Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk Pro Line (2015)
Het gaat om de details
De A4 Avant is alles wat je van een nieuwe Audi verwacht. Doorontwikkeld, vol nieuwe techniek, met extreem goede instapmotoren en een vertrouwd uiterlijk. Aan de binnenkant zijn de wijzigingen groter. De middenconsole is leger en het multimediascherm zakt niet langer weg in het dashboard. De zithouding is helemaal super, je zit mooi laag en het stuur kan verder naar je toe. Afwerking en materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau, waarbij Audi duidelijk mikt op een hightech look. Gaan we naar de achterbank, dan valt op dat de toegenomen wielbasis veel been- en hoofdruimte heeft opgeleverd. De kofferbak is met 505 liter mooi groot. Opvallend is de CO2-uitstoot die Audi opgeeft: 117 g/km (5,3 l/100 km) is voor een benzineauto van dit formaat erg laag en deze waarde wordt nog indrukwekkender wanneer je hoort dat de 2.0 TFSI maar liefst 190 pk sterk is. Bepaald geen afgeknepen motor waarmee je stotend wegrijdt, maar een hitsig turboblok dat de Audi in 7,5 seconden naar 100 km/h ramt.
De automaat levert helaas wat ergernis op. Hoewel de gretigheid van de motor zijn gelijke niet kent, houdt de S-tronic (dubbele koppeling) het toerental irritant laag en wanneer je gas bijgeeft, schakelt hij niet snel genoeg terug. In de praktijk zet je de automaat voor een inhaalactie in de stand S. Hem daar laten staan werkt niet, omdat hij de toerentallen dan juist te hoog houdt. Met de fijne handbak verdwijnt deze ergernis als sneeuw voor de zon, iets om rekening mee te houden. Het onderstel is vrij stug. Vreemd, want had Audi niet meer comfort beloofd? Onze demo heeft echter het verlaagde sportonderstel, dat wij zelfs liefhebbers van sportief rijden zouden afraden. Het maakt de A4 onnatuurlijk hard. Wel ligt de auto prachtig strak op de weg en is hij indrukwekkend stil. Erg inspirerend wordt het rijgedrag echter niet.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe Audi A4 lijkt uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar heeft een ander karakter. Hij biedt meer ruimte en comfort, maar dat laatste alleen wanneer je het sportonderstel achterwege laat. De automatische transmissie past niet goed bij de krachtige motor. Het premiumgehalte blijkt vooral uit de afwerking en bouwkwaliteit.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 2.0 TFSI ultra 190pk |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 43.450 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.450 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.725 mm / 1.842 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 238 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A4
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi A4 Avant g-tron - Rij-impressie

Dubbeltest - Audi A4 Avant vs Mercedes C-Klasse Estate

Audi A4 - Mercedes-Benz C-klasse - Lexus IS

Rij-impressie Audi A4 Avant 2.0 TDI Ultra

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (90) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.