Audi A3 2.0 TDI Ambition Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 2.0 TDI Ambition Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto bevalt erg goed. Heeft een goed zitcomfort, veel vermogen en erg goed afgewerkt. Ten opzichte van het eerdere model mis ik wel een aantal opbergvakken.
Het vermogen van motor is erg goed en dit in combinatie met DSG rijdt erg lekker en comfortabel. Het schakelen aan het stuur is een erg leuke ervaring, maar valt wat tegen in de stad omdat de schakelknoppen meedraaien met het stuur. Maar dan heb je nog altijd de pook...
De ruimte voor is erg veel verbeterd ten opzichte van het eerdere model. Wel voelt de auto iets lager aan en is de achterruit een stuk lager. De rukmte in de kofferbak is goed, maar ik mis wel de opbergvakken aan de zijkant.
Kortom: de auto bevalt erg goed, maar de opbergvakken mis ik, omdat deze in het eerdere model ruimschoots aanwezig waren.
Ik zal de review aanpassen/aanvullen als ik meer kilometers heb gereden met deze A3.
De eerste 30000 km heeft mijn A3 veel liters olie verbruikt (ongeveer 1 ltr/3000 km), maar na de eerste beurt is dit ook direct niet meer nodig. De radio is ondertussen vervangen en de Audi rijdt verder probleemloos. Je raakt echter wel snel gewend aan de 140pk en de DSG-bak.
Nu staat er ongeveer 64000 km op de teller en we zijn weer een beurt verder. De laatste 20000 km zijn niet helemaal vlekkeloos verlopen. Het begon met slecht stationair lopen als de auto de hele dag in de zon had gestaan. Het leek wel een tractor en sloeg vaak snel af. Later kwam daarbij het probleem dat na een lange rit op manual gereden te hebben en daarna terug te gaan naar de S of D stand, de auto heel erg langzaam reageerde op het gaspedaal. Bij de beurt is hier naar gekeken en is er niets gevonden. De Audi is toen een week later nogmaals naar de garage geweest op aanraden van Pon en het leek opgelost. Nu ongeveer 4000 km verder lijkt het erop dat het probleem weer terugkomt.
De auto bevalt desondanks nog steeds erg goed en ben er erg blij mee. Het comfort is perfect (lekker stug) en de auto rijdt erg lekker (pittig en direct). De kwaliteit van het interieur is ook erg goed. Ook na ruim 60000 km nog steeds geen rammeltjes of verkleuringen.
En toen was het 2e kerstdag 2005. Op 1e kerstdag nog op familiebezoek geweest met de A3 en op 2e kerstdag liet hij mij volledig in de steek. De mobiliteitsservice gebeld en (nadat de monteur zich had gedouched en aangekleed) bleek al snel dat de accu opeens volledig leeg was. Ook viel het de monteur op dat het koelvloeistofpeil erg laag was. De A3 moest de dag erna toch weg voor de volgende beurt, dus dan kan men meteen even nakijken wat er aan de hand is.
De beurt bij 90.000 km was een normale beurt met weinig nieuwe problemen, behalve de problemen van de dag ervoor. Het probleem van het schakelen en slecht stationair lopen zijn nog steeds aanwezig, echter wel in mindere maten. Door nieuwe software in de versnellingsbak te zetten zou het probleem met het trage reageren van de DSG opgelost moeten zijn. De software moest besteld worden, dus hiervoor was een afspraak gemaakt voor de week erna. Het koelvloeistof was aangevuld en aan de accu was niets vreemds te melden en te merken.
De week na de beurt ging mijn A3 terug voor de nieuwe software. Ook heb ik toen nog een keer aangegeven dat hij nog steeds veel koelvloeistof verbruikt en gevraagd of ze er nog een keer naar kunnen kijken. Al snel werd ik opgebeld door de dealer met de mededeling dat het kleppendeksel was gescheurd (......?!) en daardoor dus de koelvloeistog lekte. De dealer zou het kleppendeksel vervangen en alvast ook wat andere onderdelen welke toch vervangen moesten worden bij de volgende beurt (distributieriem e.d.). De reparatie heeft een week geduurd.
Er staat nu ongeveer 115.000 km op de teller en ik moet zeggen dat hij sinds de laatste reparatie weer perfect rijdt. Geen enkel probleem, geen verbuik van olie of koelvloeistof en de DSG bak schakelt als van ouds!
Ondertussen staat er 135.000 kilometer op de teller en heeft hij bij 120.000 kilometer een beurt gehad. Ik moet zeggen dat alles nog steeds erg goed gaat sinds de laatste problemen. Geen bjizonder olie verbruik, DSG blijft perfect schakelen (dit wil ik nooit meer missen!) en nog steeds geen rammeltjes of loszittende onderdelen.
De beurt bij 150.000 km leverde wederom wat reparaties op (zie onder). Desondanks rijdt mijn A3 nog perfect en heeft hij me nog steeds niet echt in de steek gelaten. Buiten de motorische problemen, heb ik totaal geen enkel probleem, reparatie, kraakje, piepje of wat dan ook gehad.
Ik moet nu langzamerhand afscheid gaan nemen van mijn A3.... Het leasecontract loopt af over 15.000 km. Heb daarom wat proefritjes gemaakt in een BMW 320D en een A4 2.0. Mijn hart lijkt toch te liggen bij Audi, dus die keuze was niet moeilijk. Ik ga wel mijn DSG-tje missen, want de automaat in de A4 is toch echt niet te vergelijken. Het wordt dus helaas weer een handbak. Voor de geinteresseerde ga ik medio januari 2007 een Audi A4 2.0 TDI (125kw ,Pro Line, S-Line, DVD Navigatie/autotelefoonvoorbereiding, XENON en servotronic) rijden. Wordt ook vast niet vervelend. Tot die tijd houd ik jullie natuurlijk op de hoogte van mijn ervaringen met de A3.
Sinds 8 februari heb ik dus mijn A3 omgeruild voor mijn nieuwe A4. Terugkijkend op de periode in mijn A3 vallen er een aantal zaken op:
1. Deze Audi A3 was een stuk betrouwbaarder en had zeker een hoger kwaliteits- en uitrustingsniveau dan mijn eerdere A3’s.
2. De combinatie met de DSG-bak maakt het een erg prettige auto voor zowel korte als langere reisafstanden
3. De 140pk is een leuke motor, waarmee je rustig en comfortabel kan rijden, maar ook zeker erg sportief.
4. Ik heb toch wel veel motorische problemen gehad. Mijn A3 heeft me echter nooit in de steek gelaten of heeft een onbetrouwbaar gevoel achtergelaten. De problemen zijn altijd snel en vakkundig opgelost. Ben echter wel bang voor de kosten die hiermee gemoeid waren, maar bij een leaseauto merk je daar niet zoveel van...
PROBLEMEN
De eerste kilometers zijn er niet echt problemen geweest, behalve dat een knop van de radio niet helemaal lekker zat. Maar hiervoor is door de dealer al snel een nieuwe radio besteld.
De eerste 30000 km is er een hoog olieverbruik geweest (1 ltr/3000 km)
Vanaf ongeveer 45000 km is er een probleem geweest met stationair draaien van de motor nadat de auto een langere tijd in de zon had gestaan.
Ook was er toen een probleem met DSG bij het schakelen van manual naar de D of S stand. Na deze schakeling reageerde de auto erg traag op het gaspedaal.
Bij 64000 is het lampje van motormanegement gaan branden op het dashboard. Ben erg benieuwd wat dat zal zijn... Dit bleek een algemene storing te zijn, die met een reset weg was.
Bij ongeveer 90.000 is geconstateerd dat mijn kleppendeksel was gescheurd en deze is toen vervangen. Dit loste toen wel een aantal problemen tegelijkertijd op...
Sinsdien geen enkel probleem meer gehad met het motormanagement en de DSG bak.
Bij 144.000 is het lampje van een storing in het motormanagement weer gaan branden. Bij de dealer hebben ze er naar gekeken en gereset en het was geen bijzondere storing, dus er hoefde niets aan gedaan te worden. Na de reset was het lampje uit en het bleef verder die dag ook uit. Maar de volgende morgen ging het lampje direct weer aan bij een start met koude motor, zoals bij de eerste keer. Ben benieuwd wat dit is..... Dit bleek een niet vaak voorkomend en geen verontrustende storing te zijn. Bij de volgende beurt (150.000 km) zal dit worden opgelost.
Bij 149.000 begint mijn A3 weer koelvloeistof te verbruiken. Over 5 dagen moet hij naar de garage voor een beurt dus ik ben benieuwd....
Bij 150.000 inderdaad weer een beurt uitgevoerd. Er zijn wederom een aantal onderdelen vervangen (iets in de elektronica van het motormanagement, EGR-klep en ergens een pakking bij het inlaatspruitstuk). Ik ben mijn A3 in totaal 4 dagen kwijt geweest voor deze beurt en de benodigde reparaties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.