Audi A4 1.8 5V Turbo 163pk (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.8 5V Turbo 163pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Uitvoering: A4 1.8T sedan, handgeschakeld, S-Line pakket, CD-Wisselaar, midden armsteun, park distance control. Kleur: avuszilver.
Uiterlijk: Mooie auto om te zien. Zeer strakke lijnen, 2 goed gevormde uitlaten aan de achterzijde, goede verhouding van carrosseriehoogte - wielkastvulling - velg formaat.
Onderstel: Het (sport) onderstel is strak, zeer strak. Als je nodig naar de WC moet dan is hard rijden over een slecht wegdek er niet meer bij! De auto is zeer goed hanteerbaar maar had comfortabeler mogen zijn. Bij BMW is deze balans beter.
Interieur: Grote kofferbak, voldoende ruimte binnen. De Sportstoelen die met het S-Line pakket komen zijn perfect. Zeer goed af te stellen en aangenaam voor lange ritten. De zijdelingse steun is prima. Ook niet onbelangrijk is het hele plaatje. Als ik in de auto zit kan ik mijn armen kwijt op de middenarm steun en portier leuning. Dit geeft veel comfort. De stoffering die met het S-Line pakket komt is heerlijk. Half leer half stof. De stof is vrij grof wat een heerlijke grip geeft.
Achterbank is omklapbaar (en afsluitbaar) en voelt zeer solide. Kofferbak opening is niet al te groot. Het kan dus voorkomen dat iets wel zou passen, maar je krijgt het er niet IN!
Bediening: In 2003 was de A4 niet leverbaar met regensensor. Onacceptabel maar nu opgelost. Ook was de S-Line niet leverbaar met een multi-functioneel stuurwiel. Jammer, ondanks dat het S-Line stuur heerlijk is. Verder weinig commentaar op de bediening. Alles werkt zoals je verwacht en is goed af te stellen. De kwaliteit van de audio installatie (Symphony II) is zeer goed. CD Wisselaar voorin is erg praktisch, ondanks dat je op een gegeven moment je dashboard kastje vol hebt met losse CDs.
Motor: Positief en negatief. In de laatste 3 jaar ben ik het turbo-karakter van de motor erg gaan waarderen. Een zeer goede trekkracht vanaf 1800 toeren waardoor je relatief weinig hoeft te schakelen. Als het hard moet dan gaat ie ook! Wel denk ik dat de motor te lawaaiig is voor een dergelijk dure auto. De 4-cylinder motor is altijd duidelijk hoorbaar. (Ford Focus 1.4 is aanmerkelijk stiller). Ik weet echter niet of dit aan ’mijn’ exemplaar ligt of aan de motor in het algemeen.
Verbruik: Tussen de 7 en 8 liter / 100km en dat is zeer weinig! Nu is rij ik ook zuinig, goed anticiperen, lage toeren, etc. Als ik regelmatig veel gas geef dan gaat dit naar de 10 liter / 100km.
PROBLEMEN
Enige probleem dat ik heb gehad zijn de remschijven en remblokken. Die waren na een ritje over de Duitse Autobahn met een paar keer hard remmen kapot (remmen waren op temperatuur en goed gekoeld). Niet echt goed en onverwacht. Dealer had geen goede verklaring (’te veel en te hard geremd’ - hier kan hij niet over oordelen en exact hetzelfde rijgedrag had bij BMW geen enkele invloed).
Verder niks anders dan reguliere beurten (oliefilter, luchtfiler, etc) en af en toe de banden. 17’ 235 voor en achter - dat is niet goedkoop. Let ook op dat je geen sneeuwkettingen kan monteren. Ben daarom 1x naar de kwikfit geweest om voor 2 weken een setje stalen velgen te lenen met winterbanden (16’ 205). Hier konden wel sneeuwkettingen om.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.