Audi A4 Avant 2.0 TFSI 252pk quattro sport (2016)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TFSI 252pk quattro sport (2016)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TFSI 252pk quattro sport
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst122.570 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e verslag

  • 2.235 km

Audi A4 Avant
Sport Pro Line S 2.0 TFSI quattro S tronic : 185kw/252 pk
Exterieur
Scubablauw metallic
Interieur
Materiaal:Alcantara Frequentie/leder met #S-print in rugleuning van voorstoelen
gekleurde naad stoelbekleding: rotorgrijs-rotorgrijs-antraciet dashboard: zwart-zwart
tapijt: zwart hemel: zwart


Meeruitvoering
Alcantara Frequentie/leder met #S-print in rugleuning van voorstoelen in rotorgrijs.
Ambienteverlichting, Audi matrix LED-koplampen, Audi Smartphone Interface, Audi Virtual cockpit
Bang & Olufsen Sound System met 3D-sound, Binnenspiegel zonder frame, zelfdimmend
Buitenspiegels elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbaar, incl. stoeprandautom. voor bijrijdersbuitensp.
Comfortsleutel inclusief achterklep ontgrendeling met virtual paddel,
Diefstalalarm met wegsleepbeveiliging, DAB+ Digitale radio-ontvangst
Driespaaks lederen sportstuur, multifunctioneel plus, afgevlakt aan de
onderzijde
Gegoten aluminium velgen Audi Sport in "5-dubbelspaak"-des., met RS- opschrift grootte 8J x 18 met banden 245/40 R18
Interieur elementen in kunstleder, MMI® navigatie plus met MMI® touch
Parkeerhulp plus, Stoelverwarming voor, Trekhaak
Wielbouten diefstalbeveiligd , Zijruiten in akoestisch glas
Lak behandeling met Flon4000 ceramic coating
GMP Atom velgen met winterbanden 8J x 18" ET 35. 245/40 R18

1e verslag bij 1891 km
Na 8 weken wachten op 15 maart j.l. de nieuwe auto in ontvangst genomen. Uitgebreide instructie gekregen over de nieuwste ontwikkelingen.
Na 6 jaar met groot genoegen in een A5 SB te hebben gereden weer terug naar het A4 model. Dit omdat de lage instap voor mensen op hoge leeftijd en met kleine kinderen in de A5SB lastig is.
Het virtuele dashboard is een waar genoegen. Absoluut een hele vooruitgang om het navigatie scherm recht groot of klein recht voor je te hebben. Met Google tover je een 3D landschap voor je. Geen last van verkeerde lichtinval en ten alle tijden goed afleesbaar. De ambiente verlichting van de achterportier moest gedimd worden, want heeft de neiging om bij brildragers daarin te reflecteren. Het B&O sound systeem is werkelijk fantastisch en nog weer beter van geluid als in de A5.
De wegligging tussen beide quattro auto's verschilt niet veel en is gewoon zeer goed. Door het grotere zij-oppervlak en iets smallere banden is de A4 iets meer zijwind gevoelig t.o.v. de A5 SB.
Het MMI plus touch werkt prima en zijn de bestemmingen prima in te voeren. Een kwestie van wennen is om door de diverse structuren heen te gaan. Het mooie is dat d.m.v. Audi connect men regelmatig nieuwe kaarten kan downladen, zonder daar voor nieuwe up-dates te moeten kopen. Door het akoestische glas is de auto echt zeer stil. Goed merkbaar als je net uit een andere auto komt. De verwarmbare sport stoelen zitten door hun pasvorm en zitvlak verlenging perfect en stap je na een lange rit nog redelijk fris uit. Het Matrix LED verlichting systeem werkt fantastisch en hebben tegenliggers absoluut geen hinder van het grootlicht. Je ziet dat de sensoren de verlichtingsbundel aanpassen en is de bermzijde fantastisch verlicht. Echt een aanrader.
De kantelbare trekhaak is zeer eenvoudig en snel aan te brengen en weer in te klappen. Kind doet de was. De 13 polige stekkerdoos zit op een zeer toegankelijke plek. Ook makkelijk om een 7 polige verloop stekker op aan te sluiten.
Op het eerste gezicht is het brandstof verbruik meer dan de fabrikant standaard op geeft. Maar voor een 252pk sterke motor is een gem. verbruik van 1:12.3 over bijna 2000 km niet verkeerd. Zie verbruiksmeter.

