Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Attraction Pro Line (2005)

autoreview

Audi A3 Sportback 2.0 TDI 140pk Attraction Pro Line (2005)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 2.0 TDI 140pk Attraction Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst141.060 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 141.060 km

Hier de review van mijn "nieuwe" Audi A3 Sportback Ambiente Pro Line. En dus geen attraction zoals de titel doet denken. Foutje.
Ik was opzoek naar een A3 Sportback met alle boekjes, stempels, vanaf kilometer 0 bij Audi onderhouden en een diesel. Omdat we vanaf januari nog al wat kilometers gaan maken bleek een diesel al gauw goedkoper te zijn.
Na een tijdje zoeken mijn "droomauto" gevonden. Het betreft hier om een A3 sportback Ambiente Pro line met een 2.0 TDI motor.

Kleur:

Was eerst op zoek naar een zwarte A3 Sportback. Totdat ik deze tegen kwam. Een blauwe. Blauw Metallic (mauritiusblauw). Wat een plaatje in de zon. Krijg er gelukkig veel positieve reacties op.

Uitvoering:

Dit is een Attraction Pro Line. Een hele complete uitvoering. Met o.a. gescheiden airco. Automatische licht inschakeling. Follow me home. Lichtpakket en dat maakt de Audi echt af van binnen. Regensensor. Mistlampen. Automatische dimmende binnenspiegel. Heb hem vanaf het begin aan gezet en ook niet meer uitgezet. Erg handig. Verwarming op afstandsbediening. Heerlijk in de winter in een warme auto stappen. Cruise control. Sportonderstel. Electrische ramen voor en achter. Anti-carjacking. Soms vervelend als je wat uit de kofferbak wilt halen, je moet elke keer alles weer ontgrendelen, maar dat zal wel wennen. Tevens bevat deze ook een RNS-E MMI DVD-navigatie. Wat een geweldig ding zeg en zo eenvoudig te bedienen. Wat kun je er allemaal mee. Radio luisteren. Je kunt het scherm ook kantelen en dan komen er 2 gleuven te voorschijn waar je 2 SD kaartje in kunt doen. Navigeren. Zit een bluetooth aansluiting op. Even op mijn mobiel bluetooth aanzetten en hij maakt automatisch verbinding met het MMI systeem en kan handsfree bellen. Een 6 cd wisselaar zit er ook op aangesloten. Ik vind dat misschien wel een beetje overbodig, omdat je ook al 2 SD aansluitingen erop heb zitten. Tot slot het geluid. Hier zit een BOSE geluidssysteem in. Wat een geluid. Het maakt niet uit hoe hard je het zet. Het blijft vol en kraakhelder.

Afwerking:

Typisch Audi. Strak en de juiste materialen gebruikt. Klokken zeer helder en goed afleesbaar. Alles zit op de juiste plek. Het enige wat deze niet heeft is een blanke dakrails. Dat had hem wel goed gestaan. De bekleding ziet er als nieuw uit. Je kunt niet zien dat deze A3 3 jaar oud is.

Comfort:

Deze A3 is wat stugger geveerd. Dat komt omdat er een sportonderstel onder zit. Je merkt het wel af toe op een slecht wegdek. De hobbels komen soms wat harder door.
Ik heb vanaf mijn 18e eerst in de A4 van mijn vader mogen rijden. Vervolgens vanaf mijn 19e tot mijn 22e in een Passat. Daar voelde je nauwelijks hobbels of andere oneffenheden, maar daar integen ligt mijn A3 zo strak in de bochten dus dat maakt het wel weer een beetje goed.

Banden:

Op dit moment heb ik de winterbanden eronder. De Michelin Pilot Alpin PA3 (205). Ze maken wel een stuk meer rolgeluid dan de zomerbanden. De winterbanden heb ik op een stalenvelg met wieldoppen 16 inch. In maart gaan gelukkig de orginele Audi LM velgen er weer onder. Continental. Even bekijken hoe deze bevallen, anders ga ik weer terug naar de Michelin. Deze zijn tevens ook 16 inch. Deze laat ik er onder zitten omdat ik ook nog wel een beetje comfort wil hebben.

Motor:

De eerste kilometers komen de toeren niet boven de 2000. Totdat de motor lekker warm is. En dan wil deze A3 wel gaan. Genoeg power. Vaak heeft hij ook nog wel moeite om in de 2e versnelling zijn vermorgen kwijt te kunnen op de voorwielen.
Op snelweg rustig 120 rijden in de 6e versnelling en dan 2100 toeren draaien.
Laatst een rit gemaakt van 400 km. Een verbruik van 4,6 liter op 100km. Maar dan moet je geen files hebben. Over het algemeen verbruikt deze A3 5.2/5,7 liter op 100km. Dat vind ik nog wel heel erg netjes als je ook kijkt naar het gewicht. En dat is ook niet misselijk voor een A3. 1380 kilo.

Ruimte:

Ik heb het idee dat de ruimte binnen zelfs groter is dan onze oude A4.
Ruime kofferbak met genoeg opbergvakken.

Sterren:

Comfort: 4 sterren, omdat soms de hobbels en oneffenheden soms wat hard doorkomen.
Prestaties: 5 sterren. Gewoon top. 140PK meer dan genoeg.
Betrouwbaarheid: 5 sterren. Nog geen gekken dingen meegemaakt dus gewoon top.
Gebruikskosten: 4 sterren. Je weet dat je een auto met 4 ringen heb dus het kost iets meer dan een doorsnee auto.

==================================================================

UPDATE 23 januari 2009 (130789km)

Verbruik:

Afgelopen maanden bijgehouden wat deze auto daadwerkelijk verbruikt. (Snelweg/80km wegen 70%, stad 30%)

Oude stand Nieuwe stand Gereden Getankt Bedrag PPL* PPK* Verbruik Datum
132959 Km 133816 Km 857 Km 46.54 L € 42.00 € 0.90 € 0.048 1:18.41 09-03-2009
131976 Km 132959 Km 983 Km 51.21 L € 48.09 € 0.94 € 0.050 1:19.20 26-02-2009
130975 Km 131976 Km 1001 Km 50.81 L € 48.73 € 0.96 € 0.051 1:19.70 11-02-2009
130365 Km 130975 Km 610 Km 31.69 L € 30.07 € 0.95 € 0.050 1:19.25 02-02-2009
129390 Km 130365 Km 975 Km 53.94 L € 52.27 € 0.97 € 0.051 1:18.08 19-01-2009
128432 Km 129390 Km 958 Km 50.05 L € 48.00 € 0.96 € 0.051 1:19.14 06-01-2009

*PPL Prijs per liter
*PPK Prijs per Kilometer

Je Beginstand 128432 Km
Je Laatste km stand 133816 Km
Je hebt gereden 5384 Km
Totaal getankte liters 284.24 Liter
Je hebt in totaal getankt voor 269.16 Euro
Je verbruikt gemiddeld 1:18.94 oftewel 5,3/100
Je betaald gemiddeld per liter € 0.95
Je betaald gemiddeld per kilometer € 0.050

Over het verbruik kan ik heel erg kort zijn. Heel erg netjes.

Foto's:

Nieuwe foto's toegevoegd.
Auto is voorzien van winterbanden. Stalenvelg met wieldoppen.
In het voorjaar komen er mooie foto's met de sportvelgen.

==================================================================

UPDATE 30 januari 2009 (131031km)

APK:

Vandaag apk. Niet aan de hand. Alleen bij longlife-beurt 2 nieuwe remblokjes achter.
Afstandsbediening van de standkachel hebben ze nog niet kunnen oplossen. Nieuwe afstandsbedienings kost 100,00 euro. Dan is het nog maar de vraag of dat het probleem is. Anders moeten ze de hele voorkant demonteren en dan zijn we 300,00 euro verder. Tja en hoe vaak heb je het nodig... Maar gelukkig doet de timer het nog wel.

==================================================================

UPDATE 9 maart 2009 (133765km)

Vier nieuwe zomerbanden eronder. ContiPremiumContact2.
Staat hem weer mooi met de orginele Audi-velgen.
Ik heb de banden gekocht bij Kwik-Fit. Via de webshop. Totaal bedrag van 431,51 met monteren en balanceren. Bij de audi Dealer kwam dit bedrag op 620,00 euro uit. Voor de zelfde band vond ik het een groot verschil.
Binnenkort zal ik nieuwe nieuwe foto's plaatsen.

==================================================================

UPDATE 24 maart 2009 (135460km)

De kilometers schieten erg op. Ondertussen staat de teller alweer op 135460 km.
De nieuwe ContiPremiumContact2 rijden erg lekker. Veel grip. Blijft lekker strak insturen en tevens wat een rust. Wat een groot verschil met mijn winterbanden. Daar hoor je continu het rol geluid van de banden. Bij mijn zomerbanden is dit haast nihil.
Over 5000km staat er een longlife-beurt op het programma. Naast de beurt komen er ook nog 2 nieuwe remblokken achter.
Ook heb ik even wat nieuwe foto's geplaatst
Ik houd jullie op de hoogte.

==================================================================

UPDATE 15 juni 2009 (141060km)

De A3 rijdt nog steeds super. De wil om hem te chippen is er nog niet. De 140PK die hij nu heeft is ruim voldoende. Gemiddelde van 5,5 op 100km over een afstand van 10000km vind ik wel netjes. Kan nog wel iets zuiniger maar dan moet ik er erg op gaan letten.
De auto is 29 mei 2009 naar de dealer geweest voor een long life beurt.
Kosten, tja Audi. Long life beurt was 300 euro en achter nieuwe remschijven en remblokken. Dat was zo'n 350 euro. Excl btw.
De Audi kan ik nu weer 30000km lekker tegen aan.

PROBLEMEN

  • 141.060 km

Problemen zijn er nog niet geweest. Alleen heel af toe start hij slecht. Dit heb ik kunnen oplossen door het MMI systeem en de climatecontrol pas aan het zetten als de motor loopt. Toch in maart bij de APK even de Accu laten doormeten.

==================================================================
UPDATE 23 januari 2009 (130789km)

Afstandbediening van de standkachel reageert niet meer.
Met de APK 30 januari wordt hier naar gekeken.

==================================================================
UPDATE 30 januari 2009 (131031km)

Remblokkenachter zijn matig.
Deze worden bij de long-life beurt vervangen.
Betreft de standkachel. Het kan aan de afstandbediening liggen of aan de standkachel zelf.
Dat kunnen ze dus niet met zekerheid zeggen bij de Audi-dealer.
Een nieuwe afstandsbediening kost 100 euro. Mocht het hier dus niet aanliggen.. weg 100 euro.
Of een nieuwe standkachel. Hele front demoteren. Werk van 3 a 4 uur en dan ben je ook weer 400 euro lichter.
Heb me afgevraagd van hoe vaak gebruik ik dat ding. Eigelijk nooit. Anders kan ik het systeem altijd nog instellen op de boordcomputer waarin ik de tijd kan ingeven van hoe laat en tot hoelang de standkachel zijn werk moet doen.

==================================================================
UPDATE 15 juni 2009 (141060km)

Achter nieuwe remschijven + remblokken

Kosten

  • 141.060 km

Longlife-beurt: 26-07-2008

Naast de Longlife-beurt:
*Remschijven voor
*Remblokken voor
*Ruitenwisserbladen set
*Distributieriem
Totaal kosten: 1372,18

==================================================================
UPDATE 2 Februari 2009 (131014)km

APK Keuring

Naast APK:
Interaief storingzoeken, standkachel control
Totaal kosten: 121,98

==================================================================
UPDATE 15 juni 2009 (141060km)

Longlife-beurt 29-05-2009

Naast longlife-beurt:
*Remschijven achter
*Remblokken achter
*Ruitenwisserblad set
Totaal kosten: 864,63

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens