Audi A6 3.0 TDI quattro (2005)

autoreview

Audi A6 3.0 TDI quattro (2005)

Signalement

UitvoeringA6 3.0 TDI quattro
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De A6 is en blijft een uiterst geslaagd vormgegeven auto. Een nekkendraaier van de hoogste orde. Stijlvol, gedistingeerd, zakelijk correct, maar ook sportief wanneer je maar wil. De proporties van het inmiddels bekende megafront klopt bij de A6 het beste vind ik. Verder is de auto vanuit alle standen fraai om te zien. Nu maken een aantal (ik zou bijna willen zeggen verplichte) opties het exterieur van de A6 compleet, te weten: iets verlaagd (zoals standaard op mijn 3.0TDI), chromen raamlijsten en een setje grotere wielen, waarbij ik 17 inch toch wel het absolute minimum vind. 18 inch heb ik zelf en oogt nog fraaier. De A6 is gewoon een grote auto en daar moeten grote wielen onder voor een perfecte uiterlijke balans. Maar goed, dat is uiteraard heel erg persoonlijk. Het mooie van het sportonderstel is dat het de auto ook in combinatie met de lage 245/40/18 banden niet te stug of te hard maakt. Voor mij heeft mijn A6 de perfecte balans tussen sportiviteit en comfort. Niet te sportief (zoals bij de 530d) en niet te comfortabel (zoals bij de E320CDI). Nee, precies goed zo. Helemaal top. Tot zover de looks.
Dan de 3.0TDI motor in combinatie met Quattro. Tja, wat moet je ervan zeggen? De ultieme grip. Helemaal perfect. Vermogen (225pk) en koppel (450Nm) in overvloed, hoewel de auto aanvoelt alsof het allemaal best nog wat meer mag zijn. En dat kan ook, getuige de komst van de hele snelle (R)S versies. Ik heb er nu (maart 2006) nog even Vredestein Wintrac Extreme 245/40/18 onder zitten en die bevallen me uitstekend. Zelfs op een totaal ondergesneeuwde snelweg (linkerbaan) is het volop gasgeven en gewoon wegspurten. No sweat! Alsof de rest stil blijft staan.... Uiteraard geprobeerd onder omstandigheden die dat toelieten. Technisch heel knap allemaal. Kortom, ik ben helemaal happy met deze auto.

PROBLEMEN

Na bijna 30.000 km zijn er nog geen problemen opgetreden.
Het enige minpuntje (zo wil ik het eigenlijk niet noemen) is het overschattingsgevaar dat kan ontstaan met Quattro. Het is een geweldig systeem dat perfect werkt, maar het doet nul-komma-niks tijdens het remmen. Vaart maken, vaart houden (grip in bochten of op hellingen), geen probleem. Leuk zelfs, volop genieten. Maar owee, heb je teveel vaart en moet je remmen (ook bijvoorbeeld bergje af tijdens de wintersport) dan ben je overgeleverd aan je winterbanden en ABS. Dat Quattro in het geval van remmen niets bijdraagt is wel iets om serieus rekening mee te houden. Maar goed, dat bewustzijn wordt je door Gijs van Lennep keurig aangeleerd bij de Quattro rijvaardigheidstraining die iedere Quattro koper standaard bij zijn nieuwe Audi krijgt aangeboden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.