Audi A5 Limousine e-hybrid quattro 220kW S edition (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | A5 Limousine e-hybrid quattro 220kW S edition |
|---|---|
| Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 1.000 km |
Eerste bevindingen
- 1.000 km
Ondanks dat er nog niet heel veel km’s op de teller staan alvast de eerste bevindingen. Deze zal ik regelmatig bijwerken.
AANKOOP en SAMENSTELLING:
De aanschaf van een andere auto stond eigenlijk niet op de planning maar toen er bij de garage in het dorp een 2023 A5 Quattro met een lage km stand te koop kwam toch even gaan kijken en gaan rekenen. Mijn huidige A5 had er inmiddels bijna 170.000 km opzitten. Aangezien de waarde na 180.000 behoorlijk keldert was dit wel een soort van omslagpunt.
De aangeboden tweedehands A5 was niet naar mijn zin maar er bleek wel iets aangewakkerd. Tot mijn verbazing zag ik in de prijslijst dat de nieuwe A5 PHEV goedkoper was dan een standaard 150 pk versie. Daarnaast ongeveer 100km elektrisch (ik betaal nu voor mijn zonnepanelen in plaats van dat het wat oplevert), standaard Quattro (voordeel met de grote aanhanger aanhangwagen die ik heb) en een vermogen van liefst 299 pk. Op papier met een enigszins roze bril alleen maar voordelen.
Na een bezoekje aan de showroom wat gaan spelen met configuraties. Vrouwlief was het eens met de aankoop en na wat bekleding opties en kleuren bekeken te hebben is het de volgende uitvoering geworden:
- S edition
- Firmamentblauw metallic lak
- 5 arm aero velgen 19inch
- Privacy glas
- Zwart leder
- Tech plus pakket
- Trekhaak
- Voorventilatie
- Wandhouder Clip e-tron laadsysteem
- Bagageruimte mat
- All weather vloermatten
Onder de streep alsnog bijna 70k voor een middenklasser dus best een heel fors bedrag maar je krijgt er ook wat voor.
Deze configuratie houdt in dat de auto voorzien is van automatische cruise control, blind spot, matrix verlichting, scherm voor de bijrijder en alle gangbare zaken die je mag verwachten. Ja, zelfs een automatisch dimmende binnenspiegel die ontbrak op de 2019 A5 die we ingeruild hebben.
Het leek nog even spannend te worden aangezien er voor mijn als nieuw uitziende A5 een erg lage handelswaarde geboden werd. We hadden eigenlijk al besloten om de huidige auto door te rijden maar toen kwam er toch een beter voorstel vanuit de Audi verkoper waarmee het bij te betalen bedrag onder de grenswaarde zat die we onszelf hadden gesteld.
Voor het eerst privé een nieuwe auto gekocht. Gelukkig wel 4 jaar garantie met alle technologie aan boord. Het wachten kon beginnen. De nieuwe auto is echter bijzonder snel gebouwd en geleverd (ongeveer 8 weken) dus voor een nieuwe auto valt de levertijd heel erg mee.
BEZUINIGINGEN
In bijna elke review van deze auto zie je klachten voorbij komen m.b.t. de kwaliteit van met name het interieur. Mijn eerste indruk is dat er inderdaad kunststoffen gebruikt zijn van mindere kwaliteit in het onderste deel van het dashboard. Verder vind ik het er erg mooi uitzien/ aanvoelen. De prachtige klik/ klak knopjes van de vorige generatie ontbreken inderdaad maar de bediening van het touch screen valt me niks tegen.
Ook klachten over de portiervakken die niet bekleed zijn zie je overal terug. De nieuwe portiervakken zijn echter precies hetzelfde als bij de voorgaande A5: Niet bekleed maar wel een rubber matje onderin.
Wat ik echter wel bijna bizar vind is dat er geen mooie map wordt meegeleverd waar de papieren en het instructieboekje in bewaard kan worden maar een vodje van karton wat bijna uit elkaar valt met een verkort instructieboekje. De rest zoek je maar online op. Dit kan echt niet bij een auto van 70k.
Ook de sleutel zou je eerder plaatsen bij een VW Transporter van 15 jaar oud maar Audi doet het gewoon. Een lelijk, plastic blokje. Onbegrijpelijk gewoon!
EXTERIEUR
Natuurlijk geheel subjectief maar ik vind het zelf een mooie auto (anders had ik hem niet gekocht). Het voorgaande model vind ik mooier maar deze mag er wat mij betreft ook zijn. Jammer dat deze niet zo’n zelfde derde remlicht als de voorganger heeft.
INTERIEUR
De pianolak op de middenconsole komt ook in elke review terug. Best bijzonder dat Audi niet luistert en dit vlekken en krasgevoelige materiaal toepast. Uiteraard ziet het er nu nog mooi uit maar het schijnt lastig te zijn om dat zo te houden.
Buiten dat ziet het interieur er naar mijn idee erg mooi uit. Alles sluit mooi op elkaar aan en geeft kwalitatief een goede indruk. De lagere delen van het interieur zijn echter wel duidelijk van minder mooi materiaal.
De stoelen zitten perfect, hebben een prettige lendensteun en de stoelverwarming van zitting en rugleuning is afzonderlijk in te stellen. Helemaal top naar mijn idee.
Het stuurwiel van de S edition ligt prettig in de hand en het uitzicht op dashboard en weg zijn goed, zeker met de afgevlakte bovenkant. De (touch) knoppen op het stuurwiel doen wat ze moeten doen al had ook ik liever echte knoppen gehad. Dat werkt bewezen beter.
De beeldschermen zijn helder en zijn gemakkelijk te bedienen. Het menu lijkt in eerste instantie wat overweldigend maar de structuur zit logisch in elkaar en de basis zaken zijn snel te vinden. Het uiterlijk is natuurlijk ook een kwestie van smaak. De oude indeling met geprojecteerde tellers vind ik prettiger maar dit went best snel. Jammer wel dat er zo weinig mogelijk is qua indeling.
Mogelijkheden m.b.t. instellingen zijn er voldoende. Van (in mijn ogen) onzinnige instellingen voor verlichting met een bepaald patroon bij openen en sluiten, tot uiterst bruikbare ventilatie instellingen en mogelijkheden om temperatuur van zitting en rugleuning afzonderlijk in te stellen. Airco en ventilatie werken echter minder goed dan in het voorgaande model. Bij regenachtig weer zijn er regelmatig beslagen ruiten. Daar had het voorgaande model echt geen last van.
Puntje van kritiek vind ik de 360 graden camera. Leuke optie maar het beeld is niet geweldig en de frame rate is ronduit slecht. Schokkerig beeld met rijden en de kleuren zijn erg flets. De achteruitrijcamera uit 2019 gaf echt beter beeld. Hier dus geen voorsprong door techniek!
AANDRIJFLIJN en RIJBELEVING
De aandrijflijn reageert vlot op commando’s van het gaspedaal en dat is echt heel prettig in vergelijking met de vorige A5. Power is er meer dan genoeg en het samenspel tussen elektro en benzine motor verloopt in de meeste gevallen onmerkbaar. Dit maakt het rijden als vanzelfsprekend en zeer prettig. Met zoveel koppel vanaf stilstand begrijp ik een beetje waarom mensen met BEV’s regelmatig denken overal de klinkers uit de straat te moeten trekken.
De automatische recuperatie werkt echt heel goed. Het systeem “ziet” wat het verkeer om je heen doet en reageert daar bijzonder goed op. Je bent en blijft zelf de baas maar het systeem reageert zo natuurlijk dat dit precies is wat ik zelf ook zou doen. Betrokkenheid bij het rijden wordt hierdoor uiteraard minder omdat alles als vanzelf gaat maar dat is denk ik ook de bedoeling van deze auto. Het is geen sportwagen en dat zal het ook niet worden.
Besturing is prettig en redelijk direct zonder zenuwachtig te zijn al stuurde de voorganger duidelijk sportiever en directer. Quattro aandrijving geeft het vertrouwen dat elke situatie volledig onder controle is en het comfort is hoog. Deze auto staat op 19 inch wielen (met S onderstel) waarbij de wangen van de banden wat hoger zijn dan bij het vorige model.
Het extra gewicht van de aandrijflijn/ accu is wel duidelijk voelbaar. Drempels nemen zijn niet de favoriete bezigheid van de auto. Met name de achteras heeft echt wel wat moeite om netjes te dempen. Wanneer het budget het toelaat zou ik echt voor de elektronisch geregelde dempers gaan en als dat niet mogelijk is in elk geval een S edition voor het verlaagde onderstel.
Deze auto heeft geen daadwerkelijke verbinding meer tussen het rempedaal en de remklauwen (brake by wire). In de praktijk merk je hier helemaal niets van recuperatie en remmen werken perfect samen.
BEDIENING en HULPSYSTEMEN
Zoals bij alle auto’s tegenwoordig zijn er een heel aantal hulpsystemen aanwezig.
Automatische recuperatie: Dit vind ik geweldig. Rijden gaat echt als vanzelf maar dit heeft ook de keerzijde dat je steeds minder betrokken raakt bij autorijden. Voor comfortabel rijden is dit echter zeer prettig.
Matrix Led: Ook dit vind ik helemaal fantastisch. Eindelijk onder alle omstandigheden perfect zicht en de tegenliggers lijken er geen last van te hebben. Deze optie (in Tech Plus) raad ik echt iedereen aan.
Lane assist: Werkt weer een stukje beter dan in het vorige model. Smaken verschillen maar ik vind het prettig.
ACC: Werkt vergelijkbaar met het voorgaande model. In de praktijk rij ik ongeveer 90% op de cruise control.
Limiter: Kijkt naar verkeersborden en stelt de limiter dan ook bij wanneer de snelheid omlaag gaat. Hier moet je wel op bedacht zijn. De auto ging opeens flink in de ankers toen ik een dorp binnen reed. Wat mij betreft onprettige bemoeienis.
360 graden camera: Buiten de beeldkwaliteit een mooie feature. Je kunt aan alle kanten zien of er obstakels zijn.
Trailer assist:
Leuke feature. Ik moet er nog wat meer mee oefenen. Tot nu toe zet ik de aanhanger toch zelf achteruit maar ik denk dat dit echt een uitkomst kan zijn voor mensen die dit lastig vinden.
Blind Spot: De lampjes in de spiegels zijn nogal fel (vooral ’s avonds) en er wordt vrij vaak loos alarm gegeven. Dit had echt wel beter gekund. Het systeem wat ik in de Volvo V40 2 auto’s geleden had was beter en betrouwbaarder.
INFOTAINMENT
Het MMI systeem lijkt in eerste instantie overweldigend maar heeft uiteindelijk niet heel veel instelmogelijkheden. Zaken als olietemperatuur, wisselen tussen km/l en l/100km of een tweede trip menu zijn niet meer mogelijk. Ook een “echte” toerenteller of snelheidsmeter hoort niet tot de mogelijkheden. Beetje jammer wel maar aan de andere kant zal het ook een kwestie van gewenning zijn.
Het middenscherm waarin je de weg en andere verkeersdeelnemers kunt zien kan niet altijd goed bepalen wat voor type weg het is. Er wordt regelmatig een 2-baans weg weergegeven terwijl het maar 1 baan is of andersom. Ziet er leuk uit maar het geeft eigenlijk niet echt extra info wat mij betreft.
Het scherm met app’s is vrij in te delen en gelukkig kunnen er mapjes gemaakt worden zodat het geheel er opgeruimd uitziet en de apps in de gewenste volgorde beschikbaar zijn.
De navigatie werkt zoals het hoort en geeft mooi beeld. Het is niet meer mogelijk om de navigatiekaart voor je neus weer te laten geven dus je moet wel altijd opzij kijken. De draaiknop voor inzoomen/ uitzoomen mis ik nog wel. Dat gebruikte ik voorheen vrij veel.
De geluidskwaliteit van het systeem is in orde. Niet meer, niet minder. Wel belachelijk dat er functions on demand beschikbaar zijn waarbij extra betaald moet worden om beter geluid uit de al geïnstalleerde installatie te krijgen.
Het extra scherm voor de passagier hoefde van mij niet maar Matrix Led kon niet los besteld worden. In het Tech Plus pakket is dit extra scherm voor de bijrijder opgenomen. Het ziet er leuk en fancy uit maar wordt in de praktijk niet echt gebruikt.
VERBRUIK
Het is me nog niet geheel duidelijk wanneer de auto in automatische modus besluit dat de benzinemotor ingezet wordt en wanneer niet. Wanneer je op een provinciale weg vanuit een rotonde iets sneller optrekt, gaat de benzinemotor aan en die gaat vervolgens ook niet meer uit totdat je weer onder een bepaalde snelheid komt. Resultaat is dan een verbruik van rond de 1:15 en een elektromotor die niets doet/ verbruikt. Trek je langzaam op, dan blijft de auto puur elektrisch rijden. Het lijkt wel alsof de auto toch zelf de beste mix kan maken en zit dan met normaal rijden zo rond de 20kw/100km en een verbruik van ongeveer 1ltr/100km (buitenweg).
Puur op EV rijden kan ook. Dit gaat geruisloos en voldoende vlot. Dorp/ stad en provinciale weg heb je eigenlijk niet meer nodig dan dit. Wanneer je je een beetje gedraagt kan er inderdaad zo’n 100km puur elektrisch worden afgelegd.
Laden gaat gemakkelijk en snel. Ik laad thuis op 3 fasen (laadtoestand ingesteld op de geadviseerde 80%). De lader staat normaal gesproken op 50% (5,5 kw/h) en als ik wat meer haast heb op 100% (11 kw/h).
In Dynamic doet de motor in D vaak mee. In S altijd. De auto is dan echt behoorlijk snel maar het blijft een comfortabele cruiser. De efficiency stand heb ik nog niet geprobeerd.
PROBLEMEN
Helaas moet ik melden dat er nu al problemen zijn geweest. Bij het wegrijden vanuit de dealer ging er na 50 meter al een check engine lampje aan. Meteen omgedraaid, was het lampje weer uit na opnieuw starten. Nou ja, nieuwigheid zullen we maar zeggen.
Vervelender vond ik dat de Cruise Control na 100km al niet meer werkte. Melding “ACC Momenteel niet beschikbaar, raadpleeg instructieboekje”. Het instructieboekje gaf echter (uiteraard) geen duidelijkheid. Terug naar de garage, bleken er veel fouten in te zitten. Die zijn voor nu gewist en daarmee was het probleem verholpen. Hopen dat het niet terugkomt.
Verder werkt de digitale sleutel niet met de telefoon. Ook hier een melding “Niet beschikbaar”. Niet super belangrijk maar op zich vind ik dat functies wel moeten werken als ze aanwezig zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Test: Audi A5 - Geen mild hybrid, plug in-hybrid laat nog op zich wachten

Nieuwe Audi RS5 nu ook gespot als sedan

Toekomst Audi A8 onzeker: 'Meerdere scenario's op tafel'

Toyota Aygo X Hybrid: sterker, sneller, zuiniger én duurder




