Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI quattro Pro Line (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A5 Cabriolet 3.0 TDI quattro Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Rationele, hoogkwalitatieve sporttourer
- 80.000 km
De afgelopen 60 dkm heb ik in de A5 S-line 3L cabrio, letterlijk full options voor het grootste deel autobaan afgelegd in zowel winter als zomer.
Plusjes:
+ Betrouwbaarheid
Hier maakt Audi zijn 'Forsprung durch Technik' echt waar. In alle tijd dat ik rij is er werkelijk NIETS kapot gegaan.
+ De bouwkwaliteit is uitmuntend. Het interieur sluit keurig naadloos overal aan, niks rammelt, de afwerking is subliem. Met dak op, kun je zelfs nog bellen bij 180 km/u.
+ De beste 'diesel' die ik ooit heb gereden. Typische diesel-karakteristieken zoals het "tractorren" bij stationair, of geronk bij optrekken dan wel cruisen is niet hoorbaar en het geluid is zelfs nog sportief te noemen. Je hoort wel de turbo flink fluiten bij doortrappen wat enigszins doet associëren met haastige taxi's. Echter, vind ik de benzine (3.2) toch veel fijner.
+ Opties en speeltjes
Alles wat erop zit, is echt doordacht, alles werkt in de praktijk optimaal. Bv. de comfort key, groot-licht assistent e.a. De auto gaat niet voor een vreemde open als jij in een café ernaast zit en de groot licht assistent dimt meteen bij een hint van tegen (en zelfs voor-)liggers. Het mooiste vind ik de slimme S-stand van de auto (Dynamic en Individual). De versnellingsbak heeft steeds een snelle versnelling klaar om te accelereren, maar zodra je de cruisecontrol inschakelt, gaat na een seconde of 5 de bak automatisch in de spaar/comfort-stand met de hoogst-mogelijke versnelling. Very clever.
+ Brandstofconsumptie.
Ik haal - en ik rijd aardig door - meestal rond de 675 km uit een tank, dit is met modaal 150 op de autosnelweg en typische A2 optrekken/afremmen cycli.
Minpuntjes
- Kijk/zit-positie.
Wanneer ik prettig zit, met de stoel op de bijna laagste stand (ik ben 1,87) zie ik de motorkap, laat staan de voorkant, van de auto niet. Precies sturen is hierdoor niet mogelijk wegens gebrek aan referentiepunten. Voor velen zal dit niet interesseren maar wanneer precies stuurwerk (parkeergarage, B-wegen Zuid-Frankrijk en circuit) vereist is, vind ik dit heel onhandig. Je moet op gevoel gaan sturen. Maar in 90% van de tijd niet storend.
- Ik heb ontzettend spijt dat ik geen elektrische stoelen heb genomen, dit zorgt namelijk ook voor auto-kantelende spiegels bij inparkeren, dit mis ik.
Hiernaast rijd ik ook een 3.2 FSI Quattro coupe (8dkm totaal nu). Deze vind ik een aanzienlijk stuk leuker rijden. De benzinemotor klinkt veel mooier, trekt en rijdt soepeler en directer(geen last van turbo-lag). Hij is sneller en ik vind hem ook mooier uitzien. Maar dit is voor subjectiviteit vatbaar.
EGR-klep
- 88.400 km
Vandaag hoorde ik van diegene die ermee reed dat de Audi "iets met het uitlaatsysteem" aangaf. De auto is naar de dealer gebracht en die had het idee dat het een kapotte EGR-klep was. Gelukkig nog binnen de garantie maar wel het eerste wat kapot is gegaan bij 88k.
Verbruik
- 97.500 km
Een hele tijd geleden trip-computer 2 gereset. Maar liefst 13.000km geleden. Gemiddeld verbruik: 1L/12.2km
Vind ik niet gek voor een quattro met cabriodak dat bijna 2 ton weegt en rond de 150/160 doorrijdt. Als ik op lege B-wegen ben, houd ik me ook niet in en gaat in in Dynamic.
Onder - Overstuur
- 97.500 km
Even alle elektronische slip- en hulpsystemen uitgezet en geproefd wat de auto kon - in het nat. Onvoorstelbaar balans. Een vleugje onderstuur maar die provoceer je eigenlijk zelf. Overstuur op gas niet, wel beetje uit te lokken met dynamica. Bij racerijden blijft ie perfect tussen die twee situaties in, geweldige auto, vind hem elke keer mooier.
Dealer service en cabriodak
- 135.000 km
van den Udenhout in Den Bosch:
Om te beginnen met de dealer waar de auto geregeld komt. Hier ben ik bijzonder tevreden over. Ze zijn vakkundig, stipt op tijd met afspraken, vriendelijk, toegankelijk en betrouwbaar. Ik kom hier graag en vertrouw zonder twijfel mijn auto aan hun toe - iets waar ik al snel moeite bij heb met garages. Zo komt de A5 nooit in een om-de-hoek' garage. Ik wordt altijd goed geinformeerd over zaken en ze zijn altijd flexibel met mijn mogelijkheden in tijd (ik ben een lastige klant). Kortom, chapeau voor van den Udenhout en in het bijzonder de 2 heren aan de servicebalie.
Waar de A5 overigens gevoelig voor is, is bandenmontage. Zo heb ik banden laten wisselen 'om de hoek' en trilde de Audi. Na 3x terug te zijn geweest bij dezelfde garage bleef dit probleem aanhouden. Hierna naar van den Udenhout gegaan en deze heeft het opgelost. Blijkbaar is hier een bijzondere procedure bij van toepassing omdat het onderstel zo geadvanceerd is. In elk geval, banden wisselen doe ik alleen nog maar bij van den Udenhout en de Audi rijdt trillingsvrij tot 250km/h.
Cario dak:
Issue met cabriodak. Rond de 120dkm wou mijn cabriodak-opslagbak niet uitklappen, waardoor mijn cabriokap niet omlaag wou. Na bij Audi geweest te zijn, bleken enkele veiligheidsclipjes vervangen te zijn en deed deze het weer. Ditzelfde is 5dkm later nog eens voorgekomen. Ook weer vakkundig hersteld. Mij is geadviseerd om de kofferruimte niet te vol te stoppen (moet opbiechten dat ik deed vaak deed). Sindsdien is het niet meer voorgekomen.
Oordeel bij 145.000
De auto rijdt nog steeds geweldig. De enige issues tot nu toe waren die EGR-klep en het cabrio-dak. Verder perfect en ik ben er nog steeds dolsgelukkig mee.
Nog een pluspunt vind ik mijn B&O geluidssysteem. Ik heb deze nu vergeleken met de Bose van een Cayenne, Infinity composet en nog het e.e.a. bij concurrenten. Ik blijf erbij dat de B&O optie, dé beste optie is die je bij deze auto kunt nemen. Altijd genieten van zeer goed geluid, ook op hoog volume. Er gaat niks trillen of vervormen, niet bij techno noch bij Mozart.
Verkocht en eindconclusie
- 155.000 km
Na 155dkm en 3 jaar dienst is de Audi weg. De waardedaling is aanzienlijk. Gekocht voor €107.000 en de dealers gaven er rondom de 23-25k voor. In 2012 kreeg ik er nog 35 voor bij 90dkm.
Kritiekpunten:
Het cabriodak begon rondom 100-110dkm te storen zoals ik al eerder beschreef. Wellicht ben ik het schuld geweest door altijd zoveel in de kofferbak te doen maar Audi heeft het daarna niet 'echt' verholpen. Zo nu en dan ging ie weer niet open.
Erg gevoelig voor bandenwissels. Indien je dit niet zeer nauwkeurig laat doen, gaat ie trillen. Kom je bij een gemiddelde bandenboer, heb je daar garantie op. Ik ging naar v.d. Udenhout in Den Bosch en daar werd het op 1 keer na prima gedaan maar kostte altijd een dikke 1 of 2 uur. Enerzijds kan ik stellen: een chassis/onderstel moet zoveel mogelijk feedback geven, zonder te trillen. Indien alles goed gedaan is, doet die precies dat - maar kun je daar wel van uit gaan? Dat alles altijd goed gebeurt? Leuke vraag - in elk geval, niet altijd even praktisch omdat je naar een specialist moet. Daarbij vind ik, het is geen RS, dus ze hadden wat meer marge in mogen bouwen om dit 'probleem' te voorkomen.
Wat ook opmerkelijk is, is dat een BMW 328i uit 1995 met 200PK de Audi op de autobaan voorbij rijdt. Leuk... Dus echt snel is deze 2ton dieselmonster niet, maar wel lekker rap.
Complimenten
- Het bleef keer op keer een gave auto om mee te rijden. Balans en quattro geven echt bochtenplezier.
- De versnellingsbak is héérlijk, vooral met de flippers. Instant direct en toch soepel wanneer het moet.
- De navigatie is ontzettend praktisch, ik vond hem beter dan de A7 met de touchscreen-achtige bedienng, wat mij betreft overkill.
- Ziet er nog steeds heel stijlvol en mooi uit, met de bescheiden sportieve accenten. Ik kreeg veel complimenten en looks, vooral als je onder het rijden (tot 50km/h) het dak opengooide.
Als laatste nog een reactie op de comments:
a) Bedankt voor alle complimenten en opmerkingen.
b) Benzine is sneller, klinkt beter en rapper in reactie. nooit meer een diesel. En het liefst een coupé.
c) wat heeft zo'n ding op circuit te zoeken? Nouja.. de grootste lol wat je in een auto kunt hebben met je broek aan!
d) Goedkopere straat, duurdere auto. Duurdere straat, goedkopere auto - ik had de keus snel gemaakt.
Conclusie
Ik blijf erbij, geweldige auto maar nooit meer met dieselmotor. Hij is intelligent, praktisch, mooi en uitstekend in balans. Betrouwbaar en kwalitatief, en overtreft vele verwachtingen. Hij is duur en zal ook veel in waarde zakken. Als je dat kunt lijden, of je krijgt hem gesponsord/geleased is hij het absoluut waard. Echter voor een goede ton... zijn er vele opties en is het raadzaam goed af te wegen wat bij je past, wat je wilt en verwacht. Eén ding is zeker, de Audi stelt niet teleur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 2X S-LINE LEDER NAVI ELEK PAKKET GARANTIE NAP APK
- 2009
- 126.757 km

Audi A5 Coupé BWJ 2010 1.8 161 PK TFSI S-edition AUTOMAAT / TREKHAAK / NAVI / CLIMA / CRUISE / HALF LEDER / BLUETOOTH / LMV / PDC
- 2010
- 229.430 km

Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro Pro Line / 333 PK / B&O / Audi Exclusive / Navi / Elek. stoelen
- 2011
- 142.600 km