Audi A3 35 TFSI
Audi’s tweede poging
Veel concurrenten hebben de afgelopen jaren hun tanden stuk gebeten op de Mercedes-Benz A-klasse, waaronder ook de Audi A3. Met een geheel nieuwe generatie doet het merk uit Ingolstadt echter nogmaals een poging om de hatchback uit Stuttgart van de troon te stoten.
Daarmee rust er een loodzware taak op de schouders van de nieuwe Audi A3, maar als gloednieuw model heeft de compacte Audi in elk geval zijn leeftijd mee. Op het eerste gezicht lijkt er misschien maar weinig veranderd, maar toch is de auto helemaal nieuw. Dat wordt nog het meest duidelijk rond de opvallend brede wielkasten. Wat blijft, is de kenmerkende Sportback-vorm. Het extra ruitje achter het achterportier geeft de auto een wat stationwagon-achtige uitstraling, maar dat resulteert niet in een overdaad aan ruimte. De bagageruimte is nagenoeg gelijk aan die van de A-klasse en de situatie op de achterbank verdient zeker niet het predicaat ‘riant’. Toch is het voor niet al te lange volwassenen uit te houden, waarbij de A3 extra punten scoort met zijn hoofdruimte, een fijne zithouding en een minder opgesloten gevoel.
Onberispelijk
Ook valt hier al op dat de kwaliteitsbeleving in de Audi van topniveau is. Het merk heeft op dat gebied een naam hoog te houden en stelt ook met het op één na kleinste model niet teleur. Dat er hier en daar wat meer harde kunststoffen te vinden zijn dan in grotere en (nog) duurdere modellen is onvermijdelijk, maar de bouwkwaliteit is onberispelijk. Bovendien is het geheel voor Audi-begrippen opmerkelijk frivool vormgegeven. Dat komt vooral door de opstelling van de ventilatieroosters, die aan weerszijden van het instrumentarium vol in het zicht zijn geplaatst. Tegenover de passagier zijn ze juist onopvallend in het dashboard verwerkt, zodat er alle ruimte is voor een op een prettige plaats gemonteerd touchscreen. Dat is er één: de opstelling met twee schermen is voorbehouden aan modellen vanaf het formaat A6. Een gemis is dat echter nauwelijks. Het onderste scherm dient in de duurdere Audi’s vooral voor de bediening van de klimaatregeling, maar de traditionele knoppen van de A3 bevallen op dat vlak eigenlijk beter. Nu de Volkswagen Group bij onder meer de Golf kiest voor aanraakgevoelige sliders die niet bij iedereen in de smaak vallen, is de rij knoppen in de A3 een extra aangename verrassing. Het scherm dat er wel is, werkt gelukkig heel prettig. Een altijd zichtbare tegelrij links in beeld zorgt ervoor dat het nooit lang zoeken is naar een hoofdmenu, terwijl de snelle reactie op aanrakingen ergernissen zal voorkomen. Het digitale instrumentarium is ook al goed voor elkaar, zoals we dat ook van Audi gewend zijn. Met knoppen en een scrolwieltje op het stuur is het simpel om tal van opstellingen op te roepen, waarbij er een imposante hoeveelheid informatie gelijktijdig kan worden getoond. Het grote scherm achter het stuur is bovendien in elke A3 standaard, al moet worden gezegd dat het aantal functies bij de simpelste uitvoering zeer beperkt is. Het voornaamste kritiekpunt op het Audi-infotainment is dat het dimmen van de dashboardverlichting via het scherm gebeurt en de schermen voor echt duistere omstandigheden ook in de donkerste stand net te fel zijn. Een kleinigheid, maar toch.
Fijn en gemakkelijk
De A3 is minder sportief dan zijn laag geplaatste sportstoel en afgeplatte S-Line-stuurwiel doen vermoeden. Om te beginnen is het nog even wachten op de echt dikke versies, want de geteste 35 TFSI is voorlopig de krachtigste benzinemotor die leverbaar is. ‘35 TFSI’ is Audi-taal voor de 1.5 die de Volkswagen Group in nagenoeg alle middelgrote producten monteert. Die motor blijkt ook hier erg fijn. De geblazen viercilinder is stil, zuinig en soepel. Dat laatste valt extra op als er, zoals in de testauto, wordt gekozen voor een handgeschakelde zesbak. Door de weinig kieskeurige motor is het niet meteen een ramp als je eens in een wat hogere versnelling optrekt. Ook het schakelen zelf gaat op een heel fijne manier. Overigens moet de handgeschakelde A3 het zonder mild-hybrid-techniek doen, terwijl een 35 TFSI met automaat wel over zo’n hulpje beschikt. Het sportonderstel van de S Edition-uitvoering is stevig, maar niet te hard. Voor het label ‘sportief’ is de auto te veilig afgesteld en is de besturing net te gevoelloos, maar voor het gros van de bestuurders hoeft dat geen nadeel te zijn. Wat de A3 namelijk wel is, is een fijne en erg gemakkelijk rijdende auto. Door de stilte aan boord, het uitgebalanceerde onderstel en de relatief zware besturing voelt de A3 als net even meer auto dan veel van zijn concurrenten.
De Audi A3 35 TFSI als S Edition is zeker niet goedkoop. Met opties komt het totaal voor het testexemplaar op meer dan een halve ton. Voor dat geld krijg je weliswaar sfeerverlichting, adaptieve cruisecontrol en een prima audiosysteem, maar moet hij tegelijkertijd het panoramadak en zelfs een achteruitrijcamera ontberen. Ook valt op dat de afstandsbediening moet worden gehanteerd om de auto te ontgrendelen. Rijhulpjes en assistentiesystemen zijn als losse opties verkrijgbaar.
Oordeel
De A3 is op een aantal vlakken nog verfijnder dan de directe concurrent uit Stuttgart. Hij voelt, oogt en rijdt als een doortimmerde, zeer hoogwaardige auto. Hij scoort eigenlijk overal veel punten, behalve als het gaat om uitrusting en prijs.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback 35 TFSI Pro Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 39.919 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.343 mm / 1.816 mm / 1.449 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 690 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 224 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,3s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A3
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.