Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Sportback 1.8 TFSI Attraction |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 14.800 km |
- 420 km
Hoezo is vrijdag de 13e een ongeluksdag? Op deze datum mocht ik mijn reeds langverwachte audi A3 sportback afhalen. Van de baas mocht ik een lease-auto uitkiezen en mijn shortlist bestond uit een Saab 93, Volkswagen passat, Nissan Qashqai en de A3. Ik heb dus gekozen voor de Audi, en heb tot nu toe geen spijt.
Een Lavagrijze attraction business uitvoering met 1.8 tfsi motor.
Ik heb deze uitgebreid met een aantal (voor mij) leuke opties als:
- aluminium inleg
- 16" lichtmetalen velgen
- verwarmde voorstoelen
- verwarmde spiegels
- amaretto leren bekleding
- autom. dimmende binnenspiegel en regensensor
- audi concert 2 radio
- multifunctioneel leren stuur
- cruisecontrol (niet standaard op de business uitvoering)
- lichtpakket
Na keurig uitleg te hebben gekregen van de verkoper mocht ik dan eindelijk richting huis rijden. Direct al een rit van 102 km en zo heb je direct een goed beeld van de auto.
Eerste indruk.
Fantastisch sturende wagen waar je heerlijk in zit en welke enorm goed op de weg ligt. De motor moet natuurlijk nog even worden ingereden maar zelfs al schakel je onder de 3500 toeren, dan nog is goed te merken wat voor een potentie deze motor heeft.
De motor is bijna niet te horen wanneer je over de snelweg rijdt met een snelheid van 125 km op de cruiscontrol. Wanneer je echter het gas iets intrapt, dan hoor je een mooie lage brom en voel je een duw in je rug. Hij trekt direct onderin al goed door, en ik kan niet wachten om hem eens volledig tot de bodem in te trappen. Maar daarvoor moet ik natuurlijk eerst nog even geduld hebben.
Dit weekend al zo ongeveer 400 km gereden, en ik kan melden dat het onderstel mooi strak is. Gelukkig niet vervelend hard. Je voelt hoe de auto de weg volgt, en blijft daarbij keurig aan het asfalt gekleefd. Zijdelingse steun van de standaard in leer gestoken stoelen zijn afdoende. Ze zitten heerlijk.
In combinatie met de stoelverwarming erg fijn. Deze stoelverwarming heeft 6 standen, maar blijft zelfs in stand 6 nog fijn. Hij wordt niet echt heet.
Het multifunctionele stuur is gemaakt om goed in de hand te liggen. Een mooi strak klein stuur wat zich erg lekker laat bedienen. Het ziet er ook nog eens zeer gelikt uit.
Het is mijn eerste audi en ik moet zeggen dat deze ervaring erg positief is. Geen rammels, alles mooi afgewerkt en zonder enige kieren. Goed sluitende kastjes en klepjes en heel erg mooi strak afgewerkt leer. De velgen waren een gok omdat op papier ze er erg mooi uitzagen. Ik had ze echter nog niet onder een audi gezien. Ze waren ook nog niet leverbaar in Nederland maar staan erg mooi. Zelfs in de maat 16".
Niet te aanwezig, maar zeker niet te klein. het is gewoon af.
Radio
Radio concert is veelbesproken in diverse reviews, en daarom heb ik even goed de tijd genomen om op verschillende plekken in de auto te gaan zitten om zo de instellingen goed af te stellen.
Ik moet zeggen dat ik nog niet vaak een dergelijk mooi vol geluid in een auto heb mogen ervaren. Cd's klinken echt heel erg goed en zelfs de radio klinkt erg mooi. Gek is inderdaad dat voor het instellen van de eq. van de radio er toch echt meer tijd nodig is om een goede balans te vinden.
Ik ben echter zeer tevreden over de kwaliteit. Ook over de ontvangst. Waar mijn vorige auto (jetta model 2008) af en toe radio 538 verloor blijft hij op de audi gewoon te ontvangen op hetzelfde traject.
Het instellen van het BIS is ook een verhaal apart. Wat kan hier veel in worden ingeregeld. Erg mooi.
Zelfs de felheid van het lichtpakket valt hier nog op te geven. Het lichtpakket is echt een mooie optie. Het kost wat maar geeft de audi echt een finishing touch wat normaal gesproken alleen bij de veel grotere (lees duurdere) wagens te zien is.
Ruimte achterin is echt heel netjes voor deze klasse. Met 4 volwassenen hadden we dit weekend allemaal genoeg beenruimte over. Bagage is voldoende en de laadvloer is niet diep. Een boodschappenkratje is makkelijk binnen getild.
Het verbruik staat nog op een 8.1 liter per 100 km en is, voor een nog nog niet ingereden motor, niet slecht te noemen.
Ik denk dat het zeker nog zuiniger kan, maar moet zeggen dat de sensatie "van het af en toe gas intrappen" er waarschijnlijk voor zal zorgen dat het een niet realistisch doel zal zijn. Het is immers veel te leuk.
De 2009 facelift vind ik erg mooi. De auto lijkt zoveel dikker met de nieuwe voorspoiler. De spiegels zijn erg mooi met de ledverlichte richtingaanwijzers. Ze zijn ook groter, maar ik vind dat persoonlijk niet storend. Ze geven in ieder geval veel zicht naar achteren en naast je wat toch eigenlijk het belangrijkste is.
Ik zal zo nu en dan updates plaatsen over onderhoud, eventuele problemen en verdere ervaringen. Mocht je iemand zien rijden in een audi met een vette lach op zijn gezicht... it's me...
Over het comfort kan ik kort zijn... Dit is uitmuntend. Heel goed onderstel en fijne stoelen. Knoppen zijn allemaal goed vindbaar en het gebruik van BIS en cruisecontrol zit na 2 dagen al in de vingers.
De prestaties zijn uitmuntend. Op ieder tourental meer dan voldoende power en het resulteert steeds weer in een lach op mijn gezicht.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel melden. Ik zet hem daarom op goed daar dit de verwachting is voor dit premium merk en de prijs die je er toch voor moet neerleggen. Voor de gebruikskosten geldt hetzelfde totdat het tegendeel bewezen is.
Later meer...
update 4 april 2009
- 2.800 km
Even een update waar ik dan een paar foto's heb toegevoegd om de review wat meer beeld te geven. Na 2800 km te hebben gestuurd mag ik wel zeggen dat ik nog steeds erg tevreden ben met de a3. Van moe worden na een paar uur rijden is geen sprake. De zit is heerlijk en de rust in het compartiment is erg fijn. Alles doet het nog en ik heb nog steeds iedere keer zin om achter het stuur plaats te nemen. De motor komt echt los en zo af en toe geef ik toe aan de drang om even goed door te trekken. Heerlijk veel power en daarbij een heel mooi beheerst geluid. Verbruik blijft op de 8.1/8.2 liter per 100 km en dat valt me niet erg tegen maar is ook niet heel zuinig te noemen. Hebben anderen hier betere cijfers bij deze motor? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik zal me bij de 5000 km weer melden.
Update juli 2009
- 14.800 km
Nou het melden bij de 5000 km is niet gelukt, nu dus een melding na 14800 km.
Ik ben nog steeds blij met de wagen en stap dus nog steeds in met een glimlach. Het rijcomfort is zeer goed en er zijn gelukkig nog steeds geen rammeltjes.
Wel heb ik een ruitenwisser gehad die ineens naar beneden viel. Kon nog net op tijd de automatische wisser afzetten voordat er schade kwam aan de motorkap. Er bleek een schroef los te zitten en dit is direct verholpen door de dealer. Ik was er gelukkig maar een km of 5 van verwijderd. Rijdt toch erg lastig met zware regenval en je hoofd uit het raam. Toch verwacht je dit niet. Is dus een klein minpuntje maar als het hier bij blijft dan teken ik ervoor. Nu we toch kritisch zijn wil ik melden dat ik roosters voor de climat control mis voor de achterpassagiers. Het is niet dat het daar erg warm blijft maar in een jetta zitten ze bijv. wel. En het is wel heel erg handig. Tevens mis ik een opbergvakje in de zijkant in het achterruim. Misschien komt dit door de basbox die daar is weggewerkt maar het was wel handig geweest.
Rijden blijft super onder alle weersomstandigheden en het verbruik blijft op de 7.8 liter per 100 km zitten. Met mijn rijstijl is dat een prima score. Binnenkort gaan we met vakantie richting Italië en daar kijk ik nu al naar uit. Na de vakantie zal ik melden hoe hij bevalt in de bergen enz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.