Audi A6 Avant 2.4 5V (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.4 5V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 296.000 km |
KM-stand laatst | 323.000 km |
Positief verrast door een onvoorziene aankoop
- 323.000 km
Na een aantal maanden (ook in de winter) in een Lancia Ypsilon Elefantino Rosso en voor de zomervakantie tijdelijk een mooie Alfa 156 1.8 TS te hebben gereden ging het toch weer kriebelen om op zoek te gaan naar een ruime gezinsauto. Ditmaal met het doel om er ook wat langer dan een jaar of twee van te kunnen genieten. Met het oog op het feit dat de milieuregels steeds strenger worden leek het mij een mooi moment om nog eens een 5- of 6-cilinder te rijden. Na de vrij goede ervaring met de Vel Satis (2.0 T handbak) leek mij een 3.5 V6 de perfecte optie. Helaas zijn die er alleen met automaat (al past dat prima bij het karakter van de auto natuurlijk) en is het aanbod zeer beperkt. Ik heb er twee proefgereden en die vielen beiden enorm tegen. Het waren al niet de best bewaard gebleven exemplaren met vrij hoge kilometerstanden, maar aan beiden mankeerde te veel (dat enkel tijdens een goede proefrit al opviel) om ervan overtuigd te raken. De motoren voelden erg lekker aan, maar de automatische versnellingsbak had in beide gevallen kuren en qua elektronica waren ze ook verre van in orde. Door dus naar wat anders.
Een Lancia Thesis heb ik ook nog nooit gehad en die zijn er met zowel 5- als 6-cilinders. Ik vond een (nav de advertentie) aantrekkelijke handgeschakelde 2.4 5-cilinder op bijna drie uur rijden van huis. Op de dag dat ik een afspraak had om te gaan kijken vond ik ’s ochtends dicht bij huis toevallig nog een handgeschakelde Audi A6 Avant 2.4 V6 die te koop stond. Ook met een goed verhaal in de advertentie en met volledige onderhoudshistorie. De moeite waard om onderweg naar de Thesis even naar te gaan kijken leek mij. Bij aankomst stond de metallic blauwe A6 te glimmen op de oprit van een mooie villa, dat gaf in ieder geval al een goed gevoel. De eigenaar vertelde dat hij hem al zo’n 20 jaar in bezit had en dat hij hem destijds had gekocht van een kennis die de auto nieuw had gekocht. De laatste jaren had zijn zoon er in gereden, maar die had een S5 gekocht en in zijn garage was helaas geen plek meer om de A6 erbij te houden. Later bleek dat onder het huis een mooie verzameling moderne Porsches en Audi’s stond en in de loods (waar wat reserve onderdelen lagen voor de A6) een hand vol klassiekers. En inderdaad geen vrij plekje meer over. Na een goede proefrit was ik helemaal overtuigd! Ondanks dat de auto van bouwjaar 1999 was en er bijna 3 ton op de teller stond voelde de auto aan als nieuw! Geen piepje of kraakje te bekennen en van binnen en buiten zag hij er top uit. Enige minpuntjes waren een vrij grote bobbel (roest) onder de lak op de rand van het rechter voorspatbord en lichte roest op een naad van de carrosserie op het dak. Het enige bekende elektronische gebrek was het schuif-/kanteldak dat wel schuin open, maar niet volledig naar achteren open kon. Daar viel mee te leven en ik kreeg er een vervangend schuif-/kanteldak bij. En inderdaad was er een dikke map met rekeningen bij de auto plus een volledig ingevuld onderhoudsboekje. De lange rit naar de Thesis heb ik direct afgezegd en besloten de A6 meteen mee naar huis te nemen.
En daar heb ik nu zo’n twee jaar en 28.000 km verder geen moment spijt van gehad! Omdat echt vrijwel alles aan de auto recent vervangen of gecontroleerd was is hij tot op heden heel betrouwbaar gebleken. Bij de eerste APK waren enkel een stuurkogel en een aandrijfas hoes aan vervanging toe. De zoon van de vorige eigenaar had een set 17” RS-look velgen onder de auto gelegd. Dat zag er op zich mooi en sportief uit, maar ergens klopte het niet helemaal met het onderstel en qua uitlijning. Bij volledige stuuruitslag voelde je de banden meer de bocht door schuiven dan rollen. Een setje originele 16” velgen met winterbanden eronder voelde al veel beter. Dit jaar vond ik een set nieuwe originele S8 D2 velgen die ik voor een leuk prijsje kon over nemen. Daar heb ik een set nieuwe Falken zomerbanden bij gekocht en alles direct helemaal laten uitlijnen. Dat waren misschien wel de beste 800 euro die ik ooit aan een auto heb besteed! ;D Zelf vind ik deze onopvallende velgen er erg mooi bij passen, echt enkel een Audi(S8)-freak zal weten dat het wat bijzonders is. Recent begonnen de voorramen wat te knarsen bij op en neer bewegen en ging het raam aan bijrijderskant nog maar heel langzaam omhoog en omlaag. Toen maar besloten beide mechanismen te laten vervangen met de gedachte dat ik nog wel een tijdje door wil met deze fijne auto.
Mankeert er dan helemaal niets aan zo’n oude Audi? Niet helemaal. De V6 heeft inmiddels al 323.000 km gedraaid en zweet wel een beetje olie. Vooral bij gebruik in de stad ruik je dat soms wel een beetje omdat het boven een uitlaatspruitstuk is. Olieverbruik valt desondanks mee, op lange vakantieritten is het verbruik ongeveer een liter per 2.000 km. De roestplekjes heb ik behandeld en lijken door de jaren heen niet veel groter te worden. Voor het mooie zou ik er wel een nieuw/goed voorscherm op willen hebben, maar laat ik nu net de minst voorkomende A6 C5 kleur hebben gekozen… Oh ja, en het volumeknopje van het later ingebouwde Audi navigatiesysteem (uit een facelift C5) werkt niet helemaal lekker. ;D Verder doet alles het prima; de elektrische ramen, de elektrisch verstelbare voorstoelen, de lekker frisse airco en cruise control (de belangrijkste opties). Ik vind het ook een mooie auto om te zien, zowel van buiten als binnen gedistingeerd sportief en stijlvol. Qua ruimte doet hij niet onder voor bijvoorbeeld de Vel Satis, maar ook zeker niet voor moderne stations. Ook hier past zonder proppen alles wat nodig is voor een paar weken familievakantie makkelijk in de achterbak. Op de achterbank zitten drie kids prima en de voorstoelen vind ik ondanks dat ze een wat korte zitting hebben comfortabel genoeg.
Met weinig ervaring met VAG producten (en een Vel Satis hiervoor) vind ik het onderstel redelijk stug doch comfortabel. Overhellen in bochten vind ik meevallen en bij zware belading hangt hij ook niet heel erg op zn gat. Of er automatische niveauregeling op zit weet ik eigenlijk niet. De bediening is op alle vlakken zwaar te noemen, maar dat vind ik persoonlijk juist fijn. De besturing, de koppeling, het rempedaal en de versnellingsbak, het voelt allemaal heel degelijk aan. Het verschil met de bediening van de A3 van mijn vrouw, een auto die maar 5 jaar jonger is, is echt enorm. Op hogere snelheden blijft de auto stabiel, stil en comfortabel. Echt een kilometervreter. Een vrij groot gemis vind ik wel een 6e versnelling, die had het comfort en het verbruik op hogere snelheden vast goed gedaan. In vergelijking met de vele 2 liter turbomotoren die ik gewend was is de 2.4 V6 niet bepaald heel krachtig, eerder wat gezapig maar met veel uithoudingsvermogen. Je kunt er best snel mee van de plek komen, maar dat vraagt wel om volledig doortrekken in de lange verzetten. Eenmaal op gang is er eigenlijk altijd wel koppel beschikbaar en kan je met vertrouwen inhalen. Het geluid is heel beschaafd, met een licht sonore grom als je het volledige vermogen aanspreekt. Je hoort dan gelukkig wel dat er meer dan 4 cilinders onder de motorkap liggen. Visueel vind ik het er onder de motorkap trouwens ook aantrekkelijk uit zien. Natuurlijk denk ik zo af en toe ook wel eens wat er dan verder te krijgen was in dit type A6 en een 2.8 V6 of 2.7 V6 turbo met quattro en handbak (de 2.7 was er schijnbaar ook met 6 versnellingen) lijken mij fantastische auto's.
Na bijna 30.000 km kan ik zeggen dat ik uiterst tevreden ben met deze auto en dat het er op lijkt dat ik voor het eerst in lange tijd weer eens meer dan een jaar of twee met mijn dagelijkse auto ga doen. Ik kijk er naar uit om er voorlopig nog lekker mee te blijven rijden. Het verbruik ligt bij stadsgebruik rond 1:8, niet echt de plek waar hij het best tot zijn recht komt. Tijdens de laatste vakantie (1.400 km, volgeladen en gemiddeld rond de 70 km/h) haalde hij 1:11 en 1:12 is bij een lange snelwegrit in Nederland prima haalbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren