Audi A3 1.9 TDI 90pk Ambiente (2000)

autoreview

Audi A3 1.9 TDI 90pk Ambiente (2000)

Signalement

UitvoeringA3 1.9 TDI 90pk Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf219.000 km
KM-stand laatst285.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

TDI power eindelijk een Turbo!

  • 237.000 km

Vanwege een nieuwe baan moest ik helaas afscheid nemen van mijn Saabje. Omdat deze een benzine motor had werden de benzinekosten mij toch iets te hoog! Het is een heerlijke "Autobahn kreuzer" maar dit plezier kostte mij toch nog 85 euro per week. Ik rij momenteel 120 km per dag (=Tilburg - Bakel).

Dus opzoek naar een Diesel/LPG! De volgende opties was ik aan het overwegen:

- LPG inbouwen in de SAAB
- Saab 9-3 TiD 125pk
- SEAT Leon TDI
- Skoda Octavia TDI
- Peugeot 206 SW Hdi
- Volvo V40 1.9D

De optie LPG viel uiteindelijk af omdat ik het niet met mijn auto aandurfde. Een LPG auto kopen ook niet. Dus moest het een Diesel worden.

Sterk verwend door de ruimte van de 900Ng ging ik weer op zoek naar een 5-deurs of Statiowagon, zie mijn optielijstje.

De Audi kwam ik eigenlijk toevallig tegen omdat we terug kwamen van het bezichtigen van een Octavia (die nogal tegen viel). Bij een Occasiondealer in Molenschot stond dus deze auto! Opeens was het liefde op eerste gezicht zeg maar!Tjaaa dan maar geen 5-deurs. Qua vaste lasten is deze auto net zo duur als een Leon, Octavia of een Golf waarom dan niet de meest sjieke nemen! De Saab viel af vanwege de vaste lasten en de reputatie van de motor.

De auto heeft de volgende opties:

- Dubbele Airbags en Sidebags
- Elektronische spiegels
- Elektrisch schuif-/kanteldak
- Elektrische ramen
- Klein lederpakket
- Sportonderstel Sportdesign II
- Midden armsteun
- Climatronic
- 16 inch Sportvelgen
- In kleur gespoten zijskirts en sierlijsten

De TDI heeft 66kw dus 90PK en dit voldoet prima. Ik had nog gekeken naar sterke TDI's maar die waren weer niet zo mooi of luxe uitgerust als deze auto. De juiste combi is moeilijk te vinden.

Het enige wat er tot nu niet goed was aan de auto:
- Thermostaat
- Temperatuur sensor
- Accu (Zie my dealer review)

Dit staat op de planning:

- Cruise Control
- Mistlampen voor
- Chip Tuning (Meer koppel + nog zuiniger is het doel)

Qua onderhouden doe ik hetzelfde als bij mijn vorige auto's alles per keer. Alleen de luchtfilter en interieurfilter heb ik tot nu toe vervangen.

Toen ik nog Saab reed had ik wel eens de verlangen naar een Turbo motor, nu is deze wens vervuld!

Extra koppel en PK's

  • 241.500 km

"Tuning,modificeren van auto's of motorfietsen"

In mijn geval dus niet de auto volhangen met polyester en dan denken dat je een Nascar-racer bent maar in mijn geval de motor aanpakken! Bij VAG-Techniek in Nuenen, heb ik de motor laten kietelen.

De nieuwe spec's:

- 210nm -> 310nm
- 90PK -> 120PK

De auto rijdt heerlijk!

Voorts heb ik in de achterzijpanelen pioneer TS-A1710A speakers ingebouwd. Was wel een k*tklus maar qua sound is een hele verbetering.

Kleine beurt en Cruise Control

  • 243.000 km

Inmiddels weer 20000 km verder!

Tijd voor een kleine beurt, gekozen voor 5W40 olie dit heeft er volgense de onderhoudshistorie altijd ingezeten. De auto is goed nagekeken en weer top bevonden!

Overigens, vroeger deed ik hier een jaar over!

Verder heb ik cruise controle in laten bouwen, een optie die ik toch wel miste in deze auto. Hopelijk kan ik hierdoor nog zuiniger rijden.

2.5 ton en het voel nog aan als nieuw!

  • 250.229 km

Dit weekend heeft mijn A3 TDI de 250.000 km bereikt!

De auto rijdt nog elke dag nog als nieuw en zit dan met een big smile achter het stuur!

Het enige wat dit feestje doet bederven is dat de relais van de knipperlicht is overleden. Naja als dit het enige is dan vergeef ik hem dan wel!

Beetje saai maar ik heb nog nooit zo'n betrouwbare wagen gehad!

Distributie-riem vervangen.

  • 252.000 km

Vandaag heeft de auto een nieuwe DB-riem gekregen. Beter gezegd, er is een hele nieuwe set ingegaan. De airco heeft ook een beurtje gekregen. Een TDI met motorcode AGR van na 2000 hebben een interval van 90000km. De laatste keer dat de riem vervangen was bij mijn auto bij 184.000km. Deze zomer ga ik met de auto richting Spanje puur als voorzorgsmaatregel nu al de riem vervangen.

Conclusie nu, de motor draait "zijden zacht" (voor zover natuurlijk ;))en de airco is lekker koud!

Na hard werken, tijdig rusten!

  • 259.000 km

Vorige week was ik met de wagen naar Benidorm in Spanje gereden! Hij heeft zich voortreffelijk gedragen, dus het baasje is zeer tevreden!

Nu een wel verdiende poetsbeurt!

Ik heb volgende gedaan:

- Gewassen "normale" Turtle Shampoo;

- Wagen gepoetst met Meguiars No.1 Paint cleaner. (Was echt nodig!)

- Daarna Turtle wax ICE "Paste Polish" gebruikt (voor het eerst gebruikt en bevalt prima!)

Zie nieuwe foto's.

Als je iets veel gebruikt, dan gaat het slijten.

  • 263.290 km

De kilometers vliegen voorbij! De maand augustus is niet echt gunstig voor mij, qua autokosten.

- twee nieuwe voorbanden.

Ik had de wielen omgewisseld (ra-rv, La-Lv).
Linksvoor bleek opeens kabaal te maken. Het was simpel er bleken 2 spijkers in te zitten en twee vlakke plekke. Voor een mooi bedrag twee nieuwe conti-premiums laten monteren.

- Oliesensor.

Het is weer tijd voor olieverversen. Alsof we het over de duivel haddem kreeg ik ook steeds de foutmelding "ölsensor". De oliesensor in de carterpan was overleden.
Deze is vervangen met de kleine beurt die vandaag heeft plaatsgevonden.

Eindelijk weer een update!

  • 271.110 km

Het heeft een tijdje geduurd maar eindelijk weer een update van mijn Audi A3.

Ik vond de auto nogal zweverig rijden. Zelfs na uitlijnen werd het rijgedrag niet beter.

Zojuist zijn er twee stabilisator rubbers in de draagarmen vervangen. Er is voor gekozen om de rubbers van een Audi TT te nemen. Conclusie.... ECHT TOP! De wagen lag al als een blok op de weg nu helemaal!

Dit weekend heb ik zelf ook nog de remblokken + schrijven achter.

De afgelopen periode is het volgende gebeurt aan de wagen:

- N75 ventiel;
- Remblokken + schrijven achter;
- Stabilisator rubbers.

Oja er ligt een setje gloednieuwe 15 inch winterbanden klaar!

Kortom de wagen kan er weer tegenaan de aankomende winter!.

Weer een jaartje sturen!

  • 275.800 km

Vandaag was het weer zover de jaarlijkse APK. Dit is voor mij voor het eerst dat ik deze auto aanbied daarvoor.
Gelijk een toeslag vanwege de roetmeting.
Zoals verwacht ide auto met vlag&wimpel goedgekeurd.

Qua onderhoud:

- Nieuwe interieurfilter;
- Nieuwe luchtfiter.

Onderhoudsbeurt.

  • 285.000 km

Het gaat wat rustiger aan met de A3.
Tegenwoordig heb ik een baan binnen de bebouwde kom van mijn woonplaats. Kilometers maken hoef ik niet meer!

De auto heeft 10 dagen te koop gestaan maar heb toch besloten hem te houden.
Maar wat rijdt de auto nog heerlijk....

Recent nog een beurtje uitgevoerd:
- Olie 5w40;
- Benzinefilter;
- Oliefilter.

De zomerbanden zijn ook weer gemonteerd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.