Audi A6 e-tron Avant S edition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | A6 e-tron Avant S edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 1.224 km |
De eerste EV-stappen
- 1.224 km
Nou daar gaan we dan…van benzine naar elektrisch. Als je me dat een jaar of wat geleden had voorgelegd dan had ik resoluut ‘Dacht het niet’ geantwoord. Little I knew. De ontwikkeling op het gebied van EV’s is zo snel gegaan (en gaat nog steeds snel) dat ik mijn mening heb bijgedraaid. En heel eerlijk, de nog ietwat gunstiger bijtelling dit jaar voor EV’s heeft daar ook aan bijgedragen. Het is overigens een vrij uitgebreid verhaal geworden dus als je niet van lezen houdt, sla deze ‘review’ maar over 😊
In het verlengde daarvan een kleine disclaimer; dit is dus mijn eerste EV en sommige zaken die voor mij nieuw of opvallend zijn, zullen bij de meer ervaren EV-rijder logisch zijn of als overbodige informatie worden ervaren. Ik zet het meeste ook af tegen mijn vorige auto omdat dat nu eenmaal mijn referentiekader is. Dit laatste zal ik zoveel mogelijk beperken tot de functionaliteit en kwaliteit van zaken i.p.v. de rijeigenschappen.
Dat daargelaten, eerst maar even terug naar mei van dit jaar: het was dus weer tijd voor een nieuwe (zakelijke) leaseauto.
Na drie BMW’s, waar ik met volle tevredenheid in heb gereden, was het nu tijd voor een ander merk. Waarom? Simpel: BMW had op dit moment niet de juiste auto voor mij in het gamma. Mijn eisen: een stationwagen, sportief uiterlijk, hybride of elektrisch.
Ja, ik hoor je denken: “Dat heeft BMW toch gewoon?” Bijvoorbeeld de 330e Touring of de i5 Touring. Maar:
De 330e Touring is afgevallen omdat ik na twee keer vier jaar in hetzelfde model toe was aan iets anders. Het blijft echter zonder twijfel een fantastische auto want ik heb er nooit enige problemen mee gehad.
De i5 Touring was simpelweg te duur. Mijn leasebudget is vrij ruim, maar de bijtelling werd mij te gortig.
Oriëntatie: hybride of EV?
Ik stapte vrij blanco in. Geen ervaring met EV’s of hybrides, en eerlijk gezegd ook niet heel veel zin om me erg te verdiepen in laadtechniek, kWh ’s of 1- en 3-fasen.
Wat ik wél wil: een auto die mooi is, fijn rijdt en gewoon doet waarvoor ik hem aanschaf: mij en mijn gezin comfortabel, veilig en met wat uitstraling van A naar B brengen. Daarnaast niet een 12-in-dozijn auto die je op elke straathoek ziet.
Rijbereik en laadsnelheid zijn belangrijk, maar voor mij toch ondergeschikt aan de punten. Uiteraard heb ik e.e.a. gelezen en me laten informeren over de technische kant maar de emotie heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Of ik daar later spijt van krijg, lees je waarschijnlijk over een tijdje in een update op deze review.
De keuze
Na veel rekenen (onze leasevoorwaarden zijn gunstiger bij EV’s) besloot ik voor een elektrische auto te gaan. Thuis was daar flink wat weerstand tegen, maar dat was destijds bij de overstap van handgeschakeld naar automaat ook zo en nu wil mijn vrouw niet anders meer.
De shortlist was… inderdaad kort. Mooie elektrische stations zijn tegenwoordig schaars; het lijkt alsof iedereen inmiddels in een SUV-achtig model wil rijden.
En dan Tesla… nee, dat is niets voor mij. Ik weet dat ik hiermee misschien wat Tesla-rijders tegen me in het harnas jaag, maar ik vind de auto’s persoonlijk saai en lelijk. Je komt ze daarnaast werkelijk op elke straathoek tegen. Dat neemt niet weg dat het vast uitstekende auto’s zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, en iedereen die er met plezier in rijdt wens ik vooral nog heel veel veilige kilometers. Maar voor mij is het gewoon niet my cup of tea.
Op papier bleef ik hangen bij de Audi A6 e-tron Avant en de Nio ET5. Andere opties zoals de VW ID.7 of Zeekr 001 vielen voor mij af: ook simpelweg niet mijn smaak.
De Nio vond ik op papier eigenlijk mooier, maar het beperkte dealernetwerk en het ‘onbekende’ merk gaven me geen goed gevoel. Ik ben nou eenmaal een gevoelsmens, dus viel deze af.
Bleef de Audi A6 e-tron Avant over.
Een compleet onbekende auto voor mij, die ik nog niet ‘in het wild’ had zien rijden. Online wel natuurlijk, en ik had de nodige reviews van autobloggers en autosites gelezen maar zoals gezegd, dit zou de eerste kennismaking worden. Natuurlijk heb ik ook de reviews gelezen over haperende software, beperkte range, storingen etc. maar dat lees ik bij meerdere auto’s en ik ben ook een beetje eigenwijs…dus op naar de showroom.
Toen ik hem in de showroom zag, was ik eigenlijk meteen om: wat een prachtige verschijning! Na een uitgebreide proefrit en nóg meer reviews, de knoop doorgehakt en besteld. Deze keuze was vrij snel en misschien wat impulsief maar er zat wat druk op omdat ik de auto voor 1 januari op kenteken wilde hebben i.v.m. de veranderende bijtelling.
De configuratie
Het is de A6 e-tron Avant S-edition 83kwh in siambeige geworden. Standaard al zeer compleet, dus ik heb alleen privacy glass en andere velgen (zonder meerkosten) toegevoegd.
Standaard uitrusting o.a.:
• Tech Pakket Plus (oa comfortsleutel, matrix koplampen, MMI-bijrijdersscherm, elektrische stoelen en e-tron sportsound (?))
• Optiekpakket Zwart Plus
• Warmtepomp
• Adaptive Cruise Control plus
Ik heb nog getwijfeld over grotere velgen, panorama dak en winterpakket.
Grotere velgen: de standaard maat van 20 inch vind ik groot genoeg, is comfortabeler en scheelt in rijbereik en portemonnee. Zoals gezegd heb ik alleen de standaardvelgen vervangen door andere 20 inch velgen.
Panorama dak: mooi maar veel te duur!
Winterpakket: overgeslagen omdat de meeste functies al standaard aanwezig zijn (aldus de Audi-verkoper).
Dus niet de performance met een groter rijbereik (720 tov 580km WLPT) en meer vermogen (367 tov 286pk). Het verschil met de ‘gewone’ A6 is m.i. veel te groot (€12k) voor wat je extra krijgt. Als ik dezelfde uitvoering in de performance zou willen rijden dan werd de auto erg duur en zou buiten mijn leasebudget vallen.
Aangezien het in de reviews van EV’s veel gaat over de technische kant, toch maar wat feitjes die Audi opgeschreven heeft; de maximale laadvermogen (HPC) is 225kW, minimale laadtijd 10-80% met HPC-laadvermogen is 21 minuten. Met AC-laadvermogen (11kW) is dat geschat op 480 minuten. Welke waarden ik daadwerkelijk ga behalen zal ik later in een update vermelden.
Eerste indruk
Optisch is het een schitterende auto, al kun je over de voorkant twisten. De koplampen doen me denken aan de Citroën C3/4/5 van jaren geleden en de grille, of beter gezegd; het plastic front, vind ik niet echt fraai maar dat geldt voor meerdere EV’s. De hybridevariant heeft naar mijn smaak een mooiere neus. Maar goed: de rest van de auto maakt dat ruimschoots goed.
In verschillende reviews wordt vooral de afwerking genoemd, met name de kunststofdelen aan de onderzijde van de portieren en het ‘pianolak’ op de middenconsole. En eerlijk is eerlijk: dat klopt. De kunststof panelen op de deuren ogen wat goedkoop, maar het stoort me niet. Mijn BMW had hetzelfde. Ik had het alleen nooit opgemerkt totdat ik de reviews van de Audi las. Het dashboardkastje voelt wél echt goedkoop aan.
En dan het pianolak-plastic. Ook hier is al veel over geschreven en het doet me weer denken aan Volvo, die had (heeft?) dat ook bij een aantal modellen. Is het mooi? Mwah, ik vind het wat kitscherig. Handig? Het feit dat de dealer bij aflevering zei dat ik maar een vezeldoekje in de auto moest leggen, zegt m.i. genoeg.
De eerste 1.000km
Een paar weken geleden, na 10 weken wachten, was dan de dag. Op naar de dealer om de auto in ontvangst te nemen. De dag erna had ik een rit van ca 350 km staan dus een ideaal moment om de auto op te halen. De aflevering verliep soepeltjes en alles is duidelijk uitgelegd.
Wat valt mij op?
Ten eerste de zitpositie. Iets wat mij bij de testrit al opviel; je zit een stuk hoger dan dat ik gewend was bij mijn BMW. Daar viel ik zowat in. Het is natuurlijk logisch dat je hoger zit, gezien het accupakket dat eronder ligt maar het was alleen niets iets waar ik bij de aanschaf bij stil had gestaan maar ik ervaar het zeker als positief.
Wat minder positief is aan de stoelen, zijn de wangen van het zitgedeelte. Deze zijn onnodig hoog wat ik lichtelijk irritant vind bij het in- en uitstappen.
De juiste zitpositie/instelling van de stoel heb ik nog niet kunnen vinden. Het lijkt erop dat de stoelen een stuk harder zijn dan in mijn BMW. Hopelijk is het nieuwigheid want na een rit van 170km had ik een lichtelijk pijnlijke zitvlak.
Wat me wel tegenvalt is dat de ambient-verlichting alleen in het wit is. Dit is niet aan te passen. Ja, dat kan maar dan moet je een upgrade van €1.100 (!) betalen via de Audi-store. Beetje jammer voor een merk met een premium-beleving.
Het multimediascherm werkt vlotjes en de navigatie met satellietbeeld is prachtig. In deze uitvoering zit er ook een schermpje aan de passagierskant welke ook goed en snel werkt. Of we die ooit gaan gebruiken is maar de vraag. Leuke gadget maar eigenlijk onnodig.
Twee kleine minpuntjes tot nu toe. Ten eerste: ik heb behoorlijk lang gezocht naar de achterruitverwarming. In geen enkel menu te vinden… Uiteindelijk maar aan de auto gevraagd, en toen bleek dat deze gekoppeld is aan dezelfde ‘knop’ als de verwarmde zijspiegels. Dat had wat duidelijker gemogen.
Daarnaast kreeg ik de radio een paar keer niet meer aan na een telefoongesprek of stemcommando. De radio een aantal keren uit- en aangezet, maar er kwam geen geluid. Pas toen ik via een stemcommando vroeg om de radio aan te zetten, werkte het weer. Misschien doe ik iets verkeerd, maar het is een van de weinige fysieke knoppen waar weinig mis mee kan gaan. Even in de gaten houden dus.
De achteruitrijcamera is ook van mindere kwaliteit dan die in mijn BMW, terwijl die auto ruim vier jaar ouder is. De 360°-camera vind ik dan weer een grote plus; die had ik niet op de BMW, en het werkt verrassend prettig.
ACC
Adaptive Cruise Control is nieuw voor mij. In het begin kreeg ik het systeem niet goed aan de praat, en het helpt niet dat de bediening via een hendeltje gaat dat niet is verlicht en (voor mij) erg kleine lettertjes heeft. In het donker is het puur gokken. Bij BMW zat de cruise control op het stuur, wat ik veel fijner vond.
Wat me niet lukt, is de ACC vast te zetten op de snelheid die ik op dat moment rijd. Het systeem pakt steeds automatisch de toegestane snelheid, waarna je moet op- of afstellen naar je gewenste snelheid. Misschien hoort dit zo of doe ik iets verkeerd, maar op dit moment vind ik het vooral irritant. Verder werkt het systeem prima.
Interieur
Het interieur voelt vergeleken met de BMW toch als een stapje terug. De hendels, ruitenwissers en zelfs het stuur ogen allemaal wat ielig. Zoals gezegd voelt het dashboardkastje goedkoop aan, en dat geldt ook voor het schuifje boven de bekerhouders. Het premiumgevoel is er wel, maar je merkt dat er op sommige materialen is bezuinigd.
Ik las veel over allerlei piepjes en rijhulpsystemen die lastig uit te zetten zouden zijn, maar tot nu toe valt het me erg mee. Het enige geluid dat ik hoor, is een subtiel piepje van de snelheidswaarschuwing, dat je eenvoudig met het ‘sterretje’ op het stuur uitzet. Ook zet ik de lane departure-assistent altijd uit; dit gaat via één knop, al moet je die wel een paar seconden ingedrukt houden. Verder nog geen storende piepjes gehad.
Rijden en bereik
De auto rijdt vlot, maar voelt niet veel sneller dan mijn BMW met 156 pk. Het directe koppel maakt dat hij snel oppakt, maar het hoge gewicht van 2.100 kg drukt het echte snelheidsgevoel. Voor mij geen probleem; ik geef comfort de voorkeur boven snelheid maar heb uiteraard af en toe even het gaspedaal ingetrapt voor de beleving. Wel merk je dat je veel gewicht meezeult; bochten insturen gaat wat minder strak, al zou ik het geen overstuur noemen.
Toen ik de auto ophaalde, gaf hij een rijbereik van 411 km aan (ongeveer 70% van de WLTP) bij 100% batterij. Mijn gemiddelde verbruik nu is 19,88 kWh/100 km wat neerkomt op ca 420 km bij een volle accu. Als ik uitga van het percentage dat de accu aangeeft, kom ik tot max. 380 km. Dat is met winterbanden en temperaturen (nu) rond de 5 graden. Hoe dit bij nog kouder weer uitpakt, gaan we zien.
De app werkt prima. Wat wel opvalt, is dat het rijbereik ’s ochtends hoger lijkt dan de avond ervoor, terwijl de auto niet heeft geladen. Zodra ik instap, geeft de auto echter weer het oorspronkelijke bereik aan. Daarnaast, nu 2 keer een melding gehad dat de auto niet was vergrendeld terwijl dit toch echt het geval was.
Kort samengevat
Voorlopig bevalt de auto goed en komt hij grotendeels overeen met mijn verwachtingen. Ik heb er nog niet genoeg kilometers mee gereden om echt een volledig oordeel te vormen, maar ik wilde alvast mijn eerste indrukken delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A6 e-tron Advanced Edition | Adaptive cruise control | Audi smartphone interface | Comfortsleutel
- 2025
- 15 km

Audi A6 e-tron S edition performance 100 kWh 367PK | 360 Camera | Apple Carplay | 20 Inch | Bijrijdersscherm |
- 2025
- 1.100 km

Audi A6 e-tron S edition 83 kWh Pano-Dak | Bijrijder-display | Memory | Keyless
- 2025
- 14.567 km
Lees ook

Audi A6 Avant e-tron vs. Zeekr 001 vs. Nio ET5 Touring - elektrisch, praktisch en premium

Test: Audi A6 e-tron – Achterwielaandrijver deelt tikt uit aan BMW, Mercedes-Benz en Tesla

De Audi A6 Avant e-tron is €8.000 goedkoper dan een i5 Touring – Back to Basics

Einde van een tijdperk: Volkswagen T-Roc Cabrio gaat laatste week in

