Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Attraction Pro Lin (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 Limousine 1.4 TFSI COD 140pk Attraction Pro Lin |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 675 km |
Wat een verfijnde auto!
- 675 km
Voor mijn werk rij ik veel kilometers, voornamelijk snelweg en hecht dan ook veel waarde aan een goede zitpositie, comfort in de vorm van opties en een vlotte acceleratie, vooral op de snelweg.
Mijn voorgaande leaseauto was en Toyota hybrid die, mede door de elektrische ondersteuning, lekker vlot optrekt en ook op de snelweg goed mee kan komen in de tussensprintjes. Na 160.000 kilometer mocht ik de auto inleveren en begon de zoektocht naar een opvolger.
Nu was ik sinds de introductie van de Audi a3 limousine onder de indruk van het design en de kwalitatief hoge afwerkingen die Audi standaard hanteert en mijn keuze is dan ook gevallen op de Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction Pro Line Plus. Het feit dat deze motor 20% bijtelling heeft heeft bij mij de doorslag gegeven en heb hem afgelopen februari besteld. Het was te merken dat er veel interesse was voor dit model aangezien de verwachtte levertijd 4 maanden was. Maar afgelopen vrijdag was het dan zover.
Uiterlijk:
Het blijft een kwestie van smaak maar ik vind het design van de Audi a3 zeer geslaagd met de grote grill en de 'strepen' die over de zijkant van voor tot achter lopen. Het geeft het geheel een sportief uiterlijk waarbij de 17 inch velgen ook een handje helpen. De kleur (Ijszilver) staat hem zeer goed en al veel mensen hebben de auto aangezien voor een A4. (Heb geen type notering op de achterkant).
Ruimte:
Voorin zit je riant als bestuurder en bijrijder. De armsteun is precies op de juiste hoogte afgesteld en ook de stoelen zijn perfect instelbaar. Wat mij verbaasde was de ruimte achterin. Ik had weinig tot geen beenruimte verwacht ondanks het feit dat Audi het lef had om dit model limousine te noemen. Maar ik kan prima achter mezelf zitten (ben 1.83 lang) en mijn knieën raken dan nog niet eens de stoel. De hoofdruimte daarentegen is beperkt, mijn haren raken net het dak aan dus veel langer als 1.80 moet je achterin niet zijn.
Dan de kofferbak, zoals je van een sedan mag verwachten is deze groot en ruim, helaas zorgt het model er wel voor dat er geen hoge voorwerpen ingeladen kunnen worden. De auto is voorzien van een reservewiel (thuiskomertje) welke zich onder de laad bodem begeeft zodat je een vlakke laadruimte over houd.
Interieur:
Moet het eerlijk bekennen, ik moest erg wennen aan het opgeruimd interieur van de Audi A3. Het gehele dashboard is heeft een clean uiterlijk aangezien alles is weggewerkt in het MMI systeem van Audi waarbij alle waardes en functies getoond worden op het uitklapbaar scherm. In het begin vond ik het er erg kaal uit zien, heb je veel geld neergelegd voor opties en dan is het dashboard helemaal leeg....
Maar ik ben langzamerhand het opgeruimd dashboard gaan waarderen en vind het nu zelfs mooi. De afwerking van het interieur staat weer op eenzame hoogte. het materiaal gebruik is uitstekend, van het zachte plastic op het dasbboard t/m het middenconsole. Alle knoppen en draaischijven voelen degelijk aan en de gebruikte interieurverlichting ziet er in de avond prachtig uit.
Motorisch:
Ik heb gekozen voor de 1.4 TFSI COD waarbij, bij rustig rijgedrag, 2 cilinders worden uitgeschakeld en hierdoor in aanmerking komt voor 20 bijtelling. De motor heeft 140pk en 250nm koppel vanaf 1.500 toeren p/m wat een fijne rijervaring oplevert. Je kunt snel op schakelen aangezien de overbrengingen relatief kort van elkaar af zitten, dit helpt bij een snelle acceleratie en dat is dan ook terug te zien in de cijfers. De auto gaat in 8,4 seconden van nul naar honderd en stopt bij 219 km/u. Wat mij enorm aanspreekt is het beschikbare koppel op de snelweg in de zesde versnelling. Rij ik 120 en trap het gas in dan zit ik in luttele seconden aan de 160 en dat in de zesde versnelling! Bij voorgaande auto's moest ik altijd terugschakelen om een snelle acceleratie op de snelweg af te dwingen, bij de audi is dit absoluut niet nodig. besluit je toch terug te schakelen van de zesde naar de vijfde versnelling dan versnelt de auto nog sneller en moet je oppassen dat je je rijbewijs niet kwijt bent. In Duitsland heb ik de topsnelheid enigszins kunnen benaderen en wederom viel mij hierbij op hoe soepel bij blijft accelereren, zelf boven de 200 kilometer per uur zie je de naald blijven stijgen. De audi heeft mij zeer prettig verrast in zijn vermogen om ook op hogere snelheden vlot te blijven accelereren waarbij ook opgemerkt moet worden dat het rij comfort goed blijft. Het enige minpunt vind ik de versnellingsbak. De verzetten laten zich soms zwaar inleggen en hier is soms wat kracht voor nodig.
Al met al ben ik enorm tevreden met de Audi A3 Limousine en kan ik hem van harte aanbevelen aan een ieder die zit te twijfelen over de aanschaf.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.