Audi A4 2.0 TDI (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 2.0 TDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds mei 2005 rijd ik de nieuwe Audi A4.
Alhoewel veel mensen zeggen dat het een facelift betreft, dit is slechts ten dele waar: er zijn niet veel onderdelen die hetzelfde zijn gebleven.
Alleen het dashboard is hetzelfde. De rest is gewijzigd en veel sportiever uitgevoerd.
Bij deze beoordeling is mijn vorige A4 BJ 03 referentiekader. Over deze auto wad ik zeer tevreden.
Het MMI systeem is perfect. De ontvangstkwaliteit van de radio is echter iets minder dan de Radio sympony.
Ook de telefoonvoorbereiding is goed te noemen.De gevoeligheid van de spraakbediening zou iets hoger mogen zijn. Verder is de vering iets strffer waardoor de wegligging behoorlijk is verbeterd.
Over het algemeen ben ik dus ook nu tevreden over het nieuwe model. Toch zijn er voor mij enkele teleurstellende zaken:
-Allereerst het brandstofverbruik. Dit ligt ca. 15% hoger (bij gelijke gebruiksomstandigheden) Dit is m.i.aanzienlijk voor een vermogens toename van 10 pK
-De maximale VOI (verlengde onderhoudsinterval is per 01/01/2005 terug gebracht van max 50.000 naar max 30.000 km. Bij de vorige A4 werd de eerste beurt na 34.000 km en de tweede na 37.000 km door de boordcompuer gemeld.
Momenteel blijkt dat ik reeds bij 18.600 km naar de werkplaats toe moest. Concreet betekent dit dat een verdubbeling van de servicevraag, en een kostenstijging van ruim 400 euro/jr.
-Ook het olieverbruik ligt een stuk hoger: bij de vorige was het verbruik op 37.000 km niet merkbaar. Nu moet ik rekenen op 1/2 liter op 10.000 km
PROBLEMEN
In de software wordt door de fabriek een waarde ingesteld voor de kwaliteit van de motorolie. Deze is veranderd waardoor de VOI van ca.35.000 naar 18.600 gewijzigd is.
Importeur PON noch Audi AG geeft hier geen logische verklaring voor.
De serviceinstructies geven aan dat de VOI niet verplicht is. Het is ook mogelijk om de service op vaste intervallen te laten uitvoeren.Mijn dealer zegt dat dit niet kan omdat deze mogelijkheid niet door PON in het computersysteem is ingevoerd!
Bovendien wordt er voor 3 liter olie en een filterelement 140 euro verlangd. Natuurlijk staat dit niet in verhouding met de aanschafprijs van de auto. Toch voel ik mij hierbij niet gemakkelijk...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.