Audi A6 1.8 5V (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 1.8 5V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 101.661 km |
KM-stand laatst | 362.832 km |
Familieauto
- 362.832 km
ERVARINGEN
225.000 KM 22 JANUARI 2008
NOTA BENE: het betreft hier een al eerder ge-updated verslag over de Audi A6 1.8 5V dat is gemaakt in 2004 (zie elders in MyReview). Hieraan voegde ik eerder (in 2011 en in 2013) updates toe. En nu (april 2023) dus nog een.
De sterke punten zijn blijven staan. Al is de auto nu wel 26 jaar oud en zijn de eisen dezer dagen natuurlijk anders dan destijds…
De Audi A6 is (voor een auto uit 1997 dus) in deze uitvoering een zeer prettige reisauto die veel ruimte biedt, met een relatief kleine motor aardig soepel tot zijn prestaties komt en relatief zuinig is. Het verbruik komt bij mijn rustige rijstijl nooit onder 1:10,5. Een enkele keer gaat een tank leeg met een gemiddeld verbruik dat zelfs gunstiger is dan 1:14 (het record is 1:14,9).
Het verbruik is met de jaren en kilometers niet toegenomen. Kracht is er ook nog genoeg, zo bleek in 2011 de topsnelheid (geijkt op de navi en in twee richtingen gemeten op een vlak stuk Duitse Autobahn en met vijf mensen aan boord) 197 km/u. Een op tien haal je dan niet...
Hieraan kan na vele jaren rijden worden toegevoegd dat het een rustgevende auto is om mee te rijden en dat is in het drukke randstadverkeer een niet te onderschatten voordeel. Ook wegligging en besturing blijven goed bevallen al zou de vering iets steviger mogen zijn.
De zwakke punten wegen niet zodanig zwaar dat die het positieve beeld dat hierboven is geschetst verpesten. De kofferbakbodem is niet vlak, rijden over tramrails is minder prettig en vooral: de motor maakt teveel lawaai in het gebied tussen 3.000 en 4.500 toeren per minuut. Dit is overigens na montage in 2005 van een nieuw flexibel uitlaatdeel wel beter geworden.
Financieel is er een duidelijk mindere periode geweest. Gebleven is de voor de tweedehandsrijder aangenaam lage afschrijving die omstreek 1.000 Euro per jaar bedraagt. Ook het verbruik is voor zo'n auto goed. Maar met het ouder worden van de auto nam de onderhoudsbehoefte toe en dan wordt soms duidelijk dat aan het rijden in een dergelijke auto toch een prijskaartje hangt dat wel eens met een vork geschreven lijkt..... Er is een aantal zaken stuk gegaan die naar mijn mening een langer leven beschoren hadden moeten zijn. Dat heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de kosten, maar ook voor de betrouwbaarheid. De opsomming volgt hieronder bij de problemen tot nu toe.
PROBLEMEN
225.000 KM 22 JANUARI 2008
Geen probleem maar wel duur: de jaarlijkse onderhoudsbeurt kost gemiddeld rond de 1.000 Euro. Gek genoeg lag dit bedrag de laatste jaren lager (tussen de 400 en 700 euro)
Storingen en tussentijdse reparaties:
Twee dagen na afloop van de garantieperiode in 2004 begaf de katalysator het. Coulance zat er niet in en dat is gezien de leeftijd van de auto en de destijds betaalde prijs in relatie tot de leeftijd begrijpelijk. Een nieuwe via Pon (inporteur Audi) is 1.000 Euro. Ik heb er toen zelf een geïmporteerd uit Duitsland (jawel, gewoon een nieuwe originele van Audi) en was daarvoor inclusief montage in Nederland net 600 Euro voor kwijt. Heren Pon in Leusden, hoe zit dat???
Een jaar later, bij 117.000 km ging ook het flexibele tussenstuk van de uitlaat tussen spruitstuk en katalysator stuk. Een pijp van een paar decimeter voor de vriendenprijs van 350 Euro. Met als prettige bijkomstigheid een auto die stiller werd en dat ook is gebleven.
Bij kilometerstand 137.000 een dure reguliere onderhoudshandeling: het vervangen van de distributieriem en - niet onbekend bij een VaG-product - een draagarm rechtsvoor en alle rubbers van de voorwielophanging. Deze beurt kostte met nog een stel bijkomende werkzaamheden 1.459 Euro en kan wat mij betreft als normaal onderhoud worden gezien.
Bij 146.000 kilometer de eerste keer dat de auto mij heeft laten staan, hetgeen overigens mijn eigen schuld was. Door het laten branden van het leeslampje was de accu leeg en ook defect geraakt. De ANWB bracht uitkomst en een nieuwe accu. Binnen twintig minuten overigens, hulde! Een dag later bezoek aan de dealer voor het resetten van de electronica.
Tot zover een acceptabel verhaal, maar na deze episode dreigde het beeld ten kwade te kantelen.
De narigheid begon met een ernstige storing bij 157.000 kilometer. Door een lekkage in de oliekoeler is alle olie in het koelwater gestroomd. Dit had eenvoudig tot zware motorschade kunnen leiden, temeer omdat zowel de aanwezige koel- en olietemperatuurmeters als de diverse waarschuwingslampjes geen alarm sloegen. Door stom toeval (een van de kinderen zag na een lange rit een bruinige drab onder de auto liggen) konden we de auto net op tijd laten afslepen ter reparatie. De reparatie was duur: 671 Euro vooral vanwege het slepen en het inwendig moeten reinigen van motor en koelsysteem.
Slechts een paar honderd kilometer verder ging het rechter voorwiellager kapot. Deze reparatie was 260 Euro. Gezien het feit dat de auto dagelijks in een historische binnenstad in krappe plaatsen wordt geparkeerd en het ’meepakken’ van stoepranden daarbij onvermijdelijk is, is dit de auto m.i. niet aan te rekenen maar het was wel weer een tussentijdse reparatie.
Enkele duizenden kilometers verder bleken beide claxons kapot. Vervanging en montage leverden een rekening van 200 Euro op. Bovendien kon de importeur de delen pas leveren na zes weken. Onaanvaardbaar lang voor een dergelijk onderdeel dat toch essentieel is voor de veiligheid.
De grootste tegenvaller volgde bij kilometerstand 167.500: door een defecte waterpomp is de koppakking lek geraakt. Opnieuw een stranding en een grote reparatie die ongeveer 1.200 Euro heeft gekost.
Al met al werd de vraag opgeworpen of de kwaliteit van althans dit exemplaar recht doet aan de reputatie van kwaliteit die Audi heeft. Uiteraard kunnen er zaken kapot gaan aan een auto van destijds 11 jaar oud en een kilometerstand van bijna 170.000. Maar het aantal storingen en bijbehorende reparatiekosten (2.500 Euro binnen 10.000 kilometer!!) en uitval van de auto overschreden in 2008 het aanvaardbare. Zou dit patroon zich hebben doorgezet dan had ik een andere auto aangeschaft en dat had dan heel goed geen Audi meer kunnen zijn. Hierover heb ik ook met mijn garage gesproken, zij gaven het advies door te rijden.
Inmiddels zijn we jaren verder en sinds de grote reparaties bij 167.500 kilometer is er niets wezenlijks meer stuk gegaan tot voorbij de 300.000km. In dit geval het goede advies van de garagist dus.
Er is wel onderhoud geweest: de remschijven vóór en de blokken rondom zijn in 2011 vervangen (inclusief beurt en APK bijna 700 euro. Daarvoor al de rubbers van voorwielophanging, de veerpootlagers, een stuurkogel en de motor- en versnellingsbaksteunen. Dat ging alles bij elkaar over de 1.000 euro inclusief beurt en APK. En levert een weer veel strakker rijdende auto op. Voorafgaand aan eerder genoemde snelle rit door Duitsland zijn er ook twee nieuwe voorbanden omgelegd a 200 euro.
Het olieverbruik is iets toegenomen en ligt nu (2011, 225dkm) op 1 liter per 10.000 kilometer. Dat schept voldoende vertrouwen in de toekomst om nog een paar jaar door te rijden. Op naar 300.000km?
Zoals eerder gezegd is het onderhoud weliswaar niet goedkoop maar zijn er ook de nodige zaken die meevallen. Alle functies van de auto werken probleemloos en naar behoren, ook traditioneel gevoelige zaken als electrische ramen, airconditioning (netjes 1 x per 2 jaar servicebeurt) en centrale vergrendeling. Aan het remsysteem, het electrische systeem (behalve de accu, de claxon en soms een lampje), het motormanagement, de carrosserie, de besturing en het interieur van de auto zijn nooit reparaties uitgevoerd anders dan het reguliere onderhoud: alles werkt probleemloos.
Verder is het m.i. indrukwekkend dat na 14 jaar en 225.000 kilometer intensief gebruik (door een gezin dat is gegroeid tot vijf personen) het interieur nauwelijks slijtagesporen vertoont (behalve de vloermat linksvoor en de pookhoes) en volledig rammelvrij is. Er zijn ook reguliere onderhoudskosten die verhoudingsgewijs netjes zijn. Zo kostte een set van vier nieuwe zomerbanden (Continental) 320 Euro, inclusief montage.
Al met al: een fijne (reis)auto die verhoudingsgewijs betaalbaar is in het dagelijks gebruik. Met name bij de kwaliteit van het koelsysteem zet ik vraagtekens. Overall en over de hele gebruiksduur scoort de betrouwbaarheid en het kostenverhaal (weer) een ruime voldoende.
Naar aanleiding van mijn eerdere ervaring (kapotte waterpomp) heeft een aantal lezers gereageerd. Kort gezegd zou de waterpomp al dan niet met de distributieriem moeten worden vervangen. Ik heb dit nagevraagd bij o.m. de garage, de ANWB en de importeur. Ook hier is men het onderling niet eens, u bent dan ook in goed gezelschap :-). Ik denk evengoed dat ik bij de volgende riem voor alle zekerheid de pomp en spanrollen maar wel laat vervangen.
UPDATE 252.000KM, mrt 2013. Inmiddels is de kaap van de kwart miljoen kilometers genomen. Bovenstaand beeld is eigenlijk onveranderd, er zijn tot zeer recent geen problemen of onkosten geweest. De rijeigenschappen en het verbruik waardeer ik ook niet anders dan eerst, het blijft een fijne auto waar iedereen ruim inpast en die de tand des tijds en de gesel van een opgroeiend gezin aardig weet te weerstaan.
Aan de woorden 'zeer recent' kunt u hem al zien aankomen, direct na het bereiken van de 250dkm waren er twee tegenvallers. Ten eerste ging een bobine stuk en dat leverde een sleepsessie via de ANWB op (doorrijden ging op zich nog wel omdat de auto meer bobines heeft maar naverbranding in de uitlaat is slecht voor de katalysator en die kat is (zie eerder in deze review) een duur ding). Dezelfde middag reden we weer. Schade: ruim 300 euro inclusief montage.
En dan de Grote Beurt, niet voor niets met hoofdletters geschreven alhoewel bijna alles wat mij betref normaal onderhoud is: nieuwe distributieriem (en jawel, met nieuwe waterpomp en spanrollen, zie eerdere reacties). De oliekoeler bleek (weer) te zweten en die is gezien de ellende rond 167.500km dus preventief vervangen. Dit onderdeel is niet zo duur - minder dan 100 euro maar dus ook niet zo goed kennelijk. Nieuwe schijven en blokken achter, een aantal slangen preventief vervangen, een beurt voor de airco met bijvullen en nieuw filter, een lekke klepdekselpakking vervangen, en de grote beurt en APK zelf natuurlijk. Dat is dan 1.800 euro... en daarmee is wel al het voorzienbaar onderhoud zodat we er inderdaad tot 300.000 km tegen zouden moeten kunnen, reguliere beurten daargelaten. En alles (en dat is veel) dat tot op heden niet kapot ging moet natuurlijk wel heel blijven.
UPDATE 362.000KM, april 2023
Inmiddels zijn we 10 jaar verder sinds de vorige update en zijn we de 300.000 km ruim voorbij. Dat is redelijk probleemloos verlopen tot 314.000 km.
Wel is in de zomer van 2013 het expansievat van het koelsysteem gescheurd. Dat was na een rit van 27 km over een 4x4 trail. Die was nodig om een blokkade van Franse vrachtwagenchauffeurs te ontwijken. Dat er dan iets stuk gaat mag denk ik de auto niet verweten worden… In 2014 zijn de voorste schokbrekers vervangen.
Begin 2016 kwam er een groot probleem: de versnellingsbak leek op. Dat begon met het uitvallen van de schakelaar die de achteruitrijlichten moet inschakelen. Kort na de vervanging ervan wilde eerst de vijfde en daarna ook de eerste versnelling niet meer inschakelen. De diagnose: bakrevisie. En gezien de dagwaarde van de auto ook einde verhaal. Ik heb als vervanger een Volvo S80 gekocht.
Maar….
Op de terugweg van de garage waar ik het koopcontract van de Volvo had getekend heb ik toch nog eens geprobeerd naar de vijfde te schakelen en dat lukte. Kort daarna deed ook de 1ste het weer… en had ik dus 2 grote sedans voor de deur staan. Niet handig.
Ik heb de Audi naar een transmissiespecialist gebracht. Die dacht dat de bakolie verversen voldoende zou moeten zijn. Dit is gedaan en hij bleek gelijk te hebben.
Idee was om na deze actie de Audi te verkopen. Dat was buiten het gezin gerekend: dat wilde geen afscheid nemen van de Audi met alle herinneringen die erbij horen. Dat wil
ik ook niet dus is de auto wel met pensioen als dagelijkse auto maar rijden we er toch nog regelmatig in.
Het aanhouden van de Audi bleek ook een goed idee omdat juist de Volvo veel onderhoud nodig bleek te hebben en ons een paar keer heeft laten staan. De Volvo is daarom in maart 2019 ingeruild op een VW Passat variant die het heel veel beter doet (review volgt).
De Audi is gebleven als onze 2e auto. Om dat mogelijk te maken is van 2021 tot nu wel flink groot onderhoud uitgevoerd. Er kwam een nieuwe accu, de distributie (riem, pomp, rollen) is gedaan, de motorsteunen zijn vervangen, er kwam een nieuwe startonderbreker en de koppeling met vliegwiel is vervangen. Het tweemassa vliegwiel was versleten. En het reguliere onderhoud is altijd goed bijgehouden.
Nu staat de Audi er goed bij. Alles werkt, het olieverbruik is nog steeds laag. Wel is het stuur, de pook en de vloerbedekking tot op de draad versleten.
Hij rijdt ook nog steeds prima. Die mening wordt gedeeld door mijn zoon van wie de komst ooit de aanleiding was de Audi te kopen… mijn oudste dochter denkt er anders over en zij rijdt liever in de Passat. Dat heeft te maken met de schok die soms door de aandrijving gaat bij het schakelen en langzaam rijden. Daar zal naar gekeken moeten worden…. Misschien dat de aandrijfassen minder worden? Klusje voor een specialist.
Een heel ander issue is dat onderdelen schaars beginnen te worden. En dat maakt het onderhoud voor de garage waar ik altijd kom inmiddels een aardige uitdaging. Ik zal denk ik naar een specialist moeten overstappen. Maar ja, dat hoort bij het blijven rijden in een auto die inmiddels aardig richting klassieker gaat….
Daarom is er ook die Passat als dagelijkse auto. Met de Audi erbij voor als ik niet ergens héén moet maar de rit zelf is waar het om gaat…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.