Audi A5 Sportback 1.4 TFSI 150pk (2018)

autoreview

Audi A5 Sportback 1.4 TFSI 150pk (2018)

Signalement

UitvoeringA5 Sportback 1.4 TFSI 150pk
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst69.927 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 25.000 km

Na vijf jaar met mijn Audi A3 limousine gereden te hebben naderde de 90.000 km. Een beurt met vier nieuwe banden en vervolgens een waardedaling ná de 100.000 km dreigde. Zie de review via https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/audi-a3-limousine-14-tfsi-cod-140pk-pro-line-s-2014/

Tevens was er de hunkering naar een Audi A5 Sportback vanwege de fantastische looks en de beter toegankelijke bagageruimte door de vijfde deur. Handig met de komst van een kleine en de bijbehorende kinderwagen en overige attributen.

De eisen waren:
- benzine, minstens 190 pk
- s-line uitvoering
- 19-inch velgen
- virtual cockpit
- bij voorkeur in kleur blauw of bruin met zwart optiek voor grille en raamlijsten.

Na het maken van diverse proefritten in nieuwe en jong gebruikte 190 pk en 252 pk sterke Audi's A5 ben ik gevallen voor een Scuba blauwe 150 pk versie met 7-traps DSG versnellingsbak met slechts 18.000 km op de teller. Het vermogen is uiteraard minder dan gewenst, maar in combinatie met de razendsnel schakelde automaat mis ik het niet echt. Voor hetzelfde geld had ik ook een 190 pk versie kunnen hebben, maar die had dan zo'n 50.000 km gereden en was gespoten in de zoveelste tint grijs. De lagere kilometerstand en de blauwe kleur in combinatie met zwart optiek gaven de doorslag, ik was verliefd.

De eerste 7.000 kilometers bevallen uitstekend. Ik ben er onder andere mee op vakantie gegaan, een roadtrip door West-Europa van 3.600 km. De auto is comfortabel en relatief zuinig met een gerealiseerd verbruik van 15 km per liter en snel met de automaat in de sportstand. Het was genieten met enkele ritten door de bergen in Italië en Frankrijk over bochtige wegen.

De virtual cockpit vindt ik er prachtig uitzien, met naar wens grote of kleine tellers voor snelheid en toerental. Tijdens de roadtrip is veelvuldig gekozen voor de variant met kleine tellers en de navigatiekaart groot ertussen. De bediening van de multimedia via de MMI-plus controller met handschrift herkenning voor het invoeren van adressen werkt perfect. Leuke extra's zijn het glazen schuifdak en de internettoegang die met name handig is bij het zoeken van bestemmingen via Google Maps.

Eerste beurt

  • 30.000 km

De eerste beurt dient plaats te vinden bij 30.000 km of 24 maanden. Die km's waren als eerste bereikt. Geen bijzonderheden en de totale kosten kwamen uit op € 470 incl vervangend vervoer.

Voorbanden vervangen

  • 45.000 km

Binnenkort moet de auto voor de tweede beurt naar de dealer, omdat de vorige 24 maanden geleden heeft plaatsgevonden. Ik vermoed dat de dealer meer rekent voor banden dan de fastfitters en het profiel van de voorbanden is rond de 1,5 mm.
Ik wil Continental banden want die zitten achter ook, namelijk Sportcontact 5p. Voor kies ik voor Sportcontact 7 en ik kom uit bij Profile.
Bandenmaat 225 / 35 19 inch tweemaal incl montage, balanceren, ventiel en stikstof vulling ... dat is dan € 416 alstublieft.
Gelukkig zit er achter nog zo'n 4,5 mm profiel op. Daar rijd ik voorlopig nog even mee door.
Duur dagje, want gezien de hoge brandstofprijs ben ik deze dag ook nog € 84 kwijt aan de pomp. Dat maakt totaal € 500 autokosten deze dag.

Inruilen

  • 69.927 km

In januari 2024 zou de Audi A5 weer aan een beurt toe zijn met als extra's nieuwe achterbanden en nieuwe versnellingsbakolie voor de DSG automaat. Ga ik in dat onderhoud investeren en nog twee jaar doorrijden, of is het na ruim vier jaar tijd voor iets anders? Dat laatste.

Met pijn in het hart neem ik afscheid van deze auto die mij probleemloze kilometers bezorgd heeft. Na drie Audi's had ik graag naar een elektrische A4 of A5 overgestapt, maar helaas biedt Audi dat nog niet aan. Wellicht dat ik in de toekomst weer terugkeer naar het merk met de vier ringen als zo'n model wel in het aanbod is opgenomen. Ik ruil de A5 nu in op een ander merk: ik koop een nieuwe BMW i4.

https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/246942#reviews

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.