Audi A4 Avant 2.0 TFSI 180pk (2009)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TFSI 180pk (2009)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TFSI 180pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst6.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste week

  • 1.200 km

Aanloop
Op 26 november de A4 Avant 2.0 tfsi Proline Business in Phantomzwart (alweer een zwarte inderdaad) besteld. Uiteindelijk is hij, ondanks de verlengde kerstvakantie, na exact 10 weken geleverd.

Aangezien ik geen BMW of Mercedes-type ben, heb ik alleen maar een proefrit gemaakt in de 1.8 tfsi. De 2.0 tfsi was toen nog niet beschikbaar). Toen ik halverwege de proefrit even thuis langsreed wist mijn vrouw al hoe laat het was. Glazige ogen en een smile op mijn gezicht die alleen maar werd getemperd omdat mijn oren in de weg zaten. Komt misschien omdat ik niet zoveel gewend ben, na 10 jaar Passat.

Vanwege de relatief geringe meerprijs (met dank aan het A-label), de extra pk’s en koppel en het op papier iets gunstiger verbruik, heb ik voor de 2-liter gekozen.
In vergelijking met de standaard en Proline uitvoering is de Proline Business fors goedkoper als je de uitvoeringen in exact dezelfde uitrusting naast elkaar zet. Nadeel is de lagere marge op de Business uitvoering waardoor je iets steviger zult moeten onderhandelen.

Configuratie:
Proline Business pakket bestaande uit:
- klasse 3 diefstalarm
- radio/cd navigatiesysteem
- soundsystem (10 speakers, 180 Watt)
- middenarmsteun vóór
- telefoonvoorbereiding met bediening op stuur of via MMI-knop
- multifunctioneel leren 4-spaaks stuurwiel

en daarnaast heb ik ‘m nog opgeleukt met de volgende zaken:
- blanke dakreling en blanke sierlijsten om de ramen (kwestie van smaak, maar helemaal zwart is erg somber)
- sportonderstel (voelde tijdens de proefrit over slechte wegen en drempels niet te hard aan, de eerste echte ervaringen bevestigen dit, zelfs m’n vader van 70 heb ik er niet over gehoord, hoewel hij er ook al 700 in heeft (mee)gereden)
- 17” 6 spaaks lichtmetaal (PRE), (standaard 6 spaaks 16” op de 2 liter zijn vrij iel)
- zwart glanzende grill (i.c.m. Phantom zwarte lak erg mooi t.o.v. de standaard matte steengrijze grill)
- parking systeem achter (niet onmisbaar, wel heel erg handig zonder trekhaakkogel achter je bumper)
- upgrade naar 3-spaaks mf leren sportstuur
- automatisch dimmende binnenspiegel met licht- en regensensor (als je het ooit gehad hebt, wil je nooit meer zonder)
- zijairbags achter (i.v.m. kinderen!)
- sportstoelen (met lendesteunen en legio verstelmogelijkheden en zit als gegoten)
- cd navigatie (rood monogroom) upgrade naar dvd kleuren navigatie en kleuren BIS (speler zit in kofferbak en niet in handschoenenkastje, daarnaast véééél handiger en véééél mooier door kaartweergave op 7” MMI-kleurenscherm, kost wel een paar knaken)
- opbergpakket (handig)
- lichtpakket (absoluut geen kerstboom, maar mooi subtiel!)
- uitlaatsierstukken (moeten nog geleverd worden)
- en dit alles tot slot nog voorzien van een protech-sausje om de lak extra te beschermen en hem zelf niet iedere keer in de wax te hoeven zetten

Inderdaad geen Xenon (vanwege de prijs, je moet immers ergens een grens trekken) en geen comfort-airco (omdat de kinderen dan met de knoppen achterin gaan zitten klooien).

Ervaringen:
Inmiddels heb ik er na een week 1200 km op zitten (in het eerste weekend gelijk een rondje Nederland gedaan met m’n vader). De ervaringen als volgt:
Motor en aandrijving:
De motor pakt vanaf ca 1700 toeren geweldig op en zoals ook al op een andere review te lezen is, is het wel oppassen met je rechtervoet bij wegrijden op een vochtige ondergrond. Je merkt goed dat je 320 Nm koppel onder je kont hebt. Dat koppel is bijna continu beschikbaar dus ook tussensprintjes zijn geen enkel probleem.
Waar ik al rekening mee had gehouden is de moeizame handbak. Bij mij valt het mee. De 1 en 2 laten zich het minst soepel inleggen. Van de rest merk je weinig. Ik merk ook al dat het steeds beter gaat.

Comfort:
Het sportonderstel bevalt me prima, ik had het ook wel gehad met de slappe voortrein van de Passat. Het voelt absoluut niet te stug aan en je hoeft geen angst te hebben voor drempels (tenzij je ze erg onbeschoft neemt). Ik heb bewust niet voor 18” velgen gekozen omdat ik bang was dat dit in combinatie met onderstel teveel ten kosten van het comfort zou gaan.
De sportstoelen zijn met dank aan de in diepte en hoogte verstelbare lendensteun en de te verlengen zitting een echte aanrader!
De 6-bak zorgt ook bij hogere snelheden voor een lekker laag toerental zodat het binnen lekker rustig is en je optimaal van het geluid van de stereo kunt genieten.
Mijn telefoon werkt perfect via het stuur en MMI hoewel hij niet in het Audi-overzicht als compatible voor komt. Volgens mij werkt elk apparaat, als het maar voorzien is van Bluetooth. Er is alleen geen adapter voor verkrijgbaar en dat betekent dat de ontvangst niet via de dakantenne loopt maar via de telefoon zelf (nog geen problemen mee gehad). Opladen doe ik alleen als-tie zo goed als leeg is in de middenarmsteun via een los snoertje.
En dan de navigatie, ik was gewend aan m’n TT-tje via de telefoon. Het MMI scherm is natuurlijk veel mooier en overzichtelijker en hoewel TT wat meer functionaliteiten heeft ben ik errug tevreden met m’n dvd-navigatie. De bediening wijst zich vanzelf en de TMC-koppeling en verkeersinfo via het MMI-scherm werkt perfect. Het enige nadeel dat ik nu kan bedenken is het gebrek aan flitspaalinfo in de navigatie en het niet weergeven van de GPS-snelheid. Zal de TT er nog eens naasthangen om de afwijking van de km-teller te bepalen.
Erg handig zijn de massa’s instellingen die je via MMI kunt ingeven.

Kanttekeningen:
Beetje jammer vind ik dat ik de gordels achterin niet kan blokkeren (voor kinderen in kinderzitje). De kinderen (6 en 3) zitten nu net als een volwassene flexibel in de gordel en kunnen dus nog alle kanten uit bewegen. Peanuts, maar toch. Het viel me trouwens op dat er standaard geen life-hammers gemonteerd waren. De dealer verklaarde dat ze dit niet meer deden uit esthetisch oogpunt. Ik kan ze er echter nog gratis in laten zetten (gaat dus nog gebeuren).

Storingen:
N.v.t.

Ik rij elke dag met een big smile rond en vind het elke keer jammer om uit te moeten stappen. Heb dus ook uit puur egoïsme mijn vrouw nog niet laten rijden.

Na 3 maanden

  • 6.000 km

Update na 3 maanden genieten

Configuratie
De dealer kan de bestelde uitlaatsierstukken (nog) niet leveren. Heb heel netjes snel de centen terug gekregen. Inmiddels zijn de lifehammers ook gemonteerd.

Motor en aandrijving
De bak is nog steeds niet helemaal soepel, maar er zit nog steeds verbetering in. Het nieuwe rijden kan leuk zijn voor het verbruik, maar bij vroeg schakelen val je wel terug in een toerental waarbij de turbo nog niet merkbaar meeblaast. Dat voelt dan niet lekker. Bij constante snelheid is e.e.a. natuurlijk geen probleem, bij accelereren kwestie van de schakelindicator vooral negeren en niet te vroeg opschakelen.

Comfort
Het sportonderstel bevalt nog steeds prima. Korte oneffenheden voel je wel, maar niet hinderlijk. Bij volle belading (vakantie) is-tie ronduit comfortabel, zonder in te leveren in rijeigenschappen.
Door de rust in het interieur rij je al je gauw veel te snel. Heb de TT er naastgehouden en ben tot de ontdekking gekomen dat de snelheidsmeter akelig nauwkeurig is! Goed opletten met flitspalen dus.

Verbruik
Ik rij relatief veel korte stukken en kom tot een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. Valt me niks tegen.

Storingen
N.v.t.

Ik rij nog steeds elke dag met een big smile rond en dat zal dus wel zo blijven.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.