Audi A4 2.0 TDI 143pk (2008)

autoreview

Audi A4
Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4Audi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4 2.0 TDI eAudi A4Audi A4Audi A4Audi A4

Signalement

UitvoeringA4 2.0 TDI 143pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A4 review

  • 12.500 km

Een jaar geleden stapte ik over naar een andere werkgever en mocht ik meteen een nieuwe leasewagen kiezen. Een beslissing die ik met pijn in het hart nam. Financieel ging en ga ik er weliswaar serieus op vooruit, maar ik moest wel afscheid nemen van mijn Skoda Superb die ik bij de vorige firma moest achterlaten. Deze Skoda mag dan misschien geen gereputeerde premiumwagen zijn, hij is wel een prima wagen met een goede wegligging en lekker veel comfort.

Oorspronkelijk was ik van plan om de - toen nieuwe - Skoda Superb te leasen, maar dat bleek een beetje moeilijk te zijn. Het oude model was immers uitgefaseerd en het nieuwe model nog niet gelanceerd. Ik was dus genoodzaakt om een andere auto te kiezen en dat werd dus de Audi A4. Niet dat ik plots imagobewust werd, maar bij de keuze van de leasewagen moest ik ook rekening houden met de CO2-uitstoot. De A4 was toen in zijn segment één van de weinige auto's die een lage CO2-uitstoot combineerde met een deftige motor en de keuze viel dus op de middenklasser van Audi.

Een keuze waarmee ik achteraf gezien heel erg blij mee ben. De Audi A4 is immers een uitstekende wagen met een onberispelijke kwaliteit, heerlijke wegligging, veel comfort en pittige motor.

De kwaliteit van het interieur is één van de pluspunten van Audi en dat kan ik enkel beamen. Het interieur ziet er vlekkeloos uit en laat zich intuïtief bedienen. De airco en radio hebben één gedeeld schermpje waar je alle info op kan aflezen en dat blijkt in de praktijk erg handig te zijn. De elektronische parkeerrem is even wennen, maar is daarna gemakkelijk te bedienen. Wanneer je vertrekt op een helling, blijkt de elektronische handrem een handig hebbedingetje te zijn. Wel heb ik moeilijkheden om te wennen aan de startsleutel. Dit is geen sleutel meer die je in een stopcontact steekt, maar wel in apart gleufje op gelijke hoogte met het stuur.

Je start dus de auto in twee modi: de eerste om de wagen te activeren, de tweede om de motor daadwerkelijk te starten. Dit kan in het begin heel erg verwarrend zijn en als je stilvalt op een druk kruispunt (wat me spijtig genoeg eens is overkomen), kan dit dus moeilijkheden scheppen. Dit probleem hangt af van persoon tot persoon en de ene zal wat meer tijd moeten nemen om te wennen aan dit nieuwe sleutelprincipe dan een andere.

Over het comfort kan ik weinig zeggen, buiten het feit dat die uitstekend is. De keuze voor de A4 is mede gemaakt op basis van comfort en daar is waar Audi het het haalt van BMW. De BMW 3 is ongetwijfeld een uitstekende rijdersauto, maar zelf ben ik totaal geen fan van een harde ophanging. De A4 voelt wat zachter aan en strijkt moeiteloos alle hobbels en gaten in het wegdek glad. Qua rijcomfort schat ik deze auto zelfs hoger in de Skoda Superb waar ik vroeger mee reed, en dat was volgens mij juist de grootste kwaliteit van de Superb. De stoelen vooraan zitten goed, al had ik wat enige tijd nodig om de juiste zitpositie te vinden. Eenmaal gevonden, is er geen probleem meer, want nu doe ik moeiteloos ritten van enkele uren zonder last te hebben van de zitpositie.

Achteraan ben ik geschrokken van de achterbank. In negatieve zin dan, want echt veel beenruimte is er niet aanwezig. Een limousine als de Superb is de A4 dus zeker niet. De kofferinhoud is meer dan behoorlijk, maar niet echt praktisch. De uitvoering waarmee ik rij, is de sedan en die blinkt niet meteen uit als pakezel, daar is de Avant een beter alternatief voor. Maar toch, voor een sedan biedt deze wagen voldoende ruimte en drie tot vier koffers kunnen zeker in de bagageruimte gestopt worden.

Persoonlijk is voor mij het rijgedrag het belangrijkste aspect van een auto en op dat vlak is de A4 het beste waarmee ik tot dusver heb gereden. Audi promoot de A4 als de sportiefste wagen van zijn klasse, maar die eer gaat wellicht naar de concurrentie uit Beieren met het cijfertje drie in het logo. De A4 is echter wel een mooie symbiose van rijcomfort en rijkwaliteiten en laat op dat vlak de concurrentie (volgens mij) achter zich.

Met 143 pk aan het boord is het natuurlijk gezellig rijden op de wegen en dit volstaat ruimschoots om de auto voort te stuwen. De auto stuurt vrij direct, maar soms heb ik de indruk dat de auto een beetje overhelt bij het nemen van scherpe bochten. Buiten dit, heb ik echter niks aan te merken op het rijgedrag van de wagen. Meer nog, regelmatig rij ik een ommetje om met mijn wagen omdat ie zo lekker rijdt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.