Audi A5 Avant TFSI 110kW edition One (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A5 Avant TFSI 110kW edition One |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 23.800 km |
Audi A5 avant
- 8 km
Midden 2024 mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitzoeken. Op dat moment reed ik al een half jaar in een Audi A4 s-edition competition als voorloopauto en deze beviel mij uitstekend.
Aangezien ik geen suv wil was de shortlist als volgt; Volvo v60, BMW 3-serie Touring of Audi A4 avant.
De BMW werd mij te duur met de gewenste opties en de Volvo kon weliswaar luxe aangekleed worden, maar die zie je wel erg veel rondrijden en is inmiddels al wat ouder aan het worden. Daarom viel de keuze weer op een Audi A4 Avant.
Echter, op het moment van bestellen had Audi de A4 net uit productie genomen en kwam de Audi A5 Avant daarvoor in de plaats. Dit vond ik een zeer mooie auto en met een Edition One pakket lekker aangekleed voor een (relatief) scherpe prijs. Deze auto werd in Oktober 2024 besteld zonder dat ik had proefgereden of de auto in de showroom had gezien. Maar op basis van de ervaringen met de Audi A4 toch besloten deze te bestellen.
In Januari 2025 was de auto gereed voor levering en kon ik de auto bij de dealer ophalen.
De eerste indrukken zijn positief. Hij voelt wat groter aan dan de Audi A4 ( wat ook wel zo is) en rijd soepel en confortabel.
Het MMI systeem werk feiloos en laat zich gemakkelijk bedienen. De knoppen op het stuur en voor de verstelling van de spiegels hadden van mij wel gewoon knoppen mogen zijn zoals in de Audi A4, de huidige touchpads bedienen toch stukken minder fijn, maar dit went vanzelf.
Eerste KM's
- 8.100 km
De eerste 8000 KM staan op de teller en de auto bevalt nog steeds erg goed. Het comfort is uitstekend. Wel merk je dat de auto nogal zwaar is met 1650kg voor de motor. 150pk is wel het minimum volgens mij, maar over het algemeen kom je goed mee met de rest van het verkeer.
De stoelen zitten ook uitstekend en laten zich goed instellen.
Opvallend ook dat je de veiligheidssystemen makkelijk kan uitschakelen via de snelkeuzetoets op het stuur. Hier heb ik de snelheidswaarschuwing onder gezet zodat deze met 1 druk uit te schakelen is. Geen gezoek in menu's dus.
Het verbruik is redelijk stevig en hoger dat dat van de Audi A4 met gelijkwaardige motor. Gemiddeld zit het ergens rond de 1:13. Ik rij wel veel file, dus dat zal zeker van invloed zijn op het verbruik.
Ook kreeg ik een melding van de Audi dealer voor een software update. Hoewel er niets mankeerde aan de auto werd toch aangeraden om deze spoedig te laten uitvoeren en dit dus ook gedaan.
Camara valt af en toe uit
- 15.300 km
De auto bevalt nog steeds uitstekend. Wel valt op dat de camara af en toe bij starten niet meer functioneer. De melding " camera niet beschikbaar" verschijnt in beeld. Na een keer opnieuw starten is dit verholpen en is de camera weer beschikbaar.
Camera doet het niet meer
- 17.850 km
De camera is er inmiddels helemaal mee opgehouden. Ook wanneer ik opnieuw start blijft de melding " camera niet beschikbaar " in beeld verschijnen.
Inmiddels is er een afspraak bij de dealer gemaakt voor na de vakantie i.v.m. drukte en de vakanties om dit te laten verhelpen.
Verder bevalt de auto nog prima. Nog steeds zie je dit model maar weinig op de weg en veel mensen vragen welk model dit precies is. Veelal wordt de auto aangezien voor een A6.
Storingen
- 20.300 km
2 dagen voor vertrek naar Italie verschenen er ineens meerdere storingen op het scherm.
's morgens nog met de Audi gereden en er was niets aan de hand en 's avonds bij het starten kwamen er meerdere meldingen in beeld.
TPMS, bandenspanning, remsysteem en wiel los waarschuwing.
