Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S Edition (2010)

autoreview

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S Edition (2010)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 1.4 TFSI S Edition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst70.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 91.000 km

START 25-08-2010
Op 18 augustus 2010 kon ik mijn nieuw bestelde Audi ophalen.
Best spannend omdat je nooit weet hoe je nieuwe auto zal bevallen en al helemaal omdat de huidige nog zo prima zijn werk doet. Ook ben ik eens van mijn standaard kleur (zwart) afgestapt en dan is ook de kleur afwachten....
Ik stapte dus een beetje met weemoed in mijn auto en reed naar de dealer.

Daar aangekomen zag ik m direct staan. WOW geweldig en wat staat die kleur m goed...........

Ja hij is Brilliant rood geworden!
Nooit gedacht dat ik nog eens een knalrode auto zou kopen.

Hier de specificaties:
Audi A3 Sportback
motor: 1.4 TFSI S-tronic
kleur: brillant rood
Uitvoering: Ambition ProLine S (modeljaar 2011 en dus opvolger van de S-edition), oa. met S-line pakket, DVD-navigatie, Xenon verlichting, halflederen bekleding, sportonderstel, hoogglans grille enz.

Ben lekker binnendoor naar huis getoerd
Heerlijk rijdt dat met zo'n automaat
en wat snel en stil (als je diesel bent gewent)

Mocht de dag daarop naar het hoge noorden voor mijn werk en dus lekker via Duitsland (even kort uitgeprobeerd...)

Eerste indruk:
Een auto die geweldig stuurt (lekker direct).
Moet nog even wennen aan het S-line onderstel, is toch wel wat stugger dan die van de Ambition, maar ligt super op de weg.

6 SEPTEMBER 2010
Foto's toegevoegd.

23 OKTOBER 2010
Inmiddels 5.500 verder en verschillende tripjes gemaakt. Snelweg, file, B-wegen enz. Gewoon een fijne auto om in te rijden!
In de file zet ik tegenwoordig het start/stop systeem wel uit. Vind dit gewoon irritant. Verder mooie vinding (al vraag ik me wel af hoe goed dit nu is voor de motor).

28 DECEMBER 2010
Nog steeds een erg fijne auto om mee te rijden. Ook nu met al deze sneeuw nog steeds een perfect weggedrag (rijdt uiteraard wel op winterbanden).
Echter wel een probleem. De auto start soms niet! zie verder de beschrijving bij problemen hieronder.

19 APRIL 2011
Prima auto, soms een kleine storing in het start-stop systeem. Deze schakelt zichzelf dan uit. Bij een volgende rit is dit 'probleem' vervolgens weer weg.

18 AUGUSTUS 2011
Precies 1 jaar onderweg en ruim 34.000 probleemloze kilometers (daarom de betrouwbaarheid opgeschaald naar uitstekend). Heerlijke auto. Rijdt er iedere dag met veel plezier in.
Het verbruik wordt ook ietsje beter!

01 MEI 2012
De auto heeft inmiddels weer een beurt gehad en klaar voor ze zomer. Alles functioneert weer naar behoren, de airco koelde namelijk niet helemaal optimaal meer. Op naar de volgende kilometers.

6 MAART 2013
Weer 30.000 km verder en dus een beurt. Vlak voor deze servicebeurt kwam 1 maal de melding van te laag koelvloeistof nivo. Na herstart was dat weg en ook niet meer terug gekomen (was overigens niet goed te checken ivm warme motor). Tijdens de beurt bleek de radiateur lek te zijn. Oozaak onbekent.
Radiateur is hierdoor gedeeltelijk op garantie vervangen. Keurig van Audi lijkt me zo.
Ook het ruitensproeierkopje achter was stuk.
Verder niets bijzonders te melden.

Overigens begint de auto wat zuiniger te rijden (was 1:14 is nu ongeveer 1:15)

PLUS- EN MINPUNTEN

Pluspunten:
- super stoelen
- wegligging
- soepele en vlotte motor zeker in combinatie met de S-tronic
- bedieningsgemak gehele auto (alles binnen handbereik)

Minpunten:
- weinig opbergruimte
- start/stop systeem tijdens filerijden (kun je wel uitzetten)
- brommende motor bij rijden in 6e of 7e versnelling binnen bebouwde komt (bij 50 km/uur). De automatische versnellingsbak schakeld wel erg snel over naar de 7e versnelling. In de Sportstand is de schakeling prettiger, maar het verbruik wel hoger
- verbruik valt iets tegen 1:15 ipv de 1:20 volgens de boekjes (ik rijd voornamelijk in de D-stand)

PROBLEMEN: niet meer :-)

  • 70.000 km

December 2010:
Auto start af en toe niet! Uiteindelijk krijg ik hem na het (een paar keer) verwijderen van de sleutel uit het contactslot, het afsluiten en weer openen van de auto en meermalen op het rempedaal trappen de auto wel weer aan de praat. Dit is me nu al een paar keer overkomen.
Binnenkort gaat ie naar de dealer terug om een poging te doen het probleem te achterhalen. Inmiddels al wel even de sleutel omgeruild (probleem is daarna nog niet weer voorgekomen).
De betrouwbaarheid dus toch maar even een tikkie terug gezet!

30 JULI 2012
Sinds het euvel met de sleutel geen enkel probleem met de auto meer ondervonden.
Daarom heb ik de betrouwbaarheid opgewaardeerd naar Uitstekend.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.