Audi A6 Avant 2.0 TDI 177pk Pro Line (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.0 TDI 177pk Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Meer dan een eerste indruk!
- 5.750 km
Met 275.000 km gereden kilometers in mijn laatste auto kwam het totaal zakelijk gereden kilometers op circa 1.3 miljoen km verdeeld over 8 auto,s. De laatste was een Opel Vectra 19. CDTI (150pk) waarmee ik teveel problemen heb gehad. Het moest nu iets worden wat mij comfortabel, betrouwbaar en snel naar mijn bestemming zou brengen, en bovendien zou het voor het eerst een automaat moeten zijn. Diverse opties de revue late passeren.
Toch nog gereden met de Insignia 160pk diesel automaat en de handgeschakelde versie. Bij beide viel mij op dat de nieuwe dieselmotor meer herrie maakte dan de oude 150pk versie welke ik gewend was, bovendien maakte de automaat geen indruk en bijgeluiden . Ondanks het schitterende exterieur en interieur was de rijervaring niet voldoende om mij over te halen.
De Peugeot 508 2.2 HDI SW GT was de volgende kandidaat. Ben 2 keer bij de lokale Dealer geweest en werd met een foldertje en kluitje het riet in gestuurd. Heb vervolgens een nieuwe poging ondernomen op de Autorai en met 1 van de medewerkers aldaar een afspraak gemaakt voor een proefrit. De auto zou klaar staan op een afgesproken datum en tijd bij de lokale dealer. Afijn op de bewuste dag wist de lokale dealer van niks en ondernam verder geen enkele aktie als behalve opnieuw de bewuste folder vergezeld met het kluitje. Jammer mooie auto maar zowel de importeur, op de autorai, als de lokale dealer maakte nu al geen indruk, hoe zou het dan gaan met onderhoud en aftersales?
Uiteindelijk uit interesse eens bij Audi binnengelopen voor een A4, hoe anders de ervaring aldaar, kreeg meteen de sleutels in mijn handen gedrukt van een A4 avant met sportonderstel. Hoewel het afwerkingniveau indruk maakte was het onderstel mij te hard en de auto te klein. Ondanks dat ik niet aan het shoppen was in het premium segment wist de verkoper mij over te halen om een proefrit te maken met een A6 avant tdi 136 pk CVT van het oude type. Tsja dit is comfortabel en ruim echter kwam net wat motorvermogen tekort.
Toch was ik nog wat terughoudend en als ik dan toch in die klasse zou gaan kijken dan ook maar even naar de concurrentie. Mercedes hmmm past niet bij me, BMW de verkoper gaf aan toch eerst de deal rond te willen hebben alvorens een proefrit uit te delen, ik had echter nog niet om een proefrit gevraagd en het voorstel viel ronduit tegen, dan maar niet.
Op naar Volvo, de verkoper pakte het doortastend en professioneel aan en er werd een afspraak gemaakt voor een proefrit. Uiteindelijk gereden in een V70 D5 geartronic oud model en eenV70 D3 Geartronic nieuw model. De vijf cilindersound is verslavend en met de prijsstelling kon ik een Dik aangeklede V70 D3 met 18” eronder samenstellen. Dit moest hem gaan worden alles klopte, totdat ik weer bij Audi binnenliep en werd geconfronteerd met het nieuwe model. Opnieuw kreeg ik de sleutels in mijn handen gedrukt maar nu voor een hele dag rijden met een handgeschakelde 177pk TDI met 17” eronder. Wat een auto! Premium met een grote P. Deze motor in combi met de CVT, yep bingo.
Als laatste zetje kreeg ik ook nog een zeer goed voorstel met een knappe inruilprijs voorgeschoteld.
En dit is het geworden.
Audi A6 Avant pro line 177pk TDI
- CVT automaat
- Sportstoelen
- Essenhout inleg op dashboard en middenconsole
- Pro line omvat MMI navigatie & radio, diefstal alarm, 4 zone airco en parkeerhulp voor en achter.
- Metallic kleur Havanna zwart
5 maanden wachten, wat een marteling doe ik echt nooit meer zo. Ondertussen nog wel een nieuw model A6 sedan mee gehad voor een dag ( wat een service) met de nieuwe 177pk TDI met CVT. Deze rit bevestigde nogmaals mijn keus, de auto was echter uitgerust met 19” velgen en dit maakte het onderstel toch wat te stoterig op korte oneffenheden.
Uiteindelijk 9 januari was het zover, de auto stond keurig onder een hoes verstopt om te worden onthuld. Inmiddels ruim 5700 km achter de rug en ben nog nooit zo tevreden geweest met een auto. Wat een genot om hiermee te kunnen rijden.
Interieur en exterieur.
De auto heeft met het standaard onderstel en 17” velgen precies de zakelijke uitstraling waarnaar ik op zoek was. De kleur Havanna zwart moet je in levende lijve zien, op de foto,s is het moeilijk te zien hoe de kleur eigenlijk een heel diepbruin metallic tint heeft bij een bepaalde lichtinval. Het essenhout in het interieur is geen goedkope optie maar geeft het interieur duidelijk een meerwaarde tov de kunststof nep alu inleg die standaard geleverd word. De sportstoelen zijn een genot, eigenlijk wel wat overdreven dat je voor een auto in deze klasse moet bijbetalen voor een stoel die er eigenlijk standaard in hoort naar mijn mening.
Motor en versnellingsbak
Wat een combi, hier raak ik niet over uitgepraat. Na vele reviews te hebben gelezen over de CVT kan ik er het volgende over melden. Een aantal keren heb ik gelezen dat de CVT het vermogen lijkt op te slokken. Aangezien ik ook met de handgeschakelde versie heb gereden moet ik dit tegenspreken. Met de CVT lijkt de auto zelfs vlotter over te komen, zeker in de S stand.
Deze bak heeft voor iedere gemoedstoestand een oplossing. Drive om relaxt te cruisen zowel op de snelweg als in de stad. Geen twijfelende bak in de stad maar een licht variërend toerental. Het toerental word zeer laag gehouden op de snelweg waarmee je puur op het koppel rijd. Wil je snel accelereren dan geef je iets meer gas en de auto versnelt moeiteloos naar illegale snelheden. De kickdown in D is wat overbodig, mijn advies tik de automaat in S en je krijgt een 8 bak met DSG aandoende schakelmomenten alleen vloeiender. Als je het gaspedaal licht beroert in de S stand krijg je de CVT eigenschap weer terug alleen nu met een licht verhoogt toerental in verhouding met de D stand, de auto reageert nu echter veel alerter op het gas en zodra je iets meer gas geeft schakelt de bak onmiddellijk terug naar de schakelsimulatie, echt fun. De manual stand geeft 8 versnellingen die zonder vertraging reageren op de pookbewegingen. In de praktijk gebruik ik die functie alleen om op lange afritten af te remmen op de motor, of in een bergachtig landschap lijkt dit ook een goede optie te zijn. Kortom alle 3 de modi worden bij mij naar wens gebruikt.
Auto hold is Een functie die zeker het vermelden waard. Wanneer de functie is geactiveerd word bij het afremmen naar stilstand automatisch de auto op de rem gehouden. Dit betekent in de praktijk dat de automaat in D niet meer kruipt en je voet van het rempedaal af kan, echt een uitkomst in de file, bij een stoplicht of de hellingsproef.
De nieuwe 177 pk TDI maakt een krachtige indruk en lijkt de auto moeiteloos aan te kunnen. Bij het stoplicht sta ik iedere keer weer verbaast als ik wegrij en, zonder dat het de bedoeling was, rapper versnel dan mijn buurman. De CVT houd het toerental laag dus iedere vorm van drama ontbreekt maar de snelheid is er ongemerkt wel. Het enige wat helaas ontbreekt is een dikke 6 cilinder sound. De behoefte om te chippen is vooralsnog in het geheel niet aanwezig.
Vering en demping
Ondanks de 17” velgen en het standaard onderstel ervaar je een stevige demping op korte oneffenheden. Dit geeft de auto een degelijk gevoel zonder dat het aan comfort inboet, let wel met 19”’ velgen word het te hard en lijkt de balans verstoord te zijn. Dit is natuurlijk smaak afhankelijk maar voor een kilometervreter als ik is dit belangrijk. Als ik sportief zou willen rijden zou ik volgens mij “all the way” gaan en voor 19” kiezen in samenhang met het sportonderstel dan klopt het wellicht weer voor de sportief ingestelde mens.
MMI
Mijn Iphone bevat meer dan 300 contacten compleet met adres, geen probleem via blue tooth verbinden en voila bellen maar. Het enige nadeel is dat de adressen niet worden ingelezen en dit dus opnieuw met de hand of via voice control moet worden ingegeven voor navigatie. Ook Muziek op de Iphone word via Blue tooth probleemloos afgespeeld.
Het voice control systeem heeft echter toch nog wel wat problemen om bepaalde namen of commando,s te herkennen, ook nadat ik met mijn stem de inleerprocedure had doorlopen.
Het navigatieysteem is van topklasse snel en overzichtelijk met de juiste routekeuze bij file. Het scherm tussen de klokken geeft de eerstvolgende actie met pijlen weer en het grote scherm geeft een goed overzicht van de route.
In het dashboard zijn 2 SD card slots aanwezig waarvan 1 is bezet voor navigatie. Nr 2 kan gebruikt worden voor muziek, echt een uitkomst geen zwervende cd,s meer in de auto maar al je muziek op een SD card schakel shuffle in en je gehele muziekbibliotheek komt voorbij. Daarnaast is er nog altijd een CD speler die ik tot op heden nog niet heb gebruikt.
Via MMI Car kun je de auto verschillend configureren. Hiermee varieer je de response van het gaspedaal, versnellingsbak, stuurbekrachtiging en autogordel. Echter 95% van de tijd staat het systeem bij mij op ‘auto’ en vind ik de diverse keuze,s wat verwarrend werken. Meer keuze is niet altijd beter. Misschien met een actief onderstel komt dit systeem wat meer tot zijn recht.
De standaard geluidsinstallatie was een verassing. De eerste dagen was ik in het geheel niet tevreden met de klankkwaliteit, te agressief en niet in verhouding te krijgen tot een homogeen klinkend geheel.Tot mijn verbazing verbeterde dit echter aanzienlijk in de daarop volgende dagen en weken (niet te verwarren met gewenning er is echt een verschil). Het lijkt erop dat de luidsprekers een inlooptijd nodig hadden en de kwaliteit is nu zeker voldoende.
De gehele MMI user interface is eenvoudig en doordacht van opzet met een logische bediening.
He he Tenslotte!
Ik ben misschien wat doorgeschoten met het maken van deze review, tsja als je eenmaal aan het schrijven bent. Ik zal zo nu en dan de review aanvullen met nieuwe ervaringen. Wat blijft is dat ik op dit moment nog steeds onder de indruk ben van deze auto en iedere keer met plezier instap
Handig & Onhandig
Via het contactmenu van MMI kan je een adres importeren als navigatiedoel en vervolgens opslaan, handig.
Onhandig is dat mijn Iphonevolume als ik uit de auto stap op 0 staat, gevolg gemiste oproepen. Ik heb het idee dat
als ik het volume via middenconsole op 0 zet het volume van de iphone meegaat.
Het verbruik zit momenteel op de snelweg net boven de 6 liter per 100km en in de stad zo rond de 7 liter. Als je het gaspedaal zo nu en dan goed raakt schiet het omhoog, het gemiddeld verbruik zit bij mij dan ook zo rond de 7.
Ingereden!
- 13.500 km
KRAKENDE DEURBEKLEDING
Verassend is dat de voorste deurpanelen( binnenbekleding) ,zowel links als rechts, een krakend geluid gingen vertonen. De garage bleek echter op de hoogte van dit probleem en had een service-update van PON in handen waarmee de kraak snel,eenvoudig en prettig is opgelost.
