Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk S Edition (2010)

autoreview

Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Pro Line S (2010)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 140pk Pro Line S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A3 2.0 TDI Eerste 20k

  • 21.000 km

Inleiding:
Na een paar jaar door mijn beheer van ons wagenpark in diverse auto's te hebben gereden (van E46 318i t/m een 2010 Polo TDI) wilde ik op zoek naar vastigheid en echt een eigen auto voor langere termijn.

Door mijn autoverleden heen heb ik natuurlijk voor de aanschaf een aantal eisen en wensen op papier gezet. Ik wilde 4 of 5 deuren, een zuinige doch sportieve auto en naast veiligheid ook gewoon de juiste look, feel en klasse. Omdat ik meer dan 50k per jaar rijdt wilde ik natuurlijk cruise control, navi, bluetooth, actieradius en goede stoelen. Na wat bezoekjes aan diverse dealers en merken, had ik een shortlist met de 1 serie, VW golf 6, Scirocco, en de A3 sportback.

Na gelezen te hebben dat veel benzine auto's met a-label toch niet zo zuinig waren als het papiertje deed vermoeden, ging mijn keuze naar een diesel met ongeveer 100 kw. Deze zijn uit ervaring vaak rustig en zuinig op de snelweg (waar ik vaak ben). Enkele ritjes later was voor mij duidelijk dat ik voor de volwassen en sportieve uitstraling viel van de A3 sportback 2.0 TDI. Blij ging ik me verdiepen in de catalogus.

Veel genoemd nadeel van Audi is dat alleen de lucht in het interieur standaard is, en je ongeveer alles extra moet kopen uit de optielijst. Niets is minder waar; ik denk dat bij mijn auto alleen de kilometerteller origineel bij de folderprijs hoort. Gelukkig biedt Audi een aantal jaar pakketten aan waar je tegen een goede prijs behoorlijk wat opties kan kopen. Uiteindelijk had ik nog een bijkomend voordeel dat een 80% van mijn opties al in een toen-gelimiteerde S-edition aangeschaft kon worden met 10.000 euro korting.

T.o.v. een kale Audi heb je dan de volgende opties:
* Climate control
* RNS-e DVD Navigatie
* Bluetooth en oplader in armsteun
* MF leder stuurwiel met afgeplatte onderkant
* Xenon met led-dagrijverlichting
* Zwart plafont & half lederen sportzetels
* Zwart leder op veel slijtvlakken als armsteun en deurpaneel
* Sportonderstel
* Lichtmetaal 17 inch
* Zonnescherm achter
* Pareleffect/metallic lak
e.a. klein grut

Opvallend is dat je vervolgens wel even moet bijbetalen voor verwarmbare buitenspiegels (for god sake). Let hier even op als je er 1 aanschaft. Leuk detail is dan wel weer dat meteen de ruitensproeierkoppen ook verwarmd zijn. Verder heb ik gekozen voor de licht-regensensor en acoustisch voorruit (=-3db).


Eerste indruk:
Toen ik hem ophaalde was ik verbaasd over de lak. Daytona mag dan wel een grijstint zijn, maar straalt echt fantstisch. Het is zelfdzaam zoveel complimenten te ontvangen over de lak! Verder werd er door de dealer erg veel aandacht geschonken over de werking van alle details en opties in de auto. Zo kom je er achter dat er een haakje onder de hoedenplank zit om de klep naar het reservewiel omhoog te houden. Leuke details!

Snel over naar het belangrijkste; het rijden en gebruik. Het eerste wat opvalt met wegrijden is hoe fantastisch de motor oppakt. Door het brede koppelbereik is de auto prima geschikt voor mensen die schakellui zijn. Olie heeft de motor ondanks waarschuwen van de dealer, nog niet verbruikt. Verder is de afwerking in het interieur ongeevenaard in deze klasse. Alles is naad-, en kraakloos. Voor sommige mensen is die misschien te "grundlich" en saai, maar ik kan het waarderen als knoppen precies zitten waar ze moeten zitten. Over knoppen gesproken, dat cruisecontrol pookje is OK, maar niet optimaal. BMW en waarschijnlijk elk ander merk heeft dat vaak beter geregeld dmv knoppen op het stuur. Verder vroeg ik me eerst af, waarom de knop van de MMI en navigatie weg van de bestuurder (rechts van het scherm) is geplaatst. Na wat denken is het logisch: als hij links had gezeten, zat je hand tijdens het bedienen in de zichtlijn van het scherm. Goed; van mij het de knop op de middentunnel gemogen.

Ruimte:
De ruimte is opvallend goed voor deze klasse. Achterin is het, ondanks een wat lager plafont, prima bivakkeren en is er in de kofferruimte genoeg plaats voor baggage. Het fijne tapijt heb inmiddels maar afgedekt met zo'n antislip bak (te bestellen bij de dealer voor een paar tientjes), want het vuil komt er moeilijk uit.

Veiligheid:
De remmen van deze auto zijn fenomenaal. Ook blijven ze droog tijdens de regen door droogpulsen van de remschijven. Is absoluut merkbaar! Stuurgedrag is zeer neutraal, en communiceert goed. Echter niet zo goed als een BMW doet. De auto heeft door ingrepen een wat verder grensbereik dat menig persoon nodig heeft. Dit geeft een vertrouwd gevoel. Door het onderstel houd de auto zich uitstekend bij lastwissel en vlugge bochten. Bij nacht is het zicht uitstekend door de Xenon. De mistlichten hebben bij mist en sneeuw echt niets, maar dan ook niets te te voegen.

Betrouwbaarheid:
Geen punten; hij start (en je hoeft de sleutel maar 1 kort tikje te geven, het gloeien en starten gaat vanzelf) en loopt als een zonnetje. Ruitensproeier vloeistof lust ie wel veel. Dat komt denk ik ook door de koplampsproeiers. De meegeleverde banden (Pirelli P Zero Rosso) houden zich redelijk en geven veel grip. Al denk ik wel dat ze met 30k versleten zijn.

Infotainment:
RNS-e is eigenlijk een uitlopend systeem. Echter, door de update naar 2010 is het beeld scherp en slikt hij 2x 32GB sd kaartjes met muziek. Het geluid is erg goed, maar voor een Audi niet extreem. De sub doet zijn werk, maar in het midden hoogbereik kan ik nooit vrede vinden. De mp3tjes speelt de auto met plezier, alleen kan de weergave va de titel op het scherm soms niet lukken. De navigatie is uitstekend en kent zelfs de namen van de afslagen, wat het scherm bijna overbodig maakt op de snelweg. Enige puntje van kritiek is dat de dame wel een spraakgebrek heeft. De telefoon gaat via bluetooth en kan via het stuurwiel icm scherm tussen de tellers bediend worden. Ook kan je een aantal nummers voorzien van een gesproken alias en zo via voice ze opbellen. Dit gaat redelijk, maar niet geheel foutloos.


Samenvatting van de eerste 20k:
Deze auto is fantastisch om in te zitten, om naar te kijken, te bedienen en te rijden. Ik ben echt heel gelukkig met deze auto en kan hem iedereen aanraden. Dit komt omdat het een beetje voelt als een best-of-all-worlds auto. Hij is dynamisch en sportief. Toch is hij elegant en zakelijk. Alleen met samenstellen moet je goed op de "deals" letten. Anders betaal je zo maar 8000 euro's teveel.

+ Zuinige en fijne motor met veel koppel en een fijne bak
+ Afwerking is subliem in deze klasse
+ Rijgedrag bezorgt vele ontspannen kilometers
+ Ontwerp is tijdloos
- Uitlopend model
- Moeilijk te configureren met de juiste prijs/kwaliteit
- Geen verwarmde spiegels standaard
- Geen fatsoenlijke bekerhouder, maar wel een overbodig zonnescherm



NB
Linkerbaanfeatures!
Goed, veel mensen rijden Duitse merken, omdat ze daarmee hun autobahngevoel kunnen laten opleven. En das prima, ik heb dat iets minder. Ik hoef niet 2 minuten eerder op mijn bestemming te zijn en bumperklevend met 210 te rijden. Voor de mensen die dat wel waarderen: koop de LED's en Xenon en plak ze op je golf 3 of waarmee je ook maar de linkerbaan wil terroriseren. In vergelijking met andere auto's die ik reed, zijn mensen zondags op de linker baan veel aardiger en gaan ze (soms onnodig) vroeg naar rechts. Het kan natuurlijk komen omdat iedereen in het verkeer aardiger is geworden, maar ik denk dat het door de Xenon komt. Happy days!

Eerste beurt

  • 30.500 km

Even een update na m'n eerste beurt:
- Hij heeft weinig olie verbruikt: 0,25 l toegevoegd op 25k
- Pirelli P Zero Rosso banden slijten snel, ze zijn bijna aan vervanging toe.
- Longlife Beurt kostte me EUR 250 incl olie ea vloeistoffen.
- Eén defectje tot nu gehad: zekering stuk voor cv achterportieren. Ik was in de buurt van dealer toen ik er achter kwam en het was in de tijd van een kop koffie weer geregeld. Top service! Waardoor het kwam weet ik niet; misschien raam open gehad met regen?
- kleine bonus waar ik laatst bij koude motor achter kwam: Als de motor door verkeerd koppelen afslaat, gaat ie vanzelf weer aan!
- De auto presteert fantastisch op lange afstanden. Een weekend Italië op en neer is geen probleem. Verder is het onderstel fantastisch op bergwegen. Echt een genot om te rijden. De zijdelingse steun van de sportstoelen wordt dan ook goed duidelijk. Ik was positief verbaasd, vooral omdat het toch een voorwiel aangedreven auto blijft.
- Bij koude motor ligt het verbruik hoger. Gemiddeld rijd ik bijna 1:18 (5,6l/100km). Als ik smallere banden (heb nu 225mm) zou hebben, en een wat lichtere rechtervoet zou hebben is 1:20 makkelijk haalbaar. Maar goed, als je alleen voor laag verbruik gaat, dan kun je nog beter de 1.6 tdi-e kopen.

60k beurt

  • 62.300 km

Tijd voor een update:

De auto bevalt nog steeds enorm goed! Het verbruik is prima en er is nauwelijks slijtage waar te nemen. Even wassen&zuigen en hij is weer als nieuw! Afgelopen winter heeft de auto zich bewezen als een zeer stabiele, volwassen en veilig aanvoelende auto.

De looks:

Ik weet niet of de lak nog leverbaar is voor het 2011 model, maar ik kan hem erg aanraden. Hij oogt niet snel vuil en blijft een diepe glans houden. Zelfs na meer dan een jaar blijven mensen mij complimenteren over de auto/uitvoering dan wel kleur.

Voor de beurt had ik paar kleine punten die mij opvielen:
- windruis aan de bestuurderskant bij hogere snelheid.
- Een tweetal vale plekjes op de lak bij het portier.

Beide punten zijn tijdens de beurt verholpen. Voor de ruis hebben ze de deur iets afgesteld, en de lak is gepolijst. Hij is nu weer 100 punten!

Wat nog wel het vertellen waard is: Het olieverbruik is enorm laag. In principe hoeft hij tussen de beurten (30.000 km) niet bijgevuld te worden. Ik ging iets over de 60k heen en heb voor de zekerheid er 0,25l bij gedaan. Dit bijvullen brengt mij ook bij het grootste nadeel van de auto tot nu toe. Er zit een ontwerpfout bij de olie vuldop! Waar je vroeger een dop had die over/om de vulopening ging, is het tegenwoordig een dop dit in de vulopening gaat. Nu kan vuil (herfstbladgruis ed) zich ophopen in de naad tussen de dop en de opening. Op het moment dat je de dop er af schroeft, valt het vuil naar beneden tegen het draad van het vulgat. 1 scheut olie er tegen aan (of in dit geval mijn vinger die het vuil wil wegvegen) en er ligt bio gruis in je blok. Lijkt me niet heel bevorderlijk.

Last point: De A3 Cabrio versie

Als leenauto kreeg ik zowaar de A3 cabriolet mee! Hoewel ik op de foto's er niet zo veel van moest hebben, ben ik zeer positief over deze auto. Deze auto was sportief uitgerust met 18" lichtmetaal en S-line uitvoering. Hij is stiller dan verwacht, maar met name ook ruimer dan verwacht. Ik kon zowaar achter mezelf zitten (niet dat je achterin wilt zitten bij een cabrio >50km/u met de kap omlaag, maar toch). De kofferbak is ruim te noemen en toch nog best toegankelijk. De kap is snel en tijdens het rijden te bedienen. Echt een auto om te overwegen als je wat meer wil dan het optionele panoramadak op de gewone a3 en niet zoveel ruimte nodig hebt.

90k beurt

  • 91.500 km

Ook hier niet veel te melden, naast dat ik erg tevreden ben. Hij heeft weer nieuwe olie en filters. Ik heb gevraagd om even het blad van de achterruit-wisser te vervangen omdat hij niet mooi glad meer veegde en twee plastic boutdopjes van de velg, die gek genoeg spoorloos waren. Misschien met winterbanden wisselen gebeurd.
Hij rijdt overigens nog als nieuw. Er is niets dat het heeft begeven, zelfs geen lampje. Het interieur vertoont geen sporen van gebruik. Ook omdat de armsteun met leer is bekleed, blijft hij als nieuw. Het enige is dat er een lichte "rimpel" begint te ontstaan bij de bestuurderstoel bij de linkerwang van de zitting door het in- en uitstappen, maar dan zijn we wel heel kritisch.

Als leenauto dit keer: Een prachtige A5 coupé (pre-facelift). Fantastische auto om te rijden, er volwassen en rustig karakter. Ik moet zeggen dat er wel klasseverschil merkbaar is, ook al had ik net zo veel of meer opties op mijn a3. De stoelen waren net iets beter en er was veel meer rust aan boord. De zitpositie is beter dan bij de a3. De cockpit is mooi "om" de bestuurder heen gebouwd en de bedieningsknoppen zitten op betere plekken door de bredere console. Toch vond ik het sturen een klein beetje tegenvallen (weinig centrerende kracht). Kon door de bandenmaat komen, en is verder niet heel relevant, aangezien de facelift een nieuwe stuurkolom heeft gekregen.

vele kilometers verder

  • 137.500 km

Inmiddels zijn we alweer wat verder in de tijd en is het weer hoog tijd voor een update.

112.000 km: De motor houdt wat in als hij koud is, hij geeft bij accelereren geen soepele koppelopbouw. Ik heb de dealer gebeld en zij geven aan bij twijfel gewoon de auto af te geven voor controle. Zij nemen hetzelfde waar en gaan op onderzoek uit. Het is iets met de injectoren. Deze zijn vervangen en sindsdien heb ik niets meer vernomen van het probleem.

118.000 ai.. iemand heeft zijn autodeur in mijn wielkast gezet, klein deukje. Gelukkig is de lak nog onbeschadigd.

120.000 km: Beurtje. Ik heb gelijk even gevraagd om de airco te cleanen om de oude sokgeur te verwijderen. Dat werden bubblegum/aardbeitjes uit de roosters toen ik hem ophaalde. Gelukkig was het niet alleen luchtverfrisser: de airco stinkt niet meer.

130.000 km: bij vorst lijkt de voorvering/demping af en toe bij drempel op te kraken. Wellicht een droog rubbertje? Zal het bij de volgende beurt even aankaarten.

137.500 km: Ik zie een klein (2mm) oneffenheidje in/onder de lak bij de buitenspiegel die ik nog niet eerder had gezien, zal het doorgeven bij de volgende beurt. Door de bank genomen kan ik zeggen: Ik ben nog steeds erg tevreden! Het eerste lampje moet nog doorbranden en de auto doorstaat de tijd goed. Vooral over het interieur ben ik goed te spreken: het leer op het stuurwiel is misschien iets minder mat, maar nog steeds in topstaat. Het dashboard is nog nieuw en behoeft echt geen vettige dashboardspray. De functionaliteit is totaal niet verouderd en gaat prima. Ook de leds in de koplampen ed zijn nog als nieuw. Ik merk alleen dat mijn voorruit een beetje gezandstraald eruit begint te zien.

Ondertussen ga ik neuzen naar wat de volgende auto gaat worden. Ik weet zeker dat het weer een Audi wordt: het interieur, rijgevoel en tijdloze design (ik weet t: subjectief) spreken mij nog steeds erg aan. Ik weet dat je er een premium voor betaalt, maar ik merk dat je er een, tot in de details, doordachte auto voor terug krijgt. Daarnaast is de dealer onovertroffen in haar service en aftersales (gelukkig heeft de importeur het ook waargenomen en ze beloond als dealer van het jaar).

ps. Ik bedenk mij net: De a3 is natuurlijk net vervangen door de nieuwe. Op zich valt mijn eerst genoemde minpunt van uitlopend model wel mee: ze hadden kennelijk nog 3 jaar nodig om een nieuwe A3 sportback uit te brengen.

Verkocht

  • 185.000 km

De auto heeft nog vele km's met plezier gebracht zonder aandachtpunten. Gewoon beurtjes zonder extra's en banden.

Inmiddels heb ik zelf alweer een tijdje een andere auto en heb ik de A3 verkocht aan de volgende liefhebber. Als diesel is de auto te duur voor een "tweede auto". Ik ga deze auto nog lang herinneren om haar gebruiksgemak, tijdloze uiterlijk en kwaliteit. Ik denk niet dat ik ooit een auto heb gehad met zo'n lage prijs per km aan onderhoud, zelfs als ik de dure longlife olie meereken. Daarnaast was ik verbaast of de hoeveelheid reacties op de advertentie. Het is ongelovelijk hoe gewild de auto was, zelfs bij die km stand. Ik hoop dat ik de auto ooit nog eens tref in een klokje rond met vele km's meer op te klok.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.