Audi A6 1.8 5V Turbo (2000)

autoreview

Audi A6

Signalement

UitvoeringA6 1.8 5V Turbo
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Audi A6 is een auto waar je van moet houden. Het uiterlijk is behoorlijk aansprekend, al is de stationwagonversie mooier. Het rijcomfort is geweldig. De grip op welke ondergrond dan ook is prima. Als caravantrekker vind ik de Audi minder geschikt vanwege het comfortabele onderstel, wiebelt de caravan meer dan gewenst.
Het comfort in de auto is ook van goede klasse. De auto is stil, van zichzelf en ook het rijgeluid is laag. Dus geen kraakjes, rammeltjes, overdadig wind- of bandengeruis en ook het motorgeluid wordt goed gedempt.
De binnenruimte is prima. Je hoeft niet schoudertje-aan-schoudertje te zitten, de auto is breed genoeg. Ook achterin is meer dan voldoende ruimte zelfs als ik achter mezelf zou willen zitten. (Ik ben 1.86m). Helemaal achterin, de kofferbak, is ook prima met een inhoud van meer dan 500 liter en gelijkmatig van vorm. Een misser van formaat is alleen wel het ontbreken van een (in delen) neerklapbare achterbank. De ski’s moeten dus altijd op de auto (ook als je deze voor onderhoud weg wil brengen) en de kerstboom? Laat maar.
Het verbruik valt, bij normaal gebruik, ook zeker mee. Voor een turbomotor met automaat en een eigen gewicht van bijna 1.500 kg, is een gemiddelde van nog geen 9 liter per 100 km heel acceptabel.
De prestaties van Audi 1.8t zijn heel goed. In combinatie met de automaat ben je altijd heel snel bij het stoplicht weg en op de Autobahn hoef je je niet te schamen met een topsnelheid die ver boven de 200 km/h uitkomt en ook dan blijft de wegligging bovengemiddeld goed.

PROBLEMEN

Problemen? Hiervoor is de invulmogelijkheid te gering ben ik bang en zal ik me beperken tot de hoogtepunten.
Het begon al kort na aflevering. De stuurkolom was stuk en kraakte hierdoor. Deze is vervangen (garantie). Kort daarna ging de cruise-control stuk. Deze is vervangen (garantie). Daarna zijn de schokbrekers vervangen onder garantie, maar goed dat kan na 100.000 km zo zijn. Na een jaar ging het slot van de bestuurderdeur stuk en kon de auto niet meer op slot (een dan voor de vakantie) Ook vervangen en dat kostte ca € 250,-. Een paar maanden later ging het slot van het andere voorportier ook stuk.
De dynamo hield er een half jaar later ook mee op en dat was ook niet echt goedkoop.

Van de zomer ging het oliedrukalarm af terwijl we met de caravan van de dealer naar huis reden. Motor uit, oliepeil gecontroleerd en die was ruim voldoende dus, naja, nog maar eens starten en proberen de laatste 2 km naar huis te rijden. Dat ging goed, zonder dat er weer een waarschuwing kwam. Toch de dealer er naar laten kijken maar die vond niets en vulde verder alleen olie bij. Een week later, onderweg naar Zuid-Europa, stranden we bij Culemborg want het oliedrukalarm ging weer af. De wegenwacht maar gebeld en kwam er uiteindelijk een leenauto aan te pas om de vakantie voort te kunnen zetten. Daar sta je dan. Gelukkig hadden we wel wegenkaarten mee, want de leenauto had natuurlijk geen navigatiesysteem aan boord.
Achteraf bleek bij (nadere) inspectie dat de oliepomp niet helemaal in orde was en gaf niet onder alle omstandigheden voldoende druk. Kosten € 750,- na je vakantie.
Een paar maanden terug, ging het temperatuuralarm af. De koelvloeistoftemperatuurmeter stond inderdaad veel te hoog. Kun je weer niet verder. De dealer stelde vast dat de thermostaat niet open ging en dat de waterpomp stuk was. Kosten € 650,- Inmiddels heb ik vastgesteld dat de auto ook wel wat olie is gaan gebruiken. Het verbruik, van olie, valt nog wel ’ruim’ binnen de fabrieksnormen, maar ik heb inmiddels niet zoveel vertrouwen meer in deze auto. Daarnaast zijn in de periode dat ik de auto heb al diverse plastic onderdelen vervangen. Van asbakjes tot de spiegelverstelling. Het lijkt wel alsof het plastic zodanig aan milieunormen moet voldoen dat het in de auto al verteerd.

Al met al heb ik de uitspraak gedaan, dat men mij niet meer in een VAG-produkt zal vinden. Als het kwaliteitsmerk van VAG 100.000 tot 150.000 km zoveel problemen geeft, heb ik geen zin in enig produkt van VAG.
En voor iemand het vraagt, de auto heeft altijd de voorgeschreven servicebeurten gehad en ik heb altijd alles laten vervangen als dat aangegeven werd vanuit de garage! Zonde dat een zo fijne auto is opgebouwd uit zulke ondeugdelijke componenten. Wij hebben met deze auto mer pech gehad dan met AL onze voorgaande auto’s bij elkaar.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.