Audi A4 Avant 2.5 TDI 155pk (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.5 TDI 155pk |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
ERVARINGEN
Sinds maart 2007 ben ik de trotse bezitter van Een Audi A4 avant 2.5 TDI (155pk) Multitronic. Een fantastische combinatie: de motor laat alleen bij stationair toerental van zich horen, je hoort dan dat je met een diesel rijdt. Zodra je de rem loslaat en de motor een beetje wordt belast, is het dieslegeluid weg. Onder normale omstandigheden dringt er nauwelijsk geluid door in het interieur, alleen boven de 80 km/h hoor je wat windgeruis. Dankzij de CVT hoef je in normaal verkeer nooit meer dan 2500 toeren te maken, bij 120 km/h maakt de motor 2000 rpm. wil je echter even wat sportiever optrekken dan komt er een donkere ’grom’ uit het vooronder en schiet de naald probleemloos naar de 4000 rpm. Ik heb wel het gevoel dat de auto boven de 50 km/h pas echt in zijn element komt. vooral filerijden vereist concentratie. stationair rijdt de auto zo’n 7 km/h als je iets harder wilt en een klein beetje gas geeft komt er direct enorm veel koppel vrij, waardoor je als het ware voruit ’springt.’ wat mij betrefd had de gevoeligheid van het gaspendaal bij lage snelheden iets minder gemogen.
De auto is uitgevoerd met een sportonderstel waardoor oneffenheden duidelijk aan het interieur worden doorgegeven.
De wegligging is zoals je van een Audi mag verwachten alleen als je hem belachelijk hard een bocht in gooit heb je duidelijk last van onderstuur, dan voel je die zware neus naar buiten kruipen, maar dan zit je wel ruim 2x boven de voor zo’n bocht aanbevolen snelheid.
Het interieur, in mijn geval twee kleuren beige met wortelnotenhout en lichtpakket is fantastisch afgewerkt en een lust voor het oog, wel gevoelig voor vuile handen!
Mijn Waarderingen:
Comfort: Heerlijk rijdende auto, allen door sportonderstel soms wat de stug geveerd
Prestaties: Bijzonder goed, zeker als je denkt dat het een diesel is!
Betrouwbaarheid: Nog geen problemen meegemaakt en alles voelt gewoon erg goed
Gebruikskosten: kost een vermogen aan wegenbelasting en verzekering, rijdt 1:14 maar dan heb je wel wat.
PROBLEMEN
Het enige mankement tot nu was de pomp van de koplampsproeiers. deze bleek vast te zitten waardoor de zekering doorbrande zodra de ruitensproeier werd bediend en de koplampen aan stonden. pomp koste €70. verder geen mankementen.
Update
- 175.000 km
Ik heb hem net door de 175000km gereden, nog steeds even enthousiast over de auto.
Helaas is wel een keer het slotje van de middenarmsteun afgebroken, dat is niet te vervangen dus heb ik het complete deksel vervangen.
Verder geen technische mankementen, alleen de stadslicht lampjes gaan wel vaak kapot (soms binnen 5000km)
De onderhoudskosten vallen mij mee, eens in de 30000 een beurt, er gaat 6l olie in a €20/l en verder de kosten voor de beurt.
De motor verbruikt niet tot nauwelijks olie (het pijl blijft keurig in het midden en ik heb nog nooit hoeven bijvullen)
Ik laat hen onderhouden door een Audi dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.