Audi A3 Sportback 30 TDI Business edition (2021)

autoreview

Audi A3 Sportback 30 TDI Business edition (2021)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 30 TDI Business edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf25.301 km
KM-stand laatst34.213 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A3 '23 30TDI Shortlease

  • 34.213 km

Omwille van promotie op het werk heb ik recht op een bedrijfswagen gekregen. Terwijl mijn elektrische auto besteld werd, mocht ik de Audi A3 van mijn ex-collega gebruiken. Het betreft een A3 30TDI S-Tronic Attraction uitvoering met Business Plus interieur, van bouwjaar 2023.

Ik heb de auto eind maart 2024 in gebruik genomen met 25.301 km op de teller en eind juni 2024 terug afgegeven met 34.213 km, dus bijna 9.000 km ervaring met de A3.

Gezien er van de 8Y generatie (2020-heden) geen enkele diesel gebruikerservaring is, dacht ik mijn korte ervaring maar te delen.

De 30TDI is een 2.0L 4-cilinder diesel met 116 pk en 300 Nm in handbakvorm. De S-Tronic versie is helaas uitgerust met de DQ200 versnellingsbak. Deze heeft een droge koppeling en is maar tot 250 Nm goedgekeurd. Hierdoor is het koppel van de 30TDI in S-Tronic uitvoering ook begrensd op 250 Nm. De DQ200 is een soepele automaat onder lage belasting. Hij schakelt rustig en vlot, en reageert snel als je iets harder op het gaspedaal duwt. Onder volle belasting merk je echter dat de DQ200 een te lichte versnellingsbak voor deze motor is. Regelmatig durfde de auto onder vollast even 1 à 2 seconden te wachten tot hij schakelde, voornamelijk in de eerste drie versnellingen.

De 35TDI heeft dezelfde motor, met een mindere softwarematige begrenzing op 150 pk en 360 Nm. Deze is echter uitgevoerd met de DQ381 automaat, welke een natte koppeling heeft en na een korte proefrit ook minder moeite met het koppel van de diesel heeft.

Voor de rest is de A3 een comfortabele en logische wagen. Hij veerde oneffenheden redelijk goed weg, zonder extreem week aan te voelen. Natuurlijk is het geen sportwagen, maar een bocht vlot nemen leidde niet onmiddellijk tot onderstuur. De neplederen stoelen zitten goed en bieden redelijke steun, maar ik mis de uitschuifbare beensteun die op de S-Line versies wel aanwezig is. Het digitale dashboard op de Business Plus uitvoering ziet er haarscherp uit, vooral als je de navigatie hierop projecteert met satellietweergave.

Qua veiligheidsuitrusting vond ik het matig. De parkeersensoren werken goed, maar zaken zoals blind spot assist behoren tot de optielijst. De Lane Assist trad pas in werking vanaf 66 km/h.
Adaptieve Cruise Control, verkeersbordherkenning en grootlichtassistent vallen allemaal onder 'Functions On Demand'. Dit betekent dat je deze functies per maand, kwartaal, jaar of levenslang kunt kopen. Graag had ik deze standaard in de wagen gehad, aangezien alle sensoren er toch al zijn, maar Audi will be Audi... :D

Ook had ik in mijn drie maanden gebruik meermaals last van de ingebouwde 4G-functie die wegviel. Hierbij hielp een soft-reset niet, en was ik genoodzaakt de zekering van het radiosysteem even uit te trekken.

Samenvattend is de A3 een fijne wagen, maar raad ik iedereen de 35TDI in plaats van de 30TDI aan. Dit vanwege de souplesse van meer vermogen/koppel, de betere automaat en de iets grotere brandstoftank (50L vs 45L).

Sinds eind juni rij ik in een Tesla Model 3 Long Range. Wie weet volgt een review binnenkort.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.