Audi A5 Sportback 3.0 TDI 204pk (2013)

autoreview

Audi A5 Sportback 3.0 TDI 204pk (2013)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 3.0 TDI 204pk
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst71.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

Audi A5 Sportback 3.0 TDI Multitronic

specs:

150 kW - 204 pk
400Nm (1250-3500)

opties:
- Dakotagrijs
- granaatsteenrood nappaleder
- sportstoelen
- 18" S-line velgen
- verwarmde voorzetels
- inklapbare buitenspiegels
- Acoustic Parking System voor- en achteraan
- cruise control (niet adaptief)
- GPS Plus
- Side Assist
- Drive Select
- GSM pre-installatie Bluetooth
- achterbank 3 plaatsen
- 230V stopcontact achter
- trekhaak

voor de aankoop:

Ik droom al jaren van een A5, en mijn A2 wil maar niet stuk.. nu al 12 jaar en 415000 km. Maar eens moet de beslissing toch vallen, en ziedaar.
Eerst de testritten: vermits ik toch de overstap naar een automatische versnellingsbak ga maken, heb ik eerst testgereden met
- A3 3-deurs 2.0 TDI 150 S-tronic Ambiente met zo ongeveer alle mogelijk opties op. Ik had een 2.O TDI S-tronic Sportback gespecifieerd, maar die hadden ze niet. Ik kon daarachter wel een Sportback ook testen - zie verder.
Mijn bevindingen: het sportonderstel is verrassend comfortabel, de S-tronic (de 6-versnellingsversie) kon mij niet echt overtuigen. Zolang je versnelt is alles in orde, maar ga flink op de rem, neem een bocht en geef vol gas, dan verslikt de S-tronic zich, want hij moet twee versnellingen omlaag, en dat was niet voorzien. Bovendien vond ik dat de bak traag reageerde op volgas. Ook heb ik alle Audi assist snufjes kunnen ervaren (side assist, lane warning, collision warning, etc) waarvan enkel de eerste mij wist te overtuigen. Een visuele aanduiding krijgen van een auto in de dode hoek (links en rechts) is best handig. Voor de rest valt op hoe mooi de A3 wel is vanbinnen. Enkel de rubberen ventilatieroosters ogen goedkoop.
- A3 Sportback 1.6 TDI S-tronic (7-traps). Deze had de normale vering, en het moet gezegd, de sportvering van de vorige A3 beviel mij beter: stevig doch comfortabel. De combinatie 1.6 TDI + 7-traps S-tronic was echter aangenamer dan de 2.0: minder last van 'latency' (hoe zeg je dat nu), en eigenlijk gaat die 1.6 best goed vooruit.
- dan, de A5 Sportback 3.0 TDI met Multitronic. Dit is thuiskomen. Ik kan geen minpunt verzinnen. Ik ben misschien ook niet echt objectief te noemen hier.. de Multitronic is een wonder - maar naar
sensatie moet je niet zoeken want die is er niet, en die zoek ik ook niet. Geef je volgas dan versnel je - ik zou haast zeggen onmerkbaar, behalve dat het overige verkeer lijkt stil te staan. Rij je rustig dan zorgt het koppel op lage toeren ervoor dat je vlot meekomt in het verkeer, aan 1000 toertjes per minuut. Een beetje met de Drive Select gespeeld, en met de S-stand van de Multitronic, maar ik ben vooral gesteld op het comfort van de automatische versnellingsbak en heb het zo gelaten.

Nu was er net een actie op een S-line (sportonderstel, sportstoelen, 18" velgen etc), 1500€ korting, en vermits ik toch al sportstoelen en 18" velgen wou, heb ik daar ook eens mee gereden:

- A5 Sportback 2.0 TDI 177 S-line quattro S-tronic (7-traps, maar niet dezelfde als die van de A3 1.6 TDI!)
Nou, dat was snel beslist: die S-line is mij véél te hard, echt niet aangenaam. Je kan ervoor kiezen de vering niet te laten verlagen (dat maakt 1 cm verschil), maar dat zou toch niet voldoende zijn vrees ik. Bovendien heb je in een S-line de keuze tussen de volgende binnenbekledingen: zwart leder/stof, zwart leder/alcantara of zwart leder/leder.. alle standaard met een dakhemel in het zwart, en dat is een beetje een doodgraverssfeertje.
Aan de andere kant was deze 2.0 met quattro en 7-traps S-tronic merkelijk beter bij de les dan de 6-traps in de A3. De ene S-tronic is duidelijk de andere niet.

Een A5 SB 3.0 TDI Multitronic dus! Restte alleen nog de kleurtjes en de opties. GPS toch maar genomen omdat het (ook alweer ingevolge een promotie) slechts netto 800 € extra was.
Wat de kleuren betreft moet mij toch van het hart dat er slechts weinig standaardkleuren zijn bij Audi.. binnenkleur: zwart, grijs, bruin, beige, zilver - en granaatsteenrood, de enige die (een beetje) uit de band springt en het dus is geworden. De andere optie was Audi Exclusive, maar die prijzen zijn waanzin, en het liep nu al behoorlijk uit de hand.
Als buitenkleuren heb je zwart, grijstinten, wit en dan donker- en lichtblauw, en paarsrood. De mooie kleuren misanorood en daytonagrijs zijn.. enkel in combinatie met S-line verkrijgbaar, alsook het prachtige geborstelde alu inlegwerk. Zucht.
Het is uiteindelijk Dakotagrijs geworden, wat eigenlijk lichtbruin metallic is, en het moet gezegd, het oogt in het echt heel wat chiquer dan op de configurator.

02/08/2013 - 0km
Wagen opgehaald. Ik ben de koning te rijk.

+ oo wat is hij mooi, binnen zowel als buiten.
+ sportzetels: de hellingshoek van de zitting aanpassen, beensteun uit en mijn benen zijn volledig ondersteund, dit zit voortreffelijk.
+ kickdown. Dit gaat hard, en méér dan genoeg zelfs.
+ een economyrun van 50 km kwam mij op 4.5l (boordcomputer) te staan. Zelfs bij een geschatte 10% afwijking zit ik nog steeds onder de 5l/100km .. Overall draait het rond de 6l/100km (werkelijk verbruik). Ik ben wel een zuinige chauffeur te noemen.

+/- side assist: zetels en spiegels perfect ingesteld, en ik héb helemaal geen dode hoek. Nu, volledig nutteloos is het ook weer niet. Maar ik ben niet zeker dat ik het een volgende keer nog zou bestellen.


- de achteruit is wat grillig, reageert niet altijd even goed/snel op het gas
- het start-stopsysteem is om gek van te worden; slaat af als ik het niet wil, en aan als ik het af wil hebben. Ik zet het gewoon uit, maar dat moet ik natuurlijk elke start opnieuw doen.
- geen visuele aanduiding dat de lichten branden. Ik zet zowel de ruitenwissers als de lichten op 'auto' met de bedoeling er niet maar naar om hoeven te kijken - maar bv. bij regenweer wil ik graag dat de lichten branden - maar ik kan niet zien of ze het doen.
- de hoogteverstellingshendels van beide voorzetels lijken wat los te zitten. Ze rammelen niet, maar vergeleken met zowat alle andere schakelaars en hendels voelt het goedkoop aan.
- de binnenspiegel staat bij opstarten steeds opnieuw op zelfdimmende modus. Vermits ik wel een zelfdimmende binnenspiegel heb (dat was standaard), maar geen zelfdimmende zijspiegels, verkies ik om de binnenspiegel ook niét zelfdimmend te maken. Helaas wordt die setting elke keer opnieuw teniet gedaan als je start. Ik ben er ondertussen wel aan gewoon geraakt..
- reflecties in de zijspiegels van de chromen dashboard omlijstingen en sfeerverlichting
MMI:
- draairichting MMI-knop is niet intuïtief.
- Jukebox behoudt de volgorde van de tracks op een CD niet, of niet altijd.


8500 km

Een controle tussenin, op verzoek van de dealer. Ik had ze laten verstaan dat ze geen olie moesten bijvullen omdat mijn kast nog vol 507.00 staat. Ze hadden dan nog wat ruitewisservloeistof bijgevuld, en dat niet aangerekend, uit de goedheid van hun hart.
Ondertussen ben ik er wat aan gewoon geraakt, het verschil in formaat met de A2 is wel groot. In de praktijk betekent rijden dat je je continu moet inhouden, of je rijdt illegale snelheden. Ik heb maar direct een waarschuwingssignaal geprogrammeerd aan 130km/h, met al die camera's langs de weg..
Ik heb de Drive Select ingesteld op de Individual modus, comfort gasrespons en dynamic stuur. De andere modi zijn mijns inziens nutteloos: in Economy reageert de auto zo traag dat je al evengoed een 1.6-je had kunnen nemen, Auto past je aan aan je rijstijl, maar vermits die van mij zeer rustig is komt dat aardig in de buurt van Economy, en 'Dynamic' kan je eenvoudig selecteren met de hendel. In die laatste modus reageert de auto zeer goed, maar wel ten koste van het verbruik.
Het moet gezegd dat het stuur niet erg veel vertrouwen inboezemt, soms zijn er vreemde reacties - het probleem is dat je er moeilijk de vinger op kan leggen. Volgas accelereren en ondertussen op een smalle weg inhalen is niet aan te raden, de voorwielen kunnen het niet aan. Misschien toch maar een quattro overwegen volgende keer? Die is wel een slordige 7000€ duurder, en verbruikt ook aanzienlijk meer.

07/2014

  • 30.000 km

Net geen jaar oud, en we moeten al een eerste keer op onderhoud. Oliewissel en een paar filters vervangen, 380€. Dat blijkt de normale prijs te zijn.
Nu, ik ben zeer tevreden met mijn keuze. De Multitronic is onklopbaar qua comfort, het verbruik is belachelijk laag en de prestaties zijn ruim voldoende.
Wat ik wel vreemd vind aan de Multitronic is dat in Dynamic mode of Sportstand er 8 voorgeprogrammeerde 'versnellingen' zijn. Ik verkies echter de traploze modus, en had daar dan ook graag een Sportstand in gehad, met verhoogd vrijlooptoerental en snellere reactietijd.
Olieverbruik: ik heb 0.2 liter olie moeten bijvullen op 30000km. Het oliepeil is enkel af te lezen op het MMI-scherm, en is de eerste 3000km snel gezakt, daarna zeer langzaam. Ik denk dat ik de volgende 30000km niets zal moeten bijvullen, en dat is toch wel een verschil met de A2, waar ik een liter per 15000km moet toevoegen.

03/2015 (55.000km)

Xenon-lamp kapot, netjes onder garantie vervangen, gelukkig. Schijnt prijzig te zijn, ik hoop dat de andere lampen het wat langer uithouden.

05/2015 (60.000km)

Tweede onderhoud, 820€!? Blijkt dat elke 60000km de olie van de Multitronic wordt vervangen, 7 liter aan 27€ per liter! Bovendien is dit een olie die je niet zomaar in de handel vindt - in tegenstelling tot de VW 507.0 waar ze meer dan het dubbel voor vragen dan de prijs die je zelf in de winkel betaalt.
Daar gaat er trouwens ook al 6.5l van in. Wel geen druppel olie verbruikt de laatste 30000km.
De auto wordt wel (nog) zuiniger. Gemiddelde zakt naar 5.6l, en een nieuwe economyrun over 50km kwam op een onvoorstelbare 3.9l (op de boordcomputer wel, maar zelfs dan nog). Screenshot op aanvraag ;-)
Dus ja, die officiele cijfers zijn haalbaar - echt leuk is het wel niet ;-)

08/2015

  • 71.000 km

Daar gaat de tweede Xenonlamp. Net buiten garantie, maar toch cadeau gekregen van de dealer, gelukkig.
Als die dingen blijven stukgaan elke 50-70 duizend km, zie ik er absoluut het nut niet van in. Hout vasthouden..

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.