Audi A3 1.9 TDI Ambiente Pro Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.9 TDI Ambiente Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Audi A3: Voor velen een yuppenbak, voor velen een lifestyle.
Voor mij voornamelijk eerst een yuppenbak. Ik had het nooit zo op deze auto. Ik ben meer een VW-man. Lekker doorsnee en vooral kwaliteit is belangrijk.
Een nieuwe functie bracht mij gedwongen een Audi A3. Ik was niet blij met de hoge bijtelling die dat met zich mee bracht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al gauw als een blad aan de boom ben omgeslagen qua mening over de A3!
Mijn vorige auto"s waren een Golf station en een Octavia combi. Beide TDI"s. Ik kon me haast niet voorstellen dat er auto"s in dit segment waren die nog degelijker konden rijden.
De A3 is in dat perspectief echt subliem. Het grootste verschil met de VW en de Skoda is de rust in het interieur. Natuurlijk is het een nieuw model met een volledig nieuw onderstel, maar er is duidelijk extra veel gedaan aan isolatie en zitcomfort. Vaak hoor je anti-TDI-mensen klagen over het brommerige van een TDI. Het misstaat de A3 absoluut niet! Alleen bij veel gas geven is de motor goed te horen, maar dat geluid mag je eerder sportief noemen. Bij 120 km/h de motor allang niet meer te horen. Bovendien zorgt dan de audio-installatie dat de interiergeluiden worden onderdrukt.
Grootste genot zijn de stoelen, de besturing en de audio-installatie. Deze dragen in grote mate bij aan het gevoel van welbevinden. De besturing vind ik zeer precies en vol gevoel. De Audi stuurt bijzonder licht bij het parkeren en lekker zwaar op hogere snelheid. Stoelen zijn perfect voor mijn lichaamslengte (1m76) en zijn prima verstelbaar. Een absoluut minpunt zijn de beide "been-steunen" naast de versnellingsbak. Die zitten precies tegen mijn knieschijven waardoor je haast gedwongen wordt ook in de stad met cruisecontrol te rijden. Vooral in het begin ronduit irritant.
Ookal lease ik de auto en betaal ik dus zelf geen brandstof, ik vind zuinig rijden toch een soort sport. De TDI"s van VW zijn zeer brandstof-efficient, en die uit de A3 dus ook. Met gemak rijd je 1:21, zelfs als de airco aanstaat. Cruisecontrol en gas-los-in-plaats-van-remmen werken hier goed aan mee.
Over het algemeen ben ik dus behoorlijk verrast door het luxe rijgedrag. Als ik het vergelijk met een Mégane en een 307, wat naar men vindt de comfortabelste auto"s in deze klasse zijn, is de A3 zonder twijfel een dikke klasse beter.
De audio installatie maakt het geheel helemaal af. Ongelooflijk, 7 speakers en een subwoofer standaard.. net een concertzaal!
Misschien wordt "mijn A3" langzamerhand toch een lifestyle.
PROBLEMEN
Tuurlijk kent ook deze nieuwe auto problemen: de eerste serie A3"s heeft namelijk software bugs, wat bij mij al sinds het begin resulteert in uitvallende boordcomputer en slecht regelende clima. Overigens is dit na een sw-update -van 3 dagen- grotendeels opgelost. Ook de motorkoeling regelt niet goed. De koeling staat constant in een hoge koeltrap, met als gevolg een eeuwig draaiende koelfan (nee, dat is niet de fan van de airco!).
Overigens een bijzonder minpunt aan het adres van de dealer. Zeer slechte informatie en after sales support. Ook geen flexibiliteit bij onderhoud. Wellicht omdat ik toch "zo"n leaserijder" ben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren