Audi A4 1.8 TFSI 170pk Business Edition (2013)

autoreview

Audi A4 1.8 TFSI 170pk Business Edition (2013)

Signalement

UitvoeringA4 1.8 TFSI 170pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf73.000 km
KM-stand laatst74.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een groot verschil met een middenklasse auto

  • 74.000 km

Verandering van werk, betekent verandering van auto. In dit geval geen lease meer, maar zoals vertrouwd een eigen auto aangeschaft.

De nieuwe Opel Astra die ik reed als lease was een erg fijne auto, waar ik weinig negatiefs over kan zeggen. Ik wilde echter iets anders dan de zoveelste middenklasser en heb daarbij een voorliefde voor Audi en BMW.

De zoektocht in het begin wat breder ingezet, maar kwam toch steeds bij deze merken uit. De BMW 1 viel voor mij af omdat ik deze wat te klein vind. De binnenruimte is niet fantastische en de kofferbak is ok. De hoofdruimte is i.c.m. lengte nauwelijks voldoende. Bij Audi viel de A3 af omdat ik alleen het nieuwe model interessant vind, liefst i.c.m. S-line. De A5 bleek te laag voor me, waardoor de BMW 3-serie en de Audi A4 over bleven.

Beide erg mooie auto's met hun eigen voor - en nadelen. De voorkant van Audi spreekt mij meer aan dan die van BMW en qua interieur zijn het twee afwijkende, maar strakke designstijlen. De achterkant van een 3-serie of een A4 is voor mij relatief gelijk, misschien dat de BMW op dat punt net een streepje voor heeft.

Na een zoektocht op het internet op naar de dealers en in de beide auto gezeten en de Audi won het toch wel qua (hoofd)ruimte en gevoel. Zowel de BMW als de Audi moet je wel leuk aankleden willen ze er sportief uit zien. Koop je zo'n auto in lichtgrijs met 16-inch wielen dan is het een redelijke seniorenauto..

In mijn geval gestuit op een mooie Audi A4 Business Edition met de mooie Rotor velgen/ S-velgen. In de kleur pareleffect Lavagrijs geeft het de auto een prachtig voorkomen. Sportief, stoer, maar toch ook zakelijk. Na een proefrit was ik erg onder de indruk van de auto. Ik had niet verwacht dat het kwaliteitsverschil ten opzichte van de nieuwe Astra zo groot zou zijn.

De Astra was al 2 niveau's beter dan de Focus en de Leon die ik ervoor reed, waardoor je verwacht dat de sprong naar een A4 veel kleiner zou zijn. Niets is minder waar en dat verraste me enorm. Ik ben niet het type dat een Audi koopt omdat het een Audi is, of dat nu een review gaat schrijven als een 'audifiel'.

Desondanks kan ik niet anders zeggen dat dat ik onder de indruk ben. Over (bijna) alles is nagedacht in de auto. Het interieur is 'des Audi's' en gewoon van een uitstekende kwaliteit. Geen slecht sluitende vakjes of dashbordkastjes, geen rammeltjes en kraakjes. Iedere knop die je draait 'klikt' ook echt etc.

Qua rijgedrag is de auto ondanks zijn 18 inch velgen erg comfortabel. Het onderstel is uitstekend, zowel op slechte wegen als bij drempels of hogere snelheden. In tegenstelling tot het S-line onderstel van de nieuwe A3 is het comfort nog altijd aanwezig. Ja, het is misschien iets minder sportief dan het S-line onderstel, maar meer dan prima.

De koppeling en versnellingsbak werken haarfijn. Relatief korte slagen en een prima te doseren koppeling. De 1.8 TSFI met 170 PK komt goed van zijn plek. In een seconde of 8 zit je aan de 100 en met name de 2e versnelling is een erg fijne. In zijn 3 en 4 trekt hij prima door en als je doortrekt zit je zo aan snelheden die met een 2 beginnen... De 5 en 6 zijn de 'overdrive' versnellingen, waarin je weinig toeren maakt en zuinig rijdt.

Dat zuinige rijden vind ik niet tegen vallen. Zit nu op een 1 op 12/13, waarbij ik zelf een sportieve rijstijl heb. Moet je veel binnendoor rijden in het centrum van de strad dan is het een 1 op 10/11. Rij je braaf op de snelweg 100/120 dan kom je met gemak op een 1 op 15/16 uit. Voor een auto van dit formaat gewoon keurig.

Het rijgedrag van de auto is uitstekend, het comfort is hoog en in de auto hoor je weinig geluiden van de motor of banden. Het risico is wel dat je zo aan de 150 zit en voor je gevoel pas 120 rijdt. De besturing van de auto is wat zwaarder op lage snelheden dan ik gewend bent. Dat komt door de stuurbekrachtiging van de Audi, die in langzame bochten daardoor een onderstuurd gevoel geeft.

Qua systemen werkt alles prima, hoewel de navigatie wat eenvoudiger had gekund qua instellingen. Om nu een adres in te toetsen ben je met de draaiknop een minuut verder. Bij de Astra was dit 10 seconden. Ook is de Belgisch/Limburg/Duitse stem redelijk irritant. Zoals bij bijna alle navigatiesystemen zijn de aankomsttijden vaak erg ruim genomen en rij je echt minuten af van de de aankomsttijd gedurende de reis.

De draaiknop voor de MMI bediening ervaar ik als prettig. Het systeem werkt goed en je kan je ogen veel meer op de weg houden dan bij een touchscreen. Het geluid is voor mij prima. Met een grote centraal speaker voorin, speakers in de deuren en een subwoofer achterin klinkt het allemaal best aardig. Ik ben niet het type dat op standje 50 zijn muziek aan heeft, dus misschien wat eerder tevreden...

Al met al waren de eerste 1000 kilometers een waar genoegen. De auto gaat komende week over naar de winterbanden, Vredestein Snowtrac. Mogelijk dat de auto nog gechipt wordt naar de 220 PK, misschien dat er hier al mensen zijn die daar ervaring mee hebben en deze kunnen delen.

Volgende review volgt over een paar maanden. Qua score krijgt alles op dit moment 5 sterren, maar vind ik nog niet relevant gezien de korte periode van bezit.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.