasting, het is een zware auto met veel vermogen, ik gebruik de auto voornamelijk voor de hobby maar soms ook voor woon werk verkeer. Verbruik op de snelweg is rond de 1:10 en in de stad rond de 1:6 dus gemiddeld doe ik 1:8.

Ik heb hem nog niet tot het uiterste getest op Autobahn, maar hele dikke auto's opdrukken is een koud kunstje met een top van over de 250 echte km/h's!

Sinds ik de auto in mijn bezit heb heb ik optisch en technisch een aantal zaken verandert maar probeer de auto zo origineel mogelijk te houden.
Het onderstel is iets verlaagd met Sachs veren -4cm en bilstein schokbrekers. En heb er nieuwe 18" A8 sport) sportvelgen(o rigineel audi) met vredestijn rubber onder gelegd.. Dit zie je niet veel en staat erg goed al zeg ik het zelf.

Voor de rest probeer ik de auto verder in zeer goede staat te houden en staan er nog wel wat verbeteringen in de planning, zoals onder andere een RVS uitlaat en Porsche Brembo remmen (RS2). Standaard zijn de remmen erg matig, vooral als je een Golf 5 gewent bent is dat wel een tegenvaller.

Problemen die ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn een lekkend stuurhuis, dit lag aan de hogedrukslangen en aansluitpunten die door ouderdom hun beste tijd gehad hadden. Deze heb ik laten vervangen door een nieuw exemplaar.. welke overigens verschrikkelijk duur zijn! (zoals de meeste onderdelen van deze exclusieve middenklasser..).
maar daar tegen over staat dat de auto steeds zeldzamer wordt en dus ook meer waard wordt mits je hem goed onderhoud..

Verder had/heeft de uitlaat de neiging om steeds weer scheef te hangen. Wat zeer irritant is want deze komt dan tegen het achterste differentieel aan. Dit gaat opgelost worden want er komt zoals ik schreef een RVS systeem van EPS onder.

--------------Kleine update 29-12-2009----------------

Inmiddels heeft de auto alweer een paar weken een frisse APK, waar hij vlekkeloos door heen is gekomen.. met de complimenten van de keurmeester.

Verder heb ik nu mijn oude winterwielen (16" ) van mijn ex golf 5 (steek 5x112) gemonteerd en die pastten zonder enig probleem. Toch grappig dat er wielen van de nieuwe VAG modellen op zo'n oude auto gemonteerd kunnen worden!

Laatst in de sneeuw de auto even uitgelaten op een lege parkeerplaats en even met het 4wd systeem gespeeld, kan je zeggen dat dit heel mooi gaat! Je kan heel gecontroleerd de achter kant omgooien en hem ook heel makkelijk uit een slip trekken. Heb voor de fun ook ff wat donutjes en achtjes gemaakt :).

In de tussentijd is helaas 1 nieuw probleem op komen zetten, de rechter remklauw blijft hangen, binnenkort als ik tijd heb even de glijbussen weer gangbaar maken, hoop dat dan hebt probleem opgelost is.. Remmen piepen heel erg onder het rijden...

Binnenkort wordt er ook een andere uitlaat gemonteerd, het gaat ongeveer neer komen uit 1 rechte pijp van voor naar achteren (dus alleen een eind demper) , dit gaat volgens mij echt een wreed geluid op leveren.

Daarnaast is er een VIPER Airbox gemonteerd en deze pakt koude lucht direct achter het rechter koplamp dit geeft al een zeer lekkere roffel, ook pakt hij beter op onder in de toeren. Ook is er een dumpvalve gemonteerd (dahlback) voor het betere afblaas geluid.

Hoop dat jullie wat aan deze review hebben en zal jullie op de hoogte houden!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.