Audi A6 2.0 TDI Pro Line (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.0 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 584.864 km |
Audi A6 2.0 TDI - afscheid
- 584.864 km
Na heel veel kilometers trouwe dienst komt het afscheid van mijn Audi er nu toch echt aan. Dat zal nog best even wennen worden.
Met de huidige kilometerstand zou de auto zo'n 14,5 x rond de wereld zijn gereden en echt....de originele 140 PK TDI zit nog steeds in het vooronder. De motor schakelt nog steeds soepel en om de 10.000 km moet er een liter olie bij. Er kraakt of rammelt nog niets aan de auto maar rondom de auto is enig gebruiksspoor wel te bekennen. Intensief snelweg gebruik zorgt voor de nodige steenslag schade en een klein deukje in het achterportier door een onverlaat die waarschijnlijk zijn/haar deur er tegenaan heeft gegooid bij het parkeren.
Slechts 1x heeft de auto mij in de steek gelaten. Na circa 2,5 jaar met de teller op 180.000+ was ineens het vermogen weg en was er een raar geluid te horen. Auto aan de kant van de snelweg gezet en Audi Assistance gebeld, de zgn mobiliteitsgarantie van Audi. Hulp was er snel en achteraf bleek de turbolader en oliepomp het te hebben begeven. Best een dure grap, maar was bijzonder verrast over de hoge korting op de te vervangen onderdelen. Simpelweg goede service!
140 PK in zo'n "grote" auto is dat genoeg? Ik geloof direct dat een 6 cilinder beter rijdt en eigenlijk zou je een dergelijke auto als deze met automaat moeten rijden. Verreweg de meeste kilometers heb ik afgelegd in Nederland en België. De 2.0 TDI kan hier uitstekend meekomen. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad tekort te komen. In Duitsland had ik wel wat meer vermogen willen hebben. Hier merk je dat daar waar de snelheid onbegrensd is de auto wat tekort komt. Over het verbruik daarentegen kan ik ronduit positief zijn. Iedere tankbeurt gaat er een kleine 60 liter in de tank waarmee de auto 8- tot 900 km aflegt, voor een dergelijke grote auto vind ik dat best acceptabel.
De A6 is voor al het onderhoud bij de Audi dealer geweest. Om de ca. 30.000 km is de auto voor onderhoud geweest. Eigenlijk om en om groot en klein onderhoud. Naast vervanging van de normale slijtdelen als remblokken en schijven, banden, filters etc. is ook de waterpomp een keer vervangen geweest. Verder eigenlijk niets noemenswaardig.
Waarom gaat de auto eruit?
Ondanks dat de auto nog steeds weinig mankeert zijn het de gebruikssporen en merk je aan de techniek dat de auto op leeftijd begint te komen. Voor mij gaat het aantal kilometers per jaar behoorlijk naar beneden en mag de nieuwe auto best wat kleiner zijn. Ondanks de hoge kilometer stand is de auto goed ingeruild bij de Volkswagen/Audi dealer. De laatste kilometers rijd ik met veel plezier totdat de nieuw bestelde auto bij de dealer arriveert. Het is een Golf 7 diesel geworden in de kleur wit. Het mooie hiervan is dat bijna de gehele accessoires lijst aangekruist kon worden. Mocht de auto in bezit zijn zal ik een review hiervoor aanmaken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.