2e verslag

  • 25.133 km

Zal maar meteen met de deur in huis vallen. De auto rijdt voortreffelijk en zonder problemen. Voorzover geen olieverbruik. Zo hoort het te zijn en geeft me het gevoel dat Audi eindelijk vanaf 2012 het olieverbruik serieus heeft genomen. Alles functioneert naar behoren. Het digitale dashboard is een lust voor het oog, zeer overzichtelijk en eenvoudig vanaf het stuur te bedienen. De menu structuur van het MMI plus was even wennen, omdat het redelijk uitgebreid is. De auto staat inmiddels op 18" winterbanden met dezelfde 245x40 maat als de zomerbanden. Geen verschil in rijbeleving. De matrix koplampen werken echt voortreffelijk en geven een zee aan licht. Bij tegenliggend verkeer zie je de bundels wisselen om het verkeer niet te hinderen. Hebben nog niet één tegenligger gehad die knipperde, dat men verblind zou zijn. Echt een aanrader en zou eigenlijk geen dure optie moeten zijn. Dat dit model snel is, is dagelijks te merken bij het snel optrekken. Ondanks een redelijk zware rechtervoet is het gemiddeld verbruik van 1:13 heel netjes voor een 252pk Quattro uitvoering. Zie verbruik overzicht in Autoweek. De topsnelheid van 250 km/u is geen enkel probleem en ligt de auto daarbij zeer stabiel en absoluut niet nerveus. Helaas is dat alleen in Duitsland te doen en vaak maar van korte duur door het drukke verkeer. Bij een gemiddelde van 170 km/u is het heerlijk autorijden. Hierbij ligt de auto als een blok op de weg en is er nog voldoende vermogenspotentieel over om te accelereren. Zoals eerder vermeld in het 1e verslag, is de auto goed uitgerust met allerlei opties waaronder ambiente led-verlichting in het interieur. Heel leuk en in een veelheid van kleuren en felheid aan te passen aan de persoonlijke smaak. Onze smaak gaat uit naar rood of blauw. Dat is het prettigst. Het valt vooral bij passagiers op die uit een ander merk komen, dat de auto erg stil is. Ook op hoge snelheden. Wij zijn er zelf aangewend geraakt. De auto heeft net de 1e service beurt gehad. Genieten iedere dag van de mooie klanken van het B & O 3D geluid systeem. De trekhaak is heel handig uit te klappen en zit de contactdoos op een zeer toegankelijke plaats op de trekhaak zelf. Prima constructie om even snel de trekhaak voorgaats te halen. Het verslag is misschien wat saai, maar alles werkt prima en zonder problemen. Wordt vervolgd.

3e verslag

  • 86.922 km

Er is bij 56240 km een service beurt uitgevoerd en is de DSG versnellingsbakolie vervangen.
Tijdens de beurt is geconstateerd dat pakking van het koelsysteem wat zweet plekjes vertoonde. Onder garantie is dit een week later verholpen. Bij 86440 km is er een 3e service beurt uitgevoerd. Verder geen bezoek meer aan de dealer gehad, tot er een marter het leuk vond om een draadje door te knagen van het start-stop systeem. Dus toch een extra bezoek aan de dealer. Uiteraard viel dit niet onder de garantie.
Een terugroep actie voor de deurspeakers was uitgesteld tot de laatste beurt.

Heb zelf 2x per jaar online de navigatie ge-update van de landen waar we doorheen zouden rijden en op vakantie zijn. De MMI navigatie plus werkt naar behoren en het getoonde beeldscherm ziet er zeer strak en scherp uit. In een stad worden de gebouwen in 3D getoond.
Alleen jammer dat het beeldscherm door de glanzende aluminium kleurige rand reflecteerde in de voorruit. Kwam er achter door een foto, die vanaf de bijrijdersstoel was gemaakt. Normaal zie je dat eigenlijk niet.

Het goede nieuws van de huidige 2.0 TFSI motoren die in de nieuwe A4/B9 zitten is, dat ze praktisch geen olie verbruiken. Na 30200 km staat de elektronische peilstok nog op 3/4 vol en is er de volle periode tussen 2e en 3e beurt geen olie bijgevuld. Heb dat met met de vorige 2.0 TFSI motoren van voor 2011 wel anders meegemaakt. Audi heeft zeker geleerd van het olieverbruik probleem.

De auto bevalt nog steeds uitstekend en is het interieur van top kwaliteit. De stoelen zitten als gegoten. De ervaring leert, dat je ook na een rit van 1200 km nog redelijk fris uit de auto stapt.
We zijn nog steeds een groot fan van de matrix led verlichting. Iedere keer verbaas je je over de enorme lichtopbrengst en het mooie is dat tegemoet komend verkeer er totaal geen last van heeft.
Het virtuele dashboard is met de knoppen op het stuur in de gewenste mode te zetten. Onder alle omstandigheden is het prima af te lezen.

Tijdens de wintervakantie in Noorwegen heeft het Quattro systeem z'n waarde zeker bewezen. Met winterbanden zonder kettingen, was er op ijs en plat gereden sneeuw totaal geen wielspin te bespeuren. Geen wonder dat veel Scandinaviërs een 4wd bezitten.

Wat tegen valt is de ruimte in het handschoenkastje. Daar kun je amper wat in kwijt en is het snel vol, doordat de CD speler met 2x SD en simkaart er ook in zit. Het gebeurd maar zelden dat er een CD in zit, omdat we een 16Gb sd kaartje hebben gevuld met onze muziek, maar als je een CD erin of eruit wilt halen dan moet je bijna op je kop staan om te kijken wat je doet en is het meer op de tast werken. Met name met de vakantie is dit niet handig. Als bestuurder niet aan te raden om dit te doen i.v.m. veiligheid.
Ook de beide veiligheidshamers zitten onhandig met klemmen bevestigd in de vakken van beide voorportieren.
Vroeger werden ze aan beide zijden tegen de middenconsole bevestigd, wat een betere plek was.

4e verslag en laatste bij 122570 km

Sinds het vorige verslag is er bitter weinig te melden. De auto heeft bij 106266 km vers zomerrubber gekregen. Michelin Pilot Sport 4. Een uitstekende band, die de auto stiller maakte en scherper deed sturen. Echt een aanrader. De auto is zeer betrouwbaar gebleken en heeft in de laatste 36164 kilometers eigenlijk geen olie verbruik. Dat is met andere Audi modellen en jaargangen wel eens anders geweest. Bij 116542 km een 4e service beurt uit laten voeren, die redelijk in de prijzen viel, omdat er samen met een beurt, 4 remblokken vernieuwd moesten worden en de dsg versnellingsbak gespoeld en nieuwe olie moest krijgen. Daarnaast hebben we het mmi plus navigatie systeem een nieuwe update laten geven. Het geheel is keurig door de dealer uitgevoerd.
Het was ook meteen een reden om na 4 jaar weer voor iets nieuws te gaan en hebben deze auto ingeruild op een Q5 50 TFSI e quattro S tronic S Edition. Dit is dus de laatste update over deze auto. Conclusie is, dat het een praktisch probleemloze auto is geweest. Het brandstof verbruik over de gehele levensduur van de auto was een keurige 7.63 L/100km. Met name tijdens de wintersport periodes heeft het quattro systeem z'n nut zeker bewezen.

4e verslag

  • 122.570 km

4e verslag en laatste bij 122570 km

Sinds het vorige verslag is er bitter weinig te melden. De auto heeft bij 106266 km vers zomerrubber gekregen. Michelin Pilot Sport 4. Een uitstekende band, die de auto stiller maakte en scherper deed sturen. Echt een aanrader. De auto is zeer betrouwbaar gebleken en heeft in de laatste 36164 kilometers eigenlijk geen olie verbruik. Dat is met andere Audi modellen en jaargangen wel eens anders geweest. Bij 116542 km een 4e service beurt uit laten voeren, die redelijk in de prijzen viel, omdat er samen met een beurt, 4 remblokken vernieuwd moesten worden en de dsg versnellingsbak gespoeld en nieuwe olie moest krijgen. Daarnaast hebben we het mmi plus navigatie systeem een nieuwe update laten geven. Het geheel is keurig door de dealer uitgevoerd.
Het was ook meteen een reden om na 4 jaar weer voor iets nieuws te gaan en hebben deze auto ingeruild op een Q5 50 TFSI e quattro S tronic S Edition. Dit is dus de laatste update over deze auto. Conclusie is, dat het een praktisch probleemloze auto is geweest. Het brandstof verbruik over de gehele levensduur van de auto was een keurige 7.63 L/100km. Met name tijdens de wintersport periodes heeft het quattro systeem z'n nut zeker bewezen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.