Audi A4 Avant 1.8 TFSI 160pk (2009)

autoreview

Audi A4 Avant 1.8 TFSI 160pk (2009)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 1.8 TFSI 160pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst78.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

audi a4

  • 2.000 km

Sinds kort de trotse berijder van een A4 avant, de 1.8 versie (160PK). Uitvoering proline business met DVD navi als tijdelijke actie. De kleur is meteoorgrijs, ook nog lava (snel vuil) en quartz (wat saai) overwogen. Verdere opties zeer bescheiden gelaten om de cataloguswaarde bijtellingsvriendelijk (nou ja vriendelijk) te laten eindigen op ongeveer 40mille. Voor dat bedrag toch veel auto voor je geld waar je aan accessoires weinig echt mist. De velgen zijn trouwens ook een extra, 17inch vult de wielkasten zoals het hoort zou ik bijna zeggen dus als het budget het toelaat..Spijt is een groot woord maar aspirant kopers wil ik toch graag meegeven dat een licht/regensensor wel aan te raden is, evenals sportstoelen/sportstuur (standaard stuur wat ielig dun, dat had ik anders verwacht) en eventueel inklappende buitenspiegels. Het zijn nogal joekels (lelijk bijna) en bij inklappen kun je snel zien of je de auto hebt afgesloten.

Ik heb overigens een modeljaar 2010 gekregen, nog geen LED achterlichten wel 2 SD slots op de middenconsole dus dat is, samen met de 6CD wisselaar, ruim voldoende muziek aan boord! Exterieur/interieur vind ik zeer geslaagd, compact maar toch voldoende ruim om de kids zonder gewetensbezwaren op de achterbank te plaatsen. Een echte family cruiser is het natuurlijk niet maar benauwd wordt het geen moment. De kofferruimte is mooi laag, vlak en des Audis afgewerkt. Het enige nadeel is wel dat de ruimte vrij ondiep is, oftwel met wat bagage bolt het afdekdoek al snel en kun je maar beter de gehele cassette verwijderen als er veel spullen meemoeten. Tja..

De rijervaring is geweldig, de motor onvoorstelbaar stil en heeft bij laag toerental direct massas koppel beschikbaar. Dat maakt dat je soepel door de versnellingen gaat, sterker nog:ik betrap mijzelf er regelmatig op dat ik op de schakelindicator moet kijken in welke versnelling ik rijd! Ondertussen vallen andere rijgeluiden des te meer op, met name de airco ruist er flink op los bij wat hogere buitentemperaturen. Alsof je in een vliegtuig zit zeg maar. Echte minpunten heb ik nog niet kunnen ontdekken, het schakelen gaat nog ietwat hakerig (mn de 2) en niet zo trefzeker als ik ooit wel in een Golf heb ervaren. Het starten ontaardt af en toe in even een gedoe, gordel moet om voordat de auto van de automatische handrem schiet. MMI werkt daarentegen fantastisch, in eerste instantie wat scepsis van mijn kant maar je krijgt het in de praktijk snel onder de knie en biedt veel extras.

Dit is overigens mijn tweede A4, hiervoor 4 jaar lang een modeljaar 2001 gereden dus ik kan wel stellen dat het Audi absoluut gelukt is een beter rijdende auto te maken. Vering, demping en wegligging zijn van een duidelijk hoger nivo en maakt dat je urenlang kunt rijden zonder vermoeid te raken.

Tot nu toe geen storingen of grote kosten moeten maken. Ik zal de review regelmatig updaten met de nieuwste inzichten!

Update

  • 6.000 km

Nu ongeveer 2 maanden en een vakantie verder dus de auto wat beter leren kennen inmiddels. Alles werkt zoals het zou moeten werken dus de dealer niet hoeven te visiteren over een en ander.

Waar zijn we heel blij mee:
+ souplesse motor
+ stilte in interieur, afwezigheid rijgeluiden
+ prestaties : de auto is bovengemiddeld snel en presteert uitstekend ook onder zwaardere omstandigheden. Meer dan voldoende vermogen voor een randstedelijk ritje !!
+ ergonomie en afwerking interieur
+ radio / MMI : al vaker gezegd maar een superieur systeem, veel gebruiksgemak en doordacht allemaal. Hulde!

Wat bevalt iets minder
- Airco : ook bij gemiddeld zomerse temperaturen veel lawaai, de uitstroomopeningen in het midden van het dashboard blazen al snel irritant in je gezicht. In mijn optiek moet een airco bijna onmerkbaar zijn werk doen en in de praktijk ben je toch veel bezig met het optimaal instellen van temperatuur e.d.
- Stand stoelen / pedalen : de pedalen zitten vrij diep weg. Wat minder lange mensen zullen merken dat je hierdoor de stoel vrij ver naar voren moet zetten. Een actieve rijhouding heet dat ja maar ik vermoed dat mensen met een minder lang postuur (zeg 1m50 a 1m60) het als minder prettig zullen ervaren.
- Contactsleutel : blijft bij contact af soms vastzitten en de motor starten en weer afzetten is dan de enige remedie (?). Soms blijft de radio / MMI dan ook aan wat toch echt de bedoeling niet kan zijn?! Moderne nieuwigheid met af en toe onduidelijk gedoe aan het einde van de rit, in mijn ogen weinig toegevoegde waarde boven een ouderwetse sleutel die je ronddraait.

Update 30k kilometer

  • 32.000 km

Inmiddels enige weken geleden de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren met geen significante bevindingen. Saai maar waar, alles werkt zoals het hoort en er zijn geen storingen. Wat valt wel op in het gebruik na ruim een jaar: voorstoelen zijn compact met een vrij korte zitting. Bij wat langere ritten minder comfortabel en ik zou aspirant kopers zeker de upgrade naar sportstoelen willen aanbevelen. Tweede punt betreft de airco/luchtverversingsinstallatie : de roosters op het dasboard blazen snel irritant in het gezicht en het dichtdraaien leidt tot extra ruis bij de voorruit. Geen installatie dus die onmerkbaar zijn werk doet, dit kan echt stukken beter en doet afbreuk aan de verder comfortabele rijervaring. De lichtunits bevatten voor en achter nog steeds condensvocht, dealer beweert dat dit geen kwaad kan. Ok dan. Op naar de 60k !

Update 80k

  • 78.000 km

Inmiddels de 3 jaar gepasseerd zonder noemenswaardige problemen..een van de dempers van de achterklep had de geest gegeven maar dat was het dan ook. Het olieverbruik valt nog reuze mee, ik schat zo ongeveer 1l per 10000km, oftewel af en toe zelf bijvullen tussen de beurten door is niet te vermijden. Mijn eerdere positieve commentaar is verder nog steeds van toepassing: de auto bevalt reuze goed met als belangrijkste positieve punten de rijdynamiek, comfort en afwerkingsnivo. Thumbs up dus, ook 3 jaar later! Belangrijkste minpunten zoals al eerder genoemd: korte stoelzittingen voor, airco functioneert matig en maakt snel veel herrie.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.