Uiteraard de wielen nagelopen en deze zaten prima vast. Daarna naar de pomp gereden (1,5 km) om de banden op spanning te brengen. Eenmaal op de terugweg merkte ik dat de auto niet meer van de tweede naar de derde versnelling schakelde. Na een paar keer met de schakelflippers proberen schakelde hij toch naar 3 maar verder niet. Eenmaal vlakbij huis kreeg ik de melding " koelvloeistof temperatuur te hoog" Aangezien het nog 200m naar mijn oprit was doorgereden. Eenmaal op de oprit trok ik de motorkap open en de koelvloeistof spoot eruit.
Via de leasemaatschappij de plaatselijke Audi dealer ingeschakeld en deze was binnen een half uurt terplaatse.
Via de laptop kon men zien dat er meer dan 100 foutmeldingen in het systeem zaten. Deze gereset maar na 1,5 uur kon men het toch niet helemaal oplossen. Verzoek was om achter de monteur aan naar de garage te rijden zodat de auto daar de volgende morgen kon worden nagekeken. Helaas konden we ook dit niet halen. Na circa 10km kwam wederom de melding " koelvloeistof temperatuur te hoog" en had ik alleen nog de eerste versnelling over.
De auto is vervolgens met een autotransport naar de garage gebracht.
Vanwege de vakantie was dit uiteraard niet de beste timing, maar de dealer heeft z'n best gedaan dit z.s.m. op te pakken zodat we toch met de auto op vakantie zouden kunnen.
De volgende dag kwam inderdaad het telefoontje; de auto is klaar en de storingen zijn eruit. Klaarblijkelijk kreeg men het niet permanent opgelost en werd de auto gereset door de accu los te halen. Dit klinkt me niet als een echte oplossing, dus benieuwd hoe de reis naar Italie zal verlopen.
Wederom weggesleept
- 23.800 km
Inmiddels zit de vakantie erop en de reis naar Italie is zonder problemen verlopen.
Ook voor de langere afstanden bevalt de Audi A5 prima, een heerlijke reisauto met alle luxe aan boord.
Al met al met de vakantie en de eerste werkweer eerbij toch ruim 3500km weer probleemloos kunnen rijden.
Echter, zaterdagmorgen op pad geweest zonder problemen. 's middags de Audi gestart om op pad te gaan en helaas wederom de meldingen TPMS, bandenspanning, remsysteem en wiel los waarschuwing.
Door de vorige ervaringen besloten niet te gaan rijden en direct de auto te laten afslepen naar de dealer.
Hier heeft de auto tot donderdag gestaan waarna deze wederom als gereed gemeld werd. Echter, ook nu blijkt er geen permanente oplossing voor dit probleem. Na wat navragen blijkt er een digitale regelunit voor het koelsysteem het probleem te zijn. Deze is dan ineens onvindbaar waardoor de auto niet meer koelt zodra je gaat rijden.
De dealer heeft op advies van Audi wederom de accu losgehaald en de storingen gereset.
Wel werd erbij vermeld dat het probleem potentieel wederom kan terugkomen tot er vanuit Audi een update komt in week 40-2025. Dit betekend eigenlijk dat het elke keer dat je de auto start een verrassing is of je wel of niet weg kunt rijden.
Voor mij is dit niet acceptabel en i.o.m. de leasemaatshappij wordt er nu gekeken of de Audi terug kan naar de garage tot de update in week 40 beschikbaar is. Tot die tijd komt er vervangend vervoer. To be continued.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A5
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A5 Avant 2.0 e-hybrid quattro S edition Competition Panorama Dak, Trekhaak, Zwart Optiek, Head up Display, Matrix LED, 360 Camera, Stoelverwarming v+a, Elek. Stoelen, B&O Premium Sound, 20"Lmv, Keyless, Stoelventilatie
- 2025
- 3.032 km

Audi A5 Avant 2.0 e-hybrid quattro S edition Competition Panorama Dak, Trekhaak, Matrix LED, Stoelverwarming, B&O Premium Sound, 20" Lmv, Keyless, Elek. Achterklep
- 2025
- 3.100 km

Audi A5 Cabriolet 40 TFSI Advanced Edition , Adap. cruise, Virtual cockpit, Carplay,
- 2024
- 13.789 km