Audi A4 1.6 (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 221.653 km |
Ervaring
- 129.000 km
De auto is nu ruim 6 maanden in mijn bezit. Binnen deze maanden heb ik er nu ongeveer 16.000km mee gereden.
Comfort = Uitmuntend. De A4 heeft een iets sportiever onderstel in vergelijking met mijn vorige auto (VW Bora). De voor en achter multilink wielophanging draagt hier sterk aan bij. Dit zorgt voor een betere communicatie en een iets stuggere demping. Het wordt nooit TE sportief, maar het biedt een goede mix van sportiviteit en comfort. Absoluut een erg sterk punt! De climatronic is goed af te stellen. Daarbij zijn de twee gescheiden klimaatzones een uitkomst met een koukleum als vriendin. De verstelbare middenarmsteun biedt icm de uitstekende zitpositie eigenlijk gewoonweg het meeste comfort. Daar kan geen elektronica tegen op.
Prestaties = Goed. Het verbruik is gunstiger dan verwacht. Mijn gemiddeld gecombineerd verbruik ligt zo rond de 6.7L/100km -> 1 op 15. Hierbij opgemerkt is mijn rijstijl dan rustig. Kortom, vroeg opschakelen en niet nutteloos hard accelereren. Daarbij rijd ik dan wel de normale max snelheid, dus geen 100km/h op de (120)snelweg. Sinds 01/06/09 heb ik een nieuwe baan, dus rijd ik ook een andere route. Deze route (enkele reis = 55km) bestaat compleet uit N-wegen, 80km/h en 100km/h stukken. Hier heb ik ondertussen al een nieuwe zuinigheidsrecord gevestigd met gemiddeld gecombineerd verbruik van 5.5! -> 1 op 18.18! Erg leuk is dit :)
De motor draait ook keurig. Hij is stil op cruise-snelheid, heerlijk comfortabel zelfs. Bij accelereren is er een licht sportieve ronk hoorbaar. Het geluidsniveau in de auto is prima in orde. De 1.6 levert genoeg vermogen en koppel om heerlijk mee te rijden, zeker icm de keurige 5v-handgeschakelde transmissie die lekker exact inlegt. Samengevat ben ik zeer tevreden met de geleverde prestaties.
Betrouwbaarheid = Uitmuntend. Experts weten dat deze A4 (B6) een zeer degelijke reputatie heeft. Dit moet hij nog gaan bewijzen, maar het eerste gevoel is meer dan goed.
Gebruikskosten = Goed. Tot nu toe alleen brandstof. Shell V-Power heeft de voorkeur. Tot nu toe heb ik eigenlijk altijd bij mijn "eigen" Shell pomp kunnen tanken, dus altijd V-Power. Olie = Castrol Magnatec 10W-40. Heb ik goede ervaring mee, prima olie als je het mij vraagt en ook niet krankzinnig duur.
Meer ervaring
- 188.000 km
Ondertussen ongeveer 75.000km verder sinds de aanschaf. De A4 staat er nog steeds erg goed bij. Ik ben overgegaan naar het gebruik van Castrol Edge 5W30. Een duurdere olie met nog betere eigenschappen, waaronder de mogelijkheid tot Long Life service intervallen. Dat wilt zeggen, een beurt om de 35.000km! Buiten deze service intervallen heb ik geen grote incidenten gehad. Bij 136.463 heb ik de accu laten vervangen i.v.m. "uitgeputte" conditie. Daarnaast heb ik bij 156.494 de toerentalsensor laten vervangen. Deze werkte niet meer 100% goed, af en toe sloeg de toerentalteller terug naar 0 rpm om een fractie van een seconde later weer terug te slaan naar het echte toerental. De cruisecontrol sloeg ook af tijdens dit proces. Even schrikken, maar niet echt schokkend. Na vervanging heeft het zich niet meer voor gedaan. Bij 169.478 is er een nieuwe oliepeilsensor gemonteerd i.v.m. storing. Er is ook nog een kleine koelvloeistoflekje geweest bij 173.849. Door een haarscheurtje in een koppelstuk op het vloeistofreservoir druppelde er wat. Dit heb ik wel snel laten verhelpen, beter zou het er immers niet op worden. Bij 178.566 is er een nieuw ruitenwisserframe gemonteerd. Dit is kennelijk een bekend punt bij de A4. De lagers kunnen na een jaar of 10 wat vast gaan zitten, waardoor de ruitenwissers zich erg traag over het raam begeven...om er uiteindelijk echt mee te stoppen.
Comfort = Nog steeds uitmuntend. Sinds kort zijn er 17" orginele velgen gemonteerd. Dit ziet er zeer fraai uit, maar rijdt ook nog eens prettiger. Dit lijkt voornamelijk te komen door de gemonteerde banden: Dunlop SP Sport Maxx TT. Deze voelen erg prettig aan, stevig...maar toch ook rubberachtig. Eind Oktober worden de winterbanden (Falken HS 439) weer gemonteerd op de 16" velgen (zoals te zien op de foto). Prima banden waarmee ik met veel vertrouwen de winter in kan!
Prestaties = Nog steeds goed. Ik merk geen verschil in motorvermogen, remvermogen, schokdemping, wegligging etc. Ondertussen heb ik wel weer een nieuwe zuinigheidsrecord gevestigd met gemiddeld gecombineerd verbruik van 5.0! -> 1 op 20.00! Ik ben hier niet constant mee bezig, maar zie het soms wel als een sport.
Betrouwbaarheid = Nog steeds goed, ondanks wat aanvullende reparaties. Buiten de service intervallen en genoemde reparaties geen bijzonderheden. De A4 start altijd en rijdt verder probleemloos.
Gebruikskosten = Erg Goed. De A4 is zuiniger met m'n portemonnaie dan ingeschat. Ik ben dan ook zeer tevreden en rijd vooralsnog lekker door.
Nog meer ervaring
- 221.653 km
Sinds de aanschaf heb ik ondertussen 107.000km ervaring met m'n A4 opgedaan. Ik poets hem vaak, hierdoor ziet hij er nog steeds schitterend uit! Geen krassen, butsen, vegen, vlekken etc. Daarbij wordt hij goed onderhouden, waardoor de betrouwbaarheid ook goed blijft. Ik ben dan ook nog steeds zeer tevreden met m'n auto! Ik heb geen enkele aandrang tot inruil. Voor een nieuwe frisse A4 (B8) is het behoorlijk bijbetalen, dit vind ik het vooralsnog niet waard. De A4 is m'n "maatje", ziet er goed uit, laat me niet staan, heerlijk zo!
Sinds mijn vorige review zijn er twee grotere reparaties uitgevoerd. Bij 213.946 kwam, tijdens de APK, naar voren dat de katalysator niet voldoende meer werkte. In de aanloop had ik al een aantal keer een P0420 melding uitgelezen van de boordcomputer, een echte verrassing was het dan ook niet...maar toch! Ik heb toen wel besloten een orginele nieuwe katalysator te laten plaatsen i.p.v. een goedkopere imitatie. Zo blijft hij in goede staat en heb ik niet over 50.000km opnieuw een katalysator uitdaging. Bij 214.500 heb ik een dynamorevisie laten uitvoeren. Dit was hard nodig, er kwamen onheilspellende geluiden vanuit het vooronder. Gelukkig heeft hij me niet laten staan en zijn er geen verdere schades ontstaan.
Comfort = Onveranderd. Alles werkt, niets rammelt.
Prestaties = Nog steeds goed. Wel is het merkbaar dat de koppeling wat begint te slippen. Ik zal dit, bij verdere verslechtering, laten onderzoeken/repareren.
Betrouwbaarheid = Nog steeds goed. De genoemde katalysator vervanging en dynamorevisie vind ik, gezien de leeftijd en het kilometrage, niet schokkend. Ja, het zijn de wat duurdere raparaties. Die ontstaan nu eenmaal als je langer door rijdt met een auto. Hij heeft me nog nergens laten staan.
Gebruikskosten = Goed. De A4 heeft al het nodige onderhoud gekregen. De kosten zijn erg beheersbaar en zeker niet te gek.
Toekomst = Bij +- 223.000 laat ik een groot onderhoud uitvoeren: Long Life service, distributiewissel en een aircoservice. Hierdoor kan hij er weer 10.000en km's tegen aan. De distributie gaat natuurlijk nog langer mee (120.000km).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren