Audi A6 3.0 TFSI Quattro (2011)
Remmende voorsprong
Die nieuwe A6 vertoont geen verrassende nieuwe lijnen. Het ontwerp van de auto blijft tamelijk dicht bij dat van z'n voorganger. Audi is nu eenmaal geen merk dat de revolutie predikt. Toch zijn de verschillen ten opzichte van z'n voorganger best groot. Audi heeft de nieuwe A6 twaalf millimeter korter gemaakt dan de vorige en 19 millimeter breder. De wielbasis is met 7 centimeter gegroeid en dat komt geheel ten goede aan de interieurruimte. Achterpassagiers hebben nu meer beenruimte dan voorheen en zitten er comfortabel. De hoofdruimte weet minder te imponeren. Op de achterbank van de A6 schurk je al snel met je kruin tegen de wagenhemel. Dat geldt ook voor de voorste zitplaatsen, maar net als achterin biedt de A6 ook aan de voorpassagiers veel beenruimte.
Gezeten achter het A6-stuurwiel valt onmiddellijk op dat Audi het design, het materiaalgebruik en de toepassingswijze en afwerking van het materiaal naar een nog hoger plan heeft gebracht. Het robuuste dashboard straalt klasse uit. De layout van het dashboard doet sterk denken aan die van de A8 en is ergonomisch dus voor elkaar. Zet stroom op de A6-systemen en uit het dashboard komt volautomatisch een 8-inchscherm omhoog, dat informatie over de wageninstellingen, navigatie en audio weergeeft. Het dashboard is overtrokken met fraai ogende en aanvoelende kunststof en afgewerkt met een fraaie, horizontale houtstrip, die in de portierbekleding doorloopt. Diezelfde mooie houtstrip zien we terug op de middenconsole.
Fluisterende V6
Onder de motorkap fluistert een 300 pk sterke V6. Dankzij goede isolatie hoor je de zescilinder zijn stem alleen wat verheffen als je een forse duw tegen het gaspedaal geeft. Audi beweert dat alle voor de nieuwe A6 beschikbare motoren zo'n vijftien procent zuiniger zijn dan in de scheidende A6. Deze claim laat onverlet dat we het papieren verbruik van 1:12,2 bij lange na niet halen. Wij noteren 1:9,9. Daar heeft het standaard gemonteerde start-stopsysteem niets aan kunnen helpen. Maar echt verbazen doet het praktijkverbruikscijfer niet; we hebben niet alleen maar rustig gereden met de A6.
De zespitter leent zich voor een wat steviger rijgedrag. Zelfs zo stevig dat je, als je hem de sporen geeft, bijna vergeet dat deze Audi bijna limoachtige afmetingen heeft. En ondanks tal van aluminium onderdelen weegt hij toch meer dan 1.700 kilo. De zeventraps S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt razendsnel en bijna onmerkbaar op terwijl de Audi richting einder wordt afgevuurd. Bijna te sportief voor het genre auto. Dat geldt in mindere mate voor het onderstel. Dat houdt het midden tussen comfortabel en dynamisch. Via Audi's MMI-systeem en Drive Select kun je het karakter van het gaspedaal, de stuurbekrachtiging en de versnellingsbak beïnvloeden en de mate van sportiviteit van het onderstel – met luchtvering – regelen. Wel blijft de besturing wat vaag en weinig communicatief. Ook het onderstel mist wat finesse. De Quattro-aandrijving kan niet voorkomen dat de A6 onderstuurd blijft en in snel genomen bochten de buitenkant opzoekt, onder dwang van de op de voorwielen drukkende, in lengterichting geplaatste zescilindermotor.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 3.0 TFSI quattro |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 66.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 220 kW / 300 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 2.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.915 mm / 1.874 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.912 mm |
Massa leeg | 1.715 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 5,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,9s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A6
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (131) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.