INHOUDEN BIJ ACCELERATIE
In 13.500 km heb ik nu een aantal keren meegemaakt ( al in de eerste week) dat de auto tijdelijk enigszins inhoud bij acceleratie. Het fenomeen is moeilijk waar te nemen.
Op het moment dat het gaspedaal word ingedrukt stijgt het motortoerental minder hoog dan gewoonlijk en komt zelfs niet boven de 2000 toeren uit (kick down 3000 toeren). De auto accelereert wel, maar minder snel dan gewoonlijk. Dit probleem houd ongeveer een 10min. aan en verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. De garage heeft het geheugen uitgelezen en kon verder geen foutmeldingen vinden. Het vermoeden is dat het iets van doen heeft met het regeneratie proces van de katalysator. Op verzoek van de garage houd ik nu de km standen bij van deze momenten . De laatste keer is nu 3000 km geleden. Ben benieuwd of andere gebruikers dit fenomeen herkennen?
DRIVE SELECT
Eerder gaf ik aan de keuze,s met drive select verwarrend en overbodig te vinden echter moet ik daar op terugkomen. Wanneer je de auto wat beter leert kennen zijn de verschillen toch echt aanwezig en ook bruikbaar in de praktijk. 70% van de tijd kies ik voor de comfort . De bak staat dan iets meer vrijloop toe bij gas los en de stuurweerstand is prettig licht, standje Cruisen dus. In een sportieve bui kies ik voor dynamisch met een fellere gaspedaalrespons , de bak schakelt later op en remt meer af op de motor in combi met een verhoogde stuurweerstand. Het voert te ver,in meerdere opzichten, om ieder standje hier verregaand te bespreken, echter ik moet toch zeggen dat ik er plezier mee heb.
MOOIE KLEUR HAVANNA ZWART MAARRR!!
De kleur is schitterend maar ik raad het zeer af om de wasstraat te gebruiken. Nadat ik de auto een aantal keren door de wasstraat had gereden zat de auto onder de microkrassen en heb ik een mild polijstmiddel moeten gebruiken om dat er weer uit te krijgen. Ik ben inmiddels overgestapt naar ouderwets met het handje wassen.
VERBRUIK
Met mijn wisselende rijstijl van cruisen, naar zo nu en dan een opritje flink doorhalen komt het verbruik gemiddeld niet onder de 7l/100km. Daarbij moet ik aantekenen dat je echt ongemerkt een veel te hoge cruisesnelheid aanhoud. Met een fluwelen rechtervoet is 6l/100km absoluut mogelijk.
Maar helaas de verleiding is zo nu en dan toch te groot. Over 10 jaar zitten we waarschijnlijk toch allemaal in een elektrische auto waarbij de cruise control bediend word door vader overheid.
ALGEMENE INDRUK NA 13.500 KM
De auto is ingereden, en de motor is sneller en soepeler geworden. Ook na 13500 km kan ik nog steeds niet wachten om in stappen. De rust en het rijcomfort is geweldig en het vermogen is absoluut toereikend om lekker vlot te rijden. De multitronic bevalt zeer goed en geeft absoluut een meerwaarde aan de rijervaring. De standaard geluidsinstallatie voldoet net, maar ook niet meer dan dat. Het MMI systeem werkt probleemloos en dat geld ook voor de navigatie en de telefoon interface. De auto geeft tijdens het rijden vertrouwen en een hoogwaardige indruk. Het enige wat ontbreekt is een vette 6 cilinder sound bij acceleratie. (lekker belangrijk!)
Nieuwe interieur foto,s
Aangezien ik de oude interieurfoto,s wat mat vond heb ik 2 nieuwe toegevoegd. Het gaat hier om een Pro Line interieur met Essenhout inleg en Sportstoelen.
Absoluut Goed
- 36.000 km
Na 36.000 km kan ik niet anders zeggen dan dat ik nog steeds met veel plezier instap.
Even de stand van zaken op een rijtje.
Inhouden om de 3000 km
Het eerder geconstateerde licht inhouden om de 3000 km is nu definitief (in overleg met de garage) toe te schrijven aan het regeneratieproces. Ik heb dit met eerdere auto,s nooit gehad. Wellicht dat de automaat ervoor zorgt dat het meer opvalt?
Verbruik en Drive select
Ik heb wat geëxperimenteerd met driveselect op langere ritten om het effect op verbruik te kunnen bepalen hierbij heb ik mijn rijstijl zo min mogelijk aangepast.
Efficiency - Gemiddeld 6L/100km, bij een normale rijstijl, valt eigenlijk best tegen wat je kunt besparen in deze stand aangezien je in vermogen voor je gevoel een 30% inlevert en de auto trager reageert. Het gemiddelde toerental word zeer laag gehouden (1800 toeren bij 120km p/u).
Comfort – Gemiddeld 6,7L/ 100km, een iets hoger verbruik maar wel heerlijk cruisen met een softe gaspedaalrespons waarmee je indien nodig het volle vermogen tot je beschikking heb.
Auto – Gemiddeld 7L/100km, Deze preset bied biedt het beste gemiddelde tussen een snelle respons op het gaspedaal en comfort zonder een uitgesproken rijkarakter.
Dynamic – Gemiddeld 7,6L/100km, in drive heb je een zeer alerte respons op het gaspedaal. Het toerental stijgt direct een 300 toeren met de kleinste beroering van het gaspedaal. Hiermee heb je het gevoel dat de bak supersnel en naadloos terugschakelt met een forse acceleratie als gevolg. In deze stand heeft de auto een veel sportiever karakter, met name op de snelweg geeft dit inderdaad een dynamische auto die moeiteloos overtuigend accelereert zonder dat daarbij het toerental onnatuurlijk hoog is ( zoals gewoonlijk bij een CVT). Het schakelen van de bak is met de rechtervoet uitstekend en rap te manipuleren.
Individual – De instellingen staan bij mij allen op dynamic met uitzondering van het stuurgevoel, welke ik op comfort heb ingesteld. Het verbruik zal dus gelijk zijn aan standje Dynamic. Ik gebruik de individual stand verder zelden.
S stand
In iedere stand van drive select kan je de bak naar S schakelen waarbij de bak 8 versnellingen simuleert en lang doortrekt in iedere versnelling. Echter gebruik ik dit nu minder omdat de bak vaak te lang doortrekt in iedere versnelling. Het grote verschil met de dynamic stand is, zodra je het gaspedaal iets lost in dynamic, dat de bak ook meteen doorschakelt naar een hogere “versnelling” en het toerental direct weer zakt. Dit geeft een veel prettiger gedrag waarmee je de multitronic voordelen ten volste benut.
Multitronic is een geweldige automaat
Mijn mening is dat de functie Drive Select onontbeerlijk is bij een multitronic (dacht ik bij km stand 5700 anders over). Als de bak alleen in de stand “auto” is te gebruiken word het misschien snel saai. Wellicht is dit anders bij een DSG, maar het naadloze schakelen van een Multitronic is onverslaanbaar comfortabel in welke stand dan ook. Samen met de keuzemogelijkheden van drive select kan je het karakter dusdanig aanpassen dat het nooit verveelt. Daarbij komt dat de Multitronic nooit twijfelt bij welke snelheid dan ook, een geweldige automaat die volgens mij, als je diverse forums leest, nog weleens onderschat word op rijkwaliteit.
Onderstel
Toegegeven ik heb de laatste tijd nog weleens getwijfeld of ik toch niet het sportonderstel had moeten kiezen. Dit niet vanwege het rijgedrag maar meer om cosmetische redenen. Voor het mooie staat de auto met 17” velgen nu net iets te hoog op zijn poten. Echter het onderstelgedrag is voor mij precies goed zoals ik eerder beschreven heb, en ik wil hier ook absoluut niet op inleveren. Tsja moeilijk, ik heb eens gekeken naar een setje eibach veren maar durf het eigenlijk niet zo goed aan. Ik zou eigenlijk eens een proefrit moeten maken in dezelfde auto met 17” maar met verlaagd onderstel.
Als ik de auto opnieuw zou moeten bestellen dan had ik waarschijnlijk Adaptive airsuspension in combi met 18” wel aangevinkt, wellicht de oplossing om zonder comfort in te leveren toch een sportief uiterlijk te hebben en een welkome aanvulling op drive select met nog meer variatie in rijgedrag.
Algemeen
Misschien overbodig maar de A6 bevalt mij zeer goed en is verder probleemloos, alles werkt zoals het moet zonder piepen en kraken. Op naar de volgende 30.000 km.
Grote Beurt
- 63.000 km
Het eerste setje voorbanden waren op en zijn vervangen alsmede een nieuwe voorruit vanwege een scheur in de ruit ( steenslag). Verder is er een update op het uitlaatsysteem uitgevoerd wat een terugroepactie van Audi was (iets met een retourpijp of zoiets). Verder is de motor van de elektrische lendesteun in de bestuurdersstoel vervangen ( stopte er ineens mee)
Plus/Min na 60.000 km
Puspunten
- Geweldige motor en versnellingsbak
- Drive Select
- Navigatie
- Sportstoelen
- Kwaliteitsbeleving en comfort
Minpunten
- Voice commando systeem snapt vaak niet wat ik wil
- Basis luidsprekersysteem haalt het net niet.
- 6 cilinder power met 4 cilinder diesel sound 
Het verbruik
Als je normaal rijd, ligt het verbruik rond de 6l/100km en als je sportief doorrijd op 7l/100km. Ik weet zeker als je de “economy” stand kiest bij drive select, en het gaspedaal met zeer veel beleid hanteert, een verbruik van rond de 5L/100km mogelijk is. Dit is mega saai en voor mij niet te doen. Het gemiddeld verbruik is met 1l/100km gedaald t.o.v. de eerste 30.000 km.
Zelflerende chauffeur?
Ik moet zeggen dat ik nog steeds veel lol beleef met de CVT bak. Inmiddels heeft mijn rijgedrag zich aangepast aan de CVT, of heeft de CVT zich aangepast aan mijn rijgedrag?
De CVT is volop te manipuleren met het gaspedaal. Rijdend in stadsverkeer is een kleine lift van het gaspedaal voldoende om de toeren te laten zakken. Bijvoorbeeld accelereer met 1600 toeren naar 50/60kmh en lift daarna het gaspedaal lichtjes en de toerenteller zakt maar liefst naar 1100 toeren zonder snelheidsverlies.
Een versnelling terug , zonder de snelheid te verhogen, of als je wat sportiever een bocht in wilt duiken, een korte beweging van het gaspedaal is voldoende om een versnelling terug te schakelen.
Dit kan natuurlijk ook door de CVT naar S te schakelen.
Op de snelweg in S reageert de bak heel alert en schakelt vlot een tandje terug om te accelereren en ook vlot weer een tandje op als je het gaspedaal laat vieren. Ook in Drive reageert de bak op dezelfde wijze maar vloeiender. Dit alles lijkt nu allemaal vlotter te gaan als in het begin; alsof de bak beter snapt wanneer ik wil schakelen ?
Nadeel met een automaat is dat bij gas los de auto doorrolt. Dit effect is echter minder in de S stand. Een andere manier om op de motor af te remmen is om vlak voor een bocht, vanuit Drive, even naar S te schakelen; of met het gaspedaal een korte pompende beweging te maken waarna de bak een tandje terugschakelt.
Dit alles levert een actief en sportiever rijgedrag op! Je kan het echter ook lekker allemaal niet doen en super comfortabel traploos in D Cruisen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 quattro 3.0 TDI Premium Edition
- 2014
- 242.738 km

Audi A6 Avant 3.0 TDI Pro Line S PANORAMADAK|TREKHAAK|
- 2012
- 325.437 km

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line Automaat | Climate control | MMI+ Navigatiesysteem | Cruise control | Mistlampen voor | Trekhaak afneembaar | Parkeersensoren voor en achter
- 2012
- 269.509 km