Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk Pro Line (2015)

Het gaat om de details

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 Avant
Elke auto brengt je tegenwoordig prettig van A naar B. Voegt een zogenaamde premium auto, zoals de gloednieuwe Audi A4 nog iets toe?

De A4 Avant is alles wat je van een nieuwe Audi verwacht. Doorontwikkeld, vol nieuwe techniek, met extreem goede instapmotoren en een vertrouwd uiterlijk. Aan de binnenkant zijn de wijzigingen groter. De middenconsole is leger en het multimediascherm zakt niet langer weg in het dashboard. De zithouding is helemaal super, je zit mooi laag en het stuur kan verder naar je toe. Afwerking en materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau, waarbij Audi duidelijk mikt op een hightech look. Gaan we naar de achterbank, dan valt op dat de toegenomen wielbasis veel been- en hoofdruimte heeft opgeleverd. De kofferbak is met 505 liter mooi groot. Opvallend is de CO2-uitstoot die Audi opgeeft: 117 g/km (5,3 l/100 km) is voor een benzineauto van dit formaat erg laag en deze waarde wordt nog indrukwekkender wanneer je hoort dat de 2.0 TFSI maar liefst 190 pk sterk is. Bepaald geen afgeknepen motor waarmee je stotend wegrijdt, maar een hitsig turboblok dat de Audi in 7,5 seconden naar 100 km/h ramt.

De automaat levert helaas wat ergernis op. Hoewel de gretigheid van de motor zijn gelijke niet kent, houdt de S-tronic (dubbele koppeling) het toerental irritant laag en wanneer je gas bijgeeft, schakelt hij niet snel genoeg terug. In de praktijk zet je de automaat voor een inhaalactie in de stand S. Hem daar laten staan werkt niet, omdat hij de toerentallen dan juist te hoog houdt. Met de fijne handbak verdwijnt deze ergernis als sneeuw voor de zon, iets om rekening mee te houden. Het onderstel is vrij stug. Vreemd, want had Audi niet meer comfort beloofd? Onze demo heeft echter het verlaagde sportonderstel, dat wij zelfs liefhebbers van sportief rijden zouden afraden. Het maakt de A4 onnatuurlijk hard. Wel ligt de auto prachtig strak op de weg en is hij indrukwekkend stil. Erg inspirerend wordt het rijgedrag echter niet.

Video

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Audi A4 lijkt uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar heeft een ander karakter. Hij biedt meer ruimte en comfort, maar dat laatste alleen wanneer je het sportonderstel achterwege laat. De automatische transmissie past niet goed bij de krachtige motor. Het premiumgehalte blijkt vooral uit de afwerking en bouwkwaliteit.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 43.450

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.450 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.725 mm / 1.842 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum