Audi A6 e-tron Sportback S edition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | A6 e-tron Sportback S edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 2.000 km |
Audi a6 etron avant
- 2.000 km
In het kort: een fijne auto voor op de snelweg. Helaas wel duur door de noodzakelijke pakketten.
Pluspunten
+ fijn rijdende auto voor lange afstanden
+ goede hulpsystemen
+ Zuinig en snel weer bijladen
Verbeterpunten
-Digitale systemen: Audi app en afstandsbediening onder de maat
-Comfort op korte richels kan beter
-Veel essentiële opties in dure pakketten
Het keuzeproces. Na afloop van de lease van mijn huidige audi etron was het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken. De oude etron was een fijne auto om in te rijden, alleen viel de range erg tegen. Voor mijn gebruik met veel snelwegkilometers is dat wel belangrijk. Uit de tests begreep ik dat dit probleem was opgelost bij de nieuwe a6 etron. Na een proefrit daarom deze besteld. Qua uitvoering
-83 Kwh: Voldoende om heen en weer naar kantoor te gaan
-S-edition vanwege sportstoelen en adaptive cruise control
-zwart vanwege standaard zwarte accenten
-Trekhaak
-Lichtgrijs lederen sportstoelen
Wat had ik nog extra moeten bestellen: opbergpakket. Op advies van de dealer niet gedaan, want onnodig. Maar nu blijkt dat hierdoor ook de bagagenetten achter de voorstoelen zijn vervallen
Andere opties
-Tesla model Y: op basis van proefrit niet comfortabel genoeg, ook vallen de hulpsystemen tegen en ben ik geen fan van one-pedal driving
-BMW i5: te duur in vergelijking. Daarom niet overwogen
-VW ID7: uiteindelijk met opties in de lease niet veel verschil met de audi, dan toch liever de meer " premium" auto
-KIA EV9: gebeld voor proefrit, maar nooit teruggebeld zoals afgesproken. Dan houdt het voor mij op
Aflevering. De auto werd aan huis geleverd door hoogenboom uit rotterdam. Dat ging allemaal erg netjes. Ook fijn was dat de auto gelijk op winterbanden is geleverd, zodat ik dit niet nog zelf last minute hoefde te regelen. De chauffeur nam ook rustig de tijd om alles met me in te stellen.
Eerste ervaringen. Comfort. Eerst was het even zoeken naar de juiste instellingen. De sportstoelen zitten fijn en zijn goed verstelbaar. Aan het begin voelde de auto wat nerveus in het rijden, maar door via de audi drive select het stuurgedrag op comfort te zetten was dit opgelost. De auto is erg stil en comfortabel, vooral op de snelweg. Op binnenwegen worden korte dwarsriggels soms iets te hard doorgegeven, maar het wordt nooit hinderlijk. Wellicht is dit op te lossen met de luchtvering. De hulpsystemen houden de auto netjes op de weg en zijn intuïtief in te stellen met de stengel naast het stuur en ook met een druk op de knop uit te schakelen.
Prestaties. De auto ligt als een blok op de weg. Je voelt wel dat het veel gewicht is, maar ook in lange bochten voelt het solide aan. Het vermogen is ruim voldoende voor invoegen en koppel blijft beschikbaar op hogere snelheden. Ik rij zelf graag op de uitrol stand. Remmen gaat over het algemeen soepel, alleen bij hard remmen voel je soms een merkbare schok.
Betrouwbaarheid. Voor nu nog weinig over te zeggen. Binnenkort op wintersport en dan kan ik hier hopelijk wat ervaringen aan toevoegen
Gebruikskosten. Een eerste blik op de boordcomputer geeft een verbruik van 20kWh per 100 km aan. Dit lijkt me netjes voor een dergelijke auto.
Digitale systemen. Ik had gehoopt dat de problemen hiermee inmiddels verleden tijd zouden zijn. Helaas is dit nog steeds niet het geval. Veel is lastig in te stellen en blijft rare foutmeldingen geven. Soms moet je dingen in de auto doen, soms online. Daarnaast koste het veel moeite om de digitale sleutel werkend te krijgen. En werkte de app tot nu toe niet voor mijn partner, ondanks dat we dit wel hadden ingesteld. Vandaag daarom maar opnieuw ingesteld, krijg ik daarna een mail dat mijn online diensten zijn opgezegd en de digitale sleutel is ingetrokken. Wanneer ik de auto aanzet blijft het menu hangen op " gebruikersprofiel laden" dus krijg ik het ook niet opgelost. Uiteindelijk zal het allemaal vast wel gaan werken, maar dit maakt natuurlijk geen goede indruk. Ook de telefoon oplaadbox geeft een foutmelding voor mijn s24 ultra. Vandaar maar zelf een draadloze lader geïnstalleerd op de hoek van het grote scherm. Wat wel fijn is dat android auto nu ook draadloos werkt net als apple car. Ook het wisselen tussen gebruikers en telefoons gaat makkelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A6 e-tron S edition 83 kWh | Cruise control adaptief met Stop&Go | Keyless entry | Matrix LED koplampen
- 2025
- 7.400 km

Audi A6 e-tron S-Line edition performance 100 kWh Bijrijderdisplay ACC Blind Spot 360 camera B&O
- 2025
- 12.693 km

Audi A6 e-tron Advanced edition performance 100 kWh
- 2025
- 10 km
Lees ook

Gloednieuwe Mercedes-Benz CLA krijgt in 2026 al nieuwe knopjes

Deze Volvo 460 is al heel lang bij dezelfde eigenaar - In het wild

De Alfa Romeo Brera en de Tesla Model Y Standard delen één opmerkelijk detail

Het goedkoopste tankstation van Nederland staat alweer in Drenthe

Lezersreacties (0)
Reageren