Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 150pk Sport Edition (2015)

autoreview

Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 150pk Sport Edition (2015)

Signalement

UitvoeringA3 Limousine 1.4 TFSI COD 150pk Sport Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst1.250 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week

  • 1.250 km

Net voor de zomer mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitkiezen. De regels van mijn bedrijf waren weer wat aangescherpt en de maximale eigen bijdrage was minder dan voorheen. Berperkingen maken de keuze makkelijker want wat je niet kan leasen gaat van het lijstje af. En het lijstje was dus uiteindelijk lekker kort.

Opties: BMW 2 Tourer, Audi A3 Limousine. Dat was het. Ik heb ook nog naar de Volvo V40 en Passat gekeken. De Passat was te duur en voor de V40 moest ik te veel binnenruimte inleveren. Wel vind ik de V40 mooi en goed geprijsd en kon ik hem volladen met ongeveer alle luxe opties maar helaas, die binnenruimte schoot echt te kort. En het feit dat ik na een half uur in de showroom nog steeds niet werd geholpen terwijl er geen andere klanten waren hielp ook niet echt mee.

In de BMW heb ik 2 keer een proefrit gedaan, in de 1.8 diesel. Heerlijke motor, luxe van binnen, mooie voorkant, met sportonderstel een hele goede wegligging, met normaal onderstel vond ik hem wat minder. Ik had uiteindelijk een mooie configuratie gemaakt die binnen mijn budget bleef (dankzij een kortingaktie van de leasemaatschappij) maar de prijs van de auto was wel erg hoog waardoor ik over €42.000 belasting moest betalen.

Voor de A3 heb ik wat zaken moeten laten vallen, zoals parkeer sensors en zwarte raamlijsten. Ook zijn de velgen van 18 inch naar 16 inch gegaan omdat het ineens modeljaar 2016 was en hij aan de nieuwe emissie eisen moest voldoen. De prijs van de auto was wel lager. Ik had de velgen wissel bij het bestellen niet door en misschien had ik het dan niet gedaan, maar bij het bestellen was ik wel overtuigd, ik zou weer een Audi bestellen.

De auto kon op tijd geleverd worden en in de tweede week van september kon ik hem ophalen. Even de velgen bekijken, viel mee. Niet zo mooi als 18 inch maar het staat niet slecht en ik kan het later zelf op eigen rekening nog aanpassen.

Mijn vorige auto was een A3 1.4 die door ABT getuned was, van 125 naar maximaal 160pk. Deze auto is standaard 150pk en hij voelt veel vlotter en soepeler aan. Het weggedrag is op alle vlakken superieur tov zijn voorganger. Het voelt stevig aan, heel solide, bobbels in de weg komen minder hard door en hij helt minder over in de bochten. Ook het geluid is mooier, sportiever. Een lekkere donkere brom. 100 in zijn 6, gas erbij voor een inhaalaktie en hij gaat meteen, heerlijk gevoel. Ik heb wel het gevoel dat hij bovenin wat kracht mist, iets om op te letten en de rijstijl erop aan passen. Ik heb twee auto´s terug een Honda Civic gehad die hoog in de toeren juist loskwam en soms betrap ik me erop dat ik nog steeds zo rijd.

De afwerking van de A3 is weer een standje hoger dan het vorige model. Mooi scherm dat in het dashboard verdwijnd en dat niet zo diefstal gevoelig is als de vorige. Als je budget het toelaat dan zou is MMI+ een keuze, groter scherm, betere resolutie, maar vooral meer opties die het gebruikersgemak verhogen. Bij mij was de koek op en ik kan eerlijk zeggen dat ik er niets in mis. Navigatie opstarten duurt ongeveer 1 minuut, het hele systeem is een beetje traag tijdens opstarten. Muziek van SD kaart begint wel meteen te spelen zodra het contact aangaat. Ook bluetooth werkt uitstekend, voor zowel bellen als muziek afspelen. De stoelen hebben een zitvlak wat verlengd kan worden, dit geeft net een beetje meer ondersteuning. Ook kan het zitvlak iets kantelen waardoor je een kuip effect krijgt.

En dan het uiterlijk, sportief, degelijk, prachtig. Ik heb hem in standaard rood genomen, verschil met metallic rood zie ik alleen als hij naast een metallic rode Audi staat. De s-line bumpers en skirts, samen met de 25mm verlaging, geven hem een sportieve en een beetje agressieve uitstraling. Hij is ook een tikje groter dan het vorige model, vooral de mensen die achterin zitten volt dat op. En de kofferbak heeft een smalle opening maar hij gaat lekker diep, ruimte zat tot nu toe.

Ik heb er dus pas twee en een halve week mee gereden, over verbruik en betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen. Ik kan wel zeggen dat de A3 zelfs beter rijdt dan verwacht en ik hem veel mooier vind dan zijn voorganger. Of het de beste keuze is kun je nooit weten, met de BMW was ik waarschijnlijk ook heel blij geweest, maar een goede keuze was het zeker.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum