Audi A5 Sportback 2.0 TDI 177pk Pro Line S (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Sportback 2.0 TDI 177pk Pro Line S |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 144.600 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
Een week lang in het bezit van mijn Audi A5!
- 145.200 km
Zoals de titel al verklapt ben ik nu een week in het bezit van mijn Audi A5 2.0 TDI 177 Pro Line S (foto volgt snel). Uiteraard kan ik er nog niet heel veel zinnigs over zeggen maar deze eerste review is dan ook meer bedoelt om wat zaken die mij nu al opgevallen zijn te vermelden, en mijn eerste ervaringen te delen.
Het eerste wat mij opgevallen is op (helaas) een negatieve manier is het verbruik: na ongeveer 600 km gereden te hebben haal ik een gemiddelde van 1 op 12. Dit met een neutrale rijstijl, op de lange stukken cc en soms gas erop bij o.a. inhaalacties. Bewust de keuze voor een 2.0 gemaakt júist omdat een 3.0 teveel zou verbruiken. Oké, het helpt dan ook niet echt mee dat er 255/35 19 banden onder zitten maar dan nog, zoveel kan dat toch niet schelen? Of wel? Zou graag jullie ervaringen/meningen hierover horen in de comments.
Overigens, over de banden gesproken, man man man... wat een bochtenmonster is deze auto i.c.m. deze banden zeg! Ik jaag hem met gemak op hogere snelheden (geen gevaarlijke situaties voor mij of overige weggebruikers) de bochten in en de auto blijft even strak op de weg liggen als het gezicht van Patricia Paay. Dus een dik! pluspunt.
Kofferbak is opvallend groot voor een coupe, ik zou er bijna aan denken om een verhuisbedrijf te starten omdat ik er met gemak 3 huizen tegelijk in gooi; ter visualisatie, heb je een beetje een idee.
Elke keer als ik over een drempel, of (grote) oneffenheden, rijd komt er een geluid van de hoedenplank alsof deze niet goed vast zit. Begint me langzaamaan te irriteren en heb het dan ook gecheckt maar niks aan de hand, tenminste zo lijkt het. Zal het binnenkort ook even voorleggen aan een expert.
Die multitronic... wauw. Wat een bak! Zolang ik er geen problemen mee krijg blijf ik er verliefd op, dat is zeker. Zo soepel en zo vloeiend, zo mooi had ik het niet durven dromen.
Voor zover mijn eerste ervaringen, updates zullen volgen!
Een aantal maanden later...
- 154.000 km
Ongeveer 10.000 km en een aantal maanden verder een tweede review over deze Audi A5. Het is één van mijn eerste auto's ooit (wel in veel verschillende soorten auto's gereden) maar nog nooit ben ik eerder zó verliefd geweest op een auto. Qua exterieur en interieur zit het allemaal zo vreselijk goed in elkaar en ook de afstemming is heel goed voor elkaar. Daarmee bedoel ik dat de stoere exterieur eigenlijk heel mooi binnen ook weer te zien is, niet te zakelijk maar vooral juist ook een beetje badboy-achtig. Denk hierbij aan de half-lederen S-Line stoelen die als gegoten zitten en je goed knuffelen in de bochten zodat je niet van links naar rechts vliegt wanneer je een bocht lekker strak pakt. Ook de S-Line stuur, de afwerking van de dashboard en middenconsole is gewoon van hoogwaardige kwaliteit. Zo zwart als dat de buitenkant is, zo zwart is ook de binnenkant en dat is vooral wat deze auto zo stoer/geheimzinnig maakt. Getinte ramen achter zouden deze look helemaal afmaken, zal binnenkort ook gebeuren.
Voordat ik overga op de kosten die deze Audi met zich meebrengt wil ik het even kort hebben over de reden waarom ik gekozen heb voor deze auto. Ik was op zoek naar een nieuwe auto en hiervoor had ik een aantal criteria:
- Zwart (zoveel mogelijk)
- Sport look (coupe-achtig maar wel 5-deurs)
- Grote velgen (het liefst ook brede)
- Niet al te dorstig (maak zo een 35.000 km per jaar)
- Wel een beetje vermogen (minimaal 170-180 pk)
- Redelijke kofferbak
Dit allemaal heb ik dus gevonden in deze Audi A5 S-Line. Hij is dus zoals gezegd behoorlijk zwart zowel van binnen als van buiten. Ook heeft hij een bijzonder sportieve look doordat het een sportback is met grote en brede velgen. Oke hij is zo nu en dan best wel dorstig (als ik op mijn rijgedrag let kan ik de 1 op 15 nu wel halen) maar dat is ook niet heel erg gek met bijna 180 pk vermogen en 255 banden. En natuurlijk de kofferbak, groot! Past met gemak een babywagen in plus nog heel wat andere spullen. Al met al was de keuze snel gemaakt.
De kosten. Het kost nogal wat om deze Audi te rijden moet ik eerlijk bekennen. Zal proberen het financiele plaatje zo goed mogelijk in kaart te brengen. Alle bedragen zijn maandelijks. Allereerst ben ik ongeveer 300 euro kwijt aan de verzekering, dan hebben we nog de wegenbelasting wat ongeveer zo een 140 euro per maand is. Daarnaast ben ik ongeveer zo een 400 euro kwijt aan brandstof, ook dat is per maand ja. Aan onderhoud ben ik tot nu toe zo een 900 euro kwijt geweest. Dit was regulier onderhoud zoals twee nieuwe banden, olie en alle filters even vervangen. Dit is omgerekend dus zo een 225 euro per maand aan onderhoud tot nu toe. Zoals gezegd kost het dus wat, maar tot dusver is het het allemaal dubbel en dwars waard!
Overigens, de laatste tijd twijfel ik over het laten chippen van deze auto naar 205 pk en 420 nm (nu 177 pk en 380 nm). Heel groot is het verschil niet maar de multitronic bak doet me toch wel twijfelen. Weet dat er veel problemen zijn geweest met deze bak en weet dus niet zo goed of chippen wel zo slim is... hoor graag jullie mening hierover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Pro Line S-Line|LEER|NAVI|XENON|STOELVERW.|
- 2012
- 198.024 km

Audi A5 Coupé 1.8 TFSI Pro Line S-Line, Half Leder, Navi, Xenon, PDC,
- 2014
- 90.181 km

Audi A5 3.0 TFSI S5 quattro Pro Line Plus BTW Carbon CarPlay Massage Pano Full Option Dealer onderhouden
- 2017
- 86.000 km