Audi A6 2.8 FSI quattro Pro Line + (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 2.8 FSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 232.816 km |
KM-stand laatst | 241.814 km |
Eindelijk een A6
- 241.814 km
In 2024 toch weer met de bijtelling gestopt, ik blijf het een beetje af en aan doen... Ik rijd prive weinig en had wel weer zin een beetje te hobbyen. Toen ik de A4 in december uit de bijtelling haalde had ik eigenlijk nog geen idee wat ik dan wilde kopen. Gezien mijn vriendin ook een auto heeft zouden we dus ook niet zonder transport komen te zitten. Rustig om mij heen gaan kijken en er is vanalles langsgekomen. Uiteindelijk wat meer naar de A6 gaan kijken, de C7 heb ik altijd al zo'n mooi model gevonden, dus die wilde ik eigenlijk wel een keer hebben. Maarja, dan staan er wel 2 Audi's voor de deur, is dat niet teveel van hetzelfde? Misschien wel, maar toch heb ik ervoor gekozen.
Specifiek naar een 2.8 gezocht. Ruim de betrouwbaarste benzinemotor, de 2.0 TFSI hebben genoeg olieproblemen gehad, en de 3.0 TFSI staat ook niet al te goed bekend met zijn ketting en krukas. Hoewel de ketting ook kan oprekken op de 2.8 komt dat wel een stuk minder voor. Ook wilde ik perse een quattro, dat wilde ik ook wel eens proberen.
Na een maandje zoeken bij deze auto uitgekomen. Behoorlijk wat kilometers, en bij een klein autobedrijfje wat online verder niet te vinden is, best even spannend. Het is gelukkig allemaal goed gekomen, na een degelijke proefrit gaf de auto voldoende vertrouwen, en de prijs was netjes.
Ik vind het echt een hele fijne auto, lekker in 'ouwe-lullen' uitvoering ondanks dat ik nog niet echt in die leeftijdsklasse zit. De V6 is heel beschaafd maar heeft toch een fijn geluid. De auto ligt als een blok op de weg. Het interieur ziet er zeker nog niet afgeleefd uit, met erg weinig slijtage sporen, en alles sluit nog naadloos op elkaar aan. Ondanks dat je aan de multimedia natuurlijk wel hopeloos verouderd is, werkt alles wel nog prettig.
Qua verbruik valt het me ook heel erg mee voor zo'n grote sedan met V6 en vierwielaandrijving. Ik gebruik de auto niet binnen de stad en kom elke tank rond de 1 op 11 - 12 uit.
Afgelopen oktober nog een weekendje naar het Oktoberfest in Munchen geweest, in 5.44u stond ik vanuit Utrecht in het centrum van Munchen, zo snel ben ik nog nooit geweest. Je voelt aan alles dat deze auto thuishoort op de Autobahn.
Problemen heb ik verder weinig mee gehad. In mei heeft de auto z'n onderhoud gehad, en heb ik er 4x Goodyear Vector 4Seasons onder gelegd.
Het rechterachterlicht wil er wel eens mee stoppen met koud weer, er zit een beetje vocht in. Ook kraakt er een rubber een beetje als de auto koud is en je over een drempel heen gaat, deze is bij de onderhoudsbeurt al aangegeven om volgende keer te vervangen. De A6 heeft me nooit laten staan en start altijd netjes.
Qua comfort is het nog wel een stapje boven de A4, ondanks dat die toch 9 jaar jonger is. Al moet ik wel zeggen dat de A4 stiller is in het interieur, maar die heeft dan ook Akoestisch glas.
En ondanks dat alles zo positief is heb ik de auto toch al ingeruild vandaag, na precies 11 maanden in bezit. Dit heeft echter weinig met het model zelf te maken.
Ik kan tegenwoordig een mobiliteitsbudget krijgen op werk, in plaats van de auto van de zaak. Gezien ik weinig kilometers rij kan dit best interessant zijn! De auto keuze is bij ons namelijk ook minder geworden (alleen nog maar elektrisch en specifieke modellen). Wat ook meespeelt is dat hier in Utrecht in de komende tijd alles betaald parkeren wordt, en dan is 3 auto's voor de deur niet erg handing...
De A4 moet er in oktober uit, en dan wil ik naar het mobiliteitsbudget overstappen. Dan gaan we terug naar 2 auto's en heb ik een stuk meer keuze heb in wat ik wil rijden. Echter vind ik de A6 te oud en teveel kilometers hebben om volledig op te vertrouwen voor werk, daarnaast is een klein beetje meer zuinigheid qua brandstof ook niet verkeerd.
Oktober (als de lease A4 einde contract is) is nog ver weg, maar ik kwam toevallig nu al de auto tegen die ik heel graag wilde hebben, en gezien ik de auto in een specifieke kleur wil die erg weinig op dit model/uitvoering voorkomt, heb ik de kans gepakt en de auto gekocht. En voor de kosten maakt het toch niet zoveel uit of ik nu al koop of over een paar maanden.
Na 10 jaar Audi ga ik overstappen op Mercedes, de Kardinal Rot E350e Plug-In is vandaag opgehaald!
De 8.698 kilometer die ik in een krap jaartje met de A6 heb gereden zijn natuurlijk niet optimaal voor een uitgebreide review, maar gezien de 2.8 verder weinig op de website staat, wilde ik er toch een stukje over schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 quattro 3.0 TDI Premium Edition
- 2014
- 242.738 km

Audi A6 Avant 3.0 TDI Pro Line S PANORAMADAK|TREKHAAK|
- 2012
- 325.437 km

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line Automaat | Climate control | MMI+ Navigatiesysteem | Cruise control | Mistlampen voor | Trekhaak afneembaar | Parkeersensoren voor en achter
- 2012
- 269.509 km