Audi Coupé (1984)

autoreview

Audi Coupé (1984)

Signalement

UitvoeringCoupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi coupe GT B2 1984 wit

De Audi is mijn eerste van dit merk, maar heb wel verschillende vw's gehad. Sinds enige tijd kwam het plan bij me op een oldtimer te kopen. Het moest een betaalbare, voor mij destijds onbereikbare sportieve auto worden. Mijn favoriet was de porsche 924. Maar na enkele adviezen van mensen die ermee te maken hadden, er maar vanaf gezien omdat veel reparaties voor de doe het zelver niet te doen zijn. Andere kandidaat auto's waren Saab99, Volvo, Scirocco,tot mijn oog op de Audi 80 Coupe viel.

De Audi is een Duitse import, met een 1.8 injectie motor in de lengte richting, deze motor is in Nederland nooit geleverd. De auto is behoorlijk standaard, wel met een mooi velours interieur. De eerste ervaringen zijn positief, ook wat verbruik betreft. Waarschijnlijk is door de vorige eigenaar de km.teller uitgeschakeld (de snelheid meter werkt wel)zodat ik niet weet hoeveel ermee gereden is en kan ik ook het verbruik niet berekenen. Alhoewel van bj'84 is hij pas in Juni 1985 op de weg gekomen zodat ik nog even door moet bijten voordat hij wegenbelasting vrij wordt.

Algemeen: mooie strakke carrosserie, opvallend model, maar geen nekkendraaier. Onderdelen zijn moeilijk bij de dealer verkrijgbaar, maar er staat veel op ebay. Goede wegligging en comfort. Alhoewel er meestal maar twee personen in zitten is er genoeg ruimte op de achterbank voor volwassenen.
Auto's gaan naar de rechter baan als de Audi er aan komt op de snelweg, dat had ik niet met mijn Suzuki Swift.

Betrouwbaarheid: Ik heb de auto in deze winter gekocht, hij start ook bij -10, ik heb de auto gekocht met een stationair probleem. Als de motor gestart is moet ik hem een minuut versneld laten draaien, anders slaat hij af. Soms moet ik om hem te laten aanslaan, langzaam het gaspedaal intrappen tijdens het starten, voordat hij aanslaat.

Comfort: Op modern niveau, goede vering, vrij stil, goed weggedrag. Kortom de Audi kan goed meekomen met het verkeer, zonder super snel te zijn. Min puntje is het grote (originele)stuur waar ik met mijn benen tegen aan zit (ik ben vrij lang)

Nog te doen (reparaties):
Stationair (koud) loop (suggesties?)
Linker raam mechaniek defect (goede meegeleverd)
Mist asbak voor (als u er een over heeft?)
Antenne is gebroken
Verlichting in de extra instrumenten werkt niet
Olie temperatuurmeter (extra instrument)werkt niet

Kortom tot nu toe geen spijt van de aanschaf, wel nog het een en ander te doen, maar daar was de prijs ook naar.




update 1

Er is per ongeluk water in de tank gekomen. Veel problemen gehad om dit op te lossen. Volle tank afgetapt, alle filters vernieuwd evenals bougies en kabels. Nu loopt hij weer goed, op wat stationair schudden na. Ben net terug uit Duitsland wat een fijne reiswagen is het! Verbruik was ook netjes. Heb tot nu 3 gesprekken gehad met mensen die vroeger ook dit model hebben gereden, ze hadden zo een gezicht van "die had ik nooit weg moeten doen.

update 2

In mijn eerste verslag heb ik naar wat mij verteld, en wat ik uit internet is geschreven dat onderdelen moeilijk te verkrijgen zijn.
Maar de onderdelen die ik tot nu nodig had (filters voor service beurt etc) komen gewoon na 1 dag wachten van het Audi centrum. Op ebay een asbak zien weggaan voor 50euro,bij het Audi centrum voor 18euro gekocht. Dus youngtimer bezitters: kijk eerst bij de dealer, en ga daarna 2e hands zoeken. Zeker voor Duitse klassiekers.

update 3

Audi Coupe een ideale reis auto?

In mijn vakantie enkele voor enkele dagen een hotel in Much (bij Keulen) geboekt, afstand 190km van Amsterdam volgens Google maps.

De Audi coupe heeft geen 3e deur maar een kofferdeksel. De reden was destijds, de betere carrosserie stijfheid.
De kofferruimte is goed bereikbaar en ruim, al onze bagage kon er in. Bij vertrek uit Amsterdam stond de tankmeter op een kwart, en heb 30euro bijgevuld(20L), met het idee in Duitsland de auto af te tanken. Bij aankomst bij het hotel, zonder bijgetankt te hebben stond de tankmeter weer op een kwart.
We stapten zonder vermoeidheid verschijnselen en rugklachten uit.
De Audi heeft comfortabele sportieve stoelen met velours bekleed.

Ook in Nederland heb ik moeite 100km per uur te rijden, ongemerkt ga ik 120 rijden. De Audi rijdt het lekkerst bij 120-140km/u, ideaal voor de autobahn dus.
Heb ook nog geprobeerd wat de top is, maar bij 170 weer gas terug, tenslotte is de Audi al 25 jaar op de weg.
Toerend over de binnenwegen van Duitsland kwamen we nog een helling van 25% tegen, maar daar had de coupe geen enkel probleem mee. Een dag naar Wuppertal viel in het water omdat de "schwebebahn" (eerste monorail ter wereld) buiten bedrijf was.
Op de terugweg de auto bij de laatste "tankstelle"voor de grens (Hunxe) getankt. Dat doe ik niet meer, het heeft een Nederlandse eigenaar, en Nederlandse benzine prijzen.

Conclusie, ja ondanks de leeftijd van de Audi scoort hij ruime voldoendes op comfort,
wegligging en gebruik gemak. Natuurlijk zijn er nu betere reis auto's, maar je merkt aan alles dat deze auto destijds een topper was, en nu nog is.

update 4

Het probleem van het mogelijk afslaan bij de koude start is uit zichzelf opgelost. Na een service beurt inclusief benzine filter en bougiekabels is deze klacht verdwenen. Wel loopt hij koud nog een beetje onregelmatig.

APK

Enige tijd geleden de eerste apk gedaan sinds de Audi in mijn bezit is. Uitkomst: rechter koplamp bevestiging stuk, na kleine reparatie zonder onderdelen was dat weer in orde, rechts achter wielrem cilinder kwam niet terug, gangbaar gemaakt, zonder nieuwe onderdelen. Dus door de apk zonder extra kosten. Ga wel 2 nieuwe wielrem cilinders monteren.

bonken

De maand december vrij, door vorst en sneeuw eigenlijk niet meer gereden. Op 24 december op weg naar een geboekt hotel. Direkt bij het wegrijden een luid gebonk bij elke oneffenheid. Natuurlijk gestopt en met een lamp de ophanging geinspekteerd maar niets gevonden. Bij terugkomst de auto op een hefbrug.. en ja hoor een gebroken voor veer. Morgen 2 nieuwe monteren, niet origineel want die worden niet meer geleverd. Metaal wordt bij lage temperaturen bros.

bonken is weg, maar....

Ik had vanwege de leeftijd en mogelijk verschil (scheefhangen) 2 veren besteld, gelukkig maar want er waren 2 veren gebroken. De veren zitten er nu onder, maar waar ik bang voor was is bewaarheid, de achter veren zijn na 25 jaar ingezakt waardoor de auto nu een beetje achterover staat. Het is niet echt mooi wat voor past mijn hand tussen de band en scherm, toch voorlopig even zo rijden misschien moeten de veren zich nog "zetten" anders ook achter veren vernieuwen. Ik wacht nog even af....

Panne

In de nacht heeft hij me laten staan!!! Dat is me nog niet eerder gebeurt met mijn coupe. Instappen sleutel omdraaien en.... niets geen zucht of in dit geval klik. Heb ik mijn lichten vergeten? Nee sterker nog, de accu is volledig opgeladen. Via iPhone app de ANWB gebeld (aanrader voor iphone bezitters). Die kwam tot de conclusie dat de startmotor defect was, en heeft me aangesleept. Op maandag de startmotor gedemonteerd, en in Amsterdam zuidoost naar een elektra boer met de naam van een hardrock band gebracht. Enfin de volgende dag starten lopen. Overgaan tot de orde van de dag, de A.P.K. komt er weer aan!

Apk

Om met de deur in huis te vallen... ik heb de Audi ingeruild. Er was te veel te repareren. De APK problemen: Uitlaatspruitstuk lek(scheur?) Uitlaat zelf lek, is nieuw maar moet opnieuw goed gemonteerd worden. Vanger van rugleuning gebroken. C.o. waarde te hoog, waarschijnlijk door de uitlaat problemen. Tot zover nog te overzien, maar daar komen de volgende problemen bij: Koelvloeistof lekkage (niet serieus onderzocht), lekkage in interieur na wastunnel. Homokineet van stuurhuis moet vervangen worden, ratelt in rechtse bocht. Linker raam mechanisme moet worden vervangen. Diverse instrument verlichting werkt niet. Ik heb geen ruimte om dit te repareren, nog de zin daarin. De auto is door een collega gekocht, die hem gaat opknappen. Al met al heb ik een geweldige auto gereden, veel comfortabel plezier gehad. En wens mijn collega veel plezier met deze icoon.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.