Audi A4 Avant 2.7 TDI Pro Line (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.7 TDI Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Tegen beter weten in??
Na ruim 185.000km met pijn in mijn hart m'n 3-serie ingeleverd. Tjonge jonge wat was dat een fijne auto zeg. Lekker pittig, een niet te evenaren weggligging, super betrouwbaar en nog zuinig ook. Wat wil je nog meer of beter gezegd; waarom zul je wat anders nemen? Als je meer info wilt over mijn keuze dan s.v.p. mijn review over de Beemer lezen. Ik zal in ieder geval de laatste update herhalen:
"De kogel is door de kerk; de keuze is gemaakt: het wordt een Audi A4 Avant 2.7TDi Pro Line Multitronic. Hij is inmiddels besteld en zal rond half oktober geleverd worden. Ik heb nog niet in een 2.7TDi gereden en hou een beetje m’n hart vast of de voorwielen het hoge vermogen en koppel wel fatsoenlijk op de straat kunnen brengen. Uit voorzorg het sportonderstel en 17 inch velgen+banden besteld. De proefrit met de 2.0TDi was teleurstellend zoals hierboven al beschreven. Het was een moelijke beslissing maar uiteindelijk heeft het rijden met een V6 diesel de voorkeur gekregen boven in prijs vergelijkbare 4-cylinders van BMW of MB. Verdre uitrusting: Ibiswit, sportstuurwiel, lichtpakket, opbergpakket, Ausi Hold Assist, DVD navigatie, BIS in kleur".
Ik rij de Audi inmiddels al weer ruim 15 maanden en heb ook nog steeds gemengde gevoelens. Enerzijds is het gewoon een dijk van een auto met alle luxe en een fantastisch rijcomfort. Tel daarbij op dat deze auto wit en verlaagd is, een uitlaat links en rechts heeft en de aandacht van anderen krijg je hierdoor vanzelf. Trouwens; meestal negatief. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er zoveel op m'n bumper gekleeft werd als nu. Het lijkt wel of er een stikker op m'n bumper zit van kus me. Zeker na mijn ongeval op de A1 waarbij iemand met 70 op mijn stilstaande auto klapte, geeft dat geen lekker gevoel (zie review BMW). Maar goed; blijkbaar maakt de auto iets los bij anderen en dat heb ik te accepteren. Ja, en dan anderzijds. Eigenlijk heb je met de A4 niks te klagen maar de BMW laat me gewoon niet los. Begin 2009 heb ik met een gelijkwaardige BMW van een collega van mij nog een rit gemaakt richting oost Duitsland. Dan krijg je toch weer de bevestiging hoe goed die auto eigenlijk is. Echt een superstrakke wegligging ondanks standaard banden en velgen (16") en niks verlaagd. Hoe kan het dan dat de Audi, ondanks sportonderstel en grotere velgen + banden (17") echt niet aan de BMW kan tippen? De Audi heeft een hoger koppel maar ook een zwaarder gewicht. Ondanks ESP spint de A4 er rustig op los, vooral bij vochtig wegdek. En dan de remmen: de grootste schrik kreeg ik onlangs in Duitsland waar ik met 230km/h een noodstop moest maken. De auto dook echt massief in de veren en begon gevaarlijk van links naar rechts te slingeren. Ik dacht eerst dat de banden te lage spanning hadden; zo voelde het. Bij controle bleek dit gewoon goed te zijn. Natuurlijk is de BMW lichter aan de voorkant en doordat de accu achterin ligt (A4 ook trouwens) heeft deze een perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Dat er zo'n groot verschil is in rijgedrag tussen voor- en achterwielaandrijving. Gevoelsmatig had ik wat dat betreft beter kunnen kiezen voor de uitgeklede 3.0tdi met Quattro.
Maar normaal lekker cruizen kan perfect met de Audi. Alles zit op de goede plaats en laat zich intuïtief bedienen. Mijn interieur is zwart en in combinatie met de aluminium accenten en geslepen aluminium lijsten ademt het zakelijk luxe en sportiviteit uit. Niks mis mee. Sportstuur ligt super lekker in de hand, stoelen zitten perfect, positie is perfect etc. Ik heb wat dat betreft niks te klagen. Ik laat het hier even bij; de tafel is gedekt! Tot de volgende update.
Zware tegenvallers; Audi onwaardig??
- 115.000 km
Tja; daar sta je dan. Nog net kunnen uitrollen op de vluchtstrook vlak voor afslag Veghel op de A50 in noordelijke richting. Even daarvoor begon de auto plotseling in te houden en kreeg ik de melding "gearbox problem" in mijn BIS scherm. Volgens hetzelfde scherm zou ik nog tractie hebben om met beperkte snelheid door te kunnen rijden, nou mooi niet! Toch raar dat de pook in "D" staat en je gas geeft en niet vooruit gaat... Maar goed, alarmlichten aan, velgroen hesje ergens vandaan getoverd (nooit verwacht dat ding ooit aan te moeten doen)en maar eens beginnen met Audi Assistance te bellen (daarna mijn vrouw natuurlijk dat het eten in de mangetron kan). Ze gaven aan de Wegenwacht te bellen en bij voorkeur zo ver mogelijk bij het voertuig vandaan op deze goudgele rakker te wachten. Na een vijf meter hoog talud afgelopen te zijn kon ik de schritterende vijverpartijen bekijken die direct aan het kanaal grenzen. Er schijnen ook nog schapen te lopen maar die waren spoorloos. Na drie kwartier ijsberen (dan wordt het toch fris) kwam de Wegenwacht. Na enkele pogingen het wrak van z'n plaats te krijgen kwam de vriendelijke Wegenwachter tot dezelfde conclusie die ik al aan de dame van Audi had voorgelegd: afslepen die hap! De Wegenwachter wilde de auto ook wel even afslepen tot de Audi garage in Veghel maar na veel speurwerk kwamen we tot de conclusie dat een sleepoog ontbrak... Enfin; de WW-er bood me vriendelijk aan even naar Audi Centrum Coolen in Veghel te rijden en daar alvast de aankomst van de aandrijvingsloze Audi te melden en dat het vervangend vervoer regelen vast in gang gezet kan worden. Top! Na drie kwartier kwam dan eindelijk de lang verwachte afsleper en dat was precies op tijd. De vijverpartij had inmiddels genoeg van mij en dat was wederzijds laten we maar zeggen. De chauffeur had zijn cabine lekker warm gestookt en dat vindt ik nog eens meedenken! Heerlijk was het daarbinnen en binnen een paar kilometer kreeg ik weer kleur. Aankomend bij Coolen kreeg ik een triomfantelijk gevoel. Yes! Snel het huursletje oppikken en wegezen. Mijzelf gemeld bij de receptie: "ik ben die gast die net gestrand is op de A50 en kom mijn vervangend vervoer ophalen" "je weet wel..." "toch...."? Meneer wist van niks. Ok; minpuntje voor de WW-er. Verhaal uitgelegd, wagen werd afgeladen en na de melding van waarschijnlijk heb ik nu geen vervangend vervoer kwam er na een rondje bellen toch nog een bijna nieuwe A6 Avant 3.0tdi voorrijden. Kijk, dat is top! Na een weekje toeren in deze dieselslurper kon ik mijn witte paard weer opgehalen. Wel zuur voor de lease maatschappij; de auto was net zeven dagen uit garantie. Kosten voor een ruilbak €6.200,000 excl. de BTW waarvan de kosten gedeeld worden door leasemij en Audi. Aanstaande maandag wordt trouwens nog het rechter wiellager vervangen; hiervoor was ik twee dagen na het verstrijken van de garantie in de garage. Door de problemen met de Multitronic bak was het vervangen hiervan uitgesteld. Het zal mij benieuwen hoe Audi hiermee omgaat. Bij Mercedes schijnen ze hier veel soepeler in te zijn... Tot de volgende update!
Ach ja; je raakt er aan gewend...
- 131.000 km
Na alle ellende 15dkm geleden is nu voor de verandering de Xenon verlichting kapot. En ik denk niet dat het 't lampje is want de lamp onstak nog wel een paar minuten nadat ik de lichtschkelaar opnieuw omgedraaid had na de foutmelding. Het betreft de passagier zijde. Zelf repareren: hoo maar! Maar goed; het is waarschijnlijk het ontstekingsmodule. De auto staat nu bij de dealer voor reparatie en een huurauto op de stoep... Verder begint ie achterin (bij de achterbank) steeds meer te kraken maar telkens als ik hem voor een beurt breng en dit punt weer op het lijstje zet, krijg ik ook steevast van de monteur te horen dat hij niets vernomen heeft tijdens de proefrit. Zucht. Wellicht heeft de beste man tijdens een vet technofeest afgelopen weekend z'n gehoor beschadigd... Daarnaast heb ik het gevoel dat de automaat weer wat onwilliger wordt; ik houdt m'n hart vast! Kortom; het verschil tussen Audi en Aldi is maar één letter... niks premium dus! Aftellen is begonnen; nog 49.000km.
het einde nadert...
- 180.000 km
Jep; de 180k is bereikt en dat betekend dat het maximum in principe bereikt is volgens leaseplan. Eigenlijk had er al iets anders moeten zijn maar door wat meningsverschil met de MD en tussendoor gewijzigde eisen is inmiddels toch wat nieuws besteld. Tja; en wat denk je als je mijn vorige reviews hebt gelezen? Nou? Precies; gewoon weer een Beemer. Nog even een update: Gewijzigde eisen van werkgever waren o.a. dieselmotor met maximale inhoud van 2.5 liter of benzine van 2.2 liter. Helaas geen 325d maar een nog altijd potente 320d met 184 pk. Ik had nog kunnen wachten op de nieuwe sedan maar heb toch liever een Touring. En wederom een witte in de M-Sport Edition. 18", donker glas, Harman-Kardon, Navi Professional, automaat, APPS en weet ik wat allemaal nog meer. Verheug me nu al op dat lekkere dikke M-Sport stuur!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.