Audi A3 2.0 FSI Attraction (2003)

autoreview

Audi A3 2.0 FSI Attraction (2003)

Signalement

UitvoeringA3 2.0 FSI Attraction
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst42.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Pech auto

  • 42.000 km

Onze A3 was in juli 2003 één van de eerste, van het op dat moment nieuwe type, die in Nederland op kenteken werd gezet. Na proefritjes met een A4 1.9TDI, een A3 2.0 diesel, A3 2.0 FSI en een golf V5 waren wij het meest onder de indruk van de A3 met het nieuwe 2.0 FSI blok.
Zoals bekend worden Audi's standaard nogal karig uitgerust afgeleverd, dus kwam er nog een pakket op dat de aanschafprijs zomaar met 10% opdreef. We kozen voor licht beige bekleding, wat bij aflevering erg chique stond in combinatie met de donkere carosserie, maar in de dagelijkse praktijk toch wel erg snel armoedig werd.

Een vermogen van 150pk was nieuw voor ons en we vonden het blok erg goed bij de auto passen. Het maakte de auto vlot, maar ook comfortabel voor een auto van dit formaat. Net als met de A4 kom je met deze auto ook na een rit van 1000km niet oververmoeid op je bestemming aan. Tenminste als je aankomt, maar daarover later meer.
Opvallend was wel dat Audi duidelijk bezuinigd had op het één en ander ten opzichte van de A3 van de generatie ervoor. De armaturen van lampjes en de knopjes deden bijvoorbeeld een stuk minder solide aan, wat ook gold voor de stoelen.
Het dashboard was er wel duidelijk op vooruit gegaan evenals de rijeigenschappen. De auto ligt gewoon goed op de weg, maar is met 16 inch velgen wel comfortabel geveerd. Bovendien dringt er maar erg weinig motorgeluid in het passagiersgedeelte door.
De heren in de showroom waren zelf vooral erg enthousiast over het ontbreken van een kabelverbinding tussen gaspedaal en mechaniek in de motorruimte, maar dat enthousiasme was iets wat mij ten ene male ontging, daar je er als bestuurder eigenlijk niets van merkt.
De besturing vond ik een minpunt. De mechanische stuurbekrachtiging was vanaf dit model vervangen door electrische bekrachtiging en dat vond en vind ik geen vooruitgang. De auto stuurt gewoon te licht en gevoelloos.

Pluspunten:

Fijne motor in combinatie met 6 bak
Vlot
Comfortabel
Nette representatieve verschijning


Minpunten:

Kunstmatig aanvoelende en te lichte besturing
Matige stoelen met te weinig zijdelingse steun
Hoog olieverbruik
Electrische storingen
Bij regen valt bij openen vd achterklep een flinke hoeveelheid water in de kofferbak
Kinderziektes / maandagauto in ons geval
Weinig professionele dealer (Gouda)



Problemen
We waren erg blij met onze nieuwe A3, reden hem volgens voorschriften in, maar helaas stonden we binnen een week al met een brandend motormanagementlampje bij de dealer. Er werd niets gevonden.
Dit heeft zich nog talloze malen voorgedaan en er werden zonder enig resultaat voordurend onderdelen / units vervangen.
Ook het olieverbruik was, met 1 liter op zo'n 600 a 800km, in mijn ogen extreem. De dealer verklaarde dat dit hoorde bij het FSI blok maar dat dit wel zou afnemen naarmate de motor meer gelopen zou hebben. Mijn A4 met TDI blok verbruikte tot hij wegging met 206.000km bijna geen druppel en ik vond dit dan ook maar een armoedige situatie.
Vervelend gegeven was dat er dure - opdat moment €18,95 per liter tegen €6,= voor normale olie - synthetische Longlife olie in moest die in 2003 alleen bij Audi VW dealers te krijgen was.
Als pleister op de wonde kregen we van de dealer wel een erg deftig Audi-hoesje om de liter olie, die we standaard bij ons moesten hebben in de kofferbak, te bewaren.

Het volgende probleem deed zich voor bij een kilometerstand van nog geen 40.000km. Zo af en toe begon de motor plotseling in te houden. Dit gebeurde telkens zo abrupt en ging gepaard met een dusdanig directe afname van de snelheid, dat het op linkerbaan van de snelweg tot gevaarlijke situaties leidde. Wederom had de dealer geen idee wat de oorzaak kon zijn en weer werden, meer op basis van vermoedens dan diagnose, wat onderdelen vervangen. Het hielp allemaal niets.

In totaal zijn we de eerste 40.000 km vier keer door de Audi Pechservice afgesleept. Door alle problemen reden we gemiddeld één keer per maand één of meerdere dagen in een vervangende auto. De oprecht vriendelijke jongen van de verhuur/uitleen kende ons inmiddels goed en bezorgde ons dan als het even kon wel een A4 en beloofde ons dat we een volgende keer zelfs de nieuwe A6 die net was uitgekomen zouden meekrijgen.

Bij 42.000km, halverwege de reis naar onze wintersportbestemming, ging het echt goed mis. Het motorblok stierf een luidruchtige dood. Er was een klep door één van de zuigers geslagen en het blok kon niet meer gerepareerd worden. Mijn vermoeden dat het blok van meet af aan niet goed had gefunctioneerd werd nu echt bevestigd. Tot dan toe had de dealer het hoge olieverbruik en alle overige problemen als een uitzondering bestempeld, maar inmiddels hoorde ik van wat andere Audi rijders vergelijkbare klachten.
Drie uur later was er vervangend vervoer en na het overladen van de bagage konden we weer op pad.
Auto Europe dat het vervangend vervoer regelde zag de Renault Modus als vervangend vervoer in dezelfde klasse, zoals dit contractueel aangeboden hoort te worden.
We wezen op het feit dat er ook een BMW 1 serie op het terein had stond, maar volgens deze franse verhuurder viel de BMW 1 serie toch echt in een hogere klasse dan de Audi A3. Met een hoop gemok - de beste man was uit bed gebeld - kregen we een Renault Megane mee

Het laatste probleem dat zich bij deze auto voordeed was bij een km stand van ongeveer 60.000km. Er kwamen rammelende geluiden uit de voortrein. Ook dit probleem werd door de dealer voortvarend aangepakt. In "slechts" vier dagen was de auto weer gerepareerd.

De lezer die het hele verhaal heeft gelezen zal er ongetwijfeld - net als wij destijds - vanuit gaan dat wij geen Audi meer zouden rijden. Echter nadat het nieuwe motorblok was geplaatst herwonnen wij ons vertrouwen in het merk, dat met de A4 en de A3 die we daarvoor hadden was ontstaan. De auto heeft na alle beschreven problemen vrijwel probleemloos gefunctioneerd tot hij er met iets meer dan 120.000km uitging. In juli 2008 kwam er toch weer een nieuwe audi op de oprit te staan. Weer een A3, maar nu met het 2.0 TFSI blok. Vreemd genoeg doet deze auto mij soms terug verlangen naar de ellendebak die we hiervoor hadden, want de combinatie 200pk en 17inch maakt hem wel leuker, maar ook een stuk oncomfortabeler in het dagelijks gebruik.

Voor de Audi-bezitters uit Gouda: Wij hebben ook een auto in onderhoud bij de BMW dealer en deze concurent zit hemelsbreed slechts 50 meter bij de Audi dealer vandaan. Het verschil in professionaliteit en service is echt enorm, in het voordeel van de BMW dealer.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.