Audi A8 2.5 TDI quattro (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A8 2.5 TDI quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 333.761 km |
KM-stand laatst | 457.196 km |
Aanschaf youngtimer
- 333.761 km
Via mijn werk reed ik altijd leaseauto's en nu was het moment aangebroken om een nieuwe leaseauto uit te zoeken. Daarentegen had ik van de youngtimer regeling gehoord en mijn werkgever vond het wel een aardig idee om daar eens mee te experimenteren onder voorbehoud dat de kosten niet de leasekosten zouden overstijgen. Zo gezegd zo gedaan en uiteindelijk bij een Audi A8 uitgekomen uit 2002. Bewust gekozen voor een 2.5 diesel uitvoering omdat ik veel op de weg zit en de benzine uitvoeringen nogal dorstig zijn.
Direct grote beurt
- 333.848 km
Nadat ik de auto bij een kleine autodealer had gekocht, heb ik direct besloten om de auto grondig te laten nakijken. Bij Autoparts Veghel werd de auto volledig onderhanden genomen en direct de nokkenassen, distributieriem, waterpomp, thermostaat en andere zaken beetgepakt. Een rekening van € 2300 in de BTW tot gevolg. Niet misselijk, maar daarmee wist ik dat de motor weer een tijdje voort kon rijden zonder problemen.
Automaatbak spoelen
- 334.169 km
Nadat de auto klaar was in Veghel heb ik de Audi direct die vrijdag door gereden naar Automaat Revisie Amsterdam. een klein bedrijfje met een heleboel kennis (nee geen aandelen bij ze). Daar de bak laten flushen. Wat een prut kwam eruit! Zwarte bende die na circa 15 liter spoelen omgetoverd werd naar mooi roze vloeistof. Nieuw filter erin en gaan met hem. Kosten circa € 305 in de BTW.
Dubbele temperatuurvoeler + O-ring
- 338.770 km
Na veel kilometers lekker te hebben gereden, kreeg ik ineens in het weekend te maken met schommelende toerentallen. Ik kon het niet plaatsen, maar gelukkig is er internet en een berijdwillige Audi garage in de buurt van Hoofddorp die mij vertelde dat het waarschijnlijk de temperatuutvoeler zou kunnen zijn. Voor een bedrag van € 50 de benodigde onderdelen gekocht en eigenlijk vrij eenvoudig aan de bovenzijde van het moterblok het onderdeel gewisseld. Daarna starten, lopen en geen gedoe. Was dus (gelukkig) een simpele fix.
Nieuwe matten en een kofferbakmat
- 340.534 km
De auto zag (en ziet) er keurig uit, maar bij de bestuurderskant was de mat volledig versleten. Op zoek gegaan naar een goede kwaliteit mattenset in de juiste kleur en bijpassende kofferbak mat van kunststof.
Kosten € 185 in de BTW. Een traktatie voor het oog.
Sirene
- 340.534 km
Alsof de duvel ermee speelt in het weekend, was het feest midden in de nacht. Alarm ging meerdere malen af.... in de auto gekeken met een zaklamp voor muggen, maar niks te zien. Tot ergenis nadat het alarm af bleef gaan, maar even de accu losgekoppeld. Na onderzoek op het Audi forum bleek dat de sirene in de kofferbak kon gaan lekken (de printplaat), waardoor kortsluiting ontstaat en de grappen beginnen. Naar de sloop gereden en een zo goed als nieuwe gehaald. Kosten € 10. Het was daarna weer even stil...
Kleine onderhoudsbeurt
- 348.684 km
Voor het eerst de kleine beurt laten uitvoeren.
Omdat ik in de buurt van Schiphol woon, was Veghel geen optie. Volgens het Audi forum zijn er twee goede Audi garages in Nederland. Donkers Veghel en Hartog Tuning in Alkmaar. Dus op naar Alkmaar.
De auto werd niet alleen voorzien van een kleine beurt, maar de garage controleerde ook direct de hele auto. Service van de zaak. Persoonlijk zeer prettig. Kosten € 319 in de BTW.
De Audi rijdt subliem. Super stil (waarschijnlijk door het dubbele glas en de 6 cilinder) en de automaat pakt heerlijk op. Verbruik rond de 1 op 13. Wellicht voor een diesel niet fantastisch, maar ik kan daarmee binnen het budget van de leasekosten blijven. Dus prima.
Nieuw voorruit door tegemoetkomend verkeer
- 350.622 km
Helaas heb ik een aardige steen door een voorbijkomende vrachtwagen met aarde op m'n ruit gekregen. Direct een aardige pit en binnen 5 minuten een scheur van hier tot Tokio. Nieuw ruit er dus in. Qua verzekering was het helaas niet inbegrepen, dus even aftikken. Kosten € 370. Via internet gezocht naar partijen die het ruit vervangen bij een garage. Prima service, prettige persoon die een toelichting gaf over alles...enfin...weer geregeld.
Airco check en refill
- 352.800 km
Het was mooi weer, maar ik voeg mij af of en zo ja wanneer voor het laatst de airco was nagekeken en opnieuw bijgevuld. Met een mooie zomeractie van Profile TyreCenter was ik voor € 90 klaar. Airco flink bijgevuld en ook een klein scheurtje in de leiding gerepareerd. Weer lekker koel in de auto!
Additioneel onderhoud
- 354.000 km
Bij de aanschaf van de Audi had Donkers te Veghel opgeschreven wat er zoal nog meer aan de auto kon worden gedaan om hem beter te maken.
Een oliekeerring achter lekte, de cardan olie kon gewisseld worden en ga zo maar door aan kleine zaken die niet af waren.
Met een voldoende budget om dit nog te kunnen beetpakken, heb ik diverse kleine reparatie laten doen. Kosten circa € 550 in de BTW. Daarmee weer verzekerd van een deugdelijke auto.
Kleine onderhoudsbeurt
- 364.300 km
De auto liet via het display weten dat er binnenkort weer een beurtje gedaan moest worden. Opnieuw laten uitvoeren in Alkmaar. Gratis leenauto mee en na een paar uurtjes stond de Audi weer klaar. Kosten € 319 in de BTW. Verder geen klachten. Olie longlife service, waarbij interval is 3x kleine beurt en daarna een grote beurt.
Turbo naar de knoppen
- 366.977 km
Ondanks dat ik rustig rij met de auto was het toch feest met de Turbo.
Oorzaak voor het kapot gaan van de Turbo had te maken met een steenslag in de Cooler, waardoor er blijkbaar olie in de turbo kwam.
Op internet gezocht naar een Revisie bedrijf. Uiteindelijk bij m'n werk in de buurt een Turbo revisie bedrijf gevonden. In de ochtend brengen en einde dag ophalen. Kosten € 730 euro in de BTW. Daarna was het behoorlijk fluiten van de Turbo te horen. Waarschijnlijk nooit vervangen en dus een mooie hoeveelheid kilometers weten te volbrengen.
Oudejaar 2018
- 369.812 km
Het eerste jaar voorbij.
Circa 35000 km gereden met de nodige kosten. Helaas boven budget uitgekomen, dus volgend jaar zien of de kosten binnen de perken blijven en de financiële schade kan worden ingelopen...
Nieuw zomerbanden setje
- 374.486 km
De zomer kwam eraan en de banden die eronder zaten bij de aanschaf hadden hun tijd wel gehad. Tijd dus voor een nieuw setje.
Standaard zat er diesel uitvoering 16 inch banden onder...
Lang leve marktplaats....voor € 400 een 19 inch setje van de S8 op de kop kunnen tikken met goede profiel banden eronder. Direct een heel ander gezicht.
Grote onderhoudsbeurt
- 379.833 km
De interval van de kleine beurtjes waren gedaan. Tijd voor de grote beurt.
Alles netjes uitgevoerd. Kosten € 1557 in de BTW. Opnieuw in Alkmaar laten uitvoeren. Doordat er meerdere malen onderhoud bij deze garage is uitgevoerd, kreeg ik er standaard pechservice binnen NL bij. (Mag ook wel als je kijkt naar de uitgaven ;-)
Mistlampkappen
- 387.482 km
Op mijn Audi ontbraken de kunststof mistlampkappen.
Als je op internet leest, dan hoor je ook dat deze veel worden losgetrokken en dus gestolen. Kapjes gaan voor € 200 per stuk over de toonbank, mede omdat de A8 bijna niet te vinden is op de sloop en Audi niet het beleid heeft om onderdelen te blijven produceren. Mercedes doet dat wel en levert vanuit Duitsland binnen 24 uur als het op voorraad is. En dat is bijna alles... dus kosten gemaakt voor de mistlampkappen, direct vastgeschroefd op de auto en weer verder genieten. Kosten € 200
Automaat bak spoelen
- 394.280 km
De automaatbak spoelen en voorzien van een nieuw filter was weer aan de beurt (voor mij tenminste na circa 60000 km). Het kan ook bij 80000 km, maar ik heb liever dat de auto in goede staat is en blijft.
Opnieuw bij Amsterdam terecht en weer geregeld. Kosten € 345.
APK en additioneel onderhoud
- 400.399 km
De auto moest voor de APK. Hier kwamen helaas kosten naar voren.
Kosten € 1412 in de BTW.
Cylinder telefoonhouder
- 404.666 km
In de middenconsole zit een Nokia Audi telefoon met houder. Bij het openen van de middenconsole behoord de telefoonhouder automatisch naar buiten te klappen. Doordat de cilinder stuk niet meer voldoende druk had, functioneerde deze niet meer. Via internet het onderdeel kunnen aanschaffen voor € 30 en probleem opgelost..
Remblokken, remklauwen en remcilinders
- 405.269 km
Vervanging van de remblokken, remschijven en klauwen.
Even gekeken naar het budget en de hele boel laten vervangen voor nieuw. Nieuwe schijven, remklauwen en blokken. Verder kleine zaken laten doen.
Oudejaar 2019
- 406.598 km
Dit jaar circa 36000 km gereden. Opnieuw weer aardige kosten gemaakt, maar volgens mij zijn alle onderdelen nu wel zodanig vervangen dat er geen kosten meer zouden moeten worden gemaakt. Op naar 2020...
Nieuwe kosten Fijnstof
- 406.598 km
Per 1 januari worden de diesel extra beloond met een fijnstof toeslag. De wegenbelasting loopt daarmee naar circa € 500 per 3 maanden. Later blijkt ook dat je niet meer Amsterdam Centrum in mag. Dank beste regering! ;-(
Nieuw Fulda zomerbanden
- 407.406 km
Een nieuw setje Fulda banden aangeschaft voor de 19 inch velgen.
Kosten circa € 600 via internet en lokaal plaatsen.
Kachelventilator kapot
- 408.395 km
Helaas valt de kachel stil. Geen ontwaseming en dus slecht zicht.
Auto naar de garage en de twee motoren laten wisselen.
Kosten € 732 in de BTW
Problemen met de motor
- 411.517 km
In het weekend rij ik met de Audi op de ringweg en opeens valt mn stuurbekrachtiging uit en hoor ik een hoop herrie onder de motorkap. Auto aan de kant gezet en de pechhulp gebeld. Auto naar de Audi garage gebracht en deze constateert dat er een aluminium poelie tegen een ijzeren slangenklem is aangeschuurd. Waarschijnlijk bij het vervangen van een slang gebeurd, waardoor de multiriem eraf is gelopen en voor een hoop problemen heeft gezorgd...op naar Alkmaar met een Ambulance...kosten worden onder garantie gerepareerd.. Direct ook de distributieriem, waterpomp en de thermostaat mee laten nemen. Weer een aardige operatie. Kosten bijkomende werk €700 in de BTW.
APK
- 422.509 km
Auto voor de APK laten gaan in Alkmaar. Geen problemen. Kan weer een jaartje sturen.
Corona en minder rijden
- 423.930 km
Door Corona en thuiswerken staat de auto veel vaker stil. Gelukkig pak ik de Audi nog wel even zo nu en dan en dan is het genieten.
Stoelverwarming aan (kan ook op de achterbank aan). Goed geluid uit de speakers. Dakje open...al met al luxe ...en na 19 jaar nog steeds geen rammeltje. Dit jaar minder kosten gemaakt, waardoor ik circa € 800 onder het leasebedrag budget blijf en mijn werkgever er niet op heeft ingeleverd.
Zelf heb ik behoorlijk verdiend aan de youngtimer regeling. Ipv rond de 200/300 aan bijtelling voor een middenklasser, heb ik circa € 45 aan bijtelling betaald per maand. Over 4 jaar genomen is daarmee dan circa € 10000 bespaard aan bijtelling. 2021 is het laatste jaar. Uitgaande dat er geen kosten worden gemaakt, zou dit betekenen dat ik ruim € 5000 goedkoper uit ben dan een nieuwe lease auto mar dan met een dikke A8.
LOL.
Genieten en nog eens genieten,.
- 424.080 km
Vandaag even voor mijn werk weer de Audi gepakt. Ondanks de kou buiten, is het genieten in de auto. Stoelverwarming aan en muisstil zelfs al is de auto bijna 19 jaar oud. Geen rammeltje in de auto. Het meest leuke aan de auto is dat je vaak voor een stoplicht staat en dat je dan vier Tesla's of VW Up's in het wit of grijs om je heen hebt staan. Dat geeft je een gevoel dat je iets bijzonders in je handen hebt. Een tweede Audi A8 tegen komen is een bijzonder moment. Wat ook grappig is, is dat deze auto als een speer ervandoor kan gaan. De Quattro grijpt goed aan en rijdt menig andere auto eruit (uiteraard wel als de motor warm is en niet alleen het koelwater). Voor 2021 blijf ik zeker rijden met de auto. De investeringen in onderhoud lijken te zijn gemaakt. Voor nu staan in 2021 in principe 2 kleine onderhoudsbeurtjes in de planning als ik weer het normale aantal kilometers van circa 36000 km per jaar zal rijden. Corona zal het zeggen...
Ik hoop de auto in ieder geval nog een keer op de 500.000 kilometers te mogen zetten. Wordt vervolgd.
Wintertijd
- 426.162 km
Helaas door de Corona tijd niet al teveel gereden met de Audi, maar gedurende de korte winterperiode moest ik helaas toch even het land in. De winterbanden waren voordat de sneeuw was gevallen al gemonteerd. Zo gezegd zo gedaan en dus met een goed pak sneeuw de snelweg op. Dan merk je direct dat je in een quattro rijdt en dus niets merkt van de weersomstandigheden. Met alle gemak even naar Rotterdam en niet sukkelen op de rechterbaan. Eenmaal aangekomen moest ik onder het viaduct door om bij het Centraal Station van Rotterdam te komen. Bij het naderen van het viaduct, viel mij op dat diverse auto's bezig waren met "de hellingproef". Men was niet in staat om onder het viaduct weer omhoog te rijden door de gladheid! Leuk om dan de mensen aan de kant verbaasd te zien kijken als je dan simpelweg omhoog rijdt alsof het lente is.
Inmiddels staat de teller op 426162. De zomerbanden zijn weer terug gemonteerd. Komende week gaat de auto voor een kleine beurt weer naar Hartog in Alkmaar. Wordt vervolgd...
Klein onderhoud
- 426.486 km
Vandaag de auto voor een kleine beurt weggebracht in Alkmaar bij Hartog Tuning. Olie en het oliefilter laten verwisselen volgens de door de auto aangegeven serviceplanning.
Met de wissel van de zomer naar de winterbanden zag ik dat de remblokken nog wel voldoende "vlees" had, maar wellicht niet de volgende 15000 km's zou halen. Besloten om de remblokken en de originele schijven (die er nog vanaf het begin fabriek op zaten) te laten wisselen. De remklauwen waren nog in orde en behoefte geen aandacht.
Algehele controle laten uitvoeren ter controle, maar er waren geen mankementen gevonden door de garage. Op naar de volgende 15000 kilometers...
Dynamo stuk
- 430.816 km
Helaas ging tijdens het rijden het lampje van de accu aan. Dynamo bleek niet meer op te laden. Pechservice ingeschakeld en de dynamo laten vervangen. Auto rijdt weer naar behoren. Of de dynamo nog het origineel was, was niet te bepalen door de service monteur.
APK
- 436.000 km
Bij Hartog Tuning een APK, kleine beurt, PDC sensor en een module voor de bediening van de ventilatie laten vervangen. Helaas kwam er uit de APK een reparatie voort van de vier bovenste draagarmen. Omdat dit een arbeidsintensieve reparatie is, helaas weer behoorlijk wat kosten gemaakt met de auto voor herstel.
Vandaag ook de automatenbak olie en het filter opnieuw laten wisselen. De laatste keer was in 2019 gedaan. Auto rijdt nog steeds zoals het hoort.
De magische 4
- 444.444 km
Inmiddels de magische 4 op de kilometerteller gezet.
De auto rijdt nog steeds alsof deze nieuw is. Echt bizar omdat 14 maart ook de auto de 20 jaar heeft bereikt. Geen spatje roest en nog geen kraakje te horen. Perfect dus. Onlangs preventief het schuifdak bij de garage laten smeren, de schokdempers laten testen of deze nog naar behoren werken en een nieuwe accu laten plaatsen om te voorkomen dat ik eventueel startproblemen zou kunnen krijgen. Inmiddels de winterbanden set weer gewisseld voor de zomerbanden met 19 inch A8 velgen (zoals op de foto's).
Met het verdwijnen van de Corona perikelen, is het weer lekker 1 a 2 dagen naar Den Haag op en neer, wat goed is voor de auto. Op naar de 450.000!
Auf dem Autobahn mit dem 8
- 447.150 km
Afgelopen weekend even een aantal dagen in Duitsland geweest met de A8.
Op de Autobahn even een keer iets harder kunnen rijden dan de gebruikelijke 100 km/h. Ook bij hogere snelheden merk je eigenlijk niet dat je dit daadwerkelijk doet. Al met al dus een zeer fijne reisauto.
Verbruik van 1 op 14,82 (910 km op 61,4 liter) viel me niet tegen. Veel op cruise-control gereden en dat loont.
Over circa 3900 kilometer weer een onderhoudsbeurt.
Korte update na 6 maanden
- 457.196 km
Inmiddels 10000 kilometer verder dan mijn laatste geschreven review.
De auto rijdt nog steeds zonder problemen. Gewoon een stille auto zonder rammeltjes of kraakjes. Eigenlijk bijzonder als je erover nadenkt.
Via E-bay een nieuwe zijkap voor de stoelbediening kunnen bemachtigen. Deze was vanaf de aankoop al gescheurd en was toe aan vervanging. Reparaties mochten niet baten. Nu dus weer helemaal in orde. Is toch wel een lekker idee.
Binnenkort de zomerbanden wisselen naar winterbanden. De winterbanden zitten op de originele velgen die bij de diesel waren gemonteerd bij het verlaten van de showroom in 2002.
Inmiddels ook getankt met HVO100. De brandstof heeft een hoger octaangetal, waardoor de verbranding beter verloopt. Ook is HVO geurloos, dus beter. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. Andere koek dus. Wel duurder, maar beter voor het klimaat. Niet onbelangrijk.
Een aantal weken geleden de auto weer even in de was gezet, zodat deze de herfst periode weer beschermd is.
Tot zover weer een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.