AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 160pk quattro Pro Line S (2011)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4 Avant
Audi A4
Audi A4
Audi A4
Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 160pk quattro Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 Quattro

  • 150.000 km

Na jaren Volvo gereden te hebben (eerst een s40 t4 en daarna een s60 d5) vond ik het eens tijd worden voor wat anders. Waarom? De Volvo (mn de s60) reed prima en ik heb er veel fijne kilometers in gemaakt maar ik wilde toch wat anders.
Eigenlijk wist ik al snel dat ik een Audi wilde en dan een Avant. Daarbij kwam de 'eis' dat ik wel een quattro wilde (als ik dan toch een Audi ga rijden dan wil ik dat wel ervaren). De keuze tussen benzine en diesel is eigenlijk gemaakt door de beschikbaarheid van de gewenste versie. Die zijn er eigenlijk niet in diesel (hoewel ik eigenlijk wel weer een diesel wilde). Het is toch een benzine geworden met de daarbij behorende voor- en nadelen.

Na een zoektocht van een paar maanden kwam ik de auto tegen bij Audi Muntstad. Een 160pk handgeschakelde benzine motor (qua vermogen wel de onderkant van wat ik wil), quattro, s-line en de auto was niet daytona- of zilvergrijs maar meteoorgrijs (een aparte kleur die je zelden ziet en persoonlijk vind ik het erg mooi).

In mei deze auto opgehaald en toen kon mijn avontuur beginnen.
Wat valt op t.o.v de Volvo S60:
- de auto stuurt zeer strak en kan met hoge snelheden makkelijk een bocht of rotonde nemen (zal ook te maken hebben met het quattro systeem)
- de auto is stiller
- hoger verbruik (bij normaal gebruik rijd ik 1:9 / 1:10) - bij een vakantierit gaat dit (gelukkig) naar 1:12 / 1:13
- de auto is klinischer dan de Volvo (klinkt raar, misschien is het geneuzel maar ik mis wat karakter)

Met mijn lengte (1.95 met lange benen) kan ik in de Audi wel een betere zitpositie vinden dan in de Volvo. Dus voor lange mensen een prima optie, achter achter de bestuurder kun je dan niet zitten.

Over het algemeen rijd de auto gewoon prima, alles doet wat je ervan verwacht. Het is een degelijke auto, geen kraakjes of piepjes.

Gebeurtenissen:
- Vlak na aanschaf leek het alsof er blad o.i.d. in de ventilatie zat. Erg irritant gelijk. Hier mee naar een plaatselijke Audi dealer geweest en het bleek dat er glas in zat, waarschijnlijk is er ooit een ruitje ingetikt. Met een beetje gerommel en gepruts heeft de monteur het eruit gekregen. Daarna nooit geen last meer gehad.
- 3 maanden na de aanschaf een aanrijding gehad waarbij een tegenligger moest remmen voor een voorligger en daarbij op mijn weghelft kwam. Hij kwam er vlak na mijn koplamp in en heeft zo'n beetje de hele auto opengereten. Dan merk je wel dat het een degelijke auto is, heb deze zonder problemen langs de weg kunnen zetten. Het lekte alleen wat vloeistof.
- Olieverbruik: bekende Audi kwaal, dit kwam in 2016 aan het licht. Verbruik werd steeds hoger tot op het belachelijke toe. Met de plaatselijke Audi dealer hierover contact gehad en dit kon opgelost worden echter de reparatie kostte ongeveer E 5.500!! Er bleek gelukkig wel een escape. Er is een oliemeting gedaan. De waarde die daaruit kwam was zodanig dat deze geclaimd kon worden bij Audi Nederland en deze reparatie is dus kostenloos uitgevoerd. Enige kosten waren E 200,- voor het vervangen van de ditributie ketting (advies omdat het hele blok toch al openlag dus alleen materiaalkosten)

Resumé:
- degelijke auto
- hoog verbruik (mn door quattro, niet al te lichte rechtervoet en weinig snelweg kilometers)
- mooie auto (subjectief maar ik vind het echt een mooie bak)
- rijdersauto die sportief rijgedrag goed kan hebben
- hogere onderhoudskosten (ik ben in het verleden regelmatig teleurgesteld door een universele garage dus dan liever een paar centen extra)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren