Audi Cabriolet 2.3 (1994)

autoreview

Audi Cabriolet 2.3 (1994)

Signalement

UitvoeringCabriolet 2.3
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst186.000 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebruikservaringen met een fraaie cabrio

  • 184.000 km

Zo af en toe moet je onverstandige dingen doen. Zoals wij met ons wagenparkje. De fraaie, snelle en oerbetrouwbare Mitsubishi Galant uit 2002 ingewisseld voor twee oude Mercedessen en de zuinige, praktische, immer startende Fiat Punto vervangen door een 14 jaar oude Audi Cabriolet.

Ach ja, wat moet je met al dat spaargeld op de Icesave? Toch?

Eerst even een misverstand wegwerken. Onze Audi is nieuw verkocht in januari 1996 en geproduceerd in de eerste helft van 1995. Kennelijk heeft het even geduurd voordat de Cabrio werd verkocht.

OMSCHRIJVING:
Onze Audi is voorzien van 5-cilindermotor in combinatie met een 4-trapsautomaat. Er is een hardtop bijgeleverd, die we 's winters gebruiken. In het "Open seizoen" gebruiken we de stoffen kap die zich opgevouwen onder de hardtop bevindt. Met hardtop oogt de auto als een fraaie coupé. Het mooist is de auto natuurlijk open. De strakke, sobere lijnen worden niet ontsierd door rolbeugels o.i.d.
Ondanks dat de Audi Cabriolet is gebaseerd op de Audi 80, een ontwerp uit 1986, oogt hij nauwelijks gedateerd, zeker met de kap omlaag is het nog altijd een zeer fraaie wagen.

INTERIEUR & RUIMTE.
In het interieur is de Audi 80 duidelijk terug te vinden. Alles is zwart en degelijk uitgevoerd. De voorstoelen zijn van het kuipmodel en zitten behoorlijk, mits je niet te dikke billen hebt. Wel zijn de wangen bij ons exemplaar wat uitgezakt. Had de vorige eigenaar wel een breed achterwerk? Ook zijn vochtplekken zichtbaar in de stoffen bekleding. Een gevolg van het ontbreken van regengoten. Als je de deur opent in natte omstandigheden, komt er altijd wat water mee naar binnen. Leren bekleding is dus behalve fraai ook handig. De ruimte achterin is geschikt voor kinderen. Voor volwassenen zijn langere tochten niet comfortabel. Het uitzicht schuin naar achteren wordt zowel bij de hardtop als bij de stoffen kap gehinderd door de grote dode hoeken van de achterruitstijlen. Naar voren is het uitzicht prima.

De kofferbak is klein en vreemd gevormd. Een gevolg van de opslagruimte voor de stoffen kap.

MOTOR & BAK
Menig Audi-liefhebber denkt met weemoed terug aan de vijfcilinders. Vooral de fraaie sound en de duurzaamheid worden geprezen, al moet je niet gek opkijken van wat olieverbruik.
Onze Audi heeft 133 pk onder de motorkap. Voor een 2.3 liter is dat niet veel. De motor voelt dan ook vrij tam aan. Dat heeft niet alleen met die 133 pk te maken, maar ook met de afstelling van het gaspedaal en de automaat. Het gaspedaal heeft een grote slag en tamelijk veel weerstand. Voor vlot rijgedrag moet je flink doortrappen. De automaat schakelt in de normale stand graag op en minder graag terug, in de Sportstand laat de bak de motor wat meer toeren maken. Dat scheelt, maar je moet nog steeds geen Formule 1-aspiraties hebben.

Het tamme gevoel wordt versterkt door de fraaie loop van de motor. Soepel, trillingvrij en behoorlijk geruisloos. Het lijkt wel een elektromotor! Wil je de motor horen, dan moet je de radio en de ventilator uitzetten en via de kick-down van de automaat de motor toeren laten maken. Of de kap open doen. En dan blijkt het geluid zo aangenaam fraai en donker, dat je geneigd bent wat extra gas te geven
De automaat schakelt netjes, maar er zijn wel schokjes merkbaar.

Motor & bak samengevat: erg comfortabel, absoluut niet sportief, maar met een fraaie sound.


COMFORT
Niet alleen motor en bak weken mee aan een prima algemeen comfort, ook de vering, het weggedrag en de stoelen dragen eraan bij. Het geluidsniveau is, met de stoffen kap omhoog, goed te doen. Als het hard waait hoor de de wind wel bulderen, bovendien hoor je het overige verkeer duidelijk, maar doorgaans valt het windgeruis erg mee. Bandenlawaai is absoluut niet hinderlijk.
Rammeltjes zijn er niet. Kraakjes doen zich wel voor, maar alleen met de hardtop. Zo'n cabrio "werkt" altijd een beetje. De torsiekrachten merk je duidelijk als je met één wiel een stoeprand op rijdt, de aansluiting met de stijve hardtop hoor je dan kraken. Met de stoffen kap zijn kraakjes weg; de softtop buigt gewoon een beetje mee. Wel hoor je de stijlloze zijruiten een beetje schuiven in hun rubbers.

WEGGEDRAG
De Audi Cabriolet heeft een sportonderstel. Het is dat ik het weet, anders was het me niet opgevallen. Het veercomfort is prima, stevig maar zeker niet stoterig of stug, al merk je wel wat vibraties doordat de carrosserie minder stijf is dan bij een gesloten wagen. Het weggedrag is heel plezierig. Op de snelweg erg rustig en stabiel, in bochten behoorlijk neutraal. De koets helt maar weinig over. Het prettige stuurtje laat voldoende gevoel door. De combinatie prestaties/onderstel is eigenlijk prima in balans. Ook onder winterse omstandigheden is de Audi een heerlijk stabiele auto. Een sterk punt!

KWALITEIT
De hoofdcomponenten zijn duurzaam. De carrosserie is verzinkt en daardoor goed, maar niet eeuwig, bestand tegen roest. Bovendien zit alles stevig in elkaar geschroefd. Ook motor en bak gaan lang mee, zo is overal op internet te lezen. Met 184.000 km op de teller kunnen wij daar nog niet zo heel veel over zeggen. Wel viel op dat niet alles van topkwaliteit is. Bij ons exemplaar moest er aan het onderstel nogal wat worden vervangen. De uitgezakte stoelen en alle overleden lampjes in dashboard en interieur maakten ook een wat mindere indruk. De raamschakelaars waren ook defect. Deels gevolg van achterstallig onderhoud, maar toch. Onze (even oud en met vrijwel dezelfde km-stand)Italiaanse Fiat Punto maakt zelfs een wat degelijker indruk dan onze Duitse Audi. Wie had dat gedacht?

KOSTEN
De aanschaf: op internet zijn genoeg exemplaren te vinden. Een matig exemplaar uit 1992 doet rond de €2000, een goed onderhouden exemplaar met weinig kilometers uit 2000 gaat richting de € 12.000

Wij zochten er een met automaat en hardtop. Die zijn zeldzaam en niet goedkoop. We hebben €1500 gereserveerd voor achterstallig onderhoud. Dat is al op.
De meeste onderdelen zijn hetzelfde als van de Audi 80. Dat scheelt. Specifieke cabrio-onderdelen zijn soms wat lastig verkrijgbaar.

Het brandstofverbruik ligt rond de 1 op 10. Kortom, een Audi Cabriolet rij je niet op een koopje. Lekker onverstandig dus.

Wel heb je er een prachtige, tijdloze auto aan, met de lol van open rijden. Dat is ook wat waard. Bovendien hebben we nauwelijks afschrijving. Bij zorgvuldig onderhoud zal de Audi zijn waarde behouden. Het zou me zelfs niet verbazen als deze Cabrio in de toekomst als youngtimer/klassieker in de dop in waarde gaat stijgen.

Toch een beetje verstandig.

Lekker uitwapperen

  • 162.000 km

De hardtop eraf; klaar voor ons eerste "open" seizoen. Daar is deze cabriolet immers voor aangeschaft. De dames in het gezin vinden het prachtig.
Zelf vind ik al het gewapper een beetje vermoeiend. Dochters vinden Pappie nu een Oude Zeur. Gelijk hebben ze.

Helaas bleek de elektrische ontgrendeling van de kap defect. Moet nu handmatig. Voor het openen en sluiten van de stoffen kap heb je een minuut of 2 nodig.

Volgende week naar Frankrijk. Met de kap open natuurlijk. Pa doet wel een sjaal om en een petje op zijn bolletje.

Wordt vervolgd...

Reparaties en problemen

  • 184.000 km

We hebben de Audi bijna 2 jaar. In de eerste periode is er (te-)veel kapot gegaan. Deels gevolg van achterstallig onderhoud, deels heeft het met de leeftijd van de auto te maken. Daarna heeft de wagen zich beter gedragen.

Wat is er zoal gerepareerd?

- Vervangen wieldraagarmen voor.
- Veerpootlagers vervangen
- Alle ruitschakelaars vervangen
- Kachelradiator vervangen
- Remslangen vervangen
- Ruiten afgesteld op hardtop
- Elektrische kap-ontgrendeling defect
- Baksteun afgebroken
- Schakelaar ruitenwisser vervangen
- Vacuümslang gescheurd
- Nieuwe stoffen kap
- Nieuwe accu

Best veel in een periode van 2 jaar. Ik laat de beoordeling van de betrouwbaarheid niettemin op voldoende staan. Per slot van rekening is het een wagen van bijna 15 jaar oud en dat moet wel in de beoordeling worden meegenomen. Wellicht zou een perfect onderhouden wagen minder problemen hebben gehad. Maar dat blijft gissen.

Een Cabrio als Winterwagen?

  • 184.000 km

De afgelopen twee jaar heeft Madame de Audi als dagelijks vervoermiddel gebruikt. Vooral op korte afstanden.

Dat vond de Audi niet zo lekker. Met vervuilde injectoren en overmatige dorst als gevolg. Daarom rijdt Madame nu zuinigjes rond in een Peugeot 107.

Wat te doen met de Audi? Het toeval wil dat Meneer zijn Oude Winterbenz net had verkocht. De overblijvende 3 Oude Benzen wil hij niet blootstellen aan de pekel; ze staan dus 's winters op stal. En dus is Meneer autoloos.
Maar daar komt de roestbestendigheid van de Audi goed van pas. En zo is de Audi de WinterBenz van Meneer geworden.

En Madame? Is de winter voorbij en gaat het zonnetje schijnen? Dan kan zij zich alsnog in de Audi uitleven. Met kap open, dat spreekt!

Een kwestie van twee vliegen in één klap.

Verkocht!

  • 186.000 km

De Audi is verkocht. De noodzaak wat zuiniger aan te doen was strijdig met de te hoge onderhoudskosten.

Hoewel de hoofdcomponenten bijna onverwoestbaar zijn, denk aan carrosserie, motor en bak, zijn de overige onderdelen dat niet. Wij hebben bij aankoop, het was 15 graden onder nul, niet de gebruikelijke checks gedaan op onderhoud. En daarvoor hebben we een flinke rekening gepresenteerd gekregen. Eigen schuld. De volgende eigenaar zal daarvan profiteren.

AFGEZIEN DAARVAN...
..was de Audi vooral een zeer fraaie en stijlvolle cabrio, die daarbij erg aangenaam reed. Wegligging, besturing en comfort vormden een mooi uitgebalanceerde mix, waardoor ook lange afstanden geen probleem waren. Heerlijk.

Zouden wij ooit nog een Cabrio willen, dan zou dat best weer hetzelfde model kunnen zijn. Maar dan de beste die we ons kunnen permitteren. Met een lage kilometerstand. Waarschijnlijk niet meer in Nederland te vinden, maar in Duitsland nog wel